Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De modeltreinen van Spoorijzer door Treintje_komt_zo
Vandaag om 12:55:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:55:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door AB 7216
Vandaag om 12:31:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door tijgernootje
Vandaag om 12:27:14
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:15:05
Piko 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 12:12:21
Modules van Kees Gorter (vervolg) door tijgernootje
Vandaag om 12:08:11
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ben
Vandaag om 10:39:54
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:20
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3125072 keer)

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3060 Gepost op: 25 January 2013, 04:09:21 »
@ Jan: Inderdaad goed om van je te horen! Ik las op de forecasts dat het rond de Darling Downs volgende week mogelijk gaat regenen, dus hopelijk heb je dan wat verkoeling.

Groeten, Geoffrey

@Geoffrey
Toen ik deze post van jou zag dacht ik zoiets van "hij probeert mij te vertellen dat ik volgende week de lotto ga winnen"  :)
Maar sinds gisteren is het klimaat inderdaad 180 graden omgeslagen !
4 dagen achtereen 25, 26 graden plus "Heavy Rain" ..... en daarna nog 3 dagen rond de 30 hetgeen ik ook koel vind.
Het mooie is dat het nog waar is ook ...... ik kan het zien, ik kan het voelen, dit is haast NIET te geloven (y)
Heerlijk, zalig, en we gaan er volop van genieten !

@Leen
Wat een geinig bord is dat.

Ik was bijna vergeten dat ik hem had maar afgezien van de BigBoy had ik nog deze K4s stoomloco van dezelfde firma (Broadway Ltd) als de GG1.
Ik heb hem alweer een jaar of 6.
Als niet-stoom liefhebber kocht ik toch destijds weleens een, net zoals jij weleens voor een diesel valt.
Net de als de GG1 is ie inclusief de tender geheel van metaal, loopt prima en heeft vrij goede sound zowel op DC als DCC spoor plus een werkende koplamp bovenop de ketel plus koevanger.
't Is wel een apart ding, en ook zo typisch Amerikaans.
De meeste Amerikaanse stoomloco's zien eruit als een dinosaurus, maar deze vind ik nog wel enige elegantie en karakter uitstralen, hoewel het zeker voor Engelse begrippen nog een groot, zwaar ding is en daarbij zeker ook forser en zwaarder dan bijvoorbeeld een A4.
Hij heeft wel dezelfde as-indeling (2C1) als de A4 maar daarmee houdt elke overeenkomst ook op.
Moeilijk te zeggen welke stoomloco ik liever heb, de A4 of deze K4s.
Mijn A4 lijkt wat groot uitgevallen ten opzichte van de K4s maar dat komt door het verschil tussen OO en H0.

Gr, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3061 Gepost op: 25 January 2013, 11:26:53 »
Als je nou maar weer geen overstromingen krijgt.....
Mooie lok hoor, die K4, USA loks hebben meestal iets imposants.
Er is ook nog een LNER K4, hè.  ;D

Sierd Jan en Jan, jullie hebben een email en ook nog een met een bord voor op de keukendeur. (y)

Behalve de 3 tankloks en de Star is er ook nog de GWR Dukedog (Earl Class) die Bachmann binnenkort gaat uitbrengen.
Jongens, jongens, dat gaat weer een hoop shellzegels kosten.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2013, 11:31:31 door Stoomboy »

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #3062 Gepost op: 25 January 2013, 11:30:40 »
@ Jan: wie is hier nou de 'Ozzie', jij of ik?  ;D Pas je wel op dat je niet weg spoelt? Heb in 2011 met eigen ogen de schade mogen aanschouwen van de overstromingen in Queensland en het lijkt op dit moment weer hard die kant op te gaan. Ik kan me de stukken weggeslagen berg langs de snelweg tussen Ipswich en Toowoomba nog goed herinneren, net als de containerstacks langs de snelweg die als een soort barrière voor loszittende stukjes berg dienden.

@ Leen: hm, zonde, die 47500. Maar eens de fora afstruinen of dat ding nog reparabel is. Aan de andere kant: er zijn nog wel 47'ers in de opslag voor onderdelen of zelfs reactivatie. Een rijdende 47 meer of minder doet er nog niet zo toe. Wel hopen dat er niet zo'n paniekdiscussie ontstaat waardoor het rijden met museummaterieel op de hoofdbaan ernstig aan banden wordt gelegd.

Heb gisteren op m'n papadag tidjens één van de slaapjes van de kleine m'n eigen ViTrains 47 van het in Rijswijk gekochte Uhlenbrock decodertje voorzien. Klusje van niets en het resultaat valt me niks tegen. Wel moet de loc eigenlijk nog worden ingereden en wil ik de decoder nog wat finetunen om het kruipen en langzaam optrekken/afremmen te verbeteren. Heb in m'n enthousiasme wel meteen de Murphy Models decoder voor m'n NIR 8208 besteld bij Hattons. Die is onderweg, dus m'n stoel staat weer in de gang...  ;)

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3063 Gepost op: 25 January 2013, 11:35:30 »
Ja, zo'n paniekdiscussie is waarschijnlijk niet te vermijden vooral gezien de plek waar het gebeurde.  :-\
Krijg jij ook al slijtplekken in de gang?  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2013, 11:52:07 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #3064 Gepost op: 25 January 2013, 12:31:18 »
Klopt Geoffrey, stond ik even niet bij stil, met de brandende zon nog vers in het geheugen werd ik helemaal lyrisch bij het zien van al die regen.
Nadat ik mijn enthousiasme gepost had waren er op TV al minder leuke beelden van door water vernietigde huizen in Townsville.
En in 2011 kwam ik maar net op tijd thuis van mijn (haastig afgebroken) shift voordat alle wegen waren afgesloten.
Het was toen een grote puinhoop in Ipswich waar wij gelukkig de dans zijn ontsprongen omdat we hoog genoeg en halverwege een heuvel zitten.
Die beruchte dam is maar 15 kilometer bij ons vandaan.
Het lijkt mij trouwens dat het dit keer wel wat mee gaat vallen al zijn hier wel enorme extremen qua klimaat.
Het is voor mij gewoon niet logisch dat we zomaar van 40 graden en wolkeloos en gortdroog naar 26 graden en gigantische plensbuien over zijn gegaan.

Het gras zal nu wel weer snel gemaaid moeten worden :)

@Leen
Nog bedankt voor dat bord, hij kwam keurig in mijn Inbox terecht.
Sommige USA locs vind ik te pompeus zoals die PRR Duplex met gigantische 8-assige tender.
Die tender van de K4s is zonder meer een kleine(ere) tender voor USA begrippen, maar ik vind hem wel heel karakteristiek.
Maar de BigBoy heeft zijn naam ook niet gekregen omdat ie zo "klein" is  ;)
Ik heb trouwens ook nog een Soutern Pacific Cab-Forward met sound van Broadway Ltd (wat kleiner dan de BigBoy maar toch ook weer niet zo klein).
Heb de LNER K4 opgezocht op de Wikipedia, mooie Britse loco is dat.

Gr Jan

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3065 Gepost op: 25 January 2013, 13:03:00 »
@Sierd Jan; misschien kun je je baanplan ook in "baanplannen" posten? Niet iedereen kijkt in deze draad en jou idee kan voor ons ook best interessant zijn ;)

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #3066 Gepost op: 25 January 2013, 13:38:09 »

Sierd Jan en Jan, jullie hebben een email en ook nog een met een bord voor op de keukendeur. (y)

Behalve de 3 tankloks en de Star is er ook nog de GWR Dukedog (Earl Class) die Bachmann binnenkort gaat uitbrengen.
Jongens, jongens, dat gaat weer een hoop shellzegels kosten.  :-\

Leen.

@Leen, hartelijk bedankt! Het bord is uitgeprint en hangt vanavond op een opvallende plaats.
Die Bachmann Dukedog zit ik met smart op te wachten, aangezien deze locomotief veel op het spoor van de Cambrian is gebruikt. Maar helaas nog geen verschijningsdatum (alhoewel dat, gezien de ervaringen met Hornby's nieuwste modellen, ook weinig hoeft te zeggen.  ::)) Wel stond er een foto van het pre productiemodel in de laatste BRM, en het word een fraaie machine:

(Bron: British Railway Modelling februari 2013)

Hattons doet helaas ook al niet aan het inwisselen van airmiles. :(

Sierd Jan

Tanks+Treinen

• Offline Offline
« Reactie #3067 Gepost op: 25 January 2013, 13:43:51 »
@Sierd Jan; misschien kun je je baanplan ook in "baanplannen" posten? Niet iedereen kijkt in deze draad en jou idee kan voor ons ook best interessant zijn ;)

Will do!

Tanks+Treinen

• Offline Offline
« Reactie #3068 Gepost op: 25 January 2013, 14:27:36 »
En om Wales nog even verder te promoten:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49902.0.html

Kijken!

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3069 Gepost op: 25 January 2013, 14:38:34 »
@Leen,

Ik hou me ook aanbevolen voor dat bord, dus als je er nog 1 over hebt, graag. Dan heb ik in ruil voor jou nog een CD-tje met The Joy of Toy Trains in Divx (avi) formaat, kun je op de PC kijken. Errug leuk  (y).

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Tanks+Treinen

• Offline Offline
« Reactie #3070 Gepost op: 25 January 2013, 15:20:18 »
@Sierd-Jan

Als mede Fries heet ik je ook van harte welkom hier !
Ben ook gek op British Rail en met name BR blauw.
Nu helaas geheel en al historie : Emmen - Hoek van Holland - Harwich - Liverpool Street - Euston/Kings Cross - Carlisle/Newcastle - Glasgow/Edinburgh - Inverness - Kyle of Lochalsh/Thurso
Schotland had het helemaal voor mij maar ook Wales is prachtig.
En anders dan vroeger is er tegenwoordig schitterend mooi Engels modelspul te krijgen met of zonder sound  (y)

Gr, Jan

Ik ben ook dol op Schotland!

Sorry voor de slechte fotografie, de focus van de foto had natuurlijk de poster links bovenin moeten zijn....

Sierd Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3071 Gepost op: 25 January 2013, 15:56:31 »
Ehemm...even in bedrijfsmanagementsjargon:
Zijn dat half lege of half volle?  ;D

Leen.

P.S. Rob, je hebt een email met borden.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2013, 16:02:33 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3072 Gepost op: 25 January 2013, 16:11:26 »
Voor de liefhebbers:
Het weekend van 9 en 10 februari is een interessant weekend voor mensen zoals wij die met Britse treinen bezig zijn. Op beide dagen is er in Doncaster het Festival of British Railway Modelling:
https://www.model-railways-live.co.uk/Exhibitions/5/The_Festival_of_British_Railway_Modelling
Dat is een meer noordelijke uitgave van de show in Londen. Hij zal qua formaat ietsje kleiner zijn, maar is een heel stuk groter dan bijv. Chatham.

Op zondag 10 februari is er in het NEC in Birmingham een grote Toy & Trainfair met 600 stallen met allerlei toys, maar dus ook stallen met trains.

Twee of drie jaar geleden hebben we er met een paar maten ook een weekend van gemaakt, 's zaterdags naar Donnie en op zondag naar Brum en het was zeker de moeite waard.
"t Kost wat - P&O Ferry naar Hull + 1 overnachting op zaterdagavond ter hoogte van Tamworth - maar dan hebbie ook wat.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2013, 16:17:06 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3073 Gepost op: 25 January 2013, 17:08:41 »
Woensdag al binnengekomen (hoefde maar 2 dagen in de gang te zitten) een op M***tp****s voor een gering bedrag gescoord een LNER J72 van Mainline. Nu heb ik al een BR J72 van Bachmann (?), maar deze mocht in mijn collectie niet ontbreken. Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit:

(foto''s weer een beetje wazig, met de telefoon genomen)

Volgens de deskundigen op het Web tamelijk eenvoudig digitaal te maken, dat scheelt ook weer. Alleen jammer dat Mainline de motor zo heeft geplaatst dat hij door de raapjes te zien is.

Dat is mogelijk weg te werken door bijv. aan beide zijden aan de zijkant afgevlakte figuurtjes te plaatsen en het motorblok een andere kleur te geven. In elk geval een aardig lokje om dat soort werkzaamheden te oefenen en om het weatheren onder de knie te krijgen. En het is een LNER engine  (y).

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3074 Gepost op: 25 January 2013, 19:12:02 »
Rob, het is een schitterend NER lokje, maar vooral een heel leuk lokje om je voor niet al teveel geld te bekwamen in het zelf bouwen van een goed chassis.

Het Mainline split framed chassis heeft een aantal nadelen, de belangrijkste daarvan zijn:
1) De driepolige pancake motor is...........ehhhh......ehhhhh.........ehhhhh.....nou ja, zeg... :-X :-X :-X, (het moet ook nog netjes gòòò....mpie dus geen 3-letterig woord)....niet geweldig qua geluid en rijeigenschappen. Het enige voordeel is dat je geen sound decoder nodig hebt.  (y)

2) De plastic busjes die tussen de wielen zitten gaan mettertijd kapot en dan is je kwartering naar de kl***e. Vervangingsbusjes zijn er niet dus die moet je zelf maken.  :o De wielset van het latere Bachmann - eveneens split-framed - chassis met "Supersmooth Flywheel Drive" past niet. Deze busjes zijn HET grote nadeel van de Bachmann en Mainline split-framed chassis.

3) Het digitaal maken is te doen, maar het is geen piece of cake. De enige TCS decoder die door mijn onhandigheid nu in de decoderhemel is, is de M1 die ik in de J72 met Bachmann super etc... chassis inbouwde. Er is geen plek voor de decoder, ook al is die door het wegslijpen van een stukje chassis wel te realiseren.
Ik meen gelezen te hebben dat Bachmann komend jaar de J72 gaat uitbrengen met een nieuwerwets Blue Riband chassis.

Ik adviseer je, zeker vanwege het leuke leerproces, om je tijd te besteden om zelf een chassis voor deze mooie lok te bouwen i.p.v. het Mainline chassis digitaal te maken. Ik ben er zelf ook een aan het maken.

Leen.

J72 met een Comet chassis (foto: cometmodels.co.uk)
« Laatst bewerkt op: 25 January 2013, 19:24:46 door Stoomboy »