Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156843 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3630 Gepost op: 24 August 2013, 21:24:43 »
Wat bedoel je precies met de cruise control?
Cruise control is een voorziening in de decoder die de snelheid constant houdt, ook als de loc harder moet werken, b.v. helling op.

Klaas, waarvoor zitten die spoelen daar? Is dat ook voor de ontstoring?
Die kan ik zeker ook maar beter weghalen?
Spoelen en condensatoren zorgen samen voor de ontstoring. Als er een decoder in de loc zit hebben ze weinig nut meer. Je kunt ze weghalen, maar ik verwacht dat je daar minder van merkt dan van de condensatoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3631 Gepost op: 24 August 2013, 21:37:06 »
Bedankt Klaas, dan laat ik ze gewoon zitten totdat er iets vreemds gebeurt.

Leen.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #3632 Gepost op: 24 August 2013, 22:26:25 »
Cruise control is een voorziening in de decoder die de snelheid constant houdt, ook als de loc harder moet werken, b.v. helling op.

Ook bekend als lastregeling; in Engelstalige handleidingen aangeduid als "Back EMF".

Grtz,
Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #3633 Gepost op: 24 August 2013, 22:29:52 »
Ja, Bachmann gebruikt in zijn nieuwe typen stoomloks sinds enige jaren een 21-polige socket.
Ik vind dat ook lastig want ik heb nog een aardig voorraadje 8-polige decoders.

Leen,

Daar is een oplossing voor: Bachmann 36-559

Grtz,
Ton

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3634 Gepost op: 24 August 2013, 23:29:18 »
Ja, Ton, die oplossing ken ik wel, hij kost een euro of 4 en eigenlijk kun je hem dan net zo goed hardwiren (erin solderen).
Tot nu toe gebruik ik nog de  Bachmann decoders van 12 pond.
Even goed bedankt voor het meedenken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 23:37:44 door St00mboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3635 Gepost op: 26 August 2013, 11:33:14 »
Klaas, Ton,
Bedankt voor het antwoord. Back EMF ken ik. Ik was alleen even op het verkeerde been gezet door de term Cruise Control.  :D
Deaslniettemin ga ik toch de condensatoren uit mijn 8F halen. Kijken of dat rare snelheidspiekje bij het vertragen dan weg is. Of... kan het misschien iets zijn van een gearbox? Leen, weet jij daar misschien meer van?  :-\
Ed

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #3636 Gepost op: 26 August 2013, 12:21:03 »
Welk merk en type decoder gebruik je voor de 8F Ed?

Ik gebruik ESU V4.0 decoders en heb daar na een hoop programmeren en testen een
serie acceptabele Cv's uitgekregen voor de lastregeling, zodoende schokken de locjes
niet meer bij het aanzetten en vlak voor het stoppen.

Ik kan de Cv's hier wel plaatsen als je er belang bij hebt.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3637 Gepost op: 26 August 2013, 12:52:35 »
Ergens hierboven hebben we het over de Hornby A1/A3 gehad mijn zijn starre draaistel onder de cabine met de flensloze wielen.
Nou, dit is 'em zonder wielen:

Dit is trouwens de A3 die ik van Cottage Railways heb gekocht. Binnenin de starre bogie zitten aan weerskanten 3 plastic strippen die eventueel nog iets afgevijld kunnen worden om de as met de wielen wat meer ruimte te geven, maar voorlopig kies ik ervoor om de smallere wielen van Alan Gibson erin te proberen.

Volgens mijn boekje hoort er een wiel in van 3' 8" met 10 spaken;

Toevallig had ik nog een setje liggen. Zij zijn ca. 14,5mm groot en ca. 2,5mm smal.
De Hornby wielen die erin zaten zijn ietsje groter, iets van 14,8mm en ook dikker, nl. 3mm:

Op de foto is duidelijk te zien dat de Gibson wielen minder dik zijn dan de beide meegeleverde Hornby wielen. Dat geeft extra zijspeling en komt dus goed uit.

Voor proef heb ik even de Alan Gibson wielen in de lok gedaan:

en daarna even proefgereden.

Bij het proefrijden bleek dat de nieuwe wielen niet constant met de rails in aanraking zijn, waardoor ze soms stilstaan. Je moet heel goed kijken om het te kunnen zien, maar goed, ik wil dat gewoon niet.
Alan Gibson heeft ook wielen van 3' 11", maar die heb ik niet op voorraad.
Daarvan dus gelijk maar een paar besteld bij Mainly Trains, samen met 4' 3" wielen voor de Duchess, want die heeft een soortgelijk "probleem".
Wordt vervolgd.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 26 August 2013, 13:08:38 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3638 Gepost op: 26 August 2013, 13:01:11 »
@Ed,
Ik heb op de Engelse fora zo vaak gelezen dat het soort problemen dat jij hebt door het verwijderen van condensatoren opgelost is, dat ik ze altijd verwijder, al zolang als ik decoders inbouw.
Hier is een mooi voorbeeld:
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=Robinson-Class-04

Het is zoals met alles in het leven: garantie heb je niet, maar je doet wat je kan.  ;)
Overigens schijnen sommige decoders er beter tegen te kunnen dan andere, maar ik neem de gok gewoon niet.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2013, 13:12:17 door St00mboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3639 Gepost op: 26 August 2013, 14:09:40 »
Welk merk en type decoder gebruik je voor de 8F Ed?

Ik gebruik ESU V4.0 decoders en heb daar na een hoop programmeren en testen een
serie acceptabele Cv's uitgekregen voor de lastregeling, zodoende schokken de locjes
niet meer bij het aanzetten en vlak voor het stoppen.

Ik kan de Cv's hier wel plaatsen als je er belang bij hebt.

Gr.

Robbert Jan.

Robbert-Jan,
Ik zou het moeten nakijken, maar volgens mij heb ik er een DCC Concepts met stay alive in zitten. Ben helaas de komende twee weken in het buitenland dus wordt even moeilijk checken. De lok rijdt op zich heel mooi. Rijdt ook zonder schokken weg en stopt heel erg mooi geleidelijk. Het is alleen dat als hij meer dan "halfgas" :D rijdt en ik dan de snelheid verminder, dat hij, tijdens de vertraging, ineens (ongeveer 1 seconde) veel sneller gaat rijden om vervolgens rustig terug te zakken naar het ingestelde (langzamere) niveau. Het is net alsof er een gearbox in zit die terugschakelt naar een lagere versnelling (eerst even fors meer toeren om vervolgens terug te zakken). Het zou dus ook best nog iets in een gearbox kunnen zijn. Dat lijkt me mechanisch en dus slecht via CV's op te lossen.
Ed

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3640 Gepost op: 26 August 2013, 14:20:38 »
Leen,
Thanks. Er blijft dus nog wat uitzoekwerk over als ik terugben.  (y)
Overigens even iets heel anders: een aantal weken terug berichtte ik je dat ik een Stove R had besteld. Je weet wel, die met die slechte rij-eigenschappen.  ;D
Nou.... dat klopte precies hoor!  ;) De middenas heeft erg veel speling en de draaistellen aan beide uiteinden zijn nergens aan gekoppeld maar draaien ook weer heel slecht.
Dat gaf dus nogal wat denkwerk.  ??? Ik ontdekte dat de Stove R alleen ontspoort als één van de buitenste assen gedraaid staat en dus niet goed in de rijrichting. Totdat ik er achter kwam dat ik een andere (Hornby) wagon met drie assen heb (waarvan ook de middelste as vrijelijk zijdelings beweegt) die nog nooit ook maar één probleem heeft gehad bij het rijden. Bij die wagon (Palethorpes sausages) zijn de beiden buitenste assen niet op draaistellen gemonteerd maar gewoon vast. De wielbasis van deze wagon komt overeen met de Stove R. Ik heb dus op de Stove R beide buitenste draaistellen gewoon vastgelijmd met een heel klein drupje lijm aan de binnenkant van het draaistel. De wheelbrakes maak ik me nog maar even niet druk over.
Guess what? Hij is na deze modificatie niet één keer meer ontspoort!  (y) Neemt zelfs de kleinste radius bochten en wissels zonder problemen. Klaar!  8)
Ed
« Laatst bewerkt op: 26 August 2013, 14:24:00 door Merlin674 »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3641 Gepost op: 26 August 2013, 14:32:00 »
@Ed
Ja, dat had ik ook gedaan, en ook gelijk die lelijke kleine dikke wielen vervangen en de remmen op hun plek gezet.
Alleen is de lijm bij mij op een plek losgekomen, dus moet hij weer opnieuw in de revisie.
Ik zag trouwens dat de Hornby wielen van 12,5mm (R8096) er ook goed uitzagen, dus die ga ik er nu op proberen.
De Romfords (14mm) zijn wel meer conform prototype, maar eigenlijk iets te groot. De buffers staan daardoor iets te hoog.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat er in een van de eerste series decoders van DCC Concepts problemen waren van de aard die jij zojuist beschreef.
Op Modelrailforum, en ook op rmweb is daarover het e.e.a. terug te vinden. Ik geloof dat er iemand zelfs grafieken gemaakt heeft waarop je kunt zien dat de snelheid even iets omlaag gaat.
Maar goed, probeer eerst die condensatoren maar te verwijderen, dan kun je altijd nog verder zien.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2013, 14:37:47 door St00mboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3642 Gepost op: 26 August 2013, 14:39:20 »
Ok, Ben benieuwd naar je ervaringen met de Hornby wielen. Als dat goed is dat overweeg ik deze ook te wisselen. Ziet er gewoon beter uit.
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3643 Gepost op: 26 August 2013, 18:29:58 »
Ik moet ze eerst nog verven, want ze zijn nog glimmend.

Ik ben nu eerst met de beschadigde body van de A3 bezig.  ::)
Ik hoop dat ik hem weer netjes krijg.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3644 Gepost op: 26 August 2013, 18:38:01 »
Ik zie zojuist dat Bachmann niet meer de oude vertrouwde 36-554 21-polige decoder voert, die eerst 10 pond kostte, en daarna 12 en soms wel 14 of 15, maar een geheel nieuwe 36-557, nu voor slechts 15 pond.

Ik hoop dat het een anderhalf keer zo goede decoder is, als de oude, maar ik denk eerlijk gezegd dat we er niet op vooruit gaan.  :-\

Ook op Ebay wordt de oude slechts één enkele keer aangeboden, en dan maar één decodertje, en de nieuwe staat er voor 16, en zelfs - hou je goed vast   :o :o :o - 18 pond. Ik vraag me af of hij dat extra geld waard is en overweeg om maar weer eens online in de Steets rond te kijken.

Leen.

P.S. Blijkbaar is het zoals ik min of meer verwachtte:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/68254-bachmann-36-557-21-pin-decoder/

Het is een Soundtraxx MC1 en die is blijkbaar zeer beperkt, nog beperkter dan de oude 36-554.  :'(
« Laatst bewerkt op: 26 August 2013, 18:48:16 door St00mboy »