Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 20:24:19
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 20:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156683 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3615 Gepost op: 21 August 2013, 22:00:55 »
Ik heb m'n post geupdate, met foto's

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3616 Gepost op: 22 August 2013, 06:40:06 »
Goatland is een soort Mekka voor mijn vrouw en mezelf. Wij hebben alles van de serie Heartbeat op DvD en kijken bijna dagelijks een aflevering en op mijn baan is een model van de garage van Scripps aanwezig (kant en klaar model te koop bij de "Postoffice").  ;)   Ook wij maken regelmatig ritjes met de NYMR want even oversteken vanuit Rotterdam is niet duur en je bent er even helemaal uit. Het mooie museum in York neemt zijn publiek ook serieus en heeft geen kermisatracties nodig om de mensen te boeien.  ::)  Met Monk Bars in York heb ik slechte ervaringen, die hebben mij een lok verkocht met mankementen en wilden niets weten van reparatie of retour nemen, ook niet na bemiddeling door Hornby - daar zien ze me niet meer.  >:(  Het is jammer dat de winkel in het spoormuseum het assortiment heeft teruggedraaid naar hoofdzakelijk "Thomas" spul en andere prullaria. Vroeger hadden ze een mooie sortering treinen en ook het winkeltje met modelspoorbaan naast het station is helaas verleden tijd, maar York en Yorkshire blijven de moeite van een bezoek meer dan waard.  (y)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3617 Gepost op: 22 August 2013, 12:23:00 »
Robbert-Jan,
Ziet er indrukwekkend uit! ben je niet bang dat het wat veel ruimte gaat innemen? In de tender zal het wel gaan maar in een boiler? Hoe voer je trouwens de verlichtingsdraden door vanuit de tender naar de loc?
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3618 Gepost op: 24 August 2013, 12:47:43 »
Na die van Robbert Jan plofte eergisteren ook mijn nieuwe Bachmann 4F op de deurmat.  :o


De 4F is een Midland Railway lok die na 1923 door de LMS als standaard lok werd geclassificeerd, hoewel het een ouderwets ontwerp was, ook toen al. Daarna zijn er nog honderden van gebouwd. Het is dus een van de weinige types waar er echt veel van gebouwd zijn, nl. 197 door de MR en 575 door de LMS.

Is dit het eerste model van een 4F in 00? Nou nee, Airfix heeft in 1978 een heel goed model van de 4F uitgebracht:



Het enige wat er op aangemerkt wordt is dat de splashers, de spatborden aan de grote kant zijn.

De pancake motor met aandrijving bevindt zich in de Fowler tender:

die zonder remmen uitgevoerd was. De aandrijving was met de stroomopname zo'n beetje de achilleshiel van Airfix loks, want verder waren ze hun tijd ver vooruit.
Dit model is er een van een door de LMS gebouwde lok met lefthand drive en een Fowler tender. De mechanical lubricators zitten aan de rechterkant en de reversing lever en de ejector aan de linker. Bij RH drive loks is dat precies andersom.
Inmiddels behoort het Airfix model alweer een aantal jaren tot de Hornby stal, en Hornby heeft het model vorig jaar geupgraded met een nieuw chassis met betere aandrijving en het model wordt sinsdien voor GBP 80,00 verkocht. Jammer genoeg voor Hornby kondigde Bachmann vlak na deze upgrade hun nieuwe 4F aan, die ook nog iets goedkoper is. Ik ben wel benieuwd hoeveel Hornby 4F's er daarna nog verkocht zijn.  :-\

Maar goed, nu over het Bachmann model.
Bij het uitpakken bleek dat er een onderdeeltje nl. de rechter van de twee mechanical lubricators los door de verpakking heen lag te rollen. Voor de foto heb ik hem er maar even los op gezet:

Dat wordt dus zorgvuldig - want je kan er niet goed bij met de lijmspuit van op schaal zo'n 5 meter- plakken, want ik ben niet van plan om hem hiervoor naar Liverpool terug te sturen.

Bij de proefrit hoorde ik een ratelend geluid, alsof er iemand zachtjes harp aan het spelen was. Aangezien er geen Keltische toverfee met een harp o.i.d.  op de bok of elders in de herenkamer zat en er ook geen sound chip ingebouwd was, gelijk maar een onderzoek ingesteld. Het bleek een van de stroomopnemers te zijn, die tussen de spaken harp zat te spelen. Na het bijbuigen met een klein schroevendraaiertje was het geratel over en liep de lok mooi.

Hieruit blijkt dat ook bij Bachmann de QC (kwaliteitscontrole) nog steeds niet optimaal is, maar ik kan er mee leven. Waar koop je in deze barre tijden nog zo'n mooi gedetailleerde lok voor ca. E90,00?

Bij deze lok zit de motor uiteraard in de lok. Bachmann gebruikt ook geen rubberen trekbandjes om zijn aandrijfwielen en de stroomopname vindt dus over alle wielen incl. de tenderwielen plaats. Volgens Bachmann is hij geschikt om door bogen van R2 (450mm) te gaan.
Het gat tussen lok en tender kan naar wens traploos op grootte gemaakt worden en de cabinedeurtjes zitten, evenals gereedschap voor de stoker en een screw link koppeling voor de voorkant, bijgevoegd in het accessoirezakje. Er zit een 21-polige socket in de tender voor bijv. een Bachmann 36-554 decoder.

Dit LMS model heeft een Deeley tender en is RH drive.

Daarmee is het een ex-Midland Railway lok. Je zou hem dus in de mooie rode MR uitvoering kunnen spuiten, maar dan moet je er om te beginnen eerst nòg een kopen.  ;D
De andere BR 4F-uitvoeringen van dit model hebben wellicht een ander type tender.

De tender is mooi gedetailleerd:


evenals de lok:


De cabine kun je bewonderen op de foto's van Robbert Jan hierboven. Hornby is met het detailleren ervan begonnen, maar inmiddels is Bachmann langszij gekomen, en is ze misschien wel voorbijgestreefd. Het maakt dat je haast geen kit meer durft te bouwen, want de cabine krijg je nooit zo mooi.  :-[

Het enige wat er eigenlijk over dit model te zeuren valt,  is dat de remmen bij de tender meegegoten zitten met het chassis, een soort Hornby Smart-Design dus  ;D:


En de splashers, zijn die nu wel op schaal? Nou nee, die zijn nog steeds te groot, evenals dit bij de 3F van vorig jaar het geval was:

Blijkbaar passen afmetingen van aandrijfwielen + flenzen + dikte van het plastic + toleranties van 00 wielen niet binnen de juiste maat van de splashers.

Wat er nu nog met de lok moet gebeuren?
1) Decoder inbouwen.
2) Ontstoringscondensatoren verwijderen.
3) Kijken of hij goed gesmeerd is en zonodig aanvullen.
4) Losse lubricator vastplakken.
5) Checken of alle stroomopnemers contact met de wielen maken.
6) De voorkoppeling monteren.

Voor de liefhebber zal ik hiervan wel weer een verslagje maken.

Leen.



« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 14:39:42 door St00mboy »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3619 Gepost op: 24 August 2013, 13:03:09 »
Mooi apparaatje,

Ik heb nog ergens zo 'n loc in N
liggen van Lima, met een draak van een aandrijving ;D

Ik zou voor het lijmen van de losse onderdeeltjes wat lijm
met behulp van een tandenstoker aanbrengen, dat
werkt nauwkeuriger dan met de tube :)

Mvg,

Tis
********

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3620 Gepost op: 24 August 2013, 13:48:12 »
@Leen(St00mboy): Mooie aanwinst,leuk verslag (y)
Om nog even terug te komen op het Flying Scotsman verhaal, ik wacht er nog even mee.
Ik heb nog even rond gekeken op Hattons en ben tot de conclusie gekomen, dat over het algemeen de Bachmann's er beter uitzien. Zoals ik nu weer lees, heeft dit merk op dit moment de mooiste/betere? locomotieven.Heb zelf een paar US-stomers van dit merk, Het is geen Fleischmann maar het loopt verder wel netjes. Zodra Bachmann het lef heeft om een Scotsman uit te brengen, ben ik misschien wel de eerste die er eentje besteld.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3621 Gepost op: 24 August 2013, 14:23:38 »
Zo, het verslag is nu af. Wordt snel vervolgd met het in bedrijfsstaat brengen van de lok.

@Roelof
Bedankt voor je complimenten.
Als Bachmann een Flying Scotsman in 00 uitbrengt, dan eet ik mijn hoed op.  ;D
Nee, reken er maar niet op dat dit tijdens ons leven nog gebeurt, dat wordt heel lang wachten.  :-\
En mochten ze ooit Hornby opkopen, wat momenteel niet waarschijnlijk is, dan zullen ze toch gewoon het Hornby model blijven uitbrengen.

@Tis
Ja, Lima heeft er ook ooit nog een gemaakt, voor N, 00, maar ook voor spoor 0.
De cocktailstick van 4m lang kan er wel bij, maar mijn dikke worstvinger van ca. 7m lang en 1m dik kan niet goed onder de ketel.
Ik ga de voetplaat even loshalen en dan heb ik volledige controle. Met CA lijm heb je niet veel tijd en ik wil niet dat hij scheef komt te zitten.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3622 Gepost op: 24 August 2013, 19:13:25 »
Wat er ook alweer met de 4F lok moest gebeuren?

1) Ontstoringscondensatoren verwijderen.
Hier zitten de schuldigen op de motor:

Het lijkt wel een kerstboom. Soms zitten ze ook onder de motor, maar deze keer niet.
Met de kleine Xuron tang waren ze vlot weggeknipt en weggevlogen:

Deze condensatoren kunnen ervoor zorgen dat het DCC signaal verstoord wordt, waardoor de lok niet goed rijdt.
Tot mijn verbazing zaten er ook nog 2 reusachtige weerstanden in:

Die heb ik maar laten zitten, omdat ik denk dat die de vorm van het signaal niet beïnvloeden..

2) Decoder inbouwen.
Dat is een fluitje van een cent. Het moeilijkste is om de tender open te maken. Hij zit met 3 schroeven vast zoals aangegeven op de instructiemanual, maar er zitten ook nog 2 plastic tabs aan de body, waarmee hij  aan de voorkant in het chassis vast zit. Een gat ervan kun je op de foto zien zitten vóór het voorste wielbak. Als je dus een beetje te hard aan de body trekt, dan breken de tabs.  :'(  Gewoon de body voorzichtig naar achteren schuiven, en dan de voorkant omhoog doen. Dat weet ik ook nu pas hoor. Maar gelukkig is hij nog heel.
Eenmaal open zie je dit:


Dan vervang je de blanking plate door de decoder:

Dan proefrijden op het programmeerspoor. Dat ging gelijk goed, dus kon ik het nummer 3851 van de lok inprogrammeren.
Ach, ik heb dit al eens eerder gepost, maar dat is alweer een tijdje geleden.

3) Losse lubricator vastplakken.
Hier zie je de losse lubricator:

Hij is ongeveer 5mm groot, en pikzwart zodat je er niets op kan zien. Om hem met controle te kunnen monteren heb ik eerst de voetplaat losgemaakt.
Die zit met 2 schroeven aan de loco body vast.
Nu alleen niet meer  ;D:


Op de voetplaat kun je nu makkelijk de lubricator vastplakken. Je ziet zelfs nog het witte plekje waar hij gezeten heeft:


Met een cocktailstick met wat Zap-a Gap zat hij snel op zijn plek, nadat ik de malsporen weggevijld had:

Hij lijkt nu een beetje geweatherd, nou dat komt goed van pas.

4) De voorkoppeling monteren.
Het gaatje waarin de voorkoppeling past is natuurlijk iets te klein, dus het piefje aan de koppeling maar even ietsje smaller gevijld. Daarna past hij er vlot in en kon ik aan de achterkant een drupje Zap-a-Gap kwijt. Hij ligt hier te drogen:


5) Kijken of hij goed gesmeerd is en zonodig aanvullen.
De motor zit met 2 brackets met elk 2 schroefjes vast. Na de 4 schroeven losgedraaid te hebben kon ik kijken of er soms een beetje vet op de tandwielen zat:

Ik heb een klein beetje LaBelle 102 op de tandwielen gedaan en een druppie LaBelle 108 op de motorlagers. Ik ga ervan uit dat die in de fabriek nooit gesmeerd worden. Verder heb ik de overige smeerpunten op de lok ook een klein druppie gegeven.

6) Checken of alle stroomopnemers contact met de wielen maken.
Daarmee was ik snel klaar, want alle contacten zaten nu goed.
Als je goed oplet zie je de stroomcontacten aan de onderkant van de tender zitten:

Hij neemt van de buitenste 4 wielen stroom op, dus niet van de binnenste 2.

Ik vind het werken aan een stoomlok met vastgemonteerde tender niet erg plezierig.  :( De vorige keer had ik lok en tender van elkaar losgemaakt, dat is veel handiger. Ik was blijkbaar even vergeten dat de lok gewoon met een plugje met de tender verbonden is en dat de kabels gewoon losgemaakt kunnen worden.  :-[

De accessoires zoals de cabinedeuren en de tenderventilatoren, die in het zakje zitten, heb ik niet gemonteerd, omdat volgens mij de lok dan niet meer in de verpakking past. Dat is het grote nadeel van deze doorzichtige plastic verpakkingen, als ze geen rekening met de accessoires houden. Ik vond die tempex dozen nog niet zo gek.
De achterkoppeling voor de tender zit er ook nog bij, maar die ga ik niet monteren, want hij zit dan in de weg voor de gewone koppeling. Bovendien is hij nauwelijks zichtbaar.
Ik ga op deze lok geen verlichting maken, dat ben ik alleen van plan te doen op loks die ik zelf bouw. Er kunnen wel olielampen op om de code aan te geven, maar dat doe ik pas als ik een baan heb om op te rijden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 21:17:34 door St00mboy »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3623 Gepost op: 24 August 2013, 19:25:22 »
Hoi,

Mooi verslag, dit is weer bruikbaar voor wanneer ik morgen de loc open maak
om alles te smeren, condensatoren verwijderen en 2 lantaarns plaatsen op
loc en tender.

@ Ed,

Ik heb ook een printplaatje gemaakt voor 2 andere locjes, beide met de elektronica in
de ketel verwerkt, zolang de nieuwe printplaat niet groter wordt als het origineel dan
moet het zondermeer kunnen.
De decoder kan er als laatste redmiddel ook nog direct in gesoldeerd worden, tenslotte
gaat een decoder niet zomaar defect en blijft deze zomaar een paar jaar zitten.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3624 Gepost op: 24 August 2013, 19:33:39 »
Deze condensatoren kunnen ervoor zorgen dat het DCC signaal verstoord wordt, waardoor de lok niet goed rijdt.
De condensatoren kunnen het DCC signaal niet verstoren. Ze zitten nl. op de uitgang van de decoder, en het DCC signaal komt op de ingang. De condensatoren kunnen er wel voor zorgen dat de cruisecontrol slecht werkt.

Citaat
Tot mijn verbazing zaten er ook nog 2 reusachtige weerstanden in:
Dat zijn geen weerstanden, maar spoelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3625 Gepost op: 24 August 2013, 20:14:24 »
De condensatoren kunnen het DCC signaal niet verstoren. Ze zitten nl. op de uitgang van de decoder, en het DCC signaal komt op de ingang. De condensatoren kunnen er wel voor zorgen dat de cruisecontrol slecht werkt.
Dat zijn geen weerstanden, maar spoelen.

Klaas,
Wat bedoel je precies met de cruise control? Mijn Hornby 8F versnelt ineens als ik hem langzamer wil laten rijden. Pas daarna vertraagt 'ie
Mooie lok Leen!
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3626 Gepost op: 24 August 2013, 20:49:03 »
Citaat
Dat zijn geen weerstanden, maar spoelen.
Klaas, waarvoor zitten die spoelen daar? Is dat ook voor de ontstoring?
Die kan ik zeker ook maar beter weghalen?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 21:01:36 door St00mboy »

Maurits71

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
    • Hills and Meadows video channel
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3627 Gepost op: 24 August 2013, 20:54:35 »
zijn er nog mensen die naar Tings gaan over 2 weken ?
Lid van het prutsers gilde

voor Hills and Meadows video channel aub op het wereld bolletje klikken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3628 Gepost op: 24 August 2013, 20:59:48 »
@Robbert Jan
Ik meen dat je op de hoogte bent van de codes van de lantaarns op de treinen.
Op de tender stond alleen een lamp met  code G Light Engine als er geen trein achter hing.

Als er wel een trein achter hing dan heeft wordt alleen voorop de lok de code van de trein aangegeven:
http://www.scalefour.org/resources/headcodes.html
De tender heeft dan geen lantaarn.

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3629 Gepost op: 24 August 2013, 21:21:56 »
Hoi Leen,

Ik ben inmiddels aardig op de hoogte van de code's op de treinen, ik heb voor elke trein
een specifieke loc, of 2 met de zelfde code.
Omdat ik de loc's zowel voor als achteruit laat rijden heb ik concessie gedaan door wel
op zowel de voor als achterzijde de zelfde code weer te geven.

Wanneer de loc gekoppeld is met de rijtuigen of wagons is het zeker niet storend, maar
uiteraard niet geheel correct.
Zo heb ik ook een Mk1 rijtuig met gesloten deuren op het einde welke voorzien is van
een via de decoder geschakelde sluitlantaarn, deze kant bevind zich ook meer dan eens
tegen de trekkende locomotief.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5