Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 19:16:48
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec vierdeurs stalen D
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Vorige
-
Volgende
-
1
...
48
49
[
50
]
51
52
...
54
Omlaag
Auteur
Topic: Artitec vierdeurs stalen D (gelezen 182381 keer)
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4849
Modelspoor is emotie...
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #735 Gepost op:
10 september 2015, 09:36:33 »
Citaat van: ingenium op 10 september 2015, 01:20:15
Hmmm kan het eigenlijk ook niet vinden. Misschien was het wel met de C12c of Plan E. Kweeniemeer...
Heeft destijds in RH gestaan met de C12c. Schachten steken te ver naar buiten. Ik geloof dat je er een 1,2 mm moet afhalen en dan de koppeling met een druppel lijm vastzetten...
Grtz, Rob
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #736 Gepost op:
10 september 2015, 15:33:12 »
Dat was het!
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #737 Gepost op:
10 september 2015, 22:58:47 »
@ Rob en Ewout. Dank voor het antwoord.
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #738 Gepost op:
10 september 2015, 23:02:50 »
Ik heb m'n stalen D er weer eens bijgepakt. Ooit de kortkoppelingen verwijderd om modelschroefkoppelingen te plaatsen, maar dat blijkt met doorgangsrijtuigen toch een beetje onhandig. Maar goed, ik dacht altijd als het einde van de NEM schacht gelijk loopt met de bufferbalk, zit het wel snor, maar kennelijk niet? Ik heb geen kortkoppelingen bij de hand, dus kan het niet testen. Wel viel het me op de rijdag van het weekend op dat de ovaalramers inderdaad niet heel strak gekoppeld zijn.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
henk
Offline
Berichten: 21678
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #739 Gepost op:
11 september 2015, 05:39:02 »
De kop van de koppelschacht moet ongeveer 7,5 mm achter de bufferkop of de voorzijde van de vouwbalg zitten, net wat het verst naar voren steekt. Idealiter steken buffers en vouwbalgen precies even ver uit, maar gek genoeg zie je dat niet vaak. Eerst goed kijken en meten voordat je schachten gaat inkorten om de balgen bij elkaar te krijgen. Als de balg minder ver uitsteekt dan de buffers ontstaat een koppelprobleempje bij het inkorten van de schacht.
Overigens is het vaker andersom en steken de balgen verder uit.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4849
Modelspoor is emotie...
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #740 Gepost op:
11 september 2015, 16:45:18 »
Een handige tool ook hiervoor is het NEM-schacht malletje van o.a. Symoba.
Grtn,
Rob
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 469
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #741 Gepost op:
11 september 2015, 18:15:19 »
Hallo,
Als ik kortkoppelings
units
in rijtuigen wil aanbrengen maak ik een mal. En dat gaat heel eenvoudig. Ik zet op het verticale pinnetje van twee Symoba
units
de bijbehorende NEM koppelinghouders. Die beide koppelingshouders verbind ik dan met een koppelingsstaafje waar aan beide kanten een NEM-zwaluwstaartje zit (RiBu levert bijvoorbeeld zulke onbuigzame staafjes). Je hebt dan de perfecte afstandsmal. Nu neem je twee rijtuigen die beide geen kortkoppelingsmechaniek hebben. Die leg je beide op zijn kop en kijk dan
als de vouwbalgen ongeveer 1 mm van elkaar staan
waar de kortkoppelingsunits onder de rijtuigen moeten worden aangebracht. Let wel: het midden van het verbindingsstaafje moet precies boven het punt staan waar de beide vouwbalgen (of
Gummiwülste
) elkaar bijna raken.
Een tweede methode is om een rijtuig van een merk
dat bekend staat vanwege de juiste plaatsing van zijn kortkoppelingsmechanieken
te nemen. Dat rijtuig leg je ontdaan van zijn koppeling op zijn kop en legt er het rijtuig dat ook een kortkoppeling moet krijgen op zijn kop er tegen aan en breng ook hier het verbindende RiBu staafje plus een nog losse Symoba
unit
aan. Ook dan zie je
precies
waar die Symobakortkoppelings
unit
onder het andere rijtuig moet worden aangebracht.
Let wel: het aanbrengen van een kortkoppelingsmechaniek stelt héél nauwkeurige eisen. Het is niet een zaak "van er maar even onderplakken", veelal zal er van het draaistel onderdelen moeten worden verwijderd (weggefreesd), en soms is het wenselijk dat de kortkoppelings
unit
in
het rijtuig wordt aangebracht(waarbij het pinnetje met de NEM-houder dan door een gat in de wagenbodem steekt..... ).
Ja,ja, in het begin is het wel even "zweten" voordat het helemaal goed gaat! Ikzelf heb minstens 200 rijtuigen zo aangepast, dan weet je uiteindelijk wel hoe het moet.
Een goede raad: breng die kortkoppelingen aan met een lijmsoort die het mogelijk maakt om kort daarna nog aanpassingen aan de juiste plaatsing te kunnen maken. Secondenlijm is - zeker in het begin - sterk af te raden. Ikzelf neem altijd heldere Bisonkit. Dat plakt
alles
stevig genoeg aan elkaar met welke kunststof je ook te maken hebt, en je kan de lijmverbinding dan ook weer losmaken zelfs zonder dat er lijmresten overblijven.
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1632
Tram&Trein NL- H0
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #742 Gepost op:
11 september 2015, 18:39:24 »
Bovenstaand verhaal kan zo in de encyclopedie .
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
henk
Offline
Berichten: 21678
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #743 Gepost op:
11 september 2015, 18:58:25 »
Het verband met de stalen d is wel een beetje zoek.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 469
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #744 Gepost op:
12 september 2015, 16:21:12 »
Dag henk,
Wat ik schreef geldt in alle gevallen als kortkoppelingssystemen moeten worden aangebracht. Dus ook in het geval van een Stalen D. Het enige wat in geval van de Stalen D (althans de vierdeurs die we kennen van Artitec) is dat die geleverd wordt met kortkoppelingssystemen. De vraag die alleen blijft: werken die Artitec kortkoppelingen zodanig dat ze de individuele liefhebber bevallen?
Laten we duidelijk zijn het is niet alles goud wat er blinkt. In menig geval zag ik me genoodzaakt om een door de fabrikant aangebracht kortkoppelingssysteem te vervangen omdat het niet goed werkte, dan wel niet voldeed aan de NEM-normen waardoor er zich in de dagelijkse praktijk allerlei problemen voordeden, zoals bijvoorbeeld om de haverklap ontkoppelen vanwege hoogteverschillen van de NEM-koppelingshouders dan wel dat de NEM-koppelingshouders in bepaalde bogen niet voldoende uitbuigen inclusief de dan vereiste lengtevergroting. Ook het verschijnsel dat bij terugkeer op een recht stuk de buffers in elkaar haken. En doen die kortkoppelsystemen het ook goed bij langere geduwde treinen? Ik heb een aantal trek/duwtreinen met negen 303mm rijtuigen, nou om dat vlekkeloos met de juiste snelheid geduwd over de baan te jagen vereist wel wat meer.
Ik heb met opzet geen man en paard genoemd als het gaat om goede- dan wel slechtwerkende systemen. De reden is dat ik als ik iets goed of slecht vind onmiddellijk reacties krijg van lieden die mijn opvattingen betwisten. Inmiddels heb ik op dit forum wel mijn lesjes geleerd. Wel wil ik opmerken dat ik - hoe precies ik ook werk - verschillende kortkoppelingen gebruik naar gelang mijn praktijkervaringen. Dus gebruik ik niet alleen de harpoenkoppeling van Roco, maar ook de Universal koppeling van dat merk. Soms ook de speciale Piko-kortkoppelingen die bestemd zijn voor treinstammen die in principe niet uit elkaar genomen worden. Soms als de rijtuigen voorzien van harpoenkoppelingen niet meteen probleemloos aan elkaar koppelen omdat de NEM-houders van de te koppelen wagens te ver uit elkaar staan waardoor de koppelingen niet in elkaar willen grijpen neem ik een Fleischmann Universal-koppeling met een Märklin-kortkoppeling. Als die aan elkaar gekoppeld worden zijn ze gezamenlijk net iets langer dan twee harpoen- en soortgelijke kortkoppelingen. Als uiterste middel koppel ik twee Universal-koppelingen aan elkaar. Als dat ook niet lukt dan komt de kniptang en de frees eraan te pas om een alternatieve kortkoppeleenheid aan te brengen in het rijtuig dat niet aan de NEM-normen voldoet.
Bovendien: wat ik zo waarneem aan kortgekoppelde rijtuigen op de banen die ik bekijk vraag ik me soms af waarom die met kortkoppelingen zijn uitgerust omdat het gewenste optische effect (d.w.z. dat de stilstaande rijtuigen op een recht stuk rail met hun vouwbalgen zéér dicht tegen elkaar staan) er gewoon niet is.
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1051
LightMyTrain
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #745 Gepost op:
02 oktober 2015, 21:00:21 »
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een stalen D met dakleiding. Is deze nu alleen in de lichtblauwe kleur uitgebracht onder artikelnummer 20.248.02? Zo ja, hoe staat deze bij de Plan N van Heris, en de plan K van Elotrack?
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
sneek
Offline
Berichten: 3786
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #746 Gepost op:
02 oktober 2015, 23:15:36 »
http://img822.imageshack.us/img822/8231/003iub.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/dmetleiding.jpg
Met dakleiding, aangebracht in 1980 kun je een D combineren met A- en B-rijtuigen ICR buurlanduitvoering. De inzetperiode is kort, want toen er in september 1981 ook BKD-rijtuigen ICR waren afgeleverd, gingen de D's uit de reizigersdienst. De inzetperiode is beperkt maar wel leuk, want er reed natuurlijk ook nog Plan K en Plan N, waarmee de 'dakleiding D' was gecombineerd.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.
CKLX
Offline
Berichten: 930
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #747 Gepost op:
01 december 2015, 22:54:41 »
Heren,
Weet iemand waar de dakleiding voor diende? Was dit een elektrische leiding voor de moderne ICR's of een luchtleiding voor de bediening van pneumatische deuren van de ICR's (de Stalen D en K en N hadden deze natuurlijk niet)?
CKLX
Gelogd
Joran
Offline
Berichten: 1528
NS tijdperk IV (1981)
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #748 Gepost op:
01 december 2015, 23:08:15 »
Volgens seinarm.nl was het een luchtleiding.
Gelogd
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 3840
Re: Artitec vierdeurs stalen D
«
Reactie #749 Gepost op:
02 december 2015, 10:08:07 »
Ah ! Die met luchtleiding heeft dus ook met plan N en plan K gereden ?
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Vorige
-
Volgende
-
1
...
48
49
[
50
]
51
52
...
54
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec vierdeurs stalen D