Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 19:42:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 26795 keer)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #15 Gepost op: 30 March 2011, 19:14:30 »
Robbert-Jan, dat gaat binnenkort heel sfeervol worden op je baan, ook als de 3700en er zijn!

Ik blijf het volgen, en hoop zo nu en dan een tip vanuit de 1 op 1 spoorwereld te kunnen geven.

Groeten,
Rutger

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #16 Gepost op: 30 March 2011, 20:33:00 »
@ Steef,

Het was meer een kwestie van de lagerbus die er standaard al in zit verplaatsen.
Niet zozeer een nieuwe er inzetten  ;D

Enfin, het heeft wel geholpen maar het is nog niet overtuigend, pas als ik de motor enigsinds
"vastzet" dan loopt de loc vrij netjes, ze alleen waggelt wel iets..... Gans  :-X


@ Rutger,
Het wordt nog wel druk inderdaad, maar dan heb ik kwa stoomlocomotieven keuze zat  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #17 Gepost op: 30 March 2011, 20:42:27 »
Ik heb het probleem met de scheve as ook gehad met mijn 3900. Die van mij wou niet passen als ik de as erdoor stak. Ik heb een lager eruitgesoldeerd, het gat opengevijld totdat de as recht stond, en daarna de lager er weer in gezet. Nu loopt de loc zonder problemen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2011, 20:59:38 »
Ik ga er morgen nog wel weer eens voor zitten als ik weer terug van het werk
ben, ze zal goed lopen want ik wil d'r ook gebruiken als machine op de baan
en niet als opvulling  ;D

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2011, 21:23:00 door Bob Rodenburg. Reden: Aangepast vanwege afsplitsing »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2011, 21:17:29 »
Mods: Zet maar bij 'mij' in het 6000 draadje ;)

Grtzz,

Karst

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #20 Gepost op: 30 March 2011, 21:23:42 »
Echt niet, dit verdient een eigen topic  ;D ;)
Vr. groeten,
Bob

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #21 Gepost op: 30 March 2011, 21:24:13 »
Merci!   8)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7289
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #22 Gepost op: 31 March 2011, 18:53:51 »
Hij waggelt iets...

Ik ken dat uit de modelscheepsbouw, dit los ik dan op door
het betreffende asje (ook van bv een lier/boeg-hekschroef)
met een iets gewicht uit te balanceren. Meestal is het met
een gram of 1,5-2 wel verholpen. Een boeg-hekschroef is van
binnen uitgerust met een haakse overbrenging met kegelwielen
van 7 tanden. Dus r4 mm ( tandwielhuis is binnenin r9 mm ),
 vergelijkbaar met jou as met tandwiel.

Steef
Mvh Steef

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #23 Gepost op: 01 April 2011, 14:32:22 »
Nou ben ik geneigd te zeggen dat dit bij de lage omwentelingssnelheid van
de aangedreven as niet veel effect zal hebben, maar daar kan ik het natuurlijk
mishebben....

Gisteravond heb ik de aandrijving nogmaals losgehad en het aslager nog
verder naar beneden bijgesteld en nu loopt ze heel aardig maar misschien is
het niet gek om een nieuwe aandrijving er in te kopen.

Ik neem toch aan dat Gm&S wel van deze Gb-1 aandrijvingen heeft
in combinatie met een Mashima motor?
De tandwielen daar ligt het niet aan, meer de niet zo best passende behuizing.
Enfin, voorlopig moet ik het er maar mee doen, ik ga nu eerst verder
met de bulten losse onderdelen die er nog liggen, lekker even solderen.

Foto's komen t.z.t.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #24 Gepost op: 04 April 2011, 21:11:11 »
Weekend!

Kan ik weer een stapje verder met de loc  ;D



Vanavond de leidingen, appendage's en handgrepen er op gezet, althans aan deze kant



De afgelopen week tussen de bedrijven door de schoorsteen, stoomdom en veiligheid er opgezet.



Aan de achterzijde de trede's bevestigd.

Morgen weer verder, met de andere kant van de loc, waar net als aan deze zijde alle leidingen
worden gesoldeerd omdat het toch een machine is die op de beurs mee moet kunnen draaien en
dus niet direct optisch defect moet gaan door losse onderdelen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #25 Gepost op: 05 April 2011, 00:26:20 »
Heel goed, heel goed, vooral dat laatste. Daar ga je echt plezier van hebben. Ik zeg niet dat het niet beiden kan, maar op zich, zoveel mogelijk vastsolderen voorkomt je een hoop ellende later. Dan maar een bordje bij je baan, verboden close ups te maken.  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2011, 01:20:50 »
Sodejuu RobbertJan,

Dat gaat hard plotseling  :o

'k moet nog opschieten met spuiten zie ik wel ;)

Ziet er overigens berestrak uit hoor  (y) 'k zou alleen andere buffers gebruikt hebben. Als je belangstelling hebt, heb ik nog wel een setje Philo-messing ( niet verend ) voor je liggen :)

Grtzz,

Karst

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #27 Gepost op: 05 April 2011, 09:27:36 »
Inderdaad, je gaat hard RobbertJan! Nog overwogen de dom en veiligheid van messing te laten zijn (Philotrain; bestellen = binnen enkele dagen thuisgestuurd krijgen met rekening)? Die kun je poetsen tot je je erin spiegelt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #28 Gepost op: 05 April 2011, 09:31:48 »
Neuh joh  ;D ;D ;D ;D

RJ rijdt ook na-oorlogs ;)

Grtzz,

Karst

[Edit]

Maar... ik heb Nick's dom ook even gepolijst... en moet zeggen... het heeft wel wat  :P ;D

[/edit]
« Laatst bewerkt op: 05 April 2011, 09:41:56 door Karst Drenth »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #29 Gepost op: 05 April 2011, 12:23:03 »
@ Stig,

Het ligt er natuurlijk aan hoe netjes je het allemaal soldeerd, en daarna in de verf zet maar
over het algemeen zal het denk ik niet storen zolang de verlaag maar overal even dekkend is.

En anders jammer dan!  ;D

@ Karst,

Ik heb inderdaad gedacht aan andere buffers maar uiteindelijk deze er wel opgezet, 't kan er
zo weer af natuurlijk met een beetje warmte van de bout.
Ik hou me aanbevolen voor een mooier setje, dat doet het altijd goed.

Ik vond namelijk tussen de eerdere bestellingen van Philotrain nog een hele mooie kogelklep
met afsluiter en leiding welke heel mooi de kogelklep van DJH kon vervangen, 't zit er al op
en dat lijkt stukken beter.
Evenals het "snuiverventiel" bovenop de rookkast (ga er van uit dat dit zijn functie is) welke
ook aan dit gietboompje zat. (870/50004)
Heb nog een complete gietboom, gelijk oversteken?  8)

(Wat zijn overigens de correcte bestelnummers van de lucht/voedingspomp?)

@ Gert,

Ik heb het plan wel om er een OHMB machine van te maken, dan zou een messing veiligheid en dom het
geheel wel sieren, poetsen van deze onderdelen daar heb ik al jarenlange ervaring mee, dan wel in 7ΒΌ inch.
Goed, dan past te wel niet geheel meer op mijn eigen plan, maar dan knijp ik wel een oogje toe.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5