Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
Vandaag om 22:11:59
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:05:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:00:45
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Frank 123
Vandaag om 21:58:27
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 21:51:16
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:45:50
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:38:11
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3380767 keer)

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9330 Gepost op: 08 May 2016, 11:52:36 »
Ik lees nog niet zo heel veel pagina's mee, dus ongetwijfeld zal het al een keer uitgebreid aan de orde zijn geweest: de koppelingen. Ik begrijp uit Leen's verhaal dat er iig betere koppelingen zijn dan de standaard Hornby, maar vraag me toch af waarom jullie deze koppelingsvorm blijven gebruiken. Ik herinner me bv de Jackson's, die naar mijn idee toch een mooier resultaat geven dan de Hornby-afgeleiden.
Kan iemand s uitleggen?
Groet
Huibert

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9331 Gepost op: 08 May 2016, 12:00:35 »
@Gerard
Ik gebruik altijd een +4 of +5 oogprothese om het goed te kunnen zien.
Samen met zo'n opklapbril zou je er voor N ook voldoende aan moeten hebben, zeker als je nog beneden de 80 bent.  ;)
De opklapbril gebruik ik er alleen in noodgevallen bij als het ècht priegelig wordt.

Leen.

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #9332 Gepost op: 08 May 2016, 12:44:00 »
Wat hebben jullie voor ervaring met het verzwaren van stoomlocs om meer grip te krijgen? Anti slip bandjes?

Hoewel ik geen probleem zou hebben alle stoom weg te doen, wil ik toch nog een paar pogingen wagen om te kijken of aanpassingen genoeg zou helpen om ze de helix op te krijgen met een redelijk aantal rijtuigen er achter.
Attic Junction • www.train.delcour.org

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #9333 Gepost op: 08 May 2016, 12:53:49 »
@Paul,

Misschien niet geheel prototypisch, maar heb je het al eens geprobeerd in dubbeltractie?
Een paar maanden terug zag ik op Youtube een stoomtrein met een S15 voorop en een A4 achterop.
Een machtig mooi gezicht. Ook op de BlueBell line wordt regelmatig in dubbeltractie gereden.

Grzz, Hans

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #9334 Gepost op: 08 May 2016, 12:57:33 »
Paul, als het geen haast heeft kan ik eens op zoek of ik nog steeds een artikel heb van iemand die aangeeft hoe je een en ander kan verbeteren. Wat ik me nog wel herinner, is dat het niet alleen met gewicht te maken heeft, maar ook met de gewichtsverdeling. Ik geloof dat hij in een geval de lok zelfs lichter heeft gemaakt door gewicht in de rookkast af te zagen, waardoor de gewichtsverdeling meer naar achteren kwam te liggen op de aangedreven assen. Dat was kennelijk voldoende. Verder werkte hij veel met loden kogeltjes (uit hagelpatronen).

Groeten,
Gerard

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9335 Gepost op: 08 May 2016, 13:30:59 »
Ik lees nog niet zo heel veel pagina's mee, dus ongetwijfeld zal het al een keer uitgebreid aan de orde zijn geweest: de koppelingen. Ik begrijp uit Leen's verhaal dat er iig betere koppelingen zijn dan de standaard Hornby, maar vraag me toch af waarom jullie deze koppelingsvorm blijven gebruiken. Ik herinner me bv de Jackson's, die naar mijn idee toch een mooier resultaat geven dan de Hornby-afgeleiden.
Kan iemand s uitleggen?
Groet
Huibert

Er is inderdaad in dit topic al meer dan eens over de koppelingen geschreven. Eigenlijk zou iemand eens een soort index van de Litter Bin moeten maken, want dan is voor iedereen alles een stuk makkelijker terug te vinden.
Wie?  ;)

Vgoegâh leverde Hornby-Dublo treinen met de mooie metalen Simplex koppeling van Peco. Dat is een soort voorloper van de Kadee:
http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3325&P_ID=17357
Er waren metalen en later ook plastic versies van deze koppeling. Hij wordt blijkbaar nog steeds door Peco gemaakt.
De metalen koppeling was mooi, maar de plastic versie was te dik en oogde heel speelgoedachtig.  :-\

Daarnaast kwam in de jaren '50 en '60 Triang met de voorloper van de huidige tension-lock (TL) coupling:
http://www.tri-ang.co.uk/OO%20Latest/CouplingsA.htm
De tension lock is eigenlijk de omgekeerde versie van de bekende H0-koppeling. Bij H0 beweegt de ring op en neer, bij tension lock de haak.
De Triang versie van de TL-koppeling is kindvriendelijk. Daarom is hij heel groot.  ;)

Met het slagveld van de jaren '60 waarin de bekende Britse modelspoorfabrikanten verdwenen, verdween ook de Simplex koppeling nagenoeg van het RTR-toneel. Hornby-Dublo (Meccano Ltd.), en later ook Wrenn, werd overgenomen door Lines Bros., de eigenaar van Triang, en vanaf die tijd werden de RTR-treinen geproduceerd met de TL-koppelingen van het Triang type.
Airfix heeft van 1976 tot 1981 een smallere versie geïntroduceerd, maar na hun bankroet was er een hele tijd lang weer alleen RTR-materieel met de brede tension lock versies te koop: er was een héééle brede en later kwam er door Mainline ook nog een halve brede versie. Op deze pagina staan ze allemaal wel ergens:
https://www.google.nl/search?q=Bachmann+couplings&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiknd3YpMrMAhVEGsAKHUNyDbUQsAQIHw&biw=1877&bih=912

In 1990 begon ik met mijn Britse treinen, een jaar nadat Bachmann Branchline met produceren begonnen was. Bachmann heeft voor enorm veel verbeteringen gezorgd, waardoor het huidige Britse modelspoor niet meer te vergelijken is met dat van bijv. 25 jaar geleden.
In begin de jaren '90 - er was nog steeds geen internet - kwam er steeds meer ergernis over de grote lompe TL-koppelingen en na een tijdje introduceerde Bachmann de mini-coupling, een soort Airfix versie. Daaraan zijn we nu gewend, want alle fabrikanten gebruiken deze nu op hun nieuw uit te brengen materieel. Hornby is de enige fabrikant die zijn oudere modellen nog steeds met de oude brede Volvobumper koppelingen uitrust. Vaak zijn deze meegegoten en dus niet makkelijk te vervangen.
De mini-koppeling voldoet goed, alleen is de afstand tussen het materieel een beetje groot. Er zijn op Rmweb manieren uitgevonden om de afstand wat kleiner te knutselen.

Later kwam Bachmann als eerste met materieel met de NEM-schacht. Vaak hing die niet op de juiste hoogte, o.a. bij karretjes, maar sinds enige tijd komt dat nauwelijks nog voor. Er werd dan naast de gewone rechte koppeling gebruik gemaakt van een "cranked" koppeling om het hoogteverschil op te vangen. Er was een smoesje waarom ze dat zo moesten doen, maar later hebben ze dat wel verbeterd. Ik weet niet zeker of zij ook nu nog oude mallen gebruiken waarbij de koppeling te hoog hangt.
Inmiddels is sinds jaren al het nieuw uitgebrachte materieel voorzien van NEM-schachten. Het aanbrengen van bijv. Kadee-koppelingen is daarmee een stuk eenvoudiger geworden, ook al hangt de schacht niet altijd goed.

Bij de keuze van je koppelingen spelen 3 dingen een rol:
1) Het visuele aspect.
2) Aan- en afkoppelen (het rangeren etc.).
3) De rijeigenschappen.

Als je alleen voor aspect 1 kiest, dan bouw je het prototype na. Voor mijn karretjes betekent dat de niet-automatische 3-link koppelingen, die je voorzichtig met een stok o.i.d. moet lospulken zonder schade aan te richten. Er zijn veel finescale modellers die dat zo doen.

Als je bijv. voor Kadees kiest, dan kies je vrijwel 100% voor aspect 2. De "knuckle" is een Amerikaans prototype wat meestal visueel (ook) niet mooi staat op Engels materieel. OK, er waren rijtuigen met dit type koppeling en er is misschien ook modern materieel. De koppeling is voor je Britse materieel eigenlijk even lelijk als de tension lock of de H0-koppeling, maar je kan er goed mee aan- en afkoppelen en zelfs mee kortkoppelen. Hij is tegenwoordig dank zij de NEM-schacht  makkelijk aan te brengen en daarom wordt hij vaak gebruikt. Ik gebruik ze op karretjes en rijtuigen. Een trein met kortgekoppelde Kadees ziet er een stuk mooier uit dan een met tension-locks.

Roco- annex Hornby kortkoppelingen zien er ongekoppeld lelijk uit maar geven prima rijeigenschappen, want er is geen "slack", waardoor de wagens onderling t.o.v. elkaar heen en weer kunnen bewegen. Het zijn weliswaar lelijke dingen, maar als ze gekoppeld zijn dan zie je deze koppelingen bijna niet. Ik gebruik ze op sommige rijtuigen in "fixed rakes" (Gresleys en Pullmans) met aan het einde een Kadee. De rijeigenschappen zijn optimaal. Hetzelfde geldt vermoedelijk voor Fleischmann Profi-koppelingen, maar die ken ik niet.

Binnen de Britse modelspoorwereld zijn er ook diverse typen koppelingen als Alex Jackson, Spratt & Winkle en Dingham koppelingen.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar persoonljk vind ik de Jackson en de S&W iets "niet-spoorwegeigens" hebben. Deze koppelingen vind ik er "alien" uitzien, evenals de Roco-koppeling trouwens. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo in het echt zou bestaan en vind het oerlelijk, nog lelijker dan de tension lock, die er in vergelijking functioneel en robuust uitziet, ook al is het eigenlijk een lellebel.  :(  Vooral de Jackson koppeling oogt verschrikkelijk iel met dat gebogen draadje: het is eigenlijk gewoon geen potje  :-\.
Maar dat is natuurlijk slechts mijn persoonlijke mening.  ::)
Functioneel is het waarschijnlijk een juweel.

De mooiste koppeling die ik ken is gewoon de Dingham:
http://www.dingham.co.uk/4mm_coupler.htm

Die zou ik graag eens op een trein willen monteren. Er ligt hier al een tijdje een ets, maar o.a. wegens de BMB kom ik er voorlopig niet aan toe (smoesje  ;D).
Nadeel is dat je aan beide einden niet dezelfde koppeling monteert. Als je een keerlus hebt dan kun je hierdoor in de situatie komen dat het niet meer past en dan moet je je karretje omkeren.

Hopelijk snap je nu een beetje waarom het allemaal geen gesneden koek is.

Tot slot ter illustratie nog een webpagina van iemand die nog wat dieper op de verschillende typen TL-koppeling in gaat en bovendien laat zien hoe je de Hornby R8220 (type Roco 40270) onder Bachmann Mki rijtuigen kan zetten:
http://longsheds.blogspot.nl/2015_09_01_archive.html
Er zijn dus ook nog eens langere en kortere TL-koppelingen in omloop.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 17:58:49 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9336 Gepost op: 08 May 2016, 13:36:32 »
Wat hebben jullie voor ervaring met het verzwaren van stoomlocs om meer grip te krijgen? Anti slip bandjes?
Hoewel ik geen probleem zou hebben alle stoom weg te doen, wil ik toch nog een paar pogingen wagen om te kijken of aanpassingen genoeg zou helpen om ze de helix op te krijgen met een redelijk aantal rijtuigen er achter.

Met verzwaren krijg je uiteraard meer grip. Het is wel van belang dat je lok in de juiste balans blijft: als je niet op de juiste plaats verzwaart dan heeft het niet het juiste effect. Het verzwaren is vaak ook best veel werk.
Antslipbandjes kun je niet monteren op wielen waar geen groef in zit. Op onze wielen zitten die vrijwel nergens.
In plaats daarvan kun je - schrik niet - "Bullfrog Snot" gebruiken
http://www.bullfrogsnot.com/

Bij de Mitropamensen hier op het forum wordt dat spul blijkbaar ook gebruikt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62918.0

Zeker het proberen waard, lijkt me.

Verder is er nog Replica, een voorloper van Bachmann, die een gemotoriseerd chassis maakt voor een rijtuig. Met zo'n rijtuig achter je lok heb je meer kracht.
In 2011 legde forumlid stmartins op het Modelrailforum mij uit hoe hij met gemotoriseerde rijtuigen aan zijn stoomlok gekoppeld de bergen fluitend opreed.
Als ik die oude post nog kan terugvinden dan laat ik het weten.

Leen.

P.S. Link gevonden: https://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=Pb66vB85mbs

Zijn inspiratie voor deze manier komt van de "Tupdale" layout:
https://www.youtube.com/watch?v=8nKpHgjoheg

http://www.countrysidemodels.co.uk/gallery_tupdale/tupdalemain.htm

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 21:13:07 door St00mboy »

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #9337 Gepost op: 08 May 2016, 14:56:34 »
Wow, wat een geweldige info. Bullfrog Snot lijkt erg goed te werken en ik ga dan ook een potje zien te bemachtigen. Lijkt me het geld wel waard om te proberen. Mocht ik teveel contactwielen verliezen, kan ik altijd vanaf de tender wat extra zien te pakken. Ben reuze benieuwd!

Thnx!!!
Attic Junction • www.train.delcour.org

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #9338 Gepost op: 08 May 2016, 17:48:39 »
Werkt als een tierelier, die snotmeuk (y)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #9339 Gepost op: 08 May 2016, 17:49:21 »
Leen, mij. Dank voor je uitleg. Ik ben een stuk wijzer!
De Dingham is inderdaad erg mooi. Ik kende 'm niet. Ik begrijp uit de tekening dat die gewoon tuasen de buffers hangt. Ik ga s op onderzoek uit, want als dat zo is, kannie ook prima in vaste treinverbanden functioneren.
Afijn, nogmaals dank voor de genomen moeite!
Groet
Huibert

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
« Reactie #9340 Gepost op: 08 May 2016, 20:59:05 »
Intussen op mijn baantje... wordt er lekker doorgeplakt met styreen tegels. :)

Nog 65 cm te gaan...

Een vraagje voor de DMU-kenners hier: Ik zit er aan te denken een Dapol dummy class 122 of 121 aan te schaffen om als spitsversterking aan een class 101 of 108 te hangen. Was dat (in de jaren 80) een realistische samenstelling of verzin ik dat nu ter plekke? Op internet kan ik niet al te veel afbeeldingen van een dergelijke combi vinden.
met vriendelijke groet, Jesse

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9341 Gepost op: 08 May 2016, 21:16:40 »
Is dit misschien wat je bedoelt?:
http://www.railcar.co.uk/type/class-121/operations

Zie de 3 foto's onderaan de pagina.

Leen.

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
« Reactie #9342 Gepost op: 08 May 2016, 21:26:12 »
Leen,

ik heb gistermorgen deze foto gemaakt met het idee te vragen wat ik met zoiets zou aanmoeten als ik nog oud rollend materieel zou hebben (heb ik niet, alleen die Fleischmann loc 1330 en 2 wagonnetjes), dus kan ik verder borduren op de E4.

Heel toevallig dus heb jij vandaag een interessant overzichtje gemaakt, maar ik wil je de foto toch niet onthouden. Het hoogteverschil is aanzienlijk. Alles wat Bachmann nu maakt, heeft dat dezelfde koppeling (dus ook rijtuigen en wagons)?

mvg, Jelle

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9343 Gepost op: 08 May 2016, 22:30:24 »
@Jelle
Bachmann heeft in het assortiment een aantal koppelingen, helaas meer dan één.
Deze koppelingen zijn bedoeld voor zowel oud als nieuw materieel. Het verschil zit vooral in de bevestiging en de rijafstand.
Op deze pagina staan er al 9:
http://www.ehattons.com/stocklist/SiteResults.aspx?searchfield=bachmann%20couplings

Ik durf niet te zeggen dat er momenteel op elk Bachmann product exact dezelfde koppeling zit, dus bijv. één van de 9 op de webpagina.
Ik durf wel te zeggen dat er op elk Bachmann product een passende koppeling zit die uitkomt op de juiste plek en de correcte hoogte, zodanig dat alle Bachmann materieel probleemloos aan elkaar gekoppeld kan worden.
De koppeling is van het mini-type, de smalle tension lock koppeling.
Ook het aankoppelen van andere merken met dit type koppeling zoals Hornby, Dapol, Heljan of DJM gaat doorgaans probleemloos.
Van hoogteverschil zoals op jouw foto is geen sprake.

Bij het gebruik van dit smalle type met de oudere brede volvobumper koppelingen kunnen er zich soms problemen voordoen.
Meestal gaat het wel goed, maar soms niet.

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #9344 Gepost op: 09 May 2016, 17:23:24 »
In Almere mag de stoel weer in de gang.......

In de Nieuwsbrief van Rails of Sheffield stond een C-Class in de "Bargain"..... In het zwart (Southern en BR early) voor 89,50UKP....

Die is dus nu besteld en hopelijk snel onderweg...

Michael
« Laatst bewerkt op: 09 May 2016, 20:00:51 door draisinenl »
Michael is op 6 juli 2017 overleden