Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846591 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17730 Gepost op: 10 maart 2021, 13:08:34 »
Er zit bij mij een voorbehoud aan deze aankondiging.

weet niet gewoon gevoel.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17731 Gepost op: 10 maart 2021, 13:27:52 »
Ja bedankt, dat was ik nog vergeten te vermelden. (y) Ik heb de tekst aangepast.

Nu we het er toch over hebben: op 1 april a.s. bestaat onze Litter Bin 10 jaar. Toen ik ermee begon was het eigenlijk ook zo'n soort grap en waren er ook enige bedenkingen.
Ik had het leuk gevonden om het jubileum op gepaste wijze te vieren bijv. door een Litter Bin dag op een passende locatie ergens in het land, maar gezien de huidige omstandigheden zit dat er helaas niet in.  :-\
Ik kom er hoe dan ook over 3 weken op terug.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2021, 14:08:36 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17732 Gepost op: 10 maart 2021, 13:45:23 »
Deze week laat ik een bijzondere plaat zien van Philip D. Hawkins. Het gaat niet zozeer om de locomotief, maar om de cabine... en dan met name over het tafereel op de voetplaat. Hardwerkende machinist en stoker tussen de buizen en metertjes.


Foto: ©️Philip D. Hawkins

Zoals Leen al vaker in deze draad te berde bracht, hebben de Britse modelspoorfabrikanten de laatste jaren een geweldige kwaliteitsslag gemaakt. Dat geldt zeker voor de ontwikkeling van meer gedetailleerde modellen. En juist op het gebied van cabine interieurs lijken wel de meeste meters gemaakt.


Eigen foto

Hier zie je het interieur van mijn Bachmann C Class.


Foto: Hattons Model Railways

En ook de bemanning kan tegenwoordig erg fraai worden weergegeven.

Gr, Hans

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17733 Gepost op: 10 maart 2021, 13:58:53 »
Opvallend aan deze plaat vind ik de plaats van de machinist.

Deze persoon staat rechts. Maar de trein rijdt op het linkerspoor, moet de machinist dan niet links staan ivm zichtbaarheid seinen?
Tegenwoordig zie ik het als volgt:
NL en Duitsland, rechts rijden, rechts zitten.

Zwitserland, links rijden, links zitten.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17734 Gepost op: 10 maart 2021, 14:27:34 »
Ja, de legendarische Titfield Thunderbolt!  (y) In deze korte villum uit 1952 zien we de Lion tijdens de opnamen van de Titfield Thunderbolt:

En in deze video kun je zien hoe de lijn er nu bij ligt:
<a href="https://www.youtube.com/v/8xVqgX4w5UQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8xVqgX4w5UQ</a>

No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17735 Gepost op: 10 maart 2021, 14:33:51 »
Zo te zien is onze vriend Beeching daar langsgeweest...  :-\

Leen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17736 Gepost op: 10 maart 2021, 14:35:13 »
Ja, gelukkig heb ik zijn bijl inmiddels in mijn bezit.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17737 Gepost op: 10 maart 2021, 14:40:01 »
Opvallend aan deze plaat vind ik de plaats van de machinist.

Deze persoon staat rechts. Maar de trein rijdt op het linkerspoor, moet de machinist dan niet links staan ivm zichtbaarheid seinen?
Tegenwoordig zie ik het als volgt:
NL en Duitsland, rechts rijden, rechts zitten.

Zwitserland, links rijden, links zitten.

Hoewel alle maatschappijen in de 19e eeuw al snel op het linker spoor gingen rijden, pasten sommige maatschappijen righthand drive in de lok toe, en andere lefthand drive. De GWR, maar ook bijv. de GNR, heeft tot het einde van haar bestaan righthand drive toegepast. De machinist stond dus inderdaad rechts in de lok.

Deze week laat ik een bijzondere plaat zien van Philip D. Hawkins. Het gaat niet zozeer om de locomotief, maar om de cabine... en dan met name over het tafereel op de voetplaat. Hardwerkende machinist en stoker tussen de buizen en metertjes.


Foto: ©️Philip D. Hawkins

De lok op het schilderij is een GWR "Manor". Van deze lok is de afgelopen tijd in dit topic al het nodige langsgekomen zoals bijv. de vrijwel complete historie en de nabije toekomst van het 00-model van deze lok:

........... de GWR Manor mag wel een heel populaire lok zijn, nu er door twee fabrikanten een geheel nieuw model van deze lok aangekondigd wordt.  ;D Dapol heeft hem vorig jaar ook al aangekondigd dus zullen zij hem nu al wel bijna af hebben.  ;). Overigens is er op hun website niets over de voortgang te vinden en we hebben er ook nog geen foto's van gezien.  :-\

De GWR Manor is als model al ruim een half mensenleven in ons midden. In 1980 bracht Mainline het eerste 00-model al uit:

Foto © hattons.co.uk

Het zeker voor die tijd fraaie Mainline model had een split-framed chassis met een luidruchtig knerpende pancake motor. Vanaf 1991 werd het model door Bachmann gecontinueerd, waarbij de pancake motor al snel vervangen werd door een "Supersmooth Flywheel Drive". Je moet er maar op komen!  ;D Het split-framed chassis werd aangepast om dit te kunnen accommoderen en het resultaat was (meestal) een mooi lopende lok:

Foto © hattons.co.uk

Het split-framed chassis was simpel en effectief, maar had twee nadelen:
1) Decoderinbouw is lastig.
2) Het middelste kunststof deel van de assen is kwetsbaar en er zijn niet altijd spares verkrijgbaar.

Ondanks dat Bachmann al tien of meer jaar geleden aankondigde om alle split-framed chassis te gaan vervangen door DCC-vriendelijke is dat vreemd genoeg bij een aantal loks nooit gebeurd. Denk daarbij aan de GWR Mogul, de LMS Royal Scot, de LNER J39 en dus ook de Manor. Inmiddels worden deze modellen al een tijd niet meer door Bachmann geproduceerd en zijn andere fabrikanten met sommige ervan op de loop gegaan. Er is nu een rebuilt Royal Scot van Hornby, een GWR Mogul van Dapol en binnenkort dus een Manor van zowel Dapol als Accurascale. We kunnen vanaf nu kiezen uit twee geheel eigentijdse GWR Manors. Er is sprake van enig prijsverschil: de analoge Accurascale is £35 duurder en dus moet maar blijken of dat waargemaakt wordt. De soundversie van Accurascale kost £259,99, de prijs van die van Dapol is nog onbekend, maar zal vermoedelijk aardig in de buurt liggen. Hier staan alle prijzen op een rijtje en kun je ze gelijk bestellen.

Hierbij nog een paar foto's van de GWR Manor van Accurascale, die ons altijd keurig van de voortgang van hun modellen op de hoogte houdt (y):








Foto's © accurascale.co.uk

Leen.

Vandaag heeft Dapol volgens plan een product update gegeven van hun GWR "Manor" project........:


Afbeelding © dapol.co.uk

Er is ook een villum van de rijdende lok:

<a href="https://www.youtube.com/v/Gg3yoFye3Qc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Gg3yoFye3Qc</a>
....................................
We krijgen dus definitief de keuze uit twee fraaie eigenlijdse GWR "Manors" voor spoor 00.
Als Hornby er nu ook nog snel even eentje maakt dan zijn er zelfs drie.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2021, 18:25:12 door St00mboy »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17738 Gepost op: 10 maart 2021, 15:51:37 »
Duidelijk verhaal Leen, leuk weetje over de plaats van de machinist  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17739 Gepost op: 10 maart 2021, 20:48:36 »
Ja, en de seinen stonden na een aanbeveling van de Board of Trade in 1889 in principe overal in het land links, maar in bijzondere gevallen ook rechts van het spoor. De maatschappij van de Big 4 (LMS, LNER, GWR en SR) met de meeste seinen aan de rechter kant was de GWR.

Leen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17740 Gepost op: 10 maart 2021, 20:59:39 »
Opvallend aan deze plaat vind ik de plaats van de machinist.
NL rechts rijden, rechts zitten.

In de meeste NS E-locs en D-locs zit/zat de machinist inderdaad rechts, in de 1600, 1700, 1800 echter links.
In NS treinstellen en de Mp in het midden.

Nu maar weer retour Engeland  :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17741 Gepost op: 10 maart 2021, 21:47:29 »
Op de website van Rapido UK staan naast de Titfield Thunderbolt nog een paar andere leuke aankondigingen.

Er komt een BR (WR) 15xx pannier tank:

<a href="https://www.youtube.com/v/1e88bdNbVc4&amp;t=89s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/1e88bdNbVc4&amp;t=89s</a>

Er komt ook een Hunslet 0-6-0ST 16 inch Saddle tank:

<a href="https://www.youtube.com/v/e_fvyuO8F9Q" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/e_fvyuO8F9Q</a>

Er komen ook nog Gunpowder vans in diverse uitvoeringen. Dit is een project uit 2017 wat weer op gang geslingerd is. Tot nu toe maakte alleen Dapol gunpowder vans.

Daarnaast zijn er ook projecten gaande van Rapido in samenwerking met o.a. Model Rail Magazine, zoals de https://rapidotrains.co.uk/BR (WR) 16xx, de LNER J70 tram engine, waarvan hier een kort villumpje:

<a href="https://www.youtube.com/v/ooofm6J3Gos" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ooofm6J3Gos</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2021, 21:50:04 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17742 Gepost op: 11 maart 2021, 14:07:27 »
Rails of Sheffield heeft sinds enige tijd een eigen range van nieuwe lokdecoders, de Rails Connect decoders, die in samenwerking met DCC Concepts geproduceerd worden. Op de website van Rails komen we de gebruiksaanwijzing tegen, waaruit blijkt dat het een aardig complete decoder is. Verder staat er een fimpje, waar Jennifer Kirk een van deze decoders test tegen een "alternative leading branded DCC decoder", dus eentje van de andere leidende merken. Dit is de villum van de Rails website:

<a href="https://www.youtube.com/v/ToHgdEVpM4A" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ToHgdEVpM4A</a>

Op de villum zie je hoe het lokchassis met de oorspronkelijke decoder een aantal keren op het spoor stopt, terwijl het met de Rails decoder supersmooth over het spoor glijdt. Hoewel ik best vertrouwen heb ik de Rails-decoder leek me deze voorstelling van zaken iets te mooi om waar te zijn. Dus ging ik maar eens op zoek naar de testfilm van Jennifer zelf:

<a href="https://www.youtube.com/v/mHRGjODxwaE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mHRGjODxwaE</a>

Eerst doet zij een test met een A4 en onze test vindt plaats vanaf 20 minuten. Zij legt in geuren en kleuren uit hoe ze gaat testen en dan laat ze het lokchassis met de oorspronkelijke decoder rijden. Die stopt inderdaad een aantal keren. Daarna vervangt zij de decoder en vanaf 24:35 rijdt ze met de Rails decoder, waarmee het chassis ook een paar keer stopt, OK, wel minder dan met de andere. Bij de tweede keer gaat het wel beter en rijdt het met de Rails-decoder soepel over het spoor. Daarna zet zij de oude decoder weer terug, omdat ze inziet dat de lok nog "koud" was en het dus geen eerlijke test was. Maar ook dan stopt de lok met de "oude" decoder weer een paar keer.  :-\
Het onderstel was van een Bachmann Class 03, een klein lokje met een zware kap en een licht onderstelletje:


Het ligt dus wel iets genuanceerder dan in de Rails villum, maar de Rails decoder deed het hoe dan ook wel beter dan de ..... ??? "Leading Brand" decoder, dat lijdt geen twijfel.  (y) Op de villum is het niet goed te zien, maar van welk merk zou de "Leading Brand" decoder eigenlijk zijn? Dit is 'em:


Ik kan me natuurlijk vergissen, maar aan de kleur van de plastic krimpfolie te zien lijkt het een Hattons 6-pin decoder te zijn, misschien een wat oudere versie, waarbij voor de goede orde de naam uitgewist is:

Foto © hattons.co.uk

Of je bij het bepalen van de kwaliteit van een decoder uit kan gaan van de fabrieksinstellingen waag ik te betwijfelen. Na mijn avontuur met de DJM GWR 14xx loks (eerder in dit topic) ben ik van mening dat elke lok in de gebruiksaanwijzing voorzien zou moeten zijn van de optimale CV-instellingen voor een aantal bekende decoders, zoals ESU en Zimo. Rails claimt echter dat hun decoder de z.g. "Brown-out protection for silky-smooth motor operation (like having a built-in stay-alive!)" heeft. Dat is natuurlijk wel iets om eens uit te proberen en het lijkt zeker enig effect te sorteren in de testvillum van Jennifer.

Om het even in perspectief te plaatsen: de Hattons 6-pin decoder kost momenteel £17, de Rails connect 6-pin decoder kost £ 19,95 en een Zimo MX617N kost £20.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2021, 20:31:02 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17743 Gepost op: 11 maart 2021, 21:40:36 »
Het a.s. weekend, zaterdag 13 en zondag 14 maart, wordt er bij gebrek aan beter weer een Virtual Railway Exhibition georganiseerd. Dit is de officiële aankondiging:

<a href="https://www.youtube.com/v/IW_pvV9Ljq8&amp;t=25s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IW_pvV9Ljq8&amp;t=25s</a>

De hotemetoot op de villum is Andy York, de stichter van RMWeb. In het echt heeft hij wel een andere kop met haar ;):

Foto © en.wikipedia.org

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2021, 22:04:34 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17744 Gepost op: 12 maart 2021, 19:44:22 »
Morgen om 11h45 onze tijd zal Dapol op de World of Railways Virtual Exhibition een nieuw model aankondigen. We weten niet wat het wordt of in welke schaal het zal zijn, 0, 00, N of alle drie.

Leen.