Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Benelux795
Vandaag om 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
Vandaag om 23:15:58
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 29695 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #75 Gepost op: 07 september 2011, 13:47:16 »
Is beperkt, alleen OBB Tauri serie 1216 (Taurus 3) of gelijk hieraan kunnen onder DC. De meeste van de leasemaatschappijen zijn alleen AC, die hebben in plaats hiervan de serie 189 die wat betreft elektrische installatie erg lijkt op de 1216. Eigenlijk is de 1216 een 189 met een gewijzigde Taurus carrosserie. Wijzigingen zijn b.v. de deuren.
En hij is iets langer, de neus is iets anders van vorm, etc. etc. ;)
Er zijn in totaal 117 locs (OBB 50, SZ 32, PKP 10, WLB 5, ALEX 5, maar dan als U2 uitgevoerd) van het type U4, dus zou al krap geworden zijn als de NS er 14 lenen moet... :P

De Taurus 1 en 2 hebben dus problemen op de trajecten buiten de eigenlijke HSL (Amsterdam-HSL/HSL-Rotterdam-HSL/HSL-Antwerpen en verder)
Taurus 2 bedoel je. Taurus 1 (1016) heeft ook problemen met de 25 kV op de HSL, aangezien dit een monocourant subtype is. ;)

"Men" zal er wel over nagedacht hebben wat het handigst is gegeven financiële beperkingen, denk ik zo... ::)

Tauri zijn niet toegelaten in Nederland en - belangrijker nog, wegens de veel tragere procedures - België, TRAXXen wel. Voor een tijdelijke maatregel is een Taurus huren dus niet handig.
Weet ik, maar ik heb soms even een roze wolk nodig, net als iedereen ;D Achteraf zou het waarschijnlijk wel het overwegen waard geweest zijn, omdat je met 200 km/h al meer van een HST kan spreken dan met 160, maarja, de Fyra V160 is natuurlijk al veel langer in dienst dan ooit de bedoeling was...
Verder no offence, cynisme en sarcasme is moeilijk te herkennen op internet. ;) :)
« Laatst bewerkt op: 07 september 2011, 14:32:10 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #76 Gepost op: 07 september 2011, 16:53:16 »
En hij is iets langer, de neus is iets anders van vorm, etc. etc. ;)
Er zijn in totaal 117 locs (OBB 50, SZ 32, PKP 10, WLB 5, ALEX 5, maar dan als U2 uitgevoerd) van het type U4, dus zou al krap geworden zijn als de NS er 14 lenen moet... :P
Je vergeet er nog wel een paar, 1x SLB (AT), 3x Adria (AT), 1x LTE(AT), 2x LogServ (AT), 1x MGW (DE), 3x RTS = Swietelsky (AT), 2x FUC (IT) en 2x Inrail (IT). En ik dacht dat Siemens er nog 2 of 3 op voorraad heeft, maar dat weet ik niet zeker.

Groet Peter,

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #77 Gepost op: 07 september 2011, 19:05:13 »
Klopt, maar had geen zin om die allemaal op te sommen en bovendien zijn ze lang niet allemaal als U4 uitgevoerd (SLB, LogServ (2x)). Siemens heeft er nog 2, 1 die ingezet wordt door RTS, dat is de loc die de train of ideas ook getrokken heeft bij de start in Hamburg en eentje die waar ik nog geen/weinig gegevens van heb. Echter, deze laatste is voorbestemd voor WLC, aangezien deze er 4 extra besteld hadden en er pas 3 geleverd hebben gekregen en staat nu in dat deels groene jasje voor Höldmayr. ;) De rode 183 702 is in ieder geval door zijn huurder Logserv overgenomen. Ik zie trouwens net dat mijn aantal van 117 niet helemaal klopt, ik heb voor RTS 3 locs gerekend terwijl ze er 4 inzetten en voor Logserv 2 terwijl het er 3 zijn. Ik zou zeggen dat er dus totaal 119 locs zijn, maar dit durf ik nu niet meer met zekerheid te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2011, 19:08:34 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #78 Gepost op: 07 september 2011, 19:37:07 »
Heeft iemand al foto's gemaakt waarop je die NS logo's kunt zien?
Zijn ze over de OBB-logo's aangebracht?
Die foto's stonden ook al een tijdje op http://www.martijnhaman.nl/  ;)

Op Somda staat dat er nog een tweede stam OBB rijtuigen komt, met nog 3 reserve rijtuigen extra. Dat zijn dus 10 rijtuigen extra voor de NS.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #79 Gepost op: 13 november 2012, 18:33:45 »
Heeft iemand deze rytuigen al als stam in huis?

groetjes Chris (y) (y) (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #80 Gepost op: 24 juni 2013, 12:57:35 »
Als het goed is, dan zijn de speciale modellen van MTE inmiddels verkrijgbaar.
Heeft iemand ze al in huis? Foto's zouden leuk zijn!
 (y)

mvg,
Gert

NS-Daniël

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #81 Gepost op: 14 september 2013, 22:50:15 »

Ook ik houd me aanbevolen als er iemand foto's van deze rijtuigen heeft.. :)
« Laatst bewerkt op: 14 september 2013, 22:56:20 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #82 Gepost op: 14 september 2013, 22:57:07 »
Heb ze gisteren bij MTE kunnen zien in de vitrine en ze zien er erg fraai uit.
Voor grootspoorfoto's zie site

trainsdepot.org

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #83 Gepost op: 04 augustus 2019, 18:59:48 »
Hello everyone,

First of all please excuse the fact I am addressing you in English but unfortunately I don't speak Dutch.  :-[

As we are currently working on the Austrian railways archive on trainsdepot.org, we have hit a bit of a bump finding information about these coaches rented to Dutch railways. Maybe some of you will be able to help out.

How many coaches were rented to Dutch railways in total?
Do you have by any chance the registration numbers for the coaches?
How long were they used by the Dutch railways?
What happened to these coaches? They returned to OBB? Were they scrapped?

Thank you in advance!  (y)

All the best,
Tudor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #84 Gepost op: 04 augustus 2019, 19:13:56 »
Hi Tudor,

Maybe you can find the information you are looking for on this site:

http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

With best regards, Martijn (not the Martijn from the above site  ;D )



Edit: on the bottom it says that they were returned to Austria, the 28th of november 2012.


Edit 2: the registration numbers are also mentioned, and some exchanges for some defective coaches.

« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2019, 19:22:40 door Rondje_HO »

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/

trainsdepot.org

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #86 Gepost op: 04 augustus 2019, 22:29:52 »
Hi Tudor,

Maybe you can find the information you are looking for on this site:

http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

With best regards, Martijn (not the Martijn from the above site  ;D )



Edit: on the bottom it says that they were returned to Austria, the 28th of november 2012.


Edit 2: the registration numbers are also mentioned, and some exchanges for some defective coaches.

https://www.v250.nl/bb-rijtuigen

Dear Martijn and Maarten.T,

Thank you for your swift replies and for pointing me in the right direction. With some help from Google translate I should be able to retrieve the information I was looking for.  (y)

Cheers!

Tudor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #87 Gepost op: 05 augustus 2019, 12:40:11 »
You're welcome (y) If you need any help with translating just give a shout in this thread.

Best regards, Martijn.

trainsdepot.org

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #88 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:58:58 »
You're welcome (y) If you need any help with translating just give a shout in this thread.

Best regards, Martijn.

Dear Martijn,

Compiling the information you provided with the other sources, it seems we have managed to have a pretty clear picture of the history of Bmz 21-91.0 and Ampz 18-91 coaches:
- Bmz 21-91.0: https://www.trainsdepot.org/vehicle/449/bmz_21_91_0
- Ampz 18-91: https://www.trainsdepot.org/vehicle/511/ampz_18_91
(I hope there are not too many translation errors)

Thank you again for your help! :)

Cheers!

Tudor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #89 Gepost op: 13 augustus 2019, 22:30:39 »
Thank you, although the honor should go to Martijn Haman, he collected all the data on the carriages. This "Martijn" just pointed you in the right direction  ;D

Best regards, Martijn.