Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 17:14:08
Cranicher Altbahn door einte
Vandaag om 17:02:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:54:03
13 december modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 16:52:28
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 16:43:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met Stalen D  (gelezen 35973 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Treinsamenstellingen met Stalen D
« Gepost op: 15 April 2011, 08:45:56 »
In verband met de komst van de Att Stalen D trap ik af met enkele gangbare samenstellingen uit tijdperk 4:

plan D i.c.m. Stalen D
Periode 1968-1976
Traject: Amsterdam-Hengelo-Hannover
Rijtuigsamenstelling: D + B + A + B + B + B (+ RD)*
Loctype: NS 1100/1200/1300 en DB 220
*regelmatig, maar lang niet altijd,  reed er een plan E-RD mee op het NS-traject Asd-Hgl
 

Plan K + plan N i.c.m. Stalen D
Periode: 1972-1980
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + AB + AB + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110



ICR i.c.m. Stalen D
Periode: 1981
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + A + B + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2011, 08:52:33 »
plan D i.c.m. Stalen D
Periode 1968-1976
Traject: Amsterdam-Hengelo-Hannover
Rijtuigsamenstelling: D + B + A + B + B + B (+ RD)*
Loctype: NS 1100/1200/1300 en DB 220
*regelmatig, maar lang niet altijd,  reed er een plan E-RD mee op het NS-traject Asd-Hgl

De B's van Plan D waren dan allemaal 9 ramers neem ik aan, omdat die naar het buitenland mochten? De 8 ramers 2e klas Plan D hadden toch geen buitenlandtoelating?

Plan K + plan N i.c.m. Stalen D
Periode: 1972-1980
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + AB + AB + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110

Was dit dan de standaard samenstelling? Je ziet op veel foto's namelijk ook D + AB + B + B + AB.

ICR i.c.m. Stalen D
Periode: 1981
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + A + B + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110


Voor deze stammen heb je dan een Stalen D met dakleiding nodig toch?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2011, 09:03:19 »
De B's van Plan D waren dan allemaal 9 ramers neem ik aan, omdat die naar het buitenland mochten? De 8 ramers 2e klas Plan D hadden toch geen buitenlandtoelating?
Klopt, stop je wèl een 8-ramer (B) in de trein dan komt er onherroeppelijk een boze dikke Duitser in een DB-Kever het perron op rijden in Rheine die al vanuit het geopende hoekraampje schreeuwt dat het allemaal nicht gestattet ist...


Was dit dan de standaard samenstelling? Je ziet op veel foto's namelijk ook D + AB + B + B + AB.
Gangbaar hoeft niet te betekenen dat het standaard is. D + K + N + K + N kwam ook voor, Plan K's achterop met N tussin... Alles zal wel voorgekomen zijn. Evenwel zie ik veel foto's met de volgorde D+K+N.

Voor deze stammen heb je dan een Stalen D met dakleiding nodig toch?
Ja
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 10:12:27 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2011, 10:07:07 »
Klopt, stop je wèl een 8-ramer (B) in de trein dan komt er onherroeppelijk een boze dikke Duitser in een DB-Kever het perron op rijden in Rheine die al vanuit het geopende hoekraampje schreeuwt dat het allemaal nicht gestattet ist...


Hahahaha, daar kun je inderdaad wel een leuke scene mee maken op je baan! Allemaal strompelende reizigers met grote koffers die het betreffende rijtuig moeten verlaten, een rangeerder met een rooie kop omdat ie in allerijl de Köf achter op het emplacement moet ophalen om het rijtuig (wat natuurlijk midden in de trein zit) eruit te rangeren en een scheldende Hc, omdat zijn trein nu vertraging oploopt, omdat die ellendige Hollanders een binnenlands rijtuig in de trein gezet hebben..... Oh ja, vergeet de onafscheidelijke hijgende Duitse herdershond op de achterbank van de Kever niet......  ;D

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 10:09:51 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2011, 10:10:41 »
Exact! Drie kwartier vertraging voor de trein en het gewraakte plan D-rijtuig is vier uur later al weer terug in NL, in opzending meegenomen met een TEEM...

De herdershond zit niet in deze Kever: het is een DB beambte met zo'n kartonnen uniform aan. De Zoll-Kever heeft af en toe wel een hond achterin...
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 10:12:46 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2011, 10:18:51 »
Oh ja, maar die bemoei-al komt er natuurlijk ook bij, want het is wel een zware overtreding die tot op de bodem uitgezocht moet worden!!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #6 Gepost op: 17 April 2011, 22:42:29 »
halverwege de jaren '50 reed er een gisttrein vanuit Delft, bestaande uit een 3700, 2x D IV en enkele 'groentewagens'

Lijkt me nou typisch een Artitec-drieproductentrein  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2011, 07:49:13 »
OK, nu een Tijdperk III:

Stalen D in internationale D
Periode 1960 zomer, Holland Italie Express
Traject: Amsterdam - Oberhausen (- Basel - Roma)
Samenstelling:
Bc (SBB)
WLAB (CIWL)
AB (FS)
AB (NS)
Bc (NS)
Pws (NS) (stalen D)
WLAs (CIWL)
Post4 (DBP)
Loktype: 1100/1200/1300 , V200

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 April 2011, 08:52:27 door Falkenberg »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2011, 08:49:57 »
@ Dirkjan,

Het gaat hier niet over plan D maar over de stalen D.

Gr, Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2011, 08:53:46 »
uhuh, is ook een stalen D (en een N en een K)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2011, 08:59:36 »
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.

Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?

Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?


Mvg Ad.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2011, 09:46:31 »
Nog een leuke gezien op een foto uit de tweede helft van de jaren '70:

Trein naar Ancona op het traject Maastricht-Liège
NMBS reeks 60 + Stalen D + plan K + plan D (B 9-ramer)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2011, 10:08:17 »
Naar Ancona? Stoer! Maar dat werd dan in Luik in een andere trein geschoven?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #13 Gepost op: 18 April 2011, 10:51:36 »
Het is de bekende D 296/297 (of 496). In Liège werd kopgemaakt, dus kwam de loc aan de andere kant te staan, of er kwam een andere loc voor, mogelijk werden ook rijtuigen toegevoegd. Maar als dat niet daar gebeurde zal het sowieso wel in Luxemburg, Basel, Chiasso en Milaan zijn gebeurd.

Het garnituur zoals ik noemde is in elk geval de samenstelling op het Nederlandse traject vanaf Maastricht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #14 Gepost op: 18 April 2011, 17:22:27 »
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.

Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?

Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?


Mvg Ad.

We kijken even af bij LSmodels Link
We lezen daar dat de nieuwe balgen (systeem 1954) geplaatst werden bij 10 exemplaren van de serie D6301-D6323 en vernummerd werden naar D7611-D7620, tbv de internationale dienst, dit alles gebeurde in de jaren 1957-1958.
Het verschil wordt ook beschreven.(inwendige/uitwendige ophanging)

Stephan.