Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Artitec vierdeurs stalen D  (gelezen 181287 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #735 Gepost op: 10 september 2015, 09:36:33 »
Hmmm kan het eigenlijk ook niet vinden. Misschien was het wel met de C12c of Plan E. Kweeniemeer...

Heeft destijds in RH gestaan met de C12c. Schachten steken te ver naar buiten. Ik geloof dat je er een 1,2 mm moet afhalen en dan de koppeling met een druppel lijm vastzetten...

Grtz, Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #736 Gepost op: 10 september 2015, 15:33:12 »
Dat was het!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #737 Gepost op: 10 september 2015, 22:58:47 »
@ Rob en Ewout. Dank voor het antwoord.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #738 Gepost op: 10 september 2015, 23:02:50 »
Ik heb m'n stalen D er weer eens bijgepakt. Ooit de kortkoppelingen verwijderd om modelschroefkoppelingen te plaatsen, maar dat blijkt met doorgangsrijtuigen toch een beetje onhandig. Maar goed, ik dacht altijd als het einde van de NEM schacht gelijk loopt met de bufferbalk, zit het wel snor, maar kennelijk niet? Ik heb geen kortkoppelingen bij de hand, dus kan het niet testen. Wel viel het me op de rijdag van het weekend op dat de ovaalramers inderdaad niet heel strak gekoppeld zijn.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #739 Gepost op: 11 september 2015, 05:39:02 »
De kop van de koppelschacht moet ongeveer 7,5 mm achter de bufferkop of de voorzijde van de vouwbalg zitten, net wat het verst naar voren steekt. Idealiter steken buffers en vouwbalgen precies even ver uit, maar gek genoeg zie je dat niet vaak. Eerst goed kijken en meten voordat je schachten gaat inkorten om de balgen bij elkaar te krijgen. Als de balg minder ver uitsteekt dan de buffers ontstaat een koppelprobleempje bij het inkorten van de schacht.  :) Overigens is het vaker andersom en steken de balgen verder uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #740 Gepost op: 11 september 2015, 16:45:18 »
Een handige tool ook hiervoor is het NEM-schacht malletje van o.a. Symoba.

Grtn,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #741 Gepost op: 11 september 2015, 18:15:19 »
Hallo,

Als ik kortkoppelings units in rijtuigen wil aanbrengen maak ik een mal. En dat gaat heel eenvoudig. Ik zet op het verticale pinnetje van  twee Symoba units de bijbehorende NEM koppelinghouders. Die beide koppelingshouders verbind ik dan met een koppelingsstaafje waar aan beide kanten een NEM-zwaluwstaartje zit (RiBu levert bijvoorbeeld zulke onbuigzame staafjes). Je hebt dan de perfecte afstandsmal. Nu neem je twee rijtuigen die beide geen kortkoppelingsmechaniek hebben. Die leg je beide op zijn kop en kijk dan als de vouwbalgen ongeveer 1 mm van elkaar staan waar de kortkoppelingsunits onder de rijtuigen moeten worden aangebracht. Let wel: het midden van het verbindingsstaafje moet precies boven het punt staan waar de beide vouwbalgen (of Gummiwülste) elkaar bijna raken.

Een tweede methode is om een rijtuig van een merk dat bekend staat vanwege de juiste plaatsing van zijn kortkoppelingsmechanieken te nemen. Dat rijtuig leg je ontdaan van zijn koppeling op zijn kop en legt er het rijtuig dat ook een kortkoppeling moet krijgen op zijn kop er tegen aan en breng ook hier het verbindende RiBu staafje plus een nog losse Symoba unit aan. Ook dan zie je precies waar die Symobakortkoppelings unit onder het andere rijtuig moet worden aangebracht.

Let wel: het aanbrengen van een kortkoppelingsmechaniek stelt héél nauwkeurige eisen. Het is niet een zaak "van er maar even onderplakken", veelal zal er van het draaistel onderdelen moeten worden verwijderd (weggefreesd), en soms is het wenselijk dat de kortkoppelingsunit in het rijtuig wordt aangebracht(waarbij het pinnetje met de NEM-houder dan door een gat in de wagenbodem steekt..... ).

Ja,ja, in het begin is het wel even "zweten" voordat het helemaal goed gaat! Ikzelf heb minstens 200 rijtuigen zo aangepast, dan weet je uiteindelijk wel hoe het moet.

Een goede raad: breng die kortkoppelingen aan met een lijmsoort die het mogelijk maakt om kort daarna nog aanpassingen aan de juiste plaatsing te kunnen maken. Secondenlijm is - zeker in het begin - sterk af te raden. Ikzelf neem altijd heldere Bisonkit. Dat plakt alles stevig genoeg aan elkaar met welke kunststof je ook te maken hebt, en je kan de lijmverbinding dan ook weer losmaken zelfs zonder dat er lijmresten overblijven.

Gegroet,

Rob van Kooy

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #742 Gepost op: 11 september 2015, 18:39:24 »
Bovenstaand verhaal kan zo in de encyclopedie . (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #743 Gepost op: 11 september 2015, 18:58:25 »
Het verband met de stalen d is wel een beetje zoek.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #744 Gepost op: 12 september 2015, 16:21:12 »
Dag henk,

Wat ik schreef geldt in alle gevallen als kortkoppelingssystemen moeten worden aangebracht. Dus ook in het geval van een Stalen D. Het enige wat in geval van de Stalen D (althans de vierdeurs die we kennen van Artitec) is dat die geleverd wordt met kortkoppelingssystemen. De vraag die alleen blijft: werken die Artitec kortkoppelingen zodanig dat ze de individuele liefhebber bevallen?

Laten we duidelijk zijn het is niet alles goud wat er blinkt. In menig geval zag ik me genoodzaakt om een door de fabrikant aangebracht kortkoppelingssysteem te vervangen omdat het niet goed werkte, dan wel niet voldeed aan de NEM-normen waardoor er zich in de dagelijkse praktijk allerlei problemen voordeden, zoals bijvoorbeeld om de haverklap ontkoppelen vanwege hoogteverschillen van de NEM-koppelingshouders dan wel dat de NEM-koppelingshouders in bepaalde bogen niet voldoende uitbuigen inclusief de dan vereiste lengtevergroting. Ook het verschijnsel dat bij terugkeer op een recht stuk de buffers in elkaar haken. En doen die kortkoppelsystemen het ook goed bij langere geduwde treinen? Ik heb een aantal trek/duwtreinen met negen 303mm rijtuigen, nou om dat vlekkeloos met de juiste snelheid geduwd over de baan te jagen vereist wel wat meer.

Ik heb met opzet geen man en paard genoemd als het gaat om goede- dan wel slechtwerkende systemen. De reden is dat ik als ik iets  goed of slecht vind onmiddellijk reacties krijg van lieden die mijn opvattingen betwisten. Inmiddels heb ik op dit forum wel mijn lesjes geleerd. Wel wil ik opmerken dat ik - hoe precies ik ook werk - verschillende kortkoppelingen gebruik naar gelang mijn praktijkervaringen. Dus gebruik ik niet alleen de harpoenkoppeling van Roco, maar ook de Universal koppeling van dat merk. Soms ook de speciale Piko-kortkoppelingen die bestemd zijn voor treinstammen die in principe niet uit elkaar genomen worden. Soms als de rijtuigen voorzien  van harpoenkoppelingen niet meteen probleemloos aan elkaar koppelen omdat de NEM-houders van de te koppelen wagens te ver uit elkaar staan waardoor de koppelingen niet in elkaar willen grijpen neem ik een Fleischmann Universal-koppeling met een Märklin-kortkoppeling. Als die aan elkaar gekoppeld worden zijn ze gezamenlijk net iets langer dan twee harpoen- en soortgelijke kortkoppelingen. Als uiterste middel koppel ik twee Universal-koppelingen aan elkaar. Als dat ook niet lukt dan komt de kniptang en de frees eraan te pas om een alternatieve kortkoppeleenheid aan te brengen in het rijtuig dat niet aan de NEM-normen voldoet.

Bovendien: wat ik zo waarneem aan kortgekoppelde rijtuigen op de banen die ik bekijk vraag ik me soms af waarom die met kortkoppelingen zijn uitgerust omdat het gewenste optische effect (d.w.z. dat de stilstaande rijtuigen op een recht stuk rail met hun vouwbalgen zéér dicht tegen elkaar staan) er gewoon niet is.

Gegroet,

Rob van Kooy

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #745 Gepost op: 02 oktober 2015, 21:00:21 »
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een stalen D met dakleiding. Is deze nu alleen in de lichtblauwe kleur uitgebracht onder artikelnummer 20.248.02? Zo ja, hoe staat deze bij de Plan N van Heris, en de plan K van Elotrack?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #746 Gepost op: 02 oktober 2015, 23:15:36 »
http://img822.imageshack.us/img822/8231/003iub.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/dmetleiding.jpg

Met dakleiding, aangebracht in 1980 kun je een D combineren met A- en B-rijtuigen ICR buurlanduitvoering. De inzetperiode is kort, want toen er in september 1981 ook BKD-rijtuigen ICR waren afgeleverd, gingen de D's uit de reizigersdienst. De inzetperiode is beperkt maar wel leuk, want er reed natuurlijk ook nog Plan K en Plan N, waarmee de 'dakleiding D' was gecombineerd.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #747 Gepost op: 01 december 2015, 22:54:41 »
Heren,

Weet iemand waar de dakleiding voor diende? Was dit een elektrische leiding voor de moderne ICR's of een luchtleiding voor de bediening van pneumatische deuren van de ICR's (de Stalen D en K en N hadden deze natuurlijk niet)?

CKLX

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #748 Gepost op: 01 december 2015, 23:08:15 »
Volgens seinarm.nl was het een luchtleiding.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #749 Gepost op: 02 december 2015, 10:08:07 »
Ah ! Die met luchtleiding heeft dus ook met plan N en plan K gereden ?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor