Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845495 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17700 Gepost op: 06 maart 2021, 19:44:35 »
In ons land zag je dat niet, waren we al tram en trein aan het fotograferen.
Dat ben ik niet geheel met je eens Ronald, ik weet zeker dat ik in de jaren 70 een geel boekje heb gehad waar alle nummers van het in dienst zijnde NS materieel er in, met voor het nummer een vakje oom aan te kruisen als je dat nummer gespot had.
Geen idee meer wie de uitgever was ...
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 19:47:25 door Eric B. Reden: Quote toegevoegd voor de duidelijkheid »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17701 Gepost op: 06 maart 2021, 21:25:31 »
In deze video laat Sam's Trains zien hoe ontsporingen van rijtuigen en karretjes op wissels plaatsvinden en legt hij uit wat hij doet om het te voorkomen:

<a href="https://www.youtube.com/v/vjM_gsMox3E" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vjM_gsMox3E</a>

...en in deze video legt hij uit wat er allemaal mis is met slipbandjes en vervangt hij de wielen met de nare slipbandjes van een Hornby Railroad LNER D49 "Hunt" lok:

<a href="https://www.youtube.com/v/aD4OIa5GAbQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/aD4OIa5GAbQ</a>

De LNER Gresley D49 4-4-0, ook wel "Shires" of "Hunts" genoemd, werd voor het eerst in 1981 door Hornby geproduceerd. De bekendste is no. 2753 "Cheshire" in LNER-uitvoering, een leuk model van een niet te grote lok, die met een ingebouwde rookgenerator kwam:

Foto © hattons.co.uk

In die tijd werd de lok nog aangedreven door de bekende z.g. "Ringfield" pancake motor in de tender. De stroom van de ene rail werd door de lok opgenomen, die van de andere rail door de tender en de rij-eigenschappen waren redelijk. Er werden tot 1998 drie loks in LNER-, twee in BR-early en één in BR-late uitvoering uitgebracht. Daarna bleef het een hele tijd stil.
In 2011 werd er ineens weer een D49-model uitgebracht, maar nu met een vernieuwd chassis en met de motor in de lok. Het model kwam uit in de Hornby Railroad Range, dus met vereenvoudigde beschildering. Het was ook een heel eenvoudige upgrade en het gebrek aan gewicht werd gecompenseerd door rubberen slipbandjes. In die tijd paste Hornby die vaker toe bij nieuwe loks, o.a. ook bij de SR T9 en de Schools Class 4-4-0's. De laatste D49's werden in 2014-2015 uitgebracht. Het model "The Burton" in Sam's Trains villum is een Special Edition uit 2015.
Het zou eigenlijk best leuk zijn als er een eigentijds D49-model uitgebracht zou worden.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 22:32:44 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17702 Gepost op: 06 maart 2021, 22:06:59 »
Al langer voorzie ik locs met versleten bandjes van acrylaatkit "bandjes". Vul de groeven gewoon op, even laten draaien en afstrijken met een mes, nachtje drogen. Gaat jaaaren mee.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17703 Gepost op: 06 maart 2021, 22:14:42 »
Ja, dat en Bullfrog Snot is ook een manier om je bandjes te vervangen. Ik wist niet dat een bandje van acrylaatkit zo lang mee ging.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17704 Gepost op: 06 maart 2021, 22:27:30 »
Dit is het model van LNER D49 "The Berkeley" uit 2011:




De kap van de lok is er een uit 1994, toen Hornby deze zelfde lok uitgebracht had, maar toen nog met fraaiere beschildering. Dit model is DCC-ready, in tegenstelling tot de oudere tenderdrive modellen. De lok werd in 2012 door Hattons voor £49 in de uitverkoop gedaan, those were the days!  (y)

Leen.




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17705 Gepost op: 07 maart 2021, 14:36:08 »
In de jaren '80 gebruikte Hornby op maat gevormd plastic om de loks in te verpakken. Na verloop van tijd werd dat geel en bros en niet zelden braken er stukken af of brak de verpakking doormidden.  :-\ Hier zie je een LNER D49 in zo'n verpakking, deze is nog aardig gaaf:


...en ietsje dichterbij:


Later in de jaren '90 waren er alleen nog maar tempex/piepschuim verpakkingen zoals bijv. deze, ook al van een D49:


Er verschenen varianten op het thema, maar in de meeste gevallen zat de lok stevig in plastic of papier in de voorgevormde piepschuim doos verpakt. Soms zat hij zo klem, dat het lastig was om hem eruit te halen. Maar al snel kwamen er verpakkingen van Bachmann met gaten aan de onderkant waardoor je hem van onderen af met de vingers omhoog kon duwen. Als je daarna in de lege doos het piepschuim rond de vorm van de lok even flink met de vingers aankneep, dan kon je je lok er voor de rest van je leven lekker makkelijk in- en uithalen.  (y)

Toen er mooiere en beter gedetailleerde loks kwamen kregen we ook meer losse onderdelen. Die zaten in een plastic zakje in een daarvoor bestemd vakje in het piepschuim. Als je de onderdelen op de lok zette, dan wilde het wel eens voorkomen dat hij niet meer in het piepschuim paste. Dat geeft ergernis, want waarom heeft de fabrikant daar geen rekening mee gehouden? Maar met een scherp mesje kon je hier en daar  zonder veel schade aan te richten wat piepschuim wegsnijden en dan paste het weer.

Vanaf een gegeven moment kwamen de loks zoals in de jaren '80 opnieuw in voorgevormde plastic verpakkingen en de kartonnen dozen werden gelijk ook een flink stuk groter. Ik ben om diverse redenen geen fan van deze verpakkingen. De zakjes met onderdelen zitten er vaak los bovenop en vallen er, soms ongemerkt, vanaf. Bachmann heeft ze met een plakbandje vastgeplakt, dat is wel iets beter. Bij de eerste de beste paste mijn lok er gelijk al niet meer in, nadat ik de extra onderdelen erop gemaakt had en dan zit je eigenlijk mooi met je p*k in 't zand. Als je aan het plastic gaat snijden dan is de kans groot dat er scheuren ontstaan met alle gevolgen vandien. :-\

Bij de Stirling Single van NRM/Rapido worden lok en tender met een vrij fragiele 8-polige stekkerverbinding aan elkaar geplugd. Telkens voordat je hem weer in de verpakking wil doen moet je eerst lok en tender weer ontkoppelen. Dat vraagt om problemen en bij de lok van forumlid en BMB-er Thijs1271 is de plug al een paar keer losgegaan, ook nu weer.  :-\
Ik heb nu bij mijn eigen Stirling Single de stoute schoenen maar aangetrokken en de plastic vorm zodanig aangepast dat lok en tender er aangekoppeld in passen:


Twee van deze nokjes heb ik weggesneden:


Natuurlijk is hij nu gelijk £100 minder waard, maar misschien blijft hij nu wel heel.  (y)
Hier zit hij op proef in de verpakking. De tender zit nog op dezelfde plek, maar de lok zit verder naar achteren:


Hier zie je dat hij aangekoppeld zit:


Ik moet nog wel even checken of het allemaal mechanisch verantwoord en fool- en shockproof is, maar ik ben niet meer van plan om deze lok ontkoppeld te verpakken, dat risico is me te groot.  >:(
En de doos had ook best wat kleiner gemogen. Het lijkt wel of ze willen dat je minder loks van ze koopt.  ???

Leen.

« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 11:18:38 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17706 Gepost op: 07 maart 2021, 20:01:27 »
Brexit of geen Brexit, de GWR "Tintagel Castle" stond nog maar twee dagen geleden met panne in de gemeente Krimpenerwaard en reed vandaag alweer majestueus de melktrein van Torrington in Devon naar Londen:

<a href="https://www.youtube.com/v/osGeMUlxnqk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/osGeMUlxnqk</a>

De gemeten snelheid bedraagt 45 mph (73 km/h), voor deze trein wat aan de lage kant, maar vanwege de gisteren gereviseerde bogie moest er op safe gespeeld worden.  ;)
De inmiddels gereviseerde bogie:


Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17707 Gepost op: 07 maart 2021, 20:38:47 »
Citaat
Dat vraagt om problemen en bij de lok van forumlid en BMB-er Thijs1271 is de plug al een paar keer losgegaan, ook nu weer.  :-\

Ha Leen, wil je mijn plastic verpakking ook zo aanpassen? Loc en tender moeten cozy bij elkaar blijven, scheiden doet in dit geval wel erg lijden...

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17708 Gepost op: 07 maart 2021, 20:49:13 »
Ja, met alle plezier, maar ik moet eerst nog wel even checken of alles nog shock- en foolproof is. Het moet bijv. niet zo zijn dat je lok en tender toch weer ontkoppeld in de doos aantreft na een fietstochtje over de kasseien met de lok in de fietstas.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 20:55:31 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17709 Gepost op: 07 maart 2021, 21:00:51 »
Even denken...  ::)
fietstochtje? nah...enige tijd geleden hebben ze de verbrandingsmotor uitgevonden ...  (y)
kasseien?  nah...enige tijd geleden hebben ze asfalt uitgevonden ...  (y)
fietstas? nah ...mijn voertuig is voorzien van prima vering, zijdezacht ...  (y)

Doe maar knutselen  ;D

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17710 Gepost op: 07 maart 2021, 21:04:39 »
 ;D

Eerst de lok zelf maar weer eens aan de praat krijgen. Simon van Rapido zou de onderdelen opsturen, dus we hebben nog maar even geduld.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17711 Gepost op: 07 maart 2021, 22:43:01 »
Al een paar maanden lang verveel ik hier de lezers met het gedoe rond treinen met magnetische Hunt koppelingen. Ik heb de voor- en nadelen genoemd en heb ze op oude en nieuwe rijtuigen in lange passagierstreinen toegepast en getest. Natuurlijk ben ik helemaal niet gekwalificeerd om wetenschappelijk te testen, maar anderen gelukkig wel. ;) Hier zie je een test van Hornby Magazine van de Hunt Original couplings op hun HST. Ze laten zien hoe je ze op de Airfix-mounts van de Mk 3-rijtuigen monteert en demonstreren daarna het resultaat:

<a href="https://www.youtube.com/v/mF3Naojsfw0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mF3Naojsfw0</a>

Jenny Emily Kirk gaat nog een stapje verder. Zij test de Hunt Original koppelingen tegen de tension locks, de Hornby/Roco kortkoppeling en de Bachmann vaste NEM-koppeling in een trein. Vervolgens test zij de sterkte van de magneten in zo'n lange trein, dat het de vraag is of de magneten los zullen laten of de lok ermee ophoudt:

<a href="https://www.youtube.com/v/ft2t6Z49YC4&amp;t=3s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ft2t6Z49YC4&amp;t=3s</a>

Leen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17712 Gepost op: 08 maart 2021, 00:48:21 »
Tsja, die fraaie Stirling Single. Het blijft een fraaie en bijzondere loc in werkelijkheid en in model. Naar beide wel eens staan kijken bij mijn zoveelste bezoek aan het NRM in York. Soms wel eens spijt van dat ik hem toen niet heb "meegepakt". En nu zijn ze zeldzaam en duur, helaas..   

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17713 Gepost op: 08 maart 2021, 11:17:54 »
Misschien komt er nog een batch, je weet maar nooit....

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17714 Gepost op: 08 maart 2021, 12:06:15 »
Hoewel mijn aandacht v.w.b. de modelbaan gericht is op Southern, is Yorkshire met afstand mijn favoriete (Engelse ;D) County! Wandelen, fietsen, slaperige stadjes, fraaie kustlijn en prachtige dalen afgewisseld met hoogveen. En goed bereikbaar met de boot.
Begin februari werd ik er in RMweb 'Bargain Hunters' op attent gemaakt dat WH Smith grote uitverkoop hield met o.a. treinboeken.
Dus voor £9 inclusief (Engelse-) verzendkosten dit ontzettend leuke boekje aangeschaft:



Een klein meesterwerk, de geschiedenis van de lijn, heel veel then-and-now foto's waarvan (verrassend!) behoorlijk wat in kleur.



Gezien de discussies over pre grouping twee- en drie-assers wil ik jullie dit plaatje niet onthouden; een zeswieler omgebouwd tot campingvan!



Ik kende ze alleen van bogie coaches.
Kortom, ben er blij mee!

Grtz Gerard






« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 12:13:04 door BrightonBelle. Reden: typo\'s »