Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door ES44C4
Vandaag om 18:40:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3307471 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9555 Gepost op: 11 June 2016, 15:02:52 »
Gerard, mijn volgorde is no. 89 motorcar - Hazel - Doris - no. 86 - no. 88 dummy.

Als ik Doris en Hazel verwissel, dan blijft het gewoon hetzelfde. Ik denk dat het verwisselen niet uitmaakt.
Om het goed te kunnen begrijpen zou je moeten weten wat er op de 4 pennetjes van de koppeling gebeurt, want dat is een basis om iets door te kunnen meten.
Nu hebben we geen idee waarmee de pennetjes verbonden zijn.

Ik zou hem eerst zeker nog even analoog proberen.
Als je met een stukje bankpas het midden van de motorcar los krijgt, dan stelt het losmaken met de nokjes aan de uiteinden niets meer voor.
Je haalt de decoder los, doet de blanking plate er weer op en je rijdt even zonder de kap.
Als de drie wagens het dan nog steeds niet doen, dan zijn ze waarschijnlijk alle drie foutief bedraad of er zit in alle drie iets los.

Als je in de buurt van Gouda/Schoonhoven woont (anders ook hoor  ;)) kun je gerust langskomen om ze evt. tussen die van mij te zetten en dan te kijken.

Leen.

P.S. zit de decoder wel met pin 1 op de juiste plek?
« Laatst bewerkt op: 11 June 2016, 15:06:38 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9556 Gepost op: 11 June 2016, 15:03:58 »
@Sierd Jan
Dit is de 1934-uitvoering, maar er schijnt volgens Rmweb bijna of helemaal geen verschil te zijn met de jaren '60 uitvoering.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9557 Gepost op: 11 June 2016, 15:37:31 »
@Gerard
Ik zie ineens dat jij de 1960 versie hebt van de motorcar en de dummy.
De drie tussenrijtuigen zijn evenals de mijne van de eerdere 1934 versie.

Het is misschien wel zo, dat de bedrading in de 1960 versie afwijkt van die in de 1934-versie.
Het zou niet motte megguh, maar het zou me niets verbazen als het zo was.

Dat zou betekenen dat je alleen maar even...  ;D moet uitvinden welke draadjes je moet omsolderen.
Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2016, 15:45:33 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6595
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9558 Gepost op: 11 June 2016, 16:43:31 »
@Gerard,

Wij hebben een stam Pullman coaches mét licht. Maar deze branden altijd, zodra ze op de rails staan. Mooier zou zijn als de lampjes op afstand per rijtuig aan/uit gezet kunnen worden. En met een BB ervoor en een erachter, heb je een extra variatie.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9559 Gepost op: 11 June 2016, 17:18:54 »
Hans,
Dat is vrij eenvoudig op te lossen met functie decoders. Of je gebruikt een oude gewone decoder die niet meer voor gewoon rijden wordt ingezet.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9560 Gepost op: 11 June 2016, 17:40:40 »
@Gerard
Ik zie ineens dat jij de 1960 versie hebt van de motorcar en de dummy.
De drie tussenrijtuigen zijn evenals de mijne van de eerdere 1934 versie.

Het is misschien wel zo, dat de bedrading in de 1960 versie afwijkt van die in de 1934-versie.
Het zou niet motte megguh, maar het zou me niets verbazen als het zo was.

Dat zou betekenen dat je alleen maar even...  ;D moet uitvinden welke draadjes je moet omsolderen.
Leen.

Doorverkopen - omruilen is eventueel ook een mogelijkheid. Ik ben nu juist op zoek naar de 1934 uitvoering. Ik wil de 1934 wel overnemen. Of omruilen, dan ga ik op zoek naar een 1960 uitvoering!

Sierd Jan

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9561 Gepost op: 11 June 2016, 19:27:45 »
Sorry heren,

Dank voor de reacties, het is me nu pas duidelijk  :-[ geworden dat ik motor unit/dummy 1960 uitvoering heb gekocht en de andere coaches in de 1947 uitvoering. En ik me nog maar afvragen waarom de driving units een wit dak hadden en de tussen coaches een grijs ::)! Ik weet dat de 47 versie geen switching headlights heeft, en dat verklaart vermoedelijk een verschil in bedrading.
Ik ga even rustig over de consequenties nadenken.........

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6595
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9562 Gepost op: 11 June 2016, 20:39:50 »
Dat is vrij eenvoudig op te lossen met functie decoders. Of je gebruikt een oude gewone decoder die niet meer voor gewoon rijden wordt ingezet.

Dat idee had ik ook. Mijn mede EMV lid Ruud Boer (RudyB) heeft heel kleine functiedecoders ontwikkeld.
Die zouden daar voor gebruikt kunnen worden. Onze Pullman rijtuigen hebben overigens een wit dak. Mochten we een EMU aanschaffen, moeten we dus de versie met wit dak hebben.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9563 Gepost op: 11 June 2016, 21:38:08 »
Mooier zou zijn als de lampjes op afstand per rijtuig aan/uit gezet kunnen worden. En met een BB ervoor en een erachter, heb je een extra variatie.

Hans, ik heb geprobeerd om je uit te leggen dat gewone Pullmans niet gekoppeld kunnen worden aan de EMU.  :'(

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2016, 21:41:10 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6595
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9564 Gepost op: 11 June 2016, 22:53:08 »
@Leen,

Natuurlijk kan eea alleen maar als de koppelingen tussen motorwagen en dummy vervangen worden.
Ook de motorwagen en dummy moeten een eigen decoder krijgen. Het koppelen op zich was niet het probleem. Dat is aanpasbaar; niet met RTR oplossingen maar met eigenbouw middelen. Ik was meer benieuwd of de rijtuigen bij de BB zouden passen. Dat lijkt er geval te zijn.

Gr, Hans



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9565 Gepost op: 11 June 2016, 23:21:56 »
Een paar jaar geleden kocht ik van een mede-forumlid een Flying Scotsman van Hornby.
Het betreft de lok in de versie met dubbele tender en klauwkoppelingen waarin hij in 1969 naar de USA gegaan is.
Hornby had hem uitgebracht in een set met de Devon Belle panorama car.

De lok had een behoorlijke val gemaakt en was beschadigd. Dat was bekend en daar was de prijs ook naar. Ik had er dus weer een project bij.
Indertijd ben ik ermee begonnen: ik heb eerst de rookkastdeur eraf gehaald omdat die scheef zat, maar helaas lukte dat niet zonder de nodige schade aan te richten.
Rondom de rookkastdeur leek het wel alsof er muizen aan de ketel hadden zitten knagen: er waren flinke stukken afgebroken en door de val zaten er in de ketel hier en daar ook al scheuren.
Ik vond de reparatie nogal een beetje precair en dan wil het bij mij nogal eens lang duren.  :-\
Maar een kant-en-klare loco body van Ebay vond ik voor £35,00 weer te duur en ik wilde het toch ook gewoon repareren omdat ik dat leuk vind.

Toen ik het niet voor elkaar kreeg om van Hornby een tweede goede body voor mijn "Book Law" met kromme voetplaat te krijgen (zie post #9362 in dit topic), ben ik er maar weer mee verder gegaan.
Onlangs ben ik de ketel te lijf gegaan met zwarte Miliput en ik ben over het resultaat niet eens ontevreden, ook al moet er nog wel het nodige aan gebeuren om het helemaal perfect te krijgen.
Ik heb helaas op dit moment niet de juiste kleur LNER green anders was ik er al mee aan de slag gegaan.
Toch is de lok op het schilderwerk na weer toonbaar en hij rijdt prima:












De tweede tender is een oud type Hornby tender, waarschijnlijk dezelfde die achter de R075 uit 1993 zat:
http://www.hornbyguide.com/item_details.asp?itemid=1305

Voor mij maakt dat allemaal niet uit, want ik wil hem toch gaan omnummeren. Maar hij heeft wel die mooie coat-of-arms op de cabine.  ::)

Nu de kritische foto's van de reparatie van heel dichtbij. Bedenk dat het veel erger lijkt als je het zo uitvergroot ziet en dat ik het zelf ook zo in het heel groot nog niet gezien heb, want in het echt lijkt de lok op het verven na klaar.
Hier zie je een supermeedogenloze close-up van de gerepareerde schade aan de linkerkant. Er zat o.a. een flinke scheur in de smokebox:


Ik wil de smokebox donkergrijs maken i.p.v. het showroom zwart waarin onze loks altijd zo onrealistisch zijn.
Je ziet dat de scheur naar achteren doorloopt. Ik heb aan de binnenkant van de ketel een stuk plastic geplakt, zodat hij stevig genoeg is.
De scheur ga ik laten vollopen met verf en als het goed uitgehard is maak ik het voorzichtig vlak. Eerst met een mesje en daarna met schuurpapier.
Boven de handrail zie ik nu nog een afgebroken stukje ketel wat ik nog vergeten ben en je ziet ook een gaatje onder de schoorsteen.
Ach, in het echt zie je dat niet eens, maar ik weet het nu en zal er nog naar kijken.  :(
Ook de cylinder was beschadigd. Die moet nog bijgewerkt worden. Ik heb trouwens eventueel nieuwe liggen voor als ik het niet mooi genoeg weet te krijgen.
Daarom maak ik nu ook deze foto's.

De andere kant in detail:


De steampipe heb ik zelf gemaakt want die was kwijt of hij zat er niet bij.
Onderaan zie je iets van de cyano waarmee hij vastgeplakt zit.
De witte plekken op de foto zie ik in het echt met mijn +5 bril niet zoals op de foto.
Dat betekent dat ik het nog wel een keer goed kritisch ga bekijken voordat ik er een verfje op smeer.
Ook hier zie je een scheur lopen, daarvoor geldt hetzelfde als voor die aan de andere kant en bovenop de smokebox, want daar zit er ook een.

Ik wilde deze lok vorige week meenemen naar de BMB-rijdag, maar kwam op het laatste moment nog een gebroken plastic pony truck tegen toen ik de decoder erin zette.
Die pony truck zit nu weer onder de cabine evenals een paar Gibson wielen. Ik heb zojuist nog een wiel van de tender en de front bogie gerepareerd omdat die niet goed op de as zaten.
Nu rijdt hij perfect en hij kan zo op de BMB-baan.
Jammer, een weekje te laat.  :-\ :-[
Volgende keer dan maar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2016, 23:39:49 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9566 Gepost op: 11 June 2016, 23:23:42 »
Hans,

Waarom zou je het wiel weer opnieuw willen gaan uitvinden..

De Brighton Belle sets worden in redelijke aantallen gebruikt te vinden...

Michael
 
Michael is op 6 juli 2017 overleden

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9567 Gepost op: 11 June 2016, 23:26:46 »
Leen,

Je moet alleen nog even op snor naar een echte Amerikaanse bel voor op de lok... Die bellen zijn verplicht op een lok in de US of A..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9568 Gepost op: 11 June 2016, 23:45:06 »
Ja, misschien zit die bel er nog wel bij, maar die ga ik er niet op zetten, hij is nu toch al terug uit de Steets.  ;D
Nee, deze lok moet een andere A3 worden, ik weet nog niet precies welke, maar het wordt er een uit de jaren '30.
Dit type A3 is door Hornby in al die 11 jaar nog niet als LNER-lok uitgebracht, alleen als Flying Scotsman van na 1960 en verder in BR-uitvoering.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2016, 23:51:15 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9569 Gepost op: 12 June 2016, 09:48:52 »
Het blijft een prachtige combinatie Leen. Als jij deze combi meeneemt op 20 augustus, dan neem ik Bittern mee met dubbele tender. Moet een mooi gezicht zijn. Maar, begrijp ik nu goed dat de lokatie in Zwolle niet meer beschikbaar is?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk