Ja, de legendarische Titfield Thunderbolt! In deze korte villum uit 1952 zien we de Lion tijdens de opnamen van de Titfield Thunderbolt:
Opvallend aan deze plaat vind ik de plaats van de machinist.Deze persoon staat rechts. Maar de trein rijdt op het linkerspoor, moet de machinist dan niet links staan ivm zichtbaarheid seinen?Tegenwoordig zie ik het als volgt:NL en Duitsland, rechts rijden, rechts zitten.Zwitserland, links rijden, links zitten.
Deze week laat ik een bijzondere plaat zien van Philip D. Hawkins. Het gaat niet zozeer om de locomotief, maar om de cabine... en dan met name over het tafereel op de voetplaat. Hardwerkende machinist en stoker tussen de buizen en metertjes.Foto: ©️Philip D. Hawkins
........... de GWR Manor mag wel een heel populaire lok zijn, nu er door twee fabrikanten een geheel nieuw model van deze lok aangekondigd wordt. Dapol heeft hem vorig jaar ook al aangekondigd dus zullen zij hem nu al wel bijna af hebben. . Overigens is er op hun website niets over de voortgang te vinden en we hebben er ook nog geen foto's van gezien. De GWR Manor is als model al ruim een half mensenleven in ons midden. In 1980 bracht Mainline het eerste 00-model al uit:Foto © hattons.co.ukHet zeker voor die tijd fraaie Mainline model had een split-framed chassis met een luidruchtig knerpende pancake motor. Vanaf 1991 werd het model door Bachmann gecontinueerd, waarbij de pancake motor al snel vervangen werd door een "Supersmooth Flywheel Drive". Je moet er maar op komen! Het split-framed chassis werd aangepast om dit te kunnen accommoderen en het resultaat was (meestal) een mooi lopende lok:Foto © hattons.co.ukHet split-framed chassis was simpel en effectief, maar had twee nadelen:1) Decoderinbouw is lastig.2) Het middelste kunststof deel van de assen is kwetsbaar en er zijn niet altijd spares verkrijgbaar.Ondanks dat Bachmann al tien of meer jaar geleden aankondigde om alle split-framed chassis te gaan vervangen door DCC-vriendelijke is dat vreemd genoeg bij een aantal loks nooit gebeurd. Denk daarbij aan de GWR Mogul, de LMS Royal Scot, de LNER J39 en dus ook de Manor. Inmiddels worden deze modellen al een tijd niet meer door Bachmann geproduceerd en zijn andere fabrikanten met sommige ervan op de loop gegaan. Er is nu een rebuilt Royal Scot van Hornby, een GWR Mogul van Dapol en binnenkort dus een Manor van zowel Dapol als Accurascale. We kunnen vanaf nu kiezen uit twee geheel eigentijdse GWR Manors. Er is sprake van enig prijsverschil: de analoge Accurascale is £35 duurder en dus moet maar blijken of dat waargemaakt wordt. De soundversie van Accurascale kost £259,99, de prijs van die van Dapol is nog onbekend, maar zal vermoedelijk aardig in de buurt liggen. Hier staan alle prijzen op een rijtje en kun je ze gelijk bestellen.Hierbij nog een paar foto's van de GWR Manor van Accurascale, die ons altijd keurig van de voortgang van hun modellen op de hoogte houdt :Foto's © accurascale.co.ukLeen.
Vandaag heeft Dapol volgens plan een product update gegeven van hun GWR "Manor" project........:Afbeelding © dapol.co.ukEr is ook een villum van de rijdende lok:https://www.youtube.com/v/Gg3yoFye3Qc....................................We krijgen dus definitief de keuze uit twee fraaie eigenlijdse GWR "Manors" voor spoor 00. Als Hornby er nu ook nog snel even eentje maakt dan zijn er zelfs drie.
Opvallend aan deze plaat vind ik de plaats van de machinist.NL rechts rijden, rechts zitten.