Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
Wat was jullie allereerste loc? door Entity
Vandaag om 19:43:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:38:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3163946 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6030 Gepost op: 28 December 2014, 11:30:19 »
@Leen,

Bedankt, dit is een prachtig overzicht.

Grzz, Hans

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #6031 Gepost op: 28 December 2014, 12:31:22 »
Leen,
Een prachtig overzicht van de koppelingen. Het is weer inspiratie om dit nog eens aan te pakken. Ik heb één setje Hornby Maunsells rijden met die Hornby/Roco korte koppeling en dat werkt prima. Ben echter toch wel heel erg gecharmeerd van die Kadees
Ed

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6032 Gepost op: 28 December 2014, 15:54:37 »
Vandaag weer een beetje geklust.....

Mijn Sentinel van Model Rail/Dapol is eindelijk voorzien van een Decoder en een setje KADEE nummer 18 koppelingen. De ombouw heeft even op zich laten wachten, maar een paar weken geleden kwam de decoder (fixed plug 8 pin van Hattons) binnen en vandaag  kon ze er in.. Op zich geen wereldklus maar het monteren van de koppelingen was een ander verhaal. De lok heeft weliswaar NEM 362 schachten maar deze blijken net te groot te zijn. De koppelingen hebben ruimte in de houder en hangen dus veel te laag... Ook bleken de koppelingshouders wel erg veel speling te hebben bij het frame.... Dus... Lokje helemaal demonteren en de koppelingshouders demonteren, de KADEE samen met een stukje 0,25mm styreenstrip in de houder gedaan en daarna de houders met minimale speling weer gemonteerd. Lokje weer in elkaar en proberen.. Alles doet het en de koppelingen zitten exact op de goede hoogte volgens de stelmal... Natuurlijk ook de maximale snelheid meteen even op de lok aangepast... Deze lokjes reden in het echt ook niet veel harder dan 10 mph...  een echte rangeerkar dus.... Daar wil zelfs de grootste liefhebber nog niet een hoofdlijn mee op....  ;D

Operatie geslaagd. De patient mag weer naar de vitrine..

Nu nog een paar plaatjes...

Fijne zondag nog.....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #6033 Gepost op: 28 December 2014, 16:07:54 »
@Michael,

Wat een snoepje is dat. Groen, hé... so wie so mooi!

En een te ruime NEM schacht? Dat probleem heb ik ook al geconstateerd. Als in een advertentie staat 'model met nem-schacht' is dat dus nog niet hetzelfde als compatible met MOROP en/of NMRA. Er blijft werk aan de winkel.
Nu is het functioneren van de Kadee koppelingen voor mijn te bouwen 'Inglenook Sidings' essentieel.
Dus op alle goederenwagons moeten goed werkende kadeetjes zitten.
Bij het reizigers materieel worden in ieder geval steeds het eerste en laatste rijtuig van een stam van een Kadee voorzien.
Nu kocht ik mijn Kadees altijd bij wijlen Han Zijlstra. Zoek dus een nieuw adresje.

Grzz, Hans 

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #6034 Gepost op: 28 December 2014, 16:21:52 »
Mooie stoomwagen. Waren toch van Sentinel, de steamwagonfabrikant? Maakten ook stoom aangedreven vrachtwagens of was dat een ander bedrijf? Ik vind die kleine lokkies toch wel schitterend! Loopt het ding een beetje goed?
« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 16:24:00 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6035 Gepost op: 28 December 2014, 16:25:03 »
Hans,

Het is alleen geen Southern Green maar GWR Green.. Leen heeft deze lok in LMS zwart.. Voor zover ik weet heeft de Southern deze rollende schuurtjes nooit gekoch en ook de GWR had er maar 2 (de 12 en de 13) Die deden vooral dienst als "Works Shunter" een taak waar ze meer dan geschikt voor waren... Van alle loks die BR nog gehaald hebben staat er in ieder geval 1 bij de Middleton Railway in Leeds. Deze lok komt van de LNER en deed dienst in Darlington bij de Engineers....

De speling in de houders zelf is minimaal (maar 0,25mm). De speling in de houder was veel groter maar die kon ik heel makkelijk oplossen door de schroef waarmee het mechaniek onder de lok zit iets vaster te draaien.. Het was jammer dat daarvoor de hele lok uit elkaar moest maar zo leer je het mechaniek wel gelijk kennen en kon ik de boel meteen even smeren.....

Ik heb nog geen plek om het rangeren te proberen maar dat zal vast wel goedkomen.....

Groeten,

Michael

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6036 Gepost op: 28 December 2014, 16:27:53 »
Mooie stoomwagen. Waren toch van Sentinel, de steamwagonfabrikant? Maakten ook stoom aangedreven vrachtwagens of was dat een ander bedrijf? Ik vind die kleine lokkies toch wel schitterend! Loopt het ding een beetje goed?

Het is dezelfde firma... De lok is kettingaangedreven en heeft dezelfde stoommotor en ketel als de vrachtwagens.. Dat maakte de onderdelenvoorziening ook erg makkelijk.....

Deze lok loopt netjes alleen het blijft een 2 asser met korte radstand... Electrofrogs en schone rails zijn dus wel aan te raden....

Michael

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6037 Gepost op: 28 December 2014, 20:52:30 »
Vanavond het goede werk maar even doorgezet.. Ook de 2e Sentinel heeft zijn decoder gekregen.. Deze keer is het echter mijn diesel van de firma Hornby.. Bij een eerste test, gewoon analoog, liep de lok erg moeilijk... Vuile wielen dacht ik nog...... Toen het model eenmaal open lag bleek het toch iets anders te zijn........... Een van de draden bleek gewoon los te zitten... Oops... slordigheidje van Hornby.... Maar goed, met een soldeerboutje is dat zo opgelost natuurlijk.. De speciale 4 pens decoder past geweldig in de daarvoor bestemde opening in de lok...

Daarna reed de lok echt als een zonnetje alleen laat de maximale snelheid zich op de multimuis niet instellen... Misschien toch maar eens op een andere set proberen. De lok is nu namelijk veel te snel......

Het lokje heeft ook meteen een setje Kadee's gekregen, die uiteraard ook weer moesten worden opgevuld met een plaatje styreen.....

Kortom, vandaag een lekkere klusdag gehad... Morgen een dagje met echte treinen spelen in Valkenburg en daarna weer lekker verder met klussen... Heerlijk zo'n weekje vakantie....

Michael

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6038 Gepost op: 28 December 2014, 21:27:24 »
En waar blijven nu de foto's?  ;D

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6039 Gepost op: 28 December 2014, 21:37:05 »
Helaas van de diesel geen foto's...

Vergeten te maken.....

Michael

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6040 Gepost op: 28 December 2014, 22:00:22 »
Van dit soort treintjes wordt ik dus echt blij....

KESR

Ik hoop nog steeds dat een fabrikant nog een keer een up to date model van dit lokje gaat maken..

Michael

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6041 Gepost op: 28 December 2014, 22:14:02 »
Nu lijkt het vast ineens of we allemaal met 0-4-0T's bezig zijn, want toevallig ben ik er zelf ook met eentje bezig:

Van Ebay.
Ik dacht: "Goh, misschien is dat wel een leuk lokje voor de modulebak".  (y)
De verkoper had al vermeld dat hij niet liep en dat klopte, want er zaten geen stroomopnemers aan de lok. Er zat een Mashima 1216 motor in met een nette gearbox van volgens mij eigen fabrikaat en de wielen op de foto zijn veel te groot. Het lokje zelf is aardig netjes gemaakt, maar het chassis moet dus wel overnieuw, temeer daar het in 2 delen uit elkaar viel al snel nadat ik het onder de lok uithaalde.
De loco body:

De zandpijpen zijn op schaal ca. 7cm dik en die gaan dus wel vervangen worden.

Het is een oude Nucast kit en de frames zitten met de ronde framespacers aan elkaar. Normaal zit dat geschroefd, maar hier was het gesoldeerd, maar blijkbaar was het allemaal niet heet genoeg geweest, want 2 solderingen waren dus los.
Hier zijn de wielen al los, en zit het chassis nog aan elkaar:

Dit is het hele zootje:

Ik ga er ook een kleiner motortje in zetten nl. een 1016. Die is kleiner en ook nog sterker. Hier zie je het verschil:

Er zaten ook plastic remhangers op - ik denk van Alan Gibson - maar die waren een beetje groot. Ik heb dus eerst maar eens een paar andere remhangers opgezocht:

Zie je het verschil? En deze zijn ook eigenlijk nog te groot.
Hier de opstelling om de nieuwe gaten voor de remstangen te boren:

Het ging bijna 100% goed.  ;D

Ik heb ook gelijk de juiste wielen erbij gezocht en die zijn inmiddels ook gezwart.
Op deze foto zie je hoe er een wiel misbruikt wordt om de remhanger correct op te hangen:

Om de remhangers op ongeveer de correcte afstand van het wiel te krijgen heb ik nu voor het eerst een nieuwe methode bedacht. De bovenste remstang soldeer ik niet meer vast, maar ik zorg dat hij niet kan ontsnappen d.m.v. 2 kleine aan de binnenkant van het chassis vastgesoldeerde stukjes pijp:

Ik kan nu gewoon de complete brake gear aan elkaar vast solderen en het daarna iets opzij buigen om toegang te maken voor de wielen. Bij de J72 van weet ik hoe lang geleden - die trouwens nog niet af is  ;D - kon ik de wielen er haast niet meer in krijgen zonder de remhangers te forceren. Daarom ben ik er ook mee gestopt. Met deze oplossing is dat dus hopelijk eindelijk opgelost. Ik hoop alleen dat het bij een 3-assige lok ook werkt.

Vandaag dus de remhangers in elkaar gezet en aan de stangen opgehangen. Hoe het er nu bij staat?
Hier zie je hoe de remhangers erbij hangen. Ik kan ze dus nog gewoon van voren naar achteren scharnieren:

Hier zie je de remstangen van 0.7mm en ook de printplaatjes voor de stroomopnemers:

Hier zie je hoe de printplaatjes onderin het chassis vastgesoldeerd zijn:

Nu nog eerst alles aan het chassis vastsolderen:
1) De overlangse remstangen ga ik van 0,43 of 0,3mm draad maken, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik moet eerst nog kijken waaraan ik ze vast ga zetten om te voorkomen dat de remmen tijdens het rijden gaan bewegen en de boel kort gaan sluiten. Ik wil dat vastzetten bij voorkeur met een boutje doen.
2) De NEM schachten. Ik wil ze weer van messing profiel maken, zoals ik ook op de J72 gedaan heb.
3) De stroomopnemers van 0,3mm fosforbrons draad.

Daarna gaat er hier en daar nog wat afbijt op om de laatste verfresten te verwijderen en dan kan hij zwart met iets bruin erin geverfd worden.

Ik wil hem graag vóór Rijswijk lopend hebben. Het moet eigenlijk ook nog een NER of LNER lokje worden, maar dat ga ik wegens gebrek aan onderdelen niet redden.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 23:31:57 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6042 Gepost op: 28 December 2014, 22:24:16 »
Leuk lokje Leen.....

Alleen wat hebben ze met die voetplaat gedaan.....  ??? Het lijkt wel een golfplaat....

Maar dat machientje zal goed passen als rangeerlok op je "Goodsyard"... Samen met de Pug.... Jammie..

Succes met bouwen....

Michael

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #6043 Gepost op: 28 December 2014, 22:28:32 »
Ja, de voetplaat is niet helemaal recht.
Maar de foto is wel erg meedogenloos hoor.

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #6044 Gepost op: 28 December 2014, 22:29:49 »
Maar die kromme plaat gaat bij jou vast wel weer goedkomen.....

Michael