Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:01:23
booster vraag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:54:47
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:28:22
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 26501 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #45 Gepost op: 06 April 2011, 15:44:59 »
Een filmpje gemaakt, helaas een beetje donker geworden dus dat moet even opnieuw,

http://www.youtube.com/watch?v=huuEQOglVi8

Maar toch, ze rijdt er niet minder om, maar een nieuwe overbrenging zal geen
overbodige luxe zijn.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #46 Gepost op: 06 April 2011, 15:58:06 »
loopt best mooi toch ? of kan hij niet kruipen
Gr Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #47 Gepost op: 06 April 2011, 16:26:12 »
Er zit nog een slag in de aandrijving waardoor deze op één punt zwaar loopt
en daardoor de loc toch nog iets waggelt.

Ik heb op de rollenbank even een close up video gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=wiKRDtplyVc

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2011, 16:49:40 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #48 Gepost op: 06 April 2011, 17:31:52 »
is het een wiel of een as die krom is ?
Gr Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #49 Gepost op: 06 April 2011, 18:00:56 »
Het zit hem niet in de aangedreven as, deze draaid na verwijdering van de drijfstangen
zonder enige beweging en zeer soepeltjes.
Zodra ik dan een 2e as, in eerste instantie de voorste er bij pak begint het gedonder
weer en zie je het tandwielkastje + motor van voor naar achter verplaatsen.

Ik begin er toch zwaar over te denken om de middelste as vast op te stellen, d.w.z.
de lagers vastsolderen aan het frame zodat deze gegarandeerd op zijn plek blijft.
Dan kan ik vanuit die positie de overige assen af gaan stellen waar nodig.

Het mooiste was uitlijnen maar daar heb ik de apperatuur niet voor en ik ben bang
dat ik daarvoor in een vroeg stadium het frame al iets te veel heb bewerkt.
Daarmee bedoel ik het uitvijlen van de lagergeleiding..... dat had ik beter kunnen laten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #50 Gepost op: 06 April 2011, 18:25:16 »
Zitten de wielen wel goed op de assen, ik had het ook met de aandrijving van de 5500. De gekoppelde as, een wiel wilde niet lekker in het vierkantje. Het leek allemaal goed te zitten, maar toch niet niet, ik werd er gek van. Na het opruimen van het vierkante gat ging het vlekkeloos.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #51 Gepost op: 06 April 2011, 19:30:25 »
Ik heb de wielen en assen nog een nagelopen en de gaten in de wielen bekeken waarbij
1 wiel iets nabewerkt moest worden, maar verder was het allemaal netjes schoon.

Met de drijfstangen er weer op is er dan ook weinig veranderd, verder zoeken dan maar.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #52 Gepost op: 07 April 2011, 13:23:38 »
Vandaag eerst maar eens tussen de post gekeken en daar kwamen een
aantal onderdelen voor de loc binnen van Philotrain en van Karst  (y)

o.a.

- Messing dom,
  eventjes een vijltje om een braampje te verwijderen er onderdoor gehaald en het past perfect!.
- Messing veiligheidsbekleding,
  een beetje nabewerken is vereist met fijn schuurpapier, waterproof denk ik maar zo om de randjes
  netjes glad te krijgen.
- Gebogen stoomfluit, veel fijner dan de DJH uitvoering.
- Loclantaarns, 9 stuks voor diverse doeleinden.
- Luchtpomp. (voedingspomp was al aanwezig)

En van Karst messing buffers  ;D

De dom heb ik dus al even gepast, daarbij zit deze de nieuwe leiding niet in de weg dus die
verbouwing gaat ook plaatsvinden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #53 Gepost op: 07 April 2011, 16:40:24 »
Nou nog een flesje Cif en een flesje Brasso.
Cif om dom en veiligheid een beetje glad te krijgen, schuurt fijner dan schuurpapier; lappenschijf in de dremel en een kwartiertje poetsen op die onderdelen. Daarna met Brasso, een andere lappenschijf en nóg een kwartiertje ze oppoetsen tot hoogglans. Piecekeek, uurtjewerk!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #54 Gepost op: 07 April 2011, 16:53:59 »
Handige tips! daar heb ik zeker wat aan.

Maar als dat alles achter de rug is, het bevestigen van de dom.....
Daar heb ik wel een idee over, ik ben voornemens in de Emco unimat SL de originele
witmetalen dom af te draaien zodat de nieuwe messing dom daar overheen valt.
Zodoende zit je niet met solderen, en later het spuiten van de machine.
En de witmetalen dom (wat daar dan van over is) zit netjes gecentreerd op de ketel.

Misschien dat dat ook andere ideeen voor zijn?

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #55 Gepost op: 07 April 2011, 17:02:44 »
Philo doet het met een schroefje door de ketel en schroefdraad/moertje in de dom.

Grtzz,

Karst


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #56 Gepost op: 07 April 2011, 17:07:41 »
Kijk, overdrijven is ook een vak, de dom kun je gerust later erop lijmen. Dat zijn nou niet de details die er snel vanaf vallen door beurs gebruik.  ;)

Maar een moertje en boutje kan ook. Als je daar van houd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #57 Gepost op: 07 April 2011, 17:18:40 »
Het gaat er vooral om dat-ie op de goede plek terecht komt zonder veel schuif- en dus morswerk aan lijm. Mijn messing 6000 heeft op die plek een (tot de juiste maat uitgebogen) klemring, de dom gaat daar precies passend omheen. Het ziet er ech niet uit, maar werkt wel.
En dat kun jij ook doen met een ring en een zelftapper. De veiligheid is natuurlijk wat makkelijker met dat enkele gaatje waar je 't ding insteekt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #58 Gepost op: 07 April 2011, 19:09:35 »
Ik verzin er wel wat op, maar het vastzetten met lijm is misschien toch ook wel de kortste
klap, een beetje houlijm doet meestal wonderen, zo zitten de locplaten op m'n 2201 ook al
jaren vast.

Goed, vandaag dus verder mijn tijd besteed aan het solderen van de diverse leidingen en het
aanbrengen van de voedings - en luchtpomp.
Een leuk loodgietersklusje, maar wel geslaagd.


En uiteraard de messing buffers van Karst er op gezet, die kwamen mooi gelijk met de philotrain
onderdelen binnen.


Ja, de opstaptrede is krom, en ondertussen ook al weer recht, daar moet ik nog iets mee doen want
ze buigen te makkelijk. Misschien maar even een stukje staf er achter solderen voor de stevigheid.


Pompjes, leidingen etc etc.



Dat lijkt al weer heel anders, morgen de SS krikken er op zetten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #59 Gepost op: 07 April 2011, 19:27:52 »
Ik ben best wel jaloers op jouw lokkie i.s.n.! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl