Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3143691 keer)

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2025 Gepost op: 27 August 2012, 13:55:26 »
Dia dhuit!

Knap wagentje!
M'n gelukwensen met dit wagonnetje & vooral jouw aanstaande vaderschap!
(€17? Dit moet ik ook es gaan bekijken)

Les meas!

Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2026 Gepost op: 27 August 2012, 15:12:36 »
Ja, ben zelf ook wel tevreden met dit karretje. Voor het geld hoef je het bij wijze van spreken niet te laten, en de kwaliteit lijkt dik in orde. Indien je iets wilt bestellen, neem dan via e-mail even contact op met Leslie, de man achter het bedrijfje. Hij kan je dan voorzien van de juiste bankgegevens voor een transactie in euro's.

Wat betreft vaderschap: kinderkamer is klaar, alle zaken op de lijst van de kraamzorg zijn in huis gehaald, dus laat de kleine wurm maar komen. Gelukkig heb ik twee weken verlof na de geboorte, dus hoop ik tussen de luiers en voedingen af en toe wat te kunnen bouwen. Hoewel... eerst nog een baanplan. Pfff, wat een bevalling, zo'n micro layout.  ;)

Groeten, Geoffrey

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2027 Gepost op: 27 August 2012, 15:14:51 »
Gelukkig heb ik twee weken verlof na de geboorte, dus hoop ik tussen de luiers en voedingen af en toe wat te kunnen bouwen.

Sweet dreams...  ;D Jij gaat 't druk krijgen man..... Maar veel succes en plezier. Met de kleine als met het bouwen  (y)

guest7823

• Gast
« Reactie #2028 Gepost op: 27 August 2012, 16:13:19 »
Jouw opmerkling is juist, Alexander, en dat geldt niet alleen voor de Southern.

Hierbij de correctie voor mijn tekst:

"Overigens zijn de knuckle type koppelingen voor Engels spoor IN HET STOOMTIJDPERK niet echt prototypisch"
Leen

Ben dit tot op heden gemiste draadje van voor tot achter aan het doorspitten en kwam dit tegen, zonder ik in de directe omgeving er van een correctie van vond, dus hierbij:

Buck-eye koppeling zijn ook voor de stoomtijd conform prototype. SNG (Sir Nigel Gresley) heeft zeker weten een buck-eye koppeling. Zelf omhoog gezet om te koppelen aan de rijtuigset van de NYMR.

Engelse bufferhulzen hebben indien de bakken voorzien zijn van klauwkoppeling opzethulzen (collars).
  • Bij het koppelen met schroefkoppeling: buffers uittrekken, collars plaatsen, aankoppelen met schroefkoppeling
  • Bij koppelen met klauwkoppeling: collars weg, buffers indrukken, klauwkoppeling omhoog, er tussen uit, loc tegen trein zetten
  • Het is NIET handig om trein en loc met uitgetrokken buffers (met de collars er op) via de klauwkoppeling te koppelen. Het gaat WEL vast, maar voor ontkoppelen heb je veelal de rood/blauwe sleutel nodig.  :-[

Ik ga weer verder met lezen  ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #2029 Gepost op: 27 August 2012, 16:30:57 »

Daar waar in Nederland de pin zit waar de schalmen aan hangen zit bij een zgn Buck-eye koppeling de klauw.
  • klauw naar beneden, koppelen via haak en schalm
  • klauw naar boven, koppelen via klauwkoppeling

Voor zo ver mij bekend was enkel passagiersmaterieel eventueel van buck-eye voorzien. Als ik nog ergens een plaatje tegen kom van een "collar" in gebruik zal ik het hier neer zetten

Even het NYMR rule book doorlezend hadden in ieder geval de Pullmanrijtuigen (is stoomtijd) buck-eyes
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 16:44:02 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #2030 Gepost op: 27 August 2012, 16:58:14 »
De LMS wilde na 1935 vanwege de publiciteit in navolging van de LNER graag meedoen aan de stroomlijnrage. Stanier kwam daardoor met de gestroomlijnde loks, zoals no. 6229 "Duchess of Hamilton" uit het NRM:

Hij wilde echter per se ook 5 niet gestroomlijnde Coronations maken, en dat werden no. 6230 t/m 6234. De "Princess Coronation" loks worden gezien als betere, sterkere en snellere loks dan die van de LNER, al bleef het snelheidsrecord mooi bij de LNER.

Leen.

Stanier wou helemaal geen stroomlijn, zag er het nut (grotendeels) terecht niet van in. Echter omdat de LNER het ook deed, werd hij door de bazen boven hem gedwongen het ook te doen. De eerste de beste smoes die hij kon verzinnen om de stroomlijnbekleding er af te halen heeft hij dan ook aangegrepen (uit mijn hoofd WOII). de "Duchess" hebben toen nog een tijdje als "semi" gereden.

D.w.z. normale ketelbeplating maar nog met de afgeschuinde rookkast. Bij een latere ombouw zijn er standaard 100% ronde rookkasten op gegaan

Het plaatje hierboven is genomen tijdens de terugbouw van standaard naar steamlined, voordat de stroomlijnbekleding er weer op ging. Dit kan je herkennen aan de hele smalle rand boven de rookkastdeur. De herbouw heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. In de eerste plaats konden ze niet aan de goede plaatdikte komen voor de stroomlijnbeplating (en die wouden ze op de zoveelste van een inch nauwkeurig hebben, ondanks dat je er NIETS van ziet), maar dat is uiteindelijk gelukt. Daarna hebben ze nogal wat moeite moeten doen om iemand te vinden die in staat was om de twee deuren aan de voorkant te kloppen. Weet niet meer waar ze daar voor uiteindelijk terecht zijn gekomen.

Plan is om de Duchess of Hamilton op termijn rijvaardig te hebben. Maar dat zal waarschijnlijk pas zijn als het NRM een beetje is bijgekomen van de herbouw van Flying Scotsman

guest7823

• Gast
« Reactie #2031 Gepost op: 27 August 2012, 17:11:14 »
Hier staat het hele verhaal van de Blue Peter:
http://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Peppercorn_Class_A2_60532_Blue_Peter

Hij is wel gerepareerd, maar na het aflopen van zijn ketelcertificaat staat hij nu in Barrow Hill op restauratie te wachten.

Het programma "Blue Peter" op de BBC schijnt er trouwens nog steeds te zijn.

Leen.

http://www.youtube.com/watch?v=YjsNbzg1UaI

guest7823

• Gast
« Reactie #2032 Gepost op: 27 August 2012, 17:16:53 »
Mocht je van Bello EN Engels houden:

Echt waar, 't ken ne (in ieder geval bij de Bluebell). Geen Fotosoep

Locje 18 is er ook geweest, maar daar heb ik geen plaatje van. Gerucht gaat dat d'r een SHM loc naar de opening naar East Grinstead gaat

guest7823

• Gast
« Reactie #2033 Gepost op: 27 August 2012, 17:26:14 »
Die Pannier zijn best leuke machientjes...

Het is bij mij in ieder geval een goeie kandidaat voor een 2e stoomlokje voor op mijn museumlijntje.. De kleur ben ik nog niet helemaal uit........

Groeten,

Michael

Hoofdlijn mag ook hoor!

http://www.youtube.com/watch?v=kIeMOB05Drs

advies:
  • vrouw, kinderen en buren uit de buurt
  • full screen
  • afspelen in "HD"
  • geluid vol open

Have fun  (y) (y) (y)

Die Pacer en Klaas krijg je kado.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 17:32:57 door guest7823 »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2034 Gepost op: 27 August 2012, 17:46:57 »
Mooi filmpje Inderdaad (en de voor de filmert; volgende keer een statief gebruiken).
De "Pacer" is overigens een Turbostar.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

• Gast
« Reactie #2035 Gepost op: 27 August 2012, 17:51:34 »
De "Pacer" is overigens een Turbostar.

Sorry, it's a weasel, so me don't kno  :-[

guest7823

• Gast
« Reactie #2036 Gepost op: 27 August 2012, 18:04:29 »
Nee, van het beoordelen van digitaal geluid t.o.v. het prototype weet ik niet zo erg veel, daarvoor heb ik te weinig kilometers op de bok gereden. Op Rmweb zei eens iemand dat hij het digitale geluid  het meest op het geluid van een spuitbus vond lijken.  ;D
In principe zou je m.i. nooit 9 identieke beats per omwenteling moeten kunnen krijgen. Toen op een keer op de NYMR de Sir Nigel Gresley zachtjes mijn kant opreed heb ik er wel op gelet dat de beats in een 3/4 (1-2-3, 1-2-3 etc.) maat waren, maar ik heb niet exact het aantal hoorbare geluiden per omwenteling geteld.
Als het goed is heb je 3 beats per omwenteling, en de in- en uitlaat klinken m.i. niet helemaal hetzelfde, andere meebewegende zaken klinken ook anders. Dus als je 9 geluiden per omwenteling hoort, dan zullen er volgens mij maar 3 hetzelfde mogen klinken. Ik heb onlangs de Artitec 3700 in Houten gehoord, en had daar ook een paar - misschien onterechte - vraagtekens bij.

Ik zal mijn A4 binnenkort ook nog eens goed beluisteren, als hij meer dan 1m kan rijden.  :-\
O, en ik heb nog wel een DVD over de A3 en de A4, misschien is het daarop ook goed hoorbaar.

Leen.

Even kort, misschien later meer, SNG / A4 is een driecilinder -> Hooguit 6x woef per omwenteling*. 3700 is vier cilinder, maar per kant onder 180o -> 4x woef per omwenteling

* moet even de hoekverdeling tussen de cilinders opzoeken. Gok even 3x 120o maar moet dan echt even uitzoeken wat de gevolgen zijn van wat de Gresley aandrijving van de middelste cilinder doet.

Volgens mij zwerft er hier op dit forum ergens een discussie met Rutger de Water over z'n 3700. Daar komt hierover veel in voorbij

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2037 Gepost op: 27 August 2012, 18:11:24 »
Paul, bedankt voor de waardevolle aanvullingen.  (y)

Behalve de Pullmans hadden ook veel LNER Gresley rijtuigen buckeye koppelingen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 18:22:42 door Stoomboy »

guest7823

• Gast
« Reactie #2038 Gepost op: 27 August 2012, 19:04:33 »
Inderdaad, een tender voor de kolen en water en een extra voor water bij langere afstanden. Deze set op een Toy Fair in Maidstone gekocht. Het is de Flying Scotsman met 2 tenders

Dubbele tender - de voorste met veel kolen en een beetje water, de achterste alleen voor water.

FYI: dit geldt enkel voor de tijd nadat stoom uitgefaseerd was bij BR. In de stoomtijd werkt de loc's  tussen Londen en Schotland met "water-throughs" en "scoops" om de watervoorraad een aantal keren aan te vullen. Kolen was wel in afdoende mate aanwezig voor een enkele reis. Er zijn redelijk wat loc's geweest die een zgn corridor-tender hadden. Hiervan werd gebruik gemaakt om halverwege de reis van loc-personeel te wisselen. De achterkant van de tender had dan een overgang naar de rijtuigen en d'r zat aan de voorkant van de tender een smal deurtje. SNG heeft nog steeds een corridortender naar mijn weten

Ook Bittern (A4) rijdt tegenwoordig met een tweede tender. Ik weet niet of dat om dezelfde tender gaat

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTyxXsBxC3kD2mTdztDPR7QlauQTVdxdDGk0Z047Q9zKItcMsyzCg&t=

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Roundhouse,_Barrow_Hill_-_geograph.org.uk_-_1592635.jpg

Ik weet dat er ergens minstens één filmpje op Jouwbuis bevind van een through in gebruik, maar ik krijg het nu even niet boven tafel  :-[
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 19:07:14 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #2039 Gepost op: 27 August 2012, 19:14:37 »
Zo, aantal PC's laten scannen op diverse gedoe EN 136 boeiende pagina's verder  (y).

Zal dit draadje voortaan wat scherper in de gaten houden  :-[

(en maar één keer van de forumsoftware op m'n "jeweetwel" gehad dat ik op een oude posting zat te antwoorden  :-\ )