Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845830 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17550 Gepost op: 13 februari 2021, 21:11:04 »
Laatst wat geneuzel gehad met Kernow over de verzendkosten, ze boden gauw hun excuses aan voor de in rekening gebrachte Pond 19,00.
Kreeg netjes en snel Pond 10,00 teruggestort (voor een pakje van rond de 750 gram).

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17551 Gepost op: 13 februari 2021, 21:27:48 »
Het wordt pas een toestand voor Hattons als ze geen Bachmann en geen Hornby mee kan / mag / wil leveren.

Volgens mij is Hattons alvast bezig om met het weinige dat ze van Bachmann (tweedehands) hebben dezelfde omzet te draaien:
https://www.hattons.co.uk/630126/bachmann_branchline_38_161_po19_12_ton_planked_vent_van_in_br_bauxite_late_livery_pre_owned_weathered_good_bo/stockdetail.aspx

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17552 Gepost op: 13 februari 2021, 21:34:49 »
Laatst wat geneuzel gehad met Kernow over de verzendkosten, ze boden gauw hun excuses aan voor de in rekening gebrachte Pond 19,00.
Kreeg netjes en snel Pond 10,00 teruggestort (voor een pakje van rond de 750 gram).

Kijk, dat is precies het geneuzel waar ik niet veel trek in heb. Op hun website staat hierover o.a. het volgende:

"Binnen het grootste deel van Europa hanteren we een vast tarief en deze bestellingen worden verzonden door Parcelforce. Dit vaste tarief is het maximum dat we in rekening zullen brengen en als we de artikelen goedkoper kunnen verzenden met International Signed For, zullen we dit doen en uw portokosten dienovereenkomstig verlagen.
.............
Overzeese klanten, waaronder landen van de Europese Unie, kunnen 1 / 6e btw (belasting over de toegevoegde waarde) aftrekken van de totale prijs van de goederen. Als u al bent ingelogd, worden de getoonde prijzen inclusief btw berekend. Soms wordt de btw-aftrek pas weergegeven als u de afrekenfase van uw bestelling bereikt.

Er geldt een minimum verzendkosten van £ 5 voor alle internationale bestellingen.

    Republiek Ierland - maximaal £ 22 vast tarief
    België, Nederland, Luxemburg - maximaal £ 19 vast tarief
    Frankrijk, Duitsland, Denemarken - maximaal £ 22 vast tarief"


De in de email van mijn vorige post vermelde £22 is trouwens het maximumtarief naar Frankrijk etc. i.p.v. naar Nederland. Nou staat Kernow heel goed bekend hoor, maar ik weet gewoon liever van tevoren de verzendkosten. Is het maximumtarief van toepassing  op 4, 6, 8 of meer rijtuigen? Achteraf is het lastig om ze daarop aan te spreken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 22:31:07 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17553 Gepost op: 13 februari 2021, 22:52:26 »
Dat aanspreken gaat bij Kernow (redelijk) goed. Zeer snelle reactie. Verder kunnen ze ook, tenminste bij mij, aangeven wat de verzendkosten daadwerkelijk worden.
Echter die Pond 19,- wordt altijd wel automatisch in rekening gebracht.

Zelf kan je natuurlijk op de Engelse Postsite ook al zien wat het ongeveer gaat kosten, daar kunnen ze natuurlijk niet te veel van afwijken.
Ik vroeg Pond 8,- terug, en kreeg netjes Pond 10,- gestort, met 2x een excuusmail.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17554 Gepost op: 14 februari 2021, 13:36:55 »
Hoera, er is voor de liefhebber weer een nieuwe Railtalk Magazine met veel informatie en mooie foto's! Deze keer betreft het echt de 00-versie  ;):



Wederom met dank aan forumlid Erik Mijd.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17555 Gepost op: 14 februari 2021, 21:51:13 »
In dit topic proberen we al bijna 10 jaar om het Britse modelspoor hier op het forum een beetje op de kaart te zetten. We hebben daar met wat liefhebbers de nodige energie in gestoken en de roemruchte BMB-modulebaan is er ook uit voortgekomen. Ik heb, vooral in de beginjaren, geprobeerd te vermijden om negatieve aspecten van het Britse modelspoor voor het voetlicht te zetten. Dat hebben anderen m.i. al genoeg gedaan: het merendeel van de H0-modelspoorders is er nog steeds van overtuigd dat Brits modelspoor ook nu nog op het niveau van de jaren '70 - '80 acteert, en - ik moet het helaas toegeven - voor een deel is dat zo.
Vanaf de jaren '70 werden Britse treinen voor een groot gedeelte in Hong Kong geproduceerd, en toen Hornby in 1996 zijn productie naar China verhuisde waren er nog maar weinig puur-Britse modeltreinen. Ik weet niet in hoeverre dat voor andere merken ook geldt, maar productie in China heeft voor het Brits modelspoor tot een enorme kwaliteitsverbetering geleid, zij het niet 100% op alle aspecten. Ik neem aan dat er bij alle merken geslaagde en minder geslaagde modellen voorkomen, zo ook bij ons Britse spoor. In deze video houdt Sam's Trains een aantal modellen met ontwerp- of andere vaudten - ongeacht merk - tegen het licht. Let wel: Sam komt in de villum misschien over als een jongeman die net uit de luiers komt, maar hij is een treinendokter van enig formaat en heeft een paar van die slechte modellen eigenhandig aangepast:

<a href="https://www.youtube.com/v/8N9ed7xpTqU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8N9ed7xpTqU</a>

De nieuwe Hornby pre-grouping rijtuigen zijn hier al een aantal keren belicht. In deze villum worden de 4 wheel LBSCR-rijtuigen door Sam's Trains beoordeeld. In het begin van de villum spreekt hij het door velen gevoelde oordeel uit dat het zonde is dat fabrikanten -  met name Hornby - hun energie/geld/middelen in het uitbrengen van elkaars modellen steken:

<a href="https://www.youtube.com/v/Hoh-kmDVXyc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Hoh-kmDVXyc</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 23:11:36 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17556 Gepost op: 15 februari 2021, 08:07:14 »
Wel geinig die Lemons! Moest wel gelijk aan Hans denken; hoe rijdt die H class van jou nou uiteindelijk Hans?

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2021, 08:09:59 door BrightonBelle »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17557 Gepost op: 15 februari 2021, 09:01:36 »
@Gerard,

Nou dat was in het begin wel een teleurstelling. Verschillende BMB-ers hebben er naar gekeken. Nu loopt hij netjes. Maar het is geen sterke locomotief, maar mijn vogelkooitjes trekt hij goed. Hij mag straks de nieuwe Hattons SECR karretjes trekken.

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17558 Gepost op: 15 februari 2021, 16:31:18 »
Een ouwetje (R178) kwam hier voor bij voor weinig, dus maar aangeschaft:



Wel made in England, maar plastic wielen......Gelukkig mocht je hem in die tijd nog gebruiken vanaf je derde levensjaar:



Zal nu wel anders zijn.....


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17559 Gepost op: 15 februari 2021, 16:59:44 »
@BrightonBelle,

Volvo bumpers... Dat vraagt wel om Hunt koppelingen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17560 Gepost op: 15 februari 2021, 20:10:34 »
Ik heb zojuist 4 LBSCR en 1 GWR 4-wheel rijtuigen van Hornby bij Kernow besteld. Nu maar eens even kijken hoe dit gaat. Op de website van Hattons staan weliswaar een heleboel Hornby 2021 items vermeld, maar veel ervan kan je niet bestellen. :-\ Een aantal van deze pre-grouping rijtuigen, zoals die van de GNR, staat zelfs helemaal niet meer vermeld. Er staat ook niet bij "sold out on pre-order" wat ze bij uitverkochte items altijd vermelden. Gezien deze onduidelijkheid, het feit dat Rails geen Hornby meer verkoopt, Derails niet naar het buitenland verzendt en andere shops geen duidelijkheid geven over wat ze met de BTW doen, heb ik voor Kernow gekozen ondanks de m.i. hoge verzendkosten. Mijn motto is: beter duur dan niet te koop.  (y)

Dit zijn twee rijtuigen van de bestelling:

Foto © hattons.co.uk



Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17561 Gepost op: 15 februari 2021, 20:43:33 »
De Hornby 4- en 6-wheel rijtuigen zijn niet op dezelfde manier tot stand gekomen als die van Hattons. Hattons heeft echt geprobeerd om met de hulp van kenners tot voor diverse spoorbedrijven acceptabele rijtuigen te komen. Hornby wilde Hattons blijkbaar snel aftroeven en heeft als uitgangspunt voor deze rijtuigen voor bestaande prototypes gekozen. Volgens de kenners op RMWeb lijken de 4-wheel rijtuigen op LBSCR Stroudley rijtuigen en de 6-wheel rijtuigen op NBR (North British Raiways) prototypes. Dit is een Hornby 6-wheel NBR rijtuig:

Foto © hattons.co.uk

De Hornby rijtuigen zijn aanmerkelijk eenvoudiger uitgevoerd dan die van Hattons, zo lijkt het, en de buffers zien er een beetje vreemd uit. Dat neemt niet weg dat we voor pre-grouping materieel nu de beschikking krijgen over meer variatie. We kunnen nu Hattons en Hornby rijtuigen probleemloos naast elkaar in een trein zetten, ook al doen we met deze generieke rijtuigen concessies aan de prototypische correctheid. Ik heb er zelf niet zo'n probleem mee, want we maken ook al gebruik van o.a. generieke rails en generieke PO-wagons.
Ik heb de rijtuigen zonder verlichting besteld, omdat dat meer prototypisch is dan met de veel te felle verlichting van Hornby. In de Jaarbeurs zou de hele hal gelijk verlicht zijn.  ;D

NBR-rijtuigen zijn trouwens niet door Hattons aangekondigd, alleen door Hornby. Hornby heeft daar ook een leuke lok voor uitgebracht nl. de J36 "Maude" in NBR-uitvoering. Hier rijdt er een met karretjes op de BMB-baan:
<a href="https://www.youtube.com/v/OFID2Dg3QsA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/OFID2Dg3QsA</a>

Binnenkort kunnen we er misschien een paar min of meer correcte rijtuigen achter hangen, leuk!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 23:15:45 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17562 Gepost op: 15 februari 2021, 21:47:03 »
Volvo bumpers... Dat vraagt wel om Hunt koppelingen.
Gr, Hans
Klopt, moet ik ook nog uitvinden wat dan het beste past. Maar eerst ff een vraagje over de Hornby wielen, zijn/waren die als maten gestandaardiseerd (of is dat een domme vraag ;))
Zou dit setje passen: https://www.amazon.de/Hornby-R8098-SpeichenrÃ%C2%83¤-Achsen-10er/dp/B001IYKSAY/ref=sr_1_185?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&crid=1EWX9ZRLXGZK6&dchild=1&keywords=hornby&qid=1613420912&s=toys&sprefix=hornby%2Caps%2C193&sr=1-185
(geen verzendkosten voor prime, beter dan uit het VK!)

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2021, 21:49:22 door BrightonBelle »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17563 Gepost op: 15 februari 2021, 21:59:15 »
Hornby heeft verschillende maten en uitvoeringen.  Zou de plastieke wielen eerst opmeten, zowel de aslengte als de diameter.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17564 Gepost op: 16 februari 2021, 11:33:26 »
Ik heb in mijn oude Hornby clerestory rijtuigen gewoon de plastic wielen kunnen vervangen door de metalen exemplaren. Dat ging niet zonder enige moeite omdat de bogies bulletproof waren en maar weinig meegaven.

Leen.