Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met Stalen D  (gelezen 34701 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Treinsamenstellingen met Stalen D
« Gepost op: 15 April 2011, 08:45:56 »
In verband met de komst van de Att Stalen D trap ik af met enkele gangbare samenstellingen uit tijdperk 4:

plan D i.c.m. Stalen D
Periode 1968-1976
Traject: Amsterdam-Hengelo-Hannover
Rijtuigsamenstelling: D + B + A + B + B + B (+ RD)*
Loctype: NS 1100/1200/1300 en DB 220
*regelmatig, maar lang niet altijd,  reed er een plan E-RD mee op het NS-traject Asd-Hgl
 

Plan K + plan N i.c.m. Stalen D
Periode: 1972-1980
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + AB + AB + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110



ICR i.c.m. Stalen D
Periode: 1981
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + A + B + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2011, 08:52:33 »
plan D i.c.m. Stalen D
Periode 1968-1976
Traject: Amsterdam-Hengelo-Hannover
Rijtuigsamenstelling: D + B + A + B + B + B (+ RD)*
Loctype: NS 1100/1200/1300 en DB 220
*regelmatig, maar lang niet altijd,  reed er een plan E-RD mee op het NS-traject Asd-Hgl

De B's van Plan D waren dan allemaal 9 ramers neem ik aan, omdat die naar het buitenland mochten? De 8 ramers 2e klas Plan D hadden toch geen buitenlandtoelating?

Plan K + plan N i.c.m. Stalen D
Periode: 1972-1980
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + AB + AB + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110

Was dit dan de standaard samenstelling? Je ziet op veel foto's namelijk ook D + AB + B + B + AB.

ICR i.c.m. Stalen D
Periode: 1981
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + A + B + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110


Voor deze stammen heb je dan een Stalen D met dakleiding nodig toch?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2011, 09:03:19 »
De B's van Plan D waren dan allemaal 9 ramers neem ik aan, omdat die naar het buitenland mochten? De 8 ramers 2e klas Plan D hadden toch geen buitenlandtoelating?
Klopt, stop je wèl een 8-ramer (B) in de trein dan komt er onherroeppelijk een boze dikke Duitser in een DB-Kever het perron op rijden in Rheine die al vanuit het geopende hoekraampje schreeuwt dat het allemaal nicht gestattet ist...


Was dit dan de standaard samenstelling? Je ziet op veel foto's namelijk ook D + AB + B + B + AB.
Gangbaar hoeft niet te betekenen dat het standaard is. D + K + N + K + N kwam ook voor, Plan K's achterop met N tussin... Alles zal wel voorgekomen zijn. Evenwel zie ik veel foto's met de volgorde D+K+N.

Voor deze stammen heb je dan een Stalen D met dakleiding nodig toch?
Ja
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 10:12:27 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2011, 10:07:07 »
Klopt, stop je wèl een 8-ramer (B) in de trein dan komt er onherroeppelijk een boze dikke Duitser in een DB-Kever het perron op rijden in Rheine die al vanuit het geopende hoekraampje schreeuwt dat het allemaal nicht gestattet ist...


Hahahaha, daar kun je inderdaad wel een leuke scene mee maken op je baan! Allemaal strompelende reizigers met grote koffers die het betreffende rijtuig moeten verlaten, een rangeerder met een rooie kop omdat ie in allerijl de Köf achter op het emplacement moet ophalen om het rijtuig (wat natuurlijk midden in de trein zit) eruit te rangeren en een scheldende Hc, omdat zijn trein nu vertraging oploopt, omdat die ellendige Hollanders een binnenlands rijtuig in de trein gezet hebben..... Oh ja, vergeet de onafscheidelijke hijgende Duitse herdershond op de achterbank van de Kever niet......  ;D

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 10:09:51 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2011, 10:10:41 »
Exact! Drie kwartier vertraging voor de trein en het gewraakte plan D-rijtuig is vier uur later al weer terug in NL, in opzending meegenomen met een TEEM...

De herdershond zit niet in deze Kever: het is een DB beambte met zo'n kartonnen uniform aan. De Zoll-Kever heeft af en toe wel een hond achterin...
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 10:12:46 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2011, 10:18:51 »
Oh ja, maar die bemoei-al komt er natuurlijk ook bij, want het is wel een zware overtreding die tot op de bodem uitgezocht moet worden!!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #6 Gepost op: 17 April 2011, 22:42:29 »
halverwege de jaren '50 reed er een gisttrein vanuit Delft, bestaande uit een 3700, 2x D IV en enkele 'groentewagens'

Lijkt me nou typisch een Artitec-drieproductentrein  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2011, 07:49:13 »
OK, nu een Tijdperk III:

Stalen D in internationale D
Periode 1960 zomer, Holland Italie Express
Traject: Amsterdam - Oberhausen (- Basel - Roma)
Samenstelling:
Bc (SBB)
WLAB (CIWL)
AB (FS)
AB (NS)
Bc (NS)
Pws (NS) (stalen D)
WLAs (CIWL)
Post4 (DBP)
Loktype: 1100/1200/1300 , V200

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 April 2011, 08:52:27 door Falkenberg »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2011, 08:49:57 »
@ Dirkjan,

Het gaat hier niet over plan D maar over de stalen D.

Gr, Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2011, 08:53:46 »
uhuh, is ook een stalen D (en een N en een K)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2011, 08:59:36 »
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.

Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?

Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?


Mvg Ad.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2011, 09:46:31 »
Nog een leuke gezien op een foto uit de tweede helft van de jaren '70:

Trein naar Ancona op het traject Maastricht-Liège
NMBS reeks 60 + Stalen D + plan K + plan D (B 9-ramer)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2011, 10:08:17 »
Naar Ancona? Stoer! Maar dat werd dan in Luik in een andere trein geschoven?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #13 Gepost op: 18 April 2011, 10:51:36 »
Het is de bekende D 296/297 (of 496). In Liège werd kopgemaakt, dus kwam de loc aan de andere kant te staan, of er kwam een andere loc voor, mogelijk werden ook rijtuigen toegevoegd. Maar als dat niet daar gebeurde zal het sowieso wel in Luxemburg, Basel, Chiasso en Milaan zijn gebeurd.

Het garnituur zoals ik noemde is in elk geval de samenstelling op het Nederlandse traject vanaf Maastricht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #14 Gepost op: 18 April 2011, 17:22:27 »
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.

Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?

Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?


Mvg Ad.

We kijken even af bij LSmodels Link
We lezen daar dat de nieuwe balgen (systeem 1954) geplaatst werden bij 10 exemplaren van de serie D6301-D6323 en vernummerd werden naar D7611-D7620, tbv de internationale dienst, dit alles gebeurde in de jaren 1957-1958.
Het verschil wordt ook beschreven.(inwendige/uitwendige ophanging)

Stephan.