Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:34:19
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 15:28:12
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models  (gelezen 8868 keer)

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Gepost op: 01 June 2009, 18:26:17 »
Beste beneluxspoorders,
Via mijn persoonlijke mail en al diverse keren persoonlijk ben ik benaderd over catalogusnummers van stalen D. Om het voor de lezers te verduidelijken hieronder een verduidelijking met een toelichting. Zodat je weet wat je besteld onder een nummer in de catalogus.

Beknopt overzicht stalen bagagewagens DIV D6061- 6100

Serie van veertig stalen bagagewagens gebouwd in 1932 D6061- D6100
Kenmerken:
•   Gesloten kopwanden
•   Pruisische draaistellen
•   Alleen voor binnenlands verkeer
•   Kleur: Olijfgroen voor de bak en aluminiumkleur voor het dak. Het onderstel is geheel zwart. Omstreeks 1938 zijn de daken van alle NS rijtuigen donkergrijs geworden. Na de oorlog werd de kleur van de bak standgroen.

1937
De rijtuigen met de hoogste zes nummers (D6095- 6100) worden verbouwd voor de internationale dienst (Zwitserland) en daarbij vernummerd tot D7601- D7605
Kenmerken:
•   Harmonicabalgen aan beide kopwanden; de ophanging is aan de binnenzijde van de balgen. Kopdeuren, vaste overgangshekjes, overloopplaten
•   Het aantal seinijzers werd uitgebreid om de in het buitenland geldende seinbeelden te kunnen voeren.
•   Behoud Pruisische draaistellen
•   Kleur: Olijfgroen voor de bak en donker grijs voor het dak. Het onderstel is geheel zwart. Na de oorlog werd de bak standgroen.
•   Voorzien van stoomverwarming

Gedurende de tweede wereldoorlog werden twaalf bagagewagens vernield of als oorlogsbuit over de oostgrens gevoerd. De vernielde of vermiste wagens zijn in 1951 officieel uit het materiaalpark afgevoerd. 
Om een aaneensluitende nummerreeks te verkrijgen werden de (binnenlandse) bagagewagens eerst in 1952 vernummerd (D6701- D6723) en in 1954 nog een keer (D6301- D6323).
In 1957- 1958 werden tien bagagewagens uit de serie D6301- D6323 ingrijpend verbouwd en geschikt gemaakt voor de internationale dienst (D7611- D7620).
Kenmerken:
•   harmonicabalgen aan beide kopwanden; de ophanging is aan de buitenzijde van de balgen driepuntsophanging   volgens het systeem 1954 (plan E) . Kopdeuren, vaste overgangshekjes, overloopplaten, vaste sluitseinen in de kopwanden.
•   Kleur Berlijns blauw met zandgele biezen.
•   Nieuwe draaistellen gebouwd door Beijnes (serie O, gelijk plan E draaistellen).
•   RIC regiem
•   Vijzelplaten met veerogen voor diensten in Denemarken (spoorveerponten). De rijtuigen uit de serie D6317- D6323 had deze voorziening reeds in 1949 gekregen
Twee bagagewagens werden in 1958 verbouwd voor het vervoer van eendagskuikens in de D108, Holland- Italië Expres. Dit werden de D7631 en de D7632.
Kenmerken:
•   Extra ventilatieroosters onder in de deuren.
•   Extra roterende ventilatoren op het dak
•   Kleur Berlijns blauw met zandgele biezen.
•   Nieuwe draaistellen gebouwd door Beijnes (serie O, gelijk plan E draaistellen).
•   RIC regiem
De overgebleven tien bagagewagens werden in de periode 1960- 1962 verbouwd tot ongevallenwagens in de nummerreeks 157101 tot en met 157109.
Kenmerken:
•   Geen harmonicabalgen op de kopeinden
•   De oorspronkelijke Pruisische draaistellen worden vervangen door gewijzigde draaistellen van buiten dienst gestelde treinstellen
•   Onder de wagenbak kwamen tussen de draaistellen gereedschapskisten
•   Kleur: goederenwagenbruin met op de onderzijde en brede rode band, alles onder het niveau van de vloer werd zwart geschilderd (draaistellen en gereedschapsbakken)
•   Op de kopeinde zonder conducteursafdeling werden twee gele hulphijskranen aangebracht
•   Bij de draaistellen aan iedere zijde een stuk spoorstaaf in de gele kleur t.b.v. hersporingswerkzaamheden
•   Aan de bovenzijde van iedere deur werd een extra raam gemaakt
Algemeen:
In 1969 werden alle rijtuigen voorzien van computernummers. Hierbij werden ook de positie van de diverse opschriften die voordien op de stelbalk waren aangebracht verplaatst naar middenonder van de wagenbak.
De laatste bagagewagens zijn in de laatste jaren van hun bestaan nog voorzien geweest van doorgaande luchtleidingen op het dak om mee te kunnen rijden in de treinen van Den Haag naar Keulen in combinatie met de toen gloednieuwe ICR rijtuigen.

Variantenvoorstel

Nr   Nummer            Tijdperk   Kleur bak       Kleurdak   draaistel   Uitvoering kopwand              Cat.nr
1   D6061-6100   2   olijfgroen        Aluminium   Pruisisch   Gesloten                              44144
2   D7601-7605   2   olijfgroen        Aluminium   Pruisisch   Oude vouwbalg                  44145
3   D6061-6094   2   olijfgroen        Donkergrijs   Pruisisch   Gesloten                              44146
4   D7601-7605   2   olijfgroen         Donkergrijs   Pruisisch   Oude vouwbalg                 44147
5   D6061-6094   3   standgroen   Grijs   Pruisisch   Gesloten                              44148
6   D6701-6723   3   standgroen   Grijs   Pruisisch   Gesloten                              44149
7   D6301-6323   3   standgroen   Grijs   Pruisisch   Gesloten                               44150
8   D7601-7605   3   standgroen   Grijs   Pruisisch   Oude vouwbalg                  44151
9   D7611-7620   3   berlijnsblauw   Grijs   O-draaistel Nieuwe vouwbalg     44152
10   Computernr.   4   berlijnsblauw   Grijs   O-draaistel Nieuwe vouwbalg     44153
11   Computernr.   4   berlijnsblauw   Grijs   O-draaistel Nieuwe vouwbalg dakleiding 44154
                     
                     
                     
                     
                     


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #1 Gepost op: 01 June 2009, 19:56:32 »
 (y) Doe mij maar 1x nummer 8 en 1x nummer 9, beide zonder sambal  ;D

Het zou leuk zijn als een volgend project van LSModels de stalen coupérijtuigen serie C12c NS 6400 zou worden!
Tal van varianten mogelijk, en inzetbaar achter stoom en diesel:

http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland#5154663216155557874

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2009, 20:55:39 »
De laatste bagagewagens zijn in de laatste jaren van hun bestaan nog voorzien geweest van doorgaande luchtleidingen op het dak om mee te kunnen rijden in de treinen van Den Haag naar Keulen in combinatie met de toen gloednieuwe ICR rijtuigen.

Weten we dat ook weer, ik vroeg mij al af waar die leiding voor was. Ik wil 3x 10.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2009, 21:11:24 »
Ik ga ook voor minimaal 1x 10
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2009, 23:01:54 »
11   Computernr.   4   berlijnsblauw   Grijs   O-draaistel Nieuwe vouwbalg dakleiding 44154

Als voor het rijtuignummer 001 en/of 008 gekozen wordt is het model zonder aanpassingen te gebruiken als remrijtuig voor de slooptransporten vanuit Roosendaal (1982-1984).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2009, 23:57:05 »
De overgebleven tien bagagewagens werden in de periode 1960- 1962 verbouwd tot ongevallenwagens in de nummerreeks 157101 tot en met 157109.
Kenmerken:
•   Geen harmonicabalgen op de kopeinden
•   De oorspronkelijke Pruisische draaistellen worden vervangen door gewijzigde draaistellen van buiten dienst gestelde treinstellen
•   Onder de wagenbak kwamen tussen de draaistellen gereedschapskisten
•   Kleur: goederenwagenbruin met op de onderzijde en brede rode band, alles onder het niveau van de vloer werd zwart geschilderd (draaistellen en gereedschapsbakken)
•   Op de kopeinde zonder conducteursafdeling werden twee gele hulphijskranen aangebracht
•   Bij de draaistellen aan iedere zijde een stuk spoorstaaf in de gele kleur t.b.v. hersporingswerkzaamheden
•   Aan de bovenzijde van iedere deur werd een extra raam gemaakt

Zijn (enkele van) deze ongevallenwagens ook nog omgeschilderd in geel, of waren dit andere wagens?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #6 Gepost op: 02 June 2009, 00:00:30 »
Dat waren de zelfde wagens Albert. De bekendste was de Zwolse ongevallenwagen met de naam "Dick".
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #7 Gepost op: 02 June 2009, 00:09:00 »
Dan hoop ik tzt op een modelletje in die uitvoering.  :)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #8 Gepost op: 02 June 2009, 00:59:16 »
Ik vraag wel weer aan iemand of ze zo goed is om met kleinspoor tranfers en verf te gaan werken...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #9 Gepost op: 02 June 2009, 10:53:38 »
Doe mij maar nr 1 en nr 4  (y) ,  aaaaaaahhhhh, eindelijk iets vooroorlogs & Nederlands, mmmmmm, jummie!
(zoekt in de Grote Doos naar ratelaars & rotjes om een klein voorbereidingsfeeschtje te vieren)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #10 Gepost op: 02 June 2009, 11:07:41 »
Beste Dank aan Piet voor de info  (y)

Ik ga zeker voor 12 ongevallenwagen geel/grijs  ;D

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #11 Gepost op: 02 June 2009, 11:15:43 »
interessante info, nr. 7, 8 & 9 staan bij mij op het 'verlang'lijstje

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #12 Gepost op: 02 June 2009, 12:54:43 »
Nummer 11

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #13 Gepost op: 02 June 2009, 13:01:10 »
Beste Dank aan Piet voor de info  (y)
Ik ga zeker voor 12 ongevallenwagen geel/grijs  ;D

Ik zeg dat dat nummer 13 moet zijn ;D
(nummer 12 de bruine variant)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Verduidelijken catalogusnummers van stalen D van LS-models
« Reactie #14 Gepost op: 02 June 2009, 13:05:14 »
Dan mis ik nog variant 14; de PKP uitvoering als werkwagen.

En dan nog de uitvoering als PKP bagagerijtuig, variant 15 dus.

Ernst-Jan