Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
24 april 2024, 23:28:28
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met Stalen D  (gelezen 32604 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #30 Gepost op: 21 april 2011, 17:33:17 »
Hoi Gertjan,

Dat is inderdaad ook een fraaie trein. Ook een fraai boek trouwens.
Heb je ook iets met Deense spoorwegen?
Zoals je je vast wel kunt voorstellen, is het nieuws omtrent de Stalen D van Artitec ook in het Deense modelspoorwereldje met enthousiasme ontvangen.

mvg,
Gert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2011, 19:44:48 »
Uit de laatste Miba,

Ik kan mij vergissen, maar....de een na laatste wagen??
SK

jep, en dan ook nog eens in turquoise
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Zolderling

  • Gast
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2011, 19:59:50 »
jep, en dan ook nog eens in turquoise

Dus geen 4-deurs...?

- hans -

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2011, 20:36:26 »
Gert,

Nee, niet specifiek Deense interesse.
Mijn belangstelling gaat uit naar DB Tp III tussen 1958 en 1962.
Met een focus op het internationale verkeer vanuit Nederland, van, naar en door Duitsland.
Vandaar de aanschaf van het genoemde boek.
De overige twee delen heb ik overigens ook in mijn bezit.
(Jyland en Gedser)
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2011, 23:33:00 »
Dus geen 4-deurs...?

- hans -

nee, alleen een aantal grote D's werden tijdens de komst van Plan D in de turquoise kleuren overgeschilderd. De kleine D's is dit bespaard gebleven...

-Wim-
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #35 Gepost op: 22 april 2011, 00:30:16 »
Dan is het antwoord op de retorische vraag van Hans: ja.  ???
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Remmert

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #36 Gepost op: 29 april 2011, 10:23:35 »
heeft de stalen D ook wel eens met andere treinen samengereden (duits) of met getrokken blokkendozen?? als extra trein??
« Laatst bewerkt op: 29 april 2011, 10:34:48 door Remmert »
Some people say: I dream my perfect life, other people say: I live my perfect dream


Vol stoom door het leven!!! dat is mijn motto

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #37 Gepost op: 29 april 2011, 11:19:32 »
heeft de stalen D ook wel eens met andere treinen samengereden (duits)
Euhm, daar gaat dit draadje toch over, kijk eens naar alle plaatjes. Zat duitse wagens!

dirkjan

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:08:13 »
FF wat anders, ik heb een stammetje E's in de periode begin jaren '60. Maar als ik zo op seinarm kijk dan hebben ze daar niet echt mee samengereden. Klopt dit? want ik kan me voorstellen dat dit niet alle samenstellingen zijn en misschien is er nog een leuke samenstelling te maken.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:47:27 »
Incidenteel zal er heus wel een stalen D in een trein met plan E rijtuigen hebben gereden, maar de RD van de plan E's bevatte al een bagageruimte. Dus nog meer bagageplek was niet nodig.
De stalen D's werden wel ingezet bij internationale treinen, daar werd in die periode nog meer bagage vervoerd dan in de binnenlandse dienst.

Gerard

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #40 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:27:18 »
AH, hier is mn vraag gebleven, ik dacht al dat ik gek aan het worden was.

Dat van die RD is inderdaad wel erg logisch, was ik even vergeten. Het is wel een mooi excuus om dan een sneltrein met plan D's in die periode samen te stellen  :)

Wel 1 vraag nog, deze reed met een D7600 (of BD6800). De D7600 die Artitec levert is blauw maar hij zou toen nog groen moeten zijn (D6300) volgens Seinarm. Ik heb geen verstand van nummering en kleuren, maar reed zoiets ook door elkaar? Want het lijkt dat ze wel verschillend van elkaar waren (kopwanden ed).

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #41 Gepost op: 16 oktober 2011, 16:19:24 »
Een vraagje:
De D6312 en 6315 in standgroen zijn inzetbaar vanaf 1954 ivm vernummering van de 6701-6723 ( welke Artitec niet uitbrengt).
Tot welk jaar zijn de olijfgroene met donkergrijs dak in te zetten en wat is het verschil in inzet mbt de wagennummers 6072, 6076 (gesl.kopw.) en de nummers 7602, 7606 (oude vouwbalg).

Misschien al een gedeelte van het antwoord, klopt het volgende?:1932; 6061-6100, 1937; 6095-6100 verbouwd voor int. dienst met vouwbalg en vernummerd naar 7601-7605, de 6061-6094 in 1952 omgenummerd naar 6701-6734 en in 1954 naar 6701-6723.

Welk rijtuig ligt het meest voor de hand in combinatie met een complete turquoise stam?

Stephan.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #42 Gepost op: 16 oktober 2011, 16:51:00 »
@ Stephan

Ik vermoed dat je het boek ook hebt. Maar in Electrische locomotieven
in Nederland staan een paar foto's. Ik heb geen idee om welke typen het gaat.
Daar ben ik niet in thuis. Maar door je vraag kwamen de beelden van de foto's
wel naar boven borrelen.

blz 15;   LNER 6000 03-11-1950 (bovenste foto)
blz 110; NS 1301+1150 11-05-1952

Beide foto's gaat het om turquoise materieel met een stalen D.

vrgr Steef
Mvh Steef

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #43 Gepost op: 16 oktober 2011, 17:29:03 »
Tussen 1954 en 1958 werden alle getrokken rijtuigen -dus ook de stalen D's- Berlijnsblauw geschilderd.
Dat betekent dat als je in deze jaartallen rijdt in een trein zowel (olijf)groene als blauwe stalen D's (en andere rijtuigen) kon tegenkomen.

De stalen D's werden vaker gebruikt in combinatie met plan D en met plan K.
Een mengelmoes van stalen D, plan D en plan E was bijvoorbeeld sneltrein 816 Eindhoven-Amsterdam in 1970, zie Treinsamenstellingen plan D.

Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:02:01 »
Daarom vroeg ik ook over vóór 1954, met een nog compleet turquoise stam.

Maar daarvoor komt dus van artitec alleen degene met vouwbalg in aanmerking, maar werden deze ook in de binnenlandse dienst ingezet?