Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2863107 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17535 Gepost op: 10 februari 2021, 19:37:23 »
@Fred,

Ik ben natuurlijk niet zo ingevoerd in andere schalen dan OO gauge. Hoewel ook op dat laatste gebied moet ik mijn meerdere erkennen in Leen. 😀

Maar om terug te komen op de Bachmann versies, geef ik graag een (wellicht niet compleet) overzicht.

Van de C1 Class bracht Bachmann in ieder geval twee versies uit. Een GNR en een LNER versie.





In 1905 had de London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) behoefte aan een sterke en snelle locomotief voor haar express treinen. Douglas Earle Marsh kreeg de opdracht om voor zo’n locomotief te zorgen. Hij was echter eerder werkzaam geweest voor de Great Northern Railway en Doncaster Works, en kende ambtshalve dus ook Henry Ivatt. Om een lang verhaal kort te maken, er kwam een enigszings aangepaste versie van de GNR locomotief met een aangepaste boiler en hier en daar wat aanpassingen. Deze loc werd de LBSCR H1 Class.

Bachmann bracht dit model uit als de H2 Class nr. 39 “La France”. De enige loc van de LBSCR ooit met een eigen naam.



Sinds enige tijd ben ik in het bezit van deze prachtige locomotief. Hetgeen mij geïnspireerd heeft een start te maken met het ontwerpen van een passende sleep, een versie van de LBSCR Pullman trein uit 1895.

Enige maanden geleden liet Bachmann weten voor 2021 te komen met drie nieuwe modellen.



Deze keer de H2 Class, weer een (lichte) variant op de H1 Class. Deze keer naamloos dus, en een iets andere letteraanduiding op de tender.

Van deze H2 Class werden meteen twee alternatieve kleurstellingen uitgebracht. Een Southern Railway versie, en eentje in de kleuren van de BR Southern Region.





Alle foto’s Rails of Sheffield

................................

Atlantics behoren tot mijn meest favoriete stoomloks. Bachmann heeft twee keer zowel een GNR als een LNER versie van de Ivatt Atlantic uitgebracht. Die op de foto's van Hans zijn het tweede paar. Een paar jaar daarvoor kwam er een Ltd. Edition uit voor het NRM/Locomotionmodels van de in de National Collection bewaard gebleven GNR no. 251 en LNER no. 3251.

Foto © hattons. co.uk

Daarnaast heeft Bachmann niet alleen de LBSCR H2 uitgebracht, maar ook de H1. De lok met no. 39 "La France" is een H1 en er is ook een no. 2038 "Portland Bill" in SR Malachite green:

Foto © railsofsheffield.com

Maar nu even terug naar de trein op het bovenstaande plaatje:


Wat kunnen we in 00 van deze trein maken? De lok is er dus van Bachmann, al heeft die niet hetzelfde nummer. De trein bestaat uit 9 of 10 rijtuigen, die eruit zien als Gresley rijtuigen. Daarvan waren er een heleboel, want Gresley rijtuigen waren er al vanaf 1905. Het voorste rijtuig lijkt op een brake third. De twee rijtuigen daarachter hebben elk een tekst op de zijkant. Van de overige rijtuigen is niet duidelijk te zien welke het kunnen zijn.
Kunnen wij die trein in 00 maken? Hornby heeft voor ons slechts 6 verschillende Gresleys gemaakt. Daarbij zit geen brake third, maar wel een brake composite. Wij hebben twee rijtuigen met een tekst aan de zijkant, nl. de Buffet Car en de Sleeping Car, maar ik denk niet dat die naast elkaar gereden zullen hebben. Verder hebben we nog een Full Brake, een All Third en een All First. Het gegeven is dat we zelf, zoals zo vaak, met Ian Kirk Kits (tegenwoordig ex-Kirk) o.i.d. aan de slag moeten, als wij natuurgetrouw een trein willen recreëren.
Dit zijn drie van Ian Kirk kits gebouwde Gresley rijtuigen:

Foto © hattons.co.uk

Als we er genoegen mee nemen om alleen een zo correct mogelijke indruk van zo'n trein weer te geven, hebben we beperkte mogelijkheden. Kort geleden heb ik een trein met 9 LNER Gresley rijtuigen van Hornby (met een A1 als lok i.p.v. een Atlantic) als volgt samengesteld:
Full Brake - Sleeper - Sleeper - Brake Composite - 3rd - 3rd - Buffet Car - 1st - Brake Composite.
De A1 kon deze trein goed trekken, maar ik vermoed dat hij voor de C1 Atlantic te zwaar zal zijn.
Hierbij nogmaals de villum waarop deze trein langskomt:

<a href="https://www.youtube.com/v/-ieEzDncwSU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-ieEzDncwSU</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2021, 19:44:18 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17536 Gepost op: 10 februari 2021, 19:51:12 »
Even wat anders...



Dat de Litter Bin draad veelvuldig bekeken wordt, kan geen verrassing zijn. Maar de laatste tijd gaat het wel heel erg hard. Vandaag zijn we door de grens van 1.900.000 views heen gegaan. Ergo, nog iets minder dan 100.000 views, en we zitten op 2 miljoen!

Gr, Hans

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17537 Gepost op: 11 februari 2021, 02:22:42 »
Edward Thompson was bij de LNER de opvolger van Sir Nigel Gresley, toen die in 1941 plotseling overleed. Die twee schenen elkaar niet erg te mogen en Thompson had ook niet veel op met sommige van de principes die Gresley in zijn loks toepaste.

In deze podcast van Railway Mania wordt die theorie in twijfel getrokken. Zeker interessant om te luisteren, want het geeft ook inzicht in wat voor soort situatie Thompson terecht kwam na Gresley zijn overlijden:
https://www.youtube.com/watch?v=AsY6AW5Ts08

Railway Mania heeft overigens meer interessante poscasts.

ChristiaanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17538 Gepost op: 11 februari 2021, 07:05:47 »
Triest nieuws. Zag op Facebook voorbij komen dat Rails of Sheffield wat schade heeft geleden door een brand die bij de buren was begonnen.

https://www.thestar.co.uk/news/crime/owner-feared-historic-sheffield-family-business-would-be-destroyed-huge-fire-3129811

Groeten ChristiaanB

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17539 Gepost op: 11 februari 2021, 21:02:25 »
Dat is niet zo mooi, zo'n brand. Inmiddels loopt het onderzoek naar de oorzaak, maar het is duidelijk dat de brand ontstaan is bij het pand naast het Emporium, de tweedehands winkel van Rails. Rails heeft het volgende bericht gepubliceerd:

"Hartelijk dank voor alle goede wensen.
Ik ben verheugd te kunnen melden dat alles goed gaat bij Rails. De brand was in het pand naast het Emporium.
Er werd kleine schade aangericht aan zowel het Emporium als aan het appartement erboven. Het merendeel van deze schade werd veroorzaakt door de brandweerlieden die zowel in de winkel als in de woning moesten inbreken om te controleren op bewoners en om uitbreiding van de brand te voorkomen. Gelukkig had de brand zich niet naar ons verspreid en waren alle bewoners veilig.
We hebben dus een klein beetje water- en rookschade in de woning en hebben een paar nieuwe deuren en een luik nodig. Er zal ook een volledige reiniging van het pand plaatsvinden.
Alle nieuwe postordervoorraad wordt buiten deze plek gehouden en wordt dus niet beïnvloed. Het bedrijf blijft normaal functioneren.

We willen de brandweer van South Yorkshire bedanken voor al hun inspanningen op zondag, want het had veel erger kunnen zijn!
Onze gedachten gaan uit naar het slachtoffer van de brand waarvan ik hoor dat het nog steeds kritiek is in het ziekenhuis."


Hopelijk komt het weer goed met het slachtoffer, dat er niet goed aan toe lijkt te zijn.
Verder lijkt de schade dus mee te vallen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 21:18:52 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17540 Gepost op: 11 februari 2021, 21:17:57 »
Wij weten dat Hornby niet meer aan Rails of Sheffield levert en Bachmann niet meer aan Hattons. Volgens ons zijn er harde woorden gevallen over de Terrier van Rails/Dapol en over de Class 66 van Hattons, maar dat is giswerk, want niemand heeft er iets over gepubliceerd.
Nu staat er het volgende over dit onderwerp op Google:

Waarom is Rails of Sheffield gestopt met de verkoop van Hornby?
Vanwege de financiële omstandigheden van Hornby hebben deze de kortingen op hun producten verlaagd om hun winstgevendheid te verbeteren.

Is Bachmann gestopt met het leveren aan Hattons?
Dat deden ze niet, Hattons koos er bewust voor om een ​​bestaand model te dupliceren en hun algemene voorwaarden te breken. Het was een opzettelijke daad. Bachmann had geen andere keus dan te stoppen met leveren omdat ze hen uitdaagden. Vergis je niet, dit was opzettelijk door Hattons.


Dat van Hattons is duidelijk, maar de "ruzie" van Rails met Hornby zou dus niet over de Terrier gaan, maar over de kortingen die Rails (gedeeltelijk) aan zijn klanten wil geven.

Hier nog een andere vraag:
Welke is beter Bachmann of Hornby?
De Hornby is de beste van de twee voor tractie. Voldoende zoals geleverd, moest het Bachmann-chassis worden aangepast om voldoende gewicht te krijgen.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 22:52:11 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17541 Gepost op: 11 februari 2021, 23:47:46 »
......................Van de laatste hierboven getoonde versies wordt momenteel gewerkt aan een 1:1 werkend schaalmodel. Bij de Bluebell Railway wordt op dit moment gewerkt aan het re-creëren van een werkende H2 Class. Een prachtig project.

Zie: hier voor meer informatie.

We gaan even iets verder in op dit mooie project:
Met het nieuwe project bij de Bluebell Railway wordt er niet zomaar een replica van een H2 Atlantic gemaakt, nee, er wordt een bestaande lok gerecreëerd nl. no. 32424 "Beachy Head". Dat was de laatste van de oorspronkelijke H2's die in 1958 buiten dienst gesteld en verschroot werd. Hier en hier vind je de basis-informatie over het project. In de bovenstaande link van Hans vind je het laatste nieuws over de voortgang van het project.

Inmiddels is deze lok al in model verschenen, want Bachmann heeft er een fraai 00-model van uitgebracht:

Fotp © hattons.co.uk

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2021, 10:50:40 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17542 Gepost op: 12 februari 2021, 20:33:31 »
Zoals eerder in dit topic vermeld is heeft Hattons vorig jaar zijn Generic pre-grouping rijtuigen aangekondigd. Hornby heeft dat - overigens doen ze dat wel vaker - gekopieerd en is ook met dit soort rijtuigen uitgekomen, en bovendien sneller. Hattons heeft op 6 januari jl. deze rijtuigen op de normale manier aangekondigd en in het assortiment opgenomen:


Ik heb al vrij snel twee LNER-rijtuigen besteld, die inmiddels al ruim twee weken onderweg zijn. Op de advertenties van deze rijtuigen was eerst te zien dat ze er in jan - feb 21 zullen zijn en dus heb ik er nog een paar bij besteld, maar nu staat er feb - apr 21 als levertijd. Ik zie ook al een tijdje dat er bij Hattons niet veel van deze Hornby rijtuigen verkrijgbaar zijn, en bij andere winkels wel. Bovendien zijn veel rijtuigen, zoals bijv. de GNR-rijtuigen, helemaal niet meer te bestellen, ook niet in pre-order. Dat geeft natuurlijk te denken, temeer daar op deze webpagina van Hattons bij alle Hornby rijtuigen vermeld staat dat ze "sold out in preorder" zijn. Dat belooft niet veel goeds.

Toen Bachmann een jaar of twee geleden ruzie met Hattons kreeg had ik een aantal dingen in bestelling staan en toen gebeurde er precies hetzelfde: andere winkels hadden die dingen wel op voorraad en Hattons niet en Hattons liet niets van zich horen over of ze wel of niet geleverd zouden worden. Het was de eerste keer in bijna 30 jaar dat ik als klant door Hattons in mijn hemd gezet werd. Ik kreeg pas na meer dan een jaar een bericht zonder enige uitleg dat de bestellingen gecancelled werden, meer niet. Toen Rails ruzie met Hornby kreeg stuurden ze ons tenminste nog netjes een bericht dat ze na 35 jaar geen Hornby meer zouden leveren. en dat alle Hornby-bestellingen daarom gecancelled zouden worden.

Ik overweeg om dit niet met Hattons af te wachten. Ik denk erover om mijn bestelling bij Hattons dit weekend te cancellen en hem bij een andere shop te doen, die alles gewoon op voorraad heeft. Jammer, maar helaas..... :-\
Het lijken wel kleine kinderen, daar in Engeland.::)

Leen.

P.S. Ik zie nu dat de andere shops vanwege Brexit problemen hebben met verzendingen naar de EU.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2021, 21:37:54 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17543 Gepost op: 12 februari 2021, 21:36:20 »
Het wordt pas een toestand voor Hattons als ze geen Bachmann en geen Hornby mee kan / mag / wil leveren.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17544 Gepost op: 12 februari 2021, 21:47:51 »
Ja, maar misschien valt het wel mee. Misschien wilde Hornby snel op de markt zijn en hebben alle winkels maar beperkte aantallen gekregen. Hattons is een grote jongen en daardoor zijn ze misschien erg snel door hun voorraad heen. Maar waarom communiceren ze er niet over?
Op RMWeb staat ook nog het volgende:

"However, according to Hatton's website :
The NBR 6 wheelers are not now due until December 2021- February 2022 and the 4 wheelers have vanished
GWR coaches are also due December 21-Feb 22
LSWR coaches are due March-May 2021
LBSCR the full brake is still listed as due January-February, but everything else has been put back to December 21-February 22
LNWR stock is now due June-August 2021
Southern 6 wheelers are likewise due June-August 2021 but there's a 4 wheelbrake due March-May"

Ik heb dat zelf niet kunnen vinden, maar dat zou voor mijn bestelling bijna een jaar wachttijd betekenen, terwijl het elders op de kaasplank ligt. Als oud mannetje ga je daar natuurlijk niet op wachten, life's too short.  ;) Ik heb aan Kernow gevraagd wat ik mag verwachten m.b.t. hoe ze na de Brexit hun bestellingen afhandelen. Dat schijnt allemaal nog niet zo eenvoudig te zijn. Hornby heeft daarover het volgende op zijn website gezet:
"Houd er s.v.p. rekening mee dat we, vanwege de effecten van Brexit en Covid-19, sinds ongeveer 24/12/2020 niet naar Europa en Ierland hebben kunnen verzenden. Wij hebben geprobeerd uw pakketten gedurende deze tijd te verzenden, maar dat is vanwege een aantal onvoorziene problemen helaas mislukt. We werken er hard aan om uw bestellingen naar u verzonden te krijgen, maar de exacte verzenddatums kunnen we nog niet garanderen."

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2021, 21:58:58 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17545 Gepost op: 12 februari 2021, 22:33:15 »
Hallo Leen,

For what it's worth; heb begin januari een bestelling gedaan bij TMC, die was binnen vier dagen in Oostenrijk (wel torenhoge verzend, vermoedt UPS of zo)  maar staat nu al een maand (!) bij de douane hier :'(.
Op de site van TMC zijn er sommige leverbaar maar staan ook diverse karretjes als verwachte levering 'January' en een zelfs sold out.
Klinkt als leveringsproblemen van Hornby....

Cheers Gerard

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17546 Gepost op: 12 februari 2021, 22:47:57 »
Misschien, maar zuiver speculaas, wilde Hornby gauw de loef afsteken bij Hattons, om hun een flinke voet dwars te zetten.
Maar is de levering gewoon nog niet echt mogelijk, omdat de geproduceerde aantallen nog gering of zelfs nihil zijn.
De zogenaamde levering was ook wel megasnel na de aankondiging van de Hornby modellen. Er zit een vreemd luchtje aan.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17547 Gepost op: 12 februari 2021, 22:53:37 »
Eens.
Zo is er bij Gaugemasgter wel wat LBSCR en LSWR stock leverbaar, maar geen enkele 6 wheeler.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17548 Gepost op: 12 februari 2021, 23:23:06 »
Ik zie bij Gaugemaster, TMC en Kernow dat het merendeel van de rijtuigen gewoon op voorraad is m.u.v. de LSWR, LNWR en SR rijtuigen, omdat die tot nu toe nergens nog geleverd zijn. De GNR en LNER rijtuigen zijn er niet altijd meer, waarschijnlijk omdat die het eerste uitgeleverd zijn. Het is lastig om op dit moment zomaar even naar een andere leverancier om te schakelen, omdat je bijv. naast hoge verzendkosten geen dubbele BTW wil betalen. Nog maar een paar maanden geleden was dat nog geen probleem. Bovendien is het erg onzeker hoe lang een pakket onderweg is, zeker met onze nationale plukploeg er nog tussen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 11:03:01 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17549 Gepost op: 13 februari 2021, 21:01:10 »
Inmiddels het volgende antwoord ontvangen van Kernow:

"Sinds het UK de EU heeft verlaten, wordt alle btw afgetrokken en aan onze kant niet in rekening gebracht, het wordt in Nederland afgehandeld, maar ik weet niet zeker welke belastingen u in uw land betaalt. Ik zou denken dat de post ongeveer £ 22,00 zou zijn, maar dat varieert afhankelijk van de uiteindelijke waarde en het gewicht van de bestelling. We verzenden ze binnen een paar dagen als ze op voorraad zijn."

De BTW wordt bij Kernow dus op de factuur niet in rekening gebracht, maar moet aan de grens betaald worden, ook over de verzendkosten. De verzendkosten zijn trouwens veel hoger dan die van Hattons.
Ik denk hier nog even over na.

Leen.