Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 19:42:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 26793 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #45 Gepost op: 06 April 2011, 15:44:59 »
Een filmpje gemaakt, helaas een beetje donker geworden dus dat moet even opnieuw,

http://www.youtube.com/watch?v=huuEQOglVi8

Maar toch, ze rijdt er niet minder om, maar een nieuwe overbrenging zal geen
overbodige luxe zijn.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #46 Gepost op: 06 April 2011, 15:58:06 »
loopt best mooi toch ? of kan hij niet kruipen
Gr Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #47 Gepost op: 06 April 2011, 16:26:12 »
Er zit nog een slag in de aandrijving waardoor deze op één punt zwaar loopt
en daardoor de loc toch nog iets waggelt.

Ik heb op de rollenbank even een close up video gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=wiKRDtplyVc

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2011, 16:49:40 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #48 Gepost op: 06 April 2011, 17:31:52 »
is het een wiel of een as die krom is ?
Gr Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #49 Gepost op: 06 April 2011, 18:00:56 »
Het zit hem niet in de aangedreven as, deze draaid na verwijdering van de drijfstangen
zonder enige beweging en zeer soepeltjes.
Zodra ik dan een 2e as, in eerste instantie de voorste er bij pak begint het gedonder
weer en zie je het tandwielkastje + motor van voor naar achter verplaatsen.

Ik begin er toch zwaar over te denken om de middelste as vast op te stellen, d.w.z.
de lagers vastsolderen aan het frame zodat deze gegarandeerd op zijn plek blijft.
Dan kan ik vanuit die positie de overige assen af gaan stellen waar nodig.

Het mooiste was uitlijnen maar daar heb ik de apperatuur niet voor en ik ben bang
dat ik daarvoor in een vroeg stadium het frame al iets te veel heb bewerkt.
Daarmee bedoel ik het uitvijlen van de lagergeleiding..... dat had ik beter kunnen laten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #50 Gepost op: 06 April 2011, 18:25:16 »
Zitten de wielen wel goed op de assen, ik had het ook met de aandrijving van de 5500. De gekoppelde as, een wiel wilde niet lekker in het vierkantje. Het leek allemaal goed te zitten, maar toch niet niet, ik werd er gek van. Na het opruimen van het vierkante gat ging het vlekkeloos.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #51 Gepost op: 06 April 2011, 19:30:25 »
Ik heb de wielen en assen nog een nagelopen en de gaten in de wielen bekeken waarbij
1 wiel iets nabewerkt moest worden, maar verder was het allemaal netjes schoon.

Met de drijfstangen er weer op is er dan ook weinig veranderd, verder zoeken dan maar.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #52 Gepost op: 07 April 2011, 13:23:38 »
Vandaag eerst maar eens tussen de post gekeken en daar kwamen een
aantal onderdelen voor de loc binnen van Philotrain en van Karst  (y)

o.a.

- Messing dom,
  eventjes een vijltje om een braampje te verwijderen er onderdoor gehaald en het past perfect!.
- Messing veiligheidsbekleding,
  een beetje nabewerken is vereist met fijn schuurpapier, waterproof denk ik maar zo om de randjes
  netjes glad te krijgen.
- Gebogen stoomfluit, veel fijner dan de DJH uitvoering.
- Loclantaarns, 9 stuks voor diverse doeleinden.
- Luchtpomp. (voedingspomp was al aanwezig)

En van Karst messing buffers  ;D

De dom heb ik dus al even gepast, daarbij zit deze de nieuwe leiding niet in de weg dus die
verbouwing gaat ook plaatsvinden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #53 Gepost op: 07 April 2011, 16:40:24 »
Nou nog een flesje Cif en een flesje Brasso.
Cif om dom en veiligheid een beetje glad te krijgen, schuurt fijner dan schuurpapier; lappenschijf in de dremel en een kwartiertje poetsen op die onderdelen. Daarna met Brasso, een andere lappenschijf en nóg een kwartiertje ze oppoetsen tot hoogglans. Piecekeek, uurtjewerk!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #54 Gepost op: 07 April 2011, 16:53:59 »
Handige tips! daar heb ik zeker wat aan.

Maar als dat alles achter de rug is, het bevestigen van de dom.....
Daar heb ik wel een idee over, ik ben voornemens in de Emco unimat SL de originele
witmetalen dom af te draaien zodat de nieuwe messing dom daar overheen valt.
Zodoende zit je niet met solderen, en later het spuiten van de machine.
En de witmetalen dom (wat daar dan van over is) zit netjes gecentreerd op de ketel.

Misschien dat dat ook andere ideeen voor zijn?

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #55 Gepost op: 07 April 2011, 17:02:44 »
Philo doet het met een schroefje door de ketel en schroefdraad/moertje in de dom.

Grtzz,

Karst


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #56 Gepost op: 07 April 2011, 17:07:41 »
Kijk, overdrijven is ook een vak, de dom kun je gerust later erop lijmen. Dat zijn nou niet de details die er snel vanaf vallen door beurs gebruik.  ;)

Maar een moertje en boutje kan ook. Als je daar van houd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #57 Gepost op: 07 April 2011, 17:18:40 »
Het gaat er vooral om dat-ie op de goede plek terecht komt zonder veel schuif- en dus morswerk aan lijm. Mijn messing 6000 heeft op die plek een (tot de juiste maat uitgebogen) klemring, de dom gaat daar precies passend omheen. Het ziet er ech niet uit, maar werkt wel.
En dat kun jij ook doen met een ring en een zelftapper. De veiligheid is natuurlijk wat makkelijker met dat enkele gaatje waar je 't ding insteekt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #58 Gepost op: 07 April 2011, 19:09:35 »
Ik verzin er wel wat op, maar het vastzetten met lijm is misschien toch ook wel de kortste
klap, een beetje houlijm doet meestal wonderen, zo zitten de locplaten op m'n 2201 ook al
jaren vast.

Goed, vandaag dus verder mijn tijd besteed aan het solderen van de diverse leidingen en het
aanbrengen van de voedings - en luchtpomp.
Een leuk loodgietersklusje, maar wel geslaagd.


En uiteraard de messing buffers van Karst er op gezet, die kwamen mooi gelijk met de philotrain
onderdelen binnen.


Ja, de opstaptrede is krom, en ondertussen ook al weer recht, daar moet ik nog iets mee doen want
ze buigen te makkelijk. Misschien maar even een stukje staf er achter solderen voor de stevigheid.


Pompjes, leidingen etc etc.



Dat lijkt al weer heel anders, morgen de SS krikken er op zetten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #59 Gepost op: 07 April 2011, 19:27:52 »
Ik ben best wel jaloers op jouw lokkie i.s.n.! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl