Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 08:43:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3154665 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3510 Gepost op: 03 July 2013, 10:10:12 »
Voor de oplossing met de veertjes zit het middelste wiel in de weg. Als je koppelingen aan het draaistel vastmaakt dan kunnen ze toch nog heen en weer, ook al is het wat minder.

Ik heb ze vastgeplakt met cyano, maar toen ik het wiel eruit wilde halen, kraakte de lijm weer los. Ik ga nu kijken of ik de bogie niet beter met een pennetje aan de vloer kan vastzetten en dan ook nog met lijm.

Net als met de Hornby 42xx zie ik het met lede ogen aan wanneer een producent de prijs berekent van een supermodel en vervolgens teruggrijpt naar speelgoedmodel oplossingen uit de jaren '70, zoals de meegegoten onderdelen die er niet uitzien etc. Dit chassis valt ook in deze categorie en had nooit zo gemaakt mogen worden.

Ik meen me te herinneren (jaja, stukje bij beetje komt het allemaal weer terug) dat het asje een lengte had van 1" i.p.v. de standaard 26mm. Ik heb nog met een boortje in het gat lopen pulken omdat het niet lekker liep. Later heb ik het tooltje van Ultrascale gekregen, waarmee je de aspotten op 26mm kan uitboren. Dit tooltje gaven ze indertijd gratis weg aan klanten. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Er is ook zo'n tooltje te koop van, naar ik meen, Micromark. Ik ga daarmee binnenkort eens flink in de aspotten poken. Misschien, maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk,  krijg ik ze daarmee zelfs wel op hoogte.

Ik heb ook 1 of 2 milktanks van Dapol en heb nog niet met de rijeigenschappen kennis mogen maken. Maar ja, ik heb dan ook geen creamery.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 10:15:15 door St00mboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3511 Gepost op: 03 July 2013, 16:00:05 »
Tjonge Leen,
Ik mag dan geen brass Dynamometer Car hebben gekocht. Het ziet er naar uit dat ik aan de Stove R ook flink mag gaan klussen.  :o
Misschien kan ik de veertjes vastmaken aan de behuizing die om de middelste as heen zit?
Ik ga zeker experimenteren met die twee buitenste draaistellen. Dapol moet zich schamen om zo'n product in de markt te zetten.
Zo kan je jezelf als professioneel bedrijf niet serieus nemen.   >:(
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3512 Gepost op: 03 July 2013, 17:05:56 »
Voor de hoeveelheid kluswerk ligt het eraan hoe je vindt dat het uiteindelijk hoort te zijn, maar ik denk niet dat je het direct uit de doos OK vindt.
Misschien kun je gaatjes met stukjes  verenstaal erin maken om het recht te houden, de methode met spiraalveertjes zoals Märklin lijkt me niet makkelijk te bevestigen.

Ik weet niet hoe het gegaan is dat ze tot dit idiote chassis gekomen zijn. We zullen het wel nooit horen. Het kan inderdaad zomaar zijn dat Dapol dit chassis voor ze bedacht heeft, maar onder de milk tankers zit het totaal anders en zonder draaistellen. Maar het is nu eenmaal wel zo, dat wie betaalt, die bepaalt...  Dus kan het heel goed zijn dat Ian Allan als opdrachtgever geëist heeft dat het rijtuig door kleine Johhny's bochten van 12" o.i.d. moet kunnen, dat ze vervolgens dit chassis als beste oplossing uit een aantal mogelijkheden gekozen hebben, of dat ze het zelf aan Dapol voorgesteld hebben: hierrrr, zo willen we het! 

En zo hebben we dus technisch een speelgoedchassis uit de prehistorie met autopedwieltjes en remmen zoals Mainline ze in de jaren '70 maakte, maar visueel wel met verende buffers en keurig nette trapjes en opstapjes. Zonde hoe je met hetzelfde geld een model kunt verzieken, terwijl het ook goed had kunnen zijn. Een heleboel mensen hebben het vanwege dit soort zaken gewoon niet gekocht, en voor Johnny met zijn speelgoedbochten is hij te duur. Het is nu alweer een jaar of 2, 3 geleden dat ze uitkwamen en ze zitten er nog steeds mee.

Ik heb indertijd in de vooruitbestelling de HM001 LMS met maroon ends gekocht en de HM002 LMS met zwarte ends. Stel je voor, toen ze aankwamen hadden ze allebei zwarte ends. Later hebben ze als correctie wel een andere batch gemaakt met maroon ends, maar gezien het chassis peins ik er niet over om er nog een te kopen. Ik heb ook niets vernomen van of je hem om kon ruilen, of er gratis een zou krijgen om het goed te maken of zo.  ;D

Als ik dit allemaal geweten had, dan had ik de kit van Alastair Wright gekocht, zeker zo duur, maar wel accuraat. Ik heb er nu net zo veel werk aan als wanneer ik de kit gebouwd had en het wordt never nooit 100%.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 21:07:03 door St00mboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3513 Gepost op: 04 July 2013, 09:06:53 »
Leen,
Zonde inderdaad. En het pleit niet voor Dapol. Ook als Ian Allan had geëist dat het met deze specs moest, had Dapol kunnen zeggen: Dat doen we niet, daarmee gooien we onze reputatie te grabbel. Dat gebeurt nu bij mij in ieder geval wel.  :-X
Overigens wist ik niet dat er ook een kit bestond van de Stove R. Wellicht had ik die dan wel gekocht om het eens uit te proberen. Had ik gelijk mijn soldeerskills kunnen testen (y)
Ga toch nog eens even kijken  ;)
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3514 Gepost op: 05 July 2013, 00:21:50 »
Ik dacht niet dat die kit nog verkrijgbaar is, maar hij was er een jaar of een half jaar voordat Hornby Mag met de aankondiging van hun Stove R  kwam.
Ik geloof dat Alastair inmiddels gestopt is met kits maken.

Leen.

P.S. Hier zijn wat gegevens uit 2010, toen de kit er nog was:
http://scalerail.phpbbhosts.co.uk/viewtopic.php?f=174&t=826

en dit is de web site van 5522 models van AW:
http://www.5522models.co.uk/

Het ziet er niet helemaal hopeloos uit.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2013, 10:45:45 door St00mboy »

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #3515 Gepost op: 05 July 2013, 18:11:43 »
Zo... er is weer wat tijd verstreken sinds m'n laatste post. Vooral het afmaken van de masterscriptie vergde veel vrije tijd. Het ding is echter af sinds een week (en ingeleverd!), dus komt er eindelijk rust in de tent. Om het afmaken van de scriptie te vieren, heb ik gelijk maar een toevalstreffer in huis gehaald.

In 2011 waren mijn vrouw en ik op reis in Australië, en ik had op de dag voor vertrek bij Hobbyco in Sydney nog gauw een Austrains DL class diesel als souvenir gekocht. Terug in NL had ik wel plannen voor een rangeermicro (interessante sidings genoeg in Sydney), echter in Europa is bar weinig Australisch modelspul te koop. Het werd dus een project voor de lange baan.

Wat schetst m'n verbazing: zit ik gisteren een beetje loom te browsen op Wentinkoccasions.nl, zie ik daar zo maar een Powerline G class diesel! Die zie je niet zo vaak in Europa, laat staan in een vertrouwde webshop. Omdat ik ooit te lang had getwijfeld over een Broadway Ltd GE AC6000 in BHP Billiton bubble livery die Wentink anderhalf jaar terug had staan, sloeg ik meteen toe. Ook de prijs was er naar: 49 euro. Een koopje! Via ebay.com.au gaan die dingen voor minstens A$ 100 en dan komt er nog een berg verzendkosten bij (ca. A$ 35).

Inmiddels staat het monster op m'n buro. Toegegeven, het model stamt uit 1990 en nieuwe producties door andere fabrikanten (Austrains en Ausicion) zijn op komst. Er zit nog zo'n rondmotor à la Lima in en de detaillering is geen state of the art, beetje zoals Roco medio jaren '80. Veel ozzies hebben er een moderner chassis in geplempt, maar voorlopig ga ik kijken of ik met DCC de rondmotor kan temmen. Heb 'm nog niet getest, dus eerst maar eens kijken hoe erg het is. Verder zitten er nog standaard beugelkoppelingen op, die vastgeschroefd zitten en dus makkelijk er af kunnen. Eens kijken welke Kadee's hier gemakkelijk kunnen worden gemonteerd. LED-verlichting e.d. komt later wel.

Hier het monster:

En een shot van de zijkant:

Heb al uitgeplozen dat m'n eveneens oranje-grijze DL van National Rail en de G van V/Line elkaar theoretisch ontmoet zouden kunnen hebben op de rangeerterreinen in Melbourne. Eens kijken of daar nog interessante sidings zijn voor een mini layout.

Kortom: me = happy! Nu nog zoeken naar 'iets voor er achter'. Hopelijk duurt dat geen twee jaar...

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3516 Gepost op: 05 July 2013, 21:45:05 »
Nou, dat is dan wel een bijzondere lok voor wêhnuch, Geoffrey.
Hopelijk rijdt hij goed.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #3517 Gepost op: 05 July 2013, 23:44:57 »
Hi Leen,

Heb de loc net even getest op 2 meter spoor. Hij rijdt zoals verwacht: beetje 'ruw', de aandrijflijn en ringmotor laten zich duidelijk horen. Maar irritant is het niet, en ik denk dat na digitalisering, een drupje olie en flink wat inrijden de boel naar tevredenheid heen en weer zal snorren.

Maar eens op zoek naar een Lokpilot Basic voor dit apparaatje. Veel meer hoeft er niet in, want er valt ook weinig aan te sturen behalve een motortje en aan beide zijden een gloeilampje (wel even vervangen voor een 12V exemplaar). En een paar Kadees, dat zal visueel de loc echt goed doen.

Groeten, Geoffrey

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #3518 Gepost op: 06 July 2013, 03:40:07 »
Er zit nog zo'n rondmotor à la Lima in en de detaillering is geen state of the art, beetje zoals Roco medio jaren '80. Veel ozzies hebben er een moderner chassis in geplempt, maar voorlopig ga ik kijken of ik met DCC de rondmotor kan temmen. ...
Groeten, Geoffrey

Véél plezier met jouw nieuwe aanwinst. Mocht het resultaat niet naar behoren zijn, kan je eventueel uitkijken naar een geschikte Torc Motor (Made by the Ozzies). Die doen het goed met de Lok Pilots in m'n Limaa'tjes.
Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #3519 Gepost op: 06 July 2013, 11:14:47 »
Voor liefhebbers van Engels spul, kijk even bij vraag en aanbod - heb net wat Hornby in de verkoop gedaan.  ::)

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3520 Gepost op: 07 July 2013, 14:58:12 »
Balen Geoffrey,
Die Flying Scotsman met dat panorama rijtuig had ik wel willen hebben voor 100 Euro.  :o
Als je weer zoiets hebt laat het dan eerst even hier weten.  :)
Ed

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #3521 Gepost op: 07 July 2013, 15:38:36 »
Misschien had ik er inderdaad wel meer voor kunnen vragen, maar dat is dan weer een geluk voor de koper. Nu nog de EWS diesel met wagons kwijt.  :o

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3522 Gepost op: 07 July 2013, 18:36:09 »
@Ed
Sorry hoor, maar ik heb de A3 gisteren gekocht, hij is bedoeld voor een omnummerproject.
Hornby heeft nl. behalve de Flying Scot nog steeds geen enkele A3 in LNER uitvoering uitgebracht in de niet-Railroad uitvoering.

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #3523 Gepost op: 07 July 2013, 23:52:16 »
@ Ed: Wat heb ik gedaan? Of verwar je me met Cottage Railways?  ;)

Heb veel materieel van allerlei pluimage waarvan ik soms wel eens wat weg doe, maar een Scotsman heb ik nog nooit gekocht of verkocht. Scotch, ja dat wèl. Met name gekocht. En dan bedoel ik niet dat Magic Tape. ;D

Groeten, Geoffrey

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3524 Gepost op: 08 July 2013, 08:48:58 »
Geoffrey,
Excuses. Ik heb je inderdaad verward.  :o
Leen, Als jij hem hebt gekocht is hij je van harte gegund! Ben al lang blij dat hij binnen onze cirkel blijft.  (y)
Ben benieuwd naar welke identiteit hij wordt omgenummerd.
Ed