Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3155816 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3525 Gepost op: 08 July 2013, 10:03:13 »
Naar één van de A3's die na 1928 ge- of verbouwd zijn.
De Flying Scotsman werd pas in 1947 tot A3 verbouwd en heeft als A3 dus nooit met no. 4472 voor de LNER gereden.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 21:44:41 door St00mboy. Reden: Tekst was niet correct »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3526 Gepost op: 08 July 2013, 12:23:56 »
Leen,
Owkee  ::) Dat had ik me nog niet gerealiseerd. Dus 4472 is altijd een (Gresley) A1 geweest? Interessant. Dan zouden we dus een A1 model moeten zien te krijgen. Ben alleen niet zo heel erg op de hoogte van de uiterlijke verschillen. Dacht dat de A1 Single chimney was en de A3 Double? (behoudens de hogere boiler pressure natuurlijk). Waren er nog meer uiterlijke kenmerken van belang  ???
Ed

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3527 Gepost op: 08 July 2013, 13:35:06 »
Véél plezier met jouw nieuwe aanwinst. Mocht het resultaat niet naar behoren zijn, kan je eventueel uitkijken naar een geschikte Torc Motor (Made by the Ozzies). Die doen het goed met de Lok Pilots in m'n Limaa'tjes.

Bedankt! Ben er alleen nog niet uit of die Modeltorques wel zo goed passen in de rondmotoren van Powerline. De Modeltorques zijn namelijk specifiek ontworpen voor gebruik in Lima-motoren. Ik weet echter niet of die Powerline-motoren qua specificties en afmetingen identiek zijn. Een ander alternatief is het plaatsen van een motortje uit een cd-speler.

Nou ja, eerst die Lokpilot Basic maar eens in die G-class solderen en kijken tot hoever we het beest kunnen temmen.

Groeten, Geoffrey

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3528 Gepost op: 08 July 2013, 16:29:28 »
Dergelijke motoren zijn ook uitgebracht voor de oude Fleischmann motoren.
De produktie en verdeling is tijdelijk stopgezet.
http://www.modeltorque.com.au

Gelukkig wordt het werk straksvoortgezet. De rechten van "Modeltorque" zijn nu in de handen van Train Technology gekomen. 
Misschien kan je daar eens informeren.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 16:33:27 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3529 Gepost op: 08 July 2013, 21:28:02 »
Citaat
Ben alleen niet zo heel erg op de hoogte van de uiterlijke verschillen. Dacht dat de A1 Single chimney was en de A3 Double?
Nee, zo is het niet.

Even voor de opmerkzame lezertjes: we hebben het hier over de Gresley A1, en niet de na-oorlogse Peppercorn A1, zoals de Tornado en de modellen van Bachmann. Het gaat ook niet over de tenders, dat is ongeveer nog zo'n verhaal.  :-\

De twee eerste Gresley A1's werden in 1922 gebouwd als GNR no. 1470 en 1471. Na 1 januari ging de GNR op in de LNER en werd er eerst een "N" aan het nummer toegevoegd, maar uiteindelijk werd er 3000 bij het nummer opgeteld. Deze eerste A1's hadden nog niet de LNER "loading gauge", zo was het cabinedak wat hoger dan bij de latere typen. Hornby heeft in 2005 een fraai model van de Great Northern als no. 1470N uitgebracht:

(foto van Hattons, Liverpool)
Na 1923 werd het ontwerp enigszins gewijzigd - het dak werd o.a. lager -  en van deze versie heeft Hornby een drietal modellen uitgebracht, nl. R2549 "Flying Fox" (1923) in 2006,  R3073 "Royal Lancer" (1923), deze is nog steeds te koop, en in 2007 of 2008 een trainpack met de "Gladiateur" (1924). Soms verschijnen de Flying Fox en de Gladiateur nog op Ebay.


De "Royal Lancer" (foto van Hattons)

De A1 was RH drive, dat was gunstig voor rechtshandige stokers. Hij had 180 psi keteldruk en zag eruit zoals op de foto's hierboven. In 1924 kwamen ze er onverwachts achter dat de GWR Castle zuiniger en sterker was dan de A1, dat was even een blamage!!!  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[  :o :o :o :o (In gedachten zie ik een tekening in een stripverhaal met van de schrik Gresley zijn hoed ongeveer 1 meter boven zijn hoofd).  ;D

Toen hebben ze van de GWR een Castle geleend en geanalyseerd wat er aan de A1 verbeterd moest worden. Zo ontstond de A3, waarvan de eerste in 1928 gebouwd werd. De kenmerken: een geheel nieuwe ketel met 220 psi keteldruk, LH drive, long travel valves en meer superheating. Het voornaamste uiterlijke kenmerk op alle A3's is het vierkante klepje, de superheater header cover, op de zijkanten van de smokebox achter en iets lager dan de schoorsteen.
Verdere kenmerken van een A3 zijn de "banjo dome" en een kleinere "cab cutout" (zie foto hieronder), maar dat hadden lang niet alle A3's . De banjo dome werd pas vanaf 1935 toegepast. Toen er in 1948 weer getest werd bleek de A3 inmiddels een betere lok te zijn dan de Castle.


A3 "Humorist" (foto van Hattons)
Vanaf 2005 is er geen enkel niet-Railroad A3 model door Hornby uitgebracht in LNER uitvoering, wel in BR groen. Het model op de foto is een oude tenderdrive lok.
De double chimney is een van de vele experimenten die er met deze  "Humorist" uitgevoerd zijn. Hij kreeg deze in 1937 en hoewel het een succesvol experiment was, kregen de andere A3's pas vanaf 1958 dubbele schoorstenen.
De ombouw van alle A1's tot A3 duurde tot 1949, de Flying Scot was in 1947 aan de beurt en kreeg in 1959 een dubbele schoorsteen. De Duitse flaporen stoom deflectoren kwamen na 1960 op de A3's, maar ze kregen ze lang niet allemaal.

Uit dit alles blijkt dat ik dus een geschikt prototype moet zoeken om de Flying Scotsman om te nummeren. De in 1928 gebouwde loks hadden nog geen banjo dome maar de 9 in 1934 gebouwde nos. 2500 t/m 2508 kregen er wel een.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 July 2013, 15:02:31 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3530 Gepost op: 09 July 2013, 10:34:00 »
Leen,
Gaaf verhaal. Had me er nog niet zo in verdiept.  :o
Is het, dit lezende, geen optie om een Royal lancer om te nummeren naar Flying Scotsman?
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3531 Gepost op: 09 July 2013, 15:00:07 »
De Flying Scot heeft vanaf het begin tot 1928 (m.u.v. een half jaar in 1925, toen met een 3-assige K3 tender) met een GNR tender (die mooie op de foto hierboven van 1470N met de coal rails) gereden, van 1928 t/m okt 1936 met een corridor tender van het eerste type, daarna tot juni 1938 weer met een GN tender en daarna met een streamlined non-corridor tender type uit 1936 (bron: Yeadons no.1 en RCTS no.2).

De Hornby Royal Lancer heeft een corridor tender, maar volgens mij niet van het juiste A1 type, maar van het latere A4 gestroomlijnde type, dat is het 4e type corridor tender voor zover ik dat herken. Ik denk dat Hornby het juiste type niet maakt als supermodel, maar hij is er wel als oud model en waarschijnlijk ook in de Railroad range. De vraag is hoe mooi-ie is. Sja, een verkeerde tender, slordig, maar niet echt super erg hoor, want bijna niemand die het weet, al zou het natuurlijk leuker zijn als je er een GN tender achter kunt krijgen. Of je moet hem op maat willen knutselen.

Voor de prijs hoef je het niet te laten:
https://railsofsheffield.com/lner-green-class-a1-royal-lancer-locomotive-royal-mail-stamp-pack-r3073-JJJA16276.aspx
OK, de p&p is iets duurder dan bij Hattons.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 July 2013, 15:41:32 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3532 Gepost op: 10 July 2013, 00:29:54 »
Dag vriendjes..
Thijs is weer terug van vakantie op een zonovergoten Canarisch Eiland. Geen treintjes gezien, wel veel typical engelse dames en heren...tja...
Nu eerst even bijlezen!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3533 Gepost op: 10 July 2013, 08:50:08 »
Hoi Thijs,
Welkom terug in een zonovergoten Nederland.  :D
Leen, ik denk dat ik toch voorzichtig aan eens ga sparen voor die Royal lancer. Vindt hem erg mooi en met jouw uitleg er bij wordt hij steeds interessanter.  (y)
Intussen nog een beetje geknutseld. Ben aan de andere kant van mijn tafel met het tweede dorpje bezig (daar waar de creamery ook staat) en daar is ook een pub. Nu wilde ik buiten de pub een hoop picknicktafels hebben. Die heb ik dus maar even zelf geknutseld van Evergreen strips. Bijgevoegd twee plaatjes. Wel priegelwerk maar zodra je de maten goed hebt gaat het snel.  ;)
Op de tweede foto ligt er een Stanleymes naast voor de schaal.  ;D





Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3534 Gepost op: 10 July 2013, 10:32:43 »
Heel mooie picknicktafels, Ed.  (y)

Leen.

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3535 Gepost op: 10 July 2013, 16:42:36 »
 (y) nog een biertje erop en klaar !

Mooie tafels

Gr. Bert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3536 Gepost op: 10 July 2013, 16:54:35 »
Eerst nog even zorgen dat er onder een van de tafels een dikke pil komt. ;D


(foto's zijn genadeloos.)

Wat een mooi priegelwerk (y)
Jeroen

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3537 Gepost op: 11 July 2013, 09:32:22 »
@Jeroen,
Ik denk dat ik daar miniatuur bierviltjes onder ga zetten  ;D
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3538 Gepost op: 11 July 2013, 21:59:55 »
The Great gathering......
We hebben het er al eens over gehad.

De openingsceremonie hebben we mooi gemist, tot nu toe ten minste:
http://www.youtube.com/watch?v=8q5JIX7T8pQ&feature=player_embedded
en hier nogmaals, deze keer vanuit een ander perspectief:
http://www.youtube.com/watch?v=9TVfFxyyfMU

Op zaterdag waren er maar liefst 13.000 bezoekers in het NRM!

Het duurt tot volgende week woensdag 17 juli. Gaat er nog iemand naar toe?

Leen.

P.S. Voor de liefhebber: hier komt "Dominion of Canada" het NRM binnen:
http://www.youtube.com/watch?v=oL-M_YY12-o&feature=player_embedded

O, en nog eentje over waar het nu eenmaal echt om gaat: de A4 onder stoom:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-23149181
« Laatst bewerkt op: 12 July 2013, 11:59:46 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3539 Gepost op: 13 July 2013, 20:25:33 »
Afgelopen donderdag een uiterst plezierige dag doorgebracht met St00mboy met als doel om het chassis van mijn ooit aangeschafte J72 van Mainline te vervangen door een messing chassis van Comet, inclusief nieuwe motor, transmissie en zelfs decoder.  Met een krat vol spullen en gereedschap, waaronder mijn nieuwe soldeerbout, meldde ik me in de ochtend bij huize St00mboy. Na de koffie gingen we aan de slag, vaak onderbroken door allerlei zaken die St00mboy me liet zien, zoals diverse kits en boeken over loks en materiaal van de (L)NER. Het werk aan het chassis vlotte maar matig, wat vooral kwam door mijn volslagen gebrek aan kennis van het in elkaar solderen van een messing chassis. St00mboy ontpopte zich tot een (voor mij) uitstekende “leraar” die mij alles zelf liet doen en vooral veel tips gaf, over materiaal, gebruik van gereedschap technieken enzovoorts.
Na de nodige uren werk had ik toch maar mooi 2 drijfstangen, elk bestaande uit drie delen, in elkaar gezet  (y)



Maar toch wel mooi geleerd hoe je het beste de hele kleine gaten die standaard in het materiaal zitten, centrisch uit te boren, te ruimen, de delen te vijlen en de delen ten slotte aan elkaar te solderen door middel van lamineren. Voor de gevorderde bouwers onder ons zal dit waarschijnlijk gesneden koek zijn, maar veel was voor mij nieuw. Ik had er natuurlijk wel veel over gelezen, maar nu zelf voor het eerst zelf gedaan. En ik moet zeggen, het smaakt naar meer.
St00mboy, thanks a million

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders