Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
Vandaag om 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
Vandaag om 23:30:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 23:24:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
Vandaag om 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
Vandaag om 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 27273 keer)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #15 Gepost op: 30 March 2011, 19:14:30 »
Robbert-Jan, dat gaat binnenkort heel sfeervol worden op je baan, ook als de 3700en er zijn!

Ik blijf het volgen, en hoop zo nu en dan een tip vanuit de 1 op 1 spoorwereld te kunnen geven.

Groeten,
Rutger

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #16 Gepost op: 30 March 2011, 20:33:00 »
@ Steef,

Het was meer een kwestie van de lagerbus die er standaard al in zit verplaatsen.
Niet zozeer een nieuwe er inzetten  ;D

Enfin, het heeft wel geholpen maar het is nog niet overtuigend, pas als ik de motor enigsinds
"vastzet" dan loopt de loc vrij netjes, ze alleen waggelt wel iets..... Gans  :-X


@ Rutger,
Het wordt nog wel druk inderdaad, maar dan heb ik kwa stoomlocomotieven keuze zat  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #17 Gepost op: 30 March 2011, 20:42:27 »
Ik heb het probleem met de scheve as ook gehad met mijn 3900. Die van mij wou niet passen als ik de as erdoor stak. Ik heb een lager eruitgesoldeerd, het gat opengevijld totdat de as recht stond, en daarna de lager er weer in gezet. Nu loopt de loc zonder problemen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2011, 20:59:38 »
Ik ga er morgen nog wel weer eens voor zitten als ik weer terug van het werk
ben, ze zal goed lopen want ik wil d'r ook gebruiken als machine op de baan
en niet als opvulling  ;D

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2011, 21:23:00 door Bob Rodenburg. Reden: Aangepast vanwege afsplitsing »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2011, 21:17:29 »
Mods: Zet maar bij 'mij' in het 6000 draadje ;)

Grtzz,

Karst

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #20 Gepost op: 30 March 2011, 21:23:42 »
Echt niet, dit verdient een eigen topic  ;D ;)
Vr. groeten,
Bob

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #21 Gepost op: 30 March 2011, 21:24:13 »
Merci!   8)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #22 Gepost op: 31 March 2011, 18:53:51 »
Hij waggelt iets...

Ik ken dat uit de modelscheepsbouw, dit los ik dan op door
het betreffende asje (ook van bv een lier/boeg-hekschroef)
met een iets gewicht uit te balanceren. Meestal is het met
een gram of 1,5-2 wel verholpen. Een boeg-hekschroef is van
binnen uitgerust met een haakse overbrenging met kegelwielen
van 7 tanden. Dus r4 mm ( tandwielhuis is binnenin r9 mm ),
 vergelijkbaar met jou as met tandwiel.

Steef
Mvh Steef

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #23 Gepost op: 01 April 2011, 14:32:22 »
Nou ben ik geneigd te zeggen dat dit bij de lage omwentelingssnelheid van
de aangedreven as niet veel effect zal hebben, maar daar kan ik het natuurlijk
mishebben....

Gisteravond heb ik de aandrijving nogmaals losgehad en het aslager nog
verder naar beneden bijgesteld en nu loopt ze heel aardig maar misschien is
het niet gek om een nieuwe aandrijving er in te kopen.

Ik neem toch aan dat Gm&S wel van deze Gb-1 aandrijvingen heeft
in combinatie met een Mashima motor?
De tandwielen daar ligt het niet aan, meer de niet zo best passende behuizing.
Enfin, voorlopig moet ik het er maar mee doen, ik ga nu eerst verder
met de bulten losse onderdelen die er nog liggen, lekker even solderen.

Foto's komen t.z.t.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #24 Gepost op: 04 April 2011, 21:11:11 »
Weekend!

Kan ik weer een stapje verder met de loc  ;D



Vanavond de leidingen, appendage's en handgrepen er op gezet, althans aan deze kant



De afgelopen week tussen de bedrijven door de schoorsteen, stoomdom en veiligheid er opgezet.



Aan de achterzijde de trede's bevestigd.

Morgen weer verder, met de andere kant van de loc, waar net als aan deze zijde alle leidingen
worden gesoldeerd omdat het toch een machine is die op de beurs mee moet kunnen draaien en
dus niet direct optisch defect moet gaan door losse onderdelen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #25 Gepost op: 05 April 2011, 00:26:20 »
Heel goed, heel goed, vooral dat laatste. Daar ga je echt plezier van hebben. Ik zeg niet dat het niet beiden kan, maar op zich, zoveel mogelijk vastsolderen voorkomt je een hoop ellende later. Dan maar een bordje bij je baan, verboden close ups te maken.  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2011, 01:20:50 »
Sodejuu RobbertJan,

Dat gaat hard plotseling  :o

'k moet nog opschieten met spuiten zie ik wel ;)

Ziet er overigens berestrak uit hoor  (y) 'k zou alleen andere buffers gebruikt hebben. Als je belangstelling hebt, heb ik nog wel een setje Philo-messing ( niet verend ) voor je liggen :)

Grtzz,

Karst

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #27 Gepost op: 05 April 2011, 09:27:36 »
Inderdaad, je gaat hard RobbertJan! Nog overwogen de dom en veiligheid van messing te laten zijn (Philotrain; bestellen = binnen enkele dagen thuisgestuurd krijgen met rekening)? Die kun je poetsen tot je je erin spiegelt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #28 Gepost op: 05 April 2011, 09:31:48 »
Neuh joh  ;D ;D ;D ;D

RJ rijdt ook na-oorlogs ;)

Grtzz,

Karst

[Edit]

Maar... ik heb Nick's dom ook even gepolijst... en moet zeggen... het heeft wel wat  :P ;D

[/edit]
« Laatst bewerkt op: 05 April 2011, 09:41:56 door Karst Drenth »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #29 Gepost op: 05 April 2011, 12:23:03 »
@ Stig,

Het ligt er natuurlijk aan hoe netjes je het allemaal soldeerd, en daarna in de verf zet maar
over het algemeen zal het denk ik niet storen zolang de verlaag maar overal even dekkend is.

En anders jammer dan!  ;D

@ Karst,

Ik heb inderdaad gedacht aan andere buffers maar uiteindelijk deze er wel opgezet, 't kan er
zo weer af natuurlijk met een beetje warmte van de bout.
Ik hou me aanbevolen voor een mooier setje, dat doet het altijd goed.

Ik vond namelijk tussen de eerdere bestellingen van Philotrain nog een hele mooie kogelklep
met afsluiter en leiding welke heel mooi de kogelklep van DJH kon vervangen, 't zit er al op
en dat lijkt stukken beter.
Evenals het "snuiverventiel" bovenop de rookkast (ga er van uit dat dit zijn functie is) welke
ook aan dit gietboompje zat. (870/50004)
Heb nog een complete gietboom, gelijk oversteken?  8)

(Wat zijn overigens de correcte bestelnummers van de lucht/voedingspomp?)

@ Gert,

Ik heb het plan wel om er een OHMB machine van te maken, dan zou een messing veiligheid en dom het
geheel wel sieren, poetsen van deze onderdelen daar heb ik al jarenlange ervaring mee, dan wel in 7¼ inch.
Goed, dan past te wel niet geheel meer op mijn eigen plan, maar dan knijp ik wel een oogje toe.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5