Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2859219 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17745 Gepost op: 12 maart 2021, 20:28:13 »
Even een bijzonder nieuwtje: er ligt een voorstel om binnen het kader van het "Restore Your Railway Fund" de GCR-lijn van Leicester naar Rugby in ere te herstellen, die 50 jaar geleden buiten dienst gesteld werd. MP (Member of Parliament) Alberto Costa van South Leicestershire heeft zijn ondersteuning aan het project gegeven. Hij zegt er het volgende over:
“Dit zijn enorm fascinerende plannen om de historische Lutterworth-lijn tussen Leicester en Rugby te herstellen en ik ben erg blij dat ik ze kan steunen. De voorstellen van "Sustainable Transport Northamptonshire" zouden een revolutie teweegbrengen in het regionale transportsysteem dat we in South Leicestershire hebben en zouden conform een van de kerndoelstellingen van de regering zijn om het goederenvervoer door vrachtauto's naar het veel duurzamere spoorwegnet te verplaatsen.

De Lutterworth Line zou de streek enorme economische en sociale voordelen opleveren door Rugby, Northampton en Leicester met elkaar te verbinden, en met een behoorlijk groot station in Lutterworth en een dorpsstation voor Cosby zou dit mijn kiezers in staat stellen gemakkelijker door delen van het land te reizen. Bovendien zou dit project ongetwijfeld een aanzienlijke hoeveelheid positieve handel naar dit deel van de provincie brengen.”.


Hier is er meer informatie over te vinden. Het project zou vast ook een enorme impact hebben op de huidige GCR museumlijn.
Deze spoorlijn werd in 1900 opgeleverd als de link van de Manchester, Sheffield & Lincolnshire Railway naar Londen Marylebone Station. Na de voltooiing veranderde de MS&LR gelijk haar naam in Great Central Railway (GCR). De lijn was dan ook beter bekend als de GCR London Extension. Vanaf 1923 werd ten gevolge van de Grouping de GCR bij de LNER ingedeeld. Na de nationalisatie in 1948 werd in 1958 het beheer van de lijn overgedragen van de Eastern Region naar de London Midland Region, waarvan het management nog steeds loyaal was aan hun voormalige bedrijven (Midland / LMS) en tegen hun rivalen (GCR / LNER). Dit bleek fataal voor de lijn.
In januari 1960 werden de expresspassagiersdiensten van Londen naar Sheffield en Manchester stopgezet. In het Beeching-tijdperk van de jaren zestig besloot dr. Beeching dat de route van Londen naar Noord-Engeland al goed werd bediend door andere lijnen, waarna het meeste verkeer op de GCR kon worden omgeleid. De sluiting werd als onvermijdelijk beschouwd. De secties tussen Rugby en Aylesbury en tussen Nottingham en Sheffield werden in 1966 gesloten, waardoor er alleen een niet-verbonden stomp overbleef tussen Rugby en Nottingham. Dit laatste stuk werd in mei 1969 gesloten voor passagiersdiensten.


Afb © en.wikipedia.org

De sluiting van de GCR was de grootste individuele sluiting van een spoorlijn in het Beeching-tijdperk en een van de meest controversiële. In een brief die op 28 september 1965 in The Daily Telegraph werd gepubliceerd, schreef Denis Anthony Brian Butler, 9e Graaf van Lanesborough en spoorwegondersteuner:
"Van de belangrijkste lijnen die momenteel worden gesloten, moet de prijs voor idiote politiek ongetwijfeld gaan naar de vernietiging van de tot voor kort meest winstgevende spoorweg per ton vracht en per passagier die in het hele Britse spoorwegsysteem wordt vervoerd, zoals blijkt uit hun eigen operationele statistieken. Deze cijfers werden voorgelegd aan maandelijkse managementvergaderingen tot de jaren 1950, toen ze werden afgedaan als "onnodig", maar men vermoedt echt "ongemakkelijk" voor degenen die een beleid van het type Beeching voorstellen van onnodig ernstige inkrimping van diensten. Deze spoorweg is natuurlijk de Great Central."

De Great Central Railway te Loughborough:

Foto © en.wikipedia.org

Het is natuurlijk nog niet zover dat de spoorlijn er al weer ligt, maar hopelijk ligt hij er wel vóór het einde van de coronacrisis, zodat we er een ritje op kunnen maken.  (y) Ik ben wel benieuwd of dat dan ook per stoomtrein mogelijk zal zijn.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 22:58:28 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17746 Gepost op: 12 maart 2021, 21:55:32 »
We gaan nog maar even verder met de GCR. Tot nu toe zijn er twee modellen van GCR-loks in 00 verschenen, beide van Bachmann.
De eerste is de GCR Robinson 11F "Improved Director" (later LNER D11):

Foto © railsofsheffield.com

De loks werden naar directeuren genoemd, vandaar hun bijnaam. De 11F was een zeer succesvolle passagierstreinenlok die o.a. op de London Extension zijn sporen heeft verdiend. Er waren ook "gewone" Directors, de GCR 11E:

Foto © en.wikipedia.org

Er zijn door onze fabrikanten nooit GCR-rijtuigen gemaakt. Van D&S en Perseverance waren er ooit messing kits, maar die van Perseverance waren niet eenvoudig foolproof in elkaar te knutselen. Binnenkort komt er enige verandering in de situatie, want dan komt Hattons uit met generieke 4- en 6-wheel rijtuigen in de fraaie GCR-uitvoering:

Foto © hattons.co.uk

De tweede Bachmann lok in GCR-uitvoering is de Robinson Class 9J (later LNER J11):

Foto © hattons.co.uk

Deze lok werd exclusief voor de Bachmann Collectors Club geproduceerd. Het betreft een goederenlok en er zijn genoeg kleurrijke private owner (PO) karretjes beschikbaar om erachter te hangen. In GCR-uitvoering is er door Bachmann slechts één set van drie uitgebracht, eveneens als limited edition voor de Bachmann Collectors Club:

Foto © hattons.co.uk

Zoals je kan zien is er één PO-wagon, één GC wagon en één CL wagon. "CL" staat voor Cheshire Lines Comittee, een van de vele lijnen waar de GCR samenwerkte met andere maatschappijen.
Het is niet zo, dat er helemaal niets voor de GCR te koop is, maar dan wel in kitvorm, zoals bijv. bij Brassmasters. Heel mooi, natuurlijk, maar het moet nog wel even in elkaar geknutseld, gedecoreerd en geweatherd worden.

Bachmann heeft de beide GCR-loks in LNER- en BR-uitvoering als D11 resp. J11 in het normale assortiment zitten. De D11/2 reed in Schotland en er is dus ook een Schotse uitvoering van deze lok:

Foto © hattons.co.uk

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2021, 22:13:32 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17747 Gepost op: 12 maart 2021, 22:11:41 »
Op RM web vat 'Rodent279' de discussie als volgt samen:
2 questions.
 
1- how do they propose to get out of Rugby?
2- how do they propose to get into Leicester?
 I'm all for reopening railways, but some are too far gone. At 50-odd years since closure, it wouldn't be "reopening" so much as constructing a new railway, using some land that was previously a railway.
 
Should it have closed? Probably not.
Is it worth reopening? Probably not.


RIP

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17748 Gepost op: 12 maart 2021, 22:28:10 »
Ik heb het gelezen. Het is dezelfde soort discussie die er altijd plaatsvindt bij dit soort projecten. Wat denk je van de discussies rond de restauratie van de Flying Scotsman? Zelfs bij het ontstaan van onze Forumbaan ging het op die manier, het schijnt nu eenmaal niet anders te kunnen. Ik zie nu dat het allereerste draadje van 94 (!) pagina's met allerlei discussies in het afgesloten gedeelte staat, vraag me niet waarom ???
Het begint alleen maar zo met een post van wijlen Han Zijlstra:

Zo apart draadje gestaart voor de BNLS Forum Module Baan.

Idee: bouw een module die minstens 1 doorgaand spoor bevat en gebaseerd op normen die een aaneenschakeling van modules op evenementen mogelijk maakt.

....en daarna dus 94 pagina's waarvan een heleboel discussies van mensen die om welke reden dan ook gelijk willen hebben, afhaken etc. etc.  ;D

Nu is alleen dit topic nog over het begin te lezen maar toen waren er al bakken etc. en hierin staan niet zoveel discussies, geloof ik.
Dus je mist weer wat... ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2021, 22:51:54 door St00mboy »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17749 Gepost op: 12 maart 2021, 22:35:38 »
En hier een Great Central 4-4-0 in de tuin in spoor 0.

<a href="https://www.youtube.com/v/DI4AW1-oGFc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DI4AW1-oGFc</a>
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17750 Gepost op: 12 maart 2021, 22:48:34 »
De 11E met Gresley rijtuigen, super!  (y)
Zo ongeveer had ik hem zelf pas ook:

<a href="https://www.youtube.com/v/add0mfqkYSM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/add0mfqkYSM</a>

Ik heb alleen niet zo'n mooie tuin.  ;D

De 4-4-0 met de Pullmans is ook leuk, die is zeker van Ace trains?

Leen.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17751 Gepost op: 12 maart 2021, 23:05:39 »
Hallo Leen,

Mooie 00 trein; prachtige rijtuigen!

Die LBSCR 4-4-0 is inderdaad van ACE. Een generiek/free lance model maar ziet er toch leuk uit.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17752 Gepost op: 13 maart 2021, 09:04:44 »
Leuk hoor die slepen in 0 en 00.
Leen, ik ben je wel ff kwijt hoor, wat wil je precies betogen?
Dat er op fora veel geOH'd wordt is bekend ;D

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: &quot;Litter Bin&quot; voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17753 Gepost op: 13 maart 2021, 10:23:19 »
Alleen dat er bij zulke projecten altijd veel bezwaren zijn en heftige discussies plaatsvinden.

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17754 Gepost op: 13 maart 2021, 20:22:58 »
Vandaag en gister mijzelf maar weer eens opgesloten in de hobbykamer.

Maar eens een poging gedaan mbt het wheatheren van mijn Dapol 14xx.

GWR 14xx / 1426 by Robbert Jan., on Flickr

GWR 14xx / 1426 by Robbert Jan., on Flickr

GWR 14xx / 1426 by Robbert Jan., on Flickr


Na een wash met verdunde zwarte verf lekker met allerhande Ammo/Mig kleurjes aan het
klooien geweest, het resultaat is er na, ben er zeer tevreden over.

Ook aan de inwendige locomotief moet gedacht worden, dus een setje personeel en allerhande
toebehoren. (allemaal ModelU 3d print, ook mijn eigen scan doet het prima als machinist)

GWR 14xx / 1426 by Robbert Jan., on Flickr


Nu op naar de 41xx, deze is al ingewassen, dus die komt ergens de komende dagen
wel op de plaat.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17755 Gepost op: 13 maart 2021, 20:31:04 »
Heel mooi werk weer, Robbert Jan!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17756 Gepost op: 13 maart 2021, 21:26:24 »
Het is bekend dat oud materieel hogere wielflenzen heeft en daarom beter rijdt op code 100 dan op code 75 rails. Vandaag wilde BMB-er John Clayton eens kijken in hoeverre het mogelijk zou zijn om met zijn oudere materieel op een baan met Peco code 75 te rijden. Dat bleek nog best mee te vallen, het oudere Hornby spul uit de jaren '70, '80 en '90 reed er over het algemeen vlot overheen en zelfs een Class 20 van Hornby Dublo, dus pre-1964, had er geen enkele moeite mee. Bij enkele wagons bleek van de plastic wielsets de back-to back, de afstand op de as tussen de wielen wat krap te zijn, waardoor er op sommige wissels wel eens iets gebeurde. We maten 13,9 en 14mm en ja, dan wil het wel eens niet goed gaan. :-\ Met Triang waren de resultaten wisselend. De EM2 (NS 1500) reed er vlot overheen, maar flenzen van de Blue Pullman bleken echt te hoog voor dit spoor te zijn.  :-\

Hier rijdt de Hornby Dublo trein op de BMB-baan met Peco code 75:

<a href="https://www.youtube.com/v/mTxU5quu1wY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mTxU5quu1wY</a>

De Triang EM2 in BR blue met passende rijtuigen:

<a href="https://www.youtube.com/v/FocS9cOVKSs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FocS9cOVKSs</a>


De oude Triang Blue Pullman was eigenlijk de enige trein die we niet hebben kunnen laten rijden. Hier zie je waarom:

<a href="https://www.youtube.com/v/ZfguOiHGTPs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ZfguOiHGTPs</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2021, 21:29:09 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17757 Gepost op: 13 maart 2021, 21:43:44 »
Over oud spul gesproken: een villum met een heel interessant verhaal over de "Patentee" locomotief van Robert Stephenson uit de begintijd van het spoor. De "Lion" en onze eigen "Arend" komen in het verhaal ook nog even om de hoek kijken...:

<a href="https://www.youtube.com/v/nY0h73B-oDw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nY0h73B-oDw</a>

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17758 Gepost op: 13 maart 2021, 21:52:22 »
Vandaag kwamen na 10 dagen twee dozen aan van Oxford Rail. Twee Warwell wagons uit WWII met Sherman Tanks.


Foto: Oxford Rail

De Warwell wagons kwamen in 1942 in dienst van het War Dpt. om de tanks van het geallieerde leger -in opbouw- te transporteren. Op dat moment waren er geen geschikte voertuigen beschikbaar. De Warwells voldeden uitstekend en ze werden dan ook na de oorlog breed ingezet voor allerlei transport.

Het model van Oxford Rail is bijzonder gedetailleerd waarbij de echte kettingen natuurlijk in het oog springen. De wagon is gemaakt van kunststof en is uitgerust met een kortkoppel mechaniek. De tank is een metalen die cast model. Tamelijk zwaar, maar dat zorgt juist voor goede rijeigenschappen.

Voor het verzenden naar Nederland heb ik slechts £ 5,95 moeten betalen. Dat is gezien de ervaringen van anderen hier in de LitterBin erg schappelijk.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17759 Gepost op: 14 maart 2021, 21:07:28 »
De HST/Class 43/Intercity 125 heeft inmiddels de status bereikt van een iconische trein. Langzaam wordt hij momenteel uitgefaseerd, waardoor hij steeds minder te zien zal zijn en op een gegeven moment legendarisch zal zijn. In deze villum "A Tribute to the British Rail High Speed Train (HST)" kun je 7,5 minuut lang rustig genieten van opnamen van door het landschap langsparaderende HST's in diverse uitvoeringen. Deze villum werd vandaag om 15.35u vertoond binnen het kader van de World of Railways Virtual Exhibition:

<a href="https://www.youtube.com/v/qF0hl9YOY68&amp;t=374s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/qF0hl9YOY68&amp;t=374s</a>

In navolging hiervan hebben we gisteren het 00-model van de HST van BMB-er John Clayton op de BMB-baan laten rijden:

<a href="https://www.youtube.com/v/67aa7cCOjzQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/67aa7cCOjzQ</a>

Leen.