Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Draaifunctie Roco NS kraan kapot door leike400
Vandaag om 19:59:47
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 19:57:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 19:41:00
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
Vandaag om 19:33:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 19:32:23
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:24:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:23:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 19:09:54
Old England door St00mboy
Vandaag om 19:07:49
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 19:05:48
Artitec: DDM-1 door erik1
Vandaag om 18:56:52
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:14
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door NS1220
Vandaag om 18:31:03
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 18:27:17
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 18:16:04
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Koerts
Vandaag om 17:48:50
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door ronald2016
Vandaag om 17:01:28
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:32:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 16:29:41
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 16:28:52
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
Vandaag om 15:51:18
De 2454 en andere BSH-projecten in model door SimonSt
Vandaag om 15:46:25
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:23:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:20:28
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 15:12:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
Vandaag om 14:55:07
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door Bert_Apd
Vandaag om 14:46:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Whis
Vandaag om 14:36:04
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door zuylen
Vandaag om 14:19:54
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. door Rondje_HO
Vandaag om 14:12:55
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 21099 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2427
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #75 Gepost op: 07 september 2011, 13:47:16 »
Is beperkt, alleen OBB Tauri serie 1216 (Taurus 3) of gelijk hieraan kunnen onder DC. De meeste van de leasemaatschappijen zijn alleen AC, die hebben in plaats hiervan de serie 189 die wat betreft elektrische installatie erg lijkt op de 1216. Eigenlijk is de 1216 een 189 met een gewijzigde Taurus carrosserie. Wijzigingen zijn b.v. de deuren.
En hij is iets langer, de neus is iets anders van vorm, etc. etc. ;)
Er zijn in totaal 117 locs (OBB 50, SZ 32, PKP 10, WLB 5, ALEX 5, maar dan als U2 uitgevoerd) van het type U4, dus zou al krap geworden zijn als de NS er 14 lenen moet... :P

De Taurus 1 en 2 hebben dus problemen op de trajecten buiten de eigenlijke HSL (Amsterdam-HSL/HSL-Rotterdam-HSL/HSL-Antwerpen en verder)
Taurus 2 bedoel je. Taurus 1 (1016) heeft ook problemen met de 25 kV op de HSL, aangezien dit een monocourant subtype is. ;)

"Men" zal er wel over nagedacht hebben wat het handigst is gegeven financiële beperkingen, denk ik zo... ::)

Tauri zijn niet toegelaten in Nederland en - belangrijker nog, wegens de veel tragere procedures - België, TRAXXen wel. Voor een tijdelijke maatregel is een Taurus huren dus niet handig.
Weet ik, maar ik heb soms even een roze wolk nodig, net als iedereen ;D Achteraf zou het waarschijnlijk wel het overwegen waard geweest zijn, omdat je met 200 km/h al meer van een HST kan spreken dan met 160, maarja, de Fyra V160 is natuurlijk al veel langer in dienst dan ooit de bedoeling was...
Verder no offence, cynisme en sarcasme is moeilijk te herkennen op internet. ;) :)
« Laatst bewerkt op: 07 september 2011, 14:32:10 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
  • Taurus fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #76 Gepost op: 07 september 2011, 16:53:16 »
En hij is iets langer, de neus is iets anders van vorm, etc. etc. ;)
Er zijn in totaal 117 locs (OBB 50, SZ 32, PKP 10, WLB 5, ALEX 5, maar dan als U2 uitgevoerd) van het type U4, dus zou al krap geworden zijn als de NS er 14 lenen moet... :P
Je vergeet er nog wel een paar, 1x SLB (AT), 3x Adria (AT), 1x LTE(AT), 2x LogServ (AT), 1x MGW (DE), 3x RTS = Swietelsky (AT), 2x FUC (IT) en 2x Inrail (IT). En ik dacht dat Siemens er nog 2 of 3 op voorraad heeft, maar dat weet ik niet zeker.

Groet Peter,
Ik heb sinds kort ook wat treinfoto's staan op Flickr: https://www.flickr.com/photos/73705963@N03/

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2427
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #77 Gepost op: 07 september 2011, 19:05:13 »
Klopt, maar had geen zin om die allemaal op te sommen en bovendien zijn ze lang niet allemaal als U4 uitgevoerd (SLB, LogServ (2x)). Siemens heeft er nog 2, 1 die ingezet wordt door RTS, dat is de loc die de train of ideas ook getrokken heeft bij de start in Hamburg en eentje die waar ik nog geen/weinig gegevens van heb. Echter, deze laatste is voorbestemd voor WLC, aangezien deze er 4 extra besteld hadden en er pas 3 geleverd hebben gekregen en staat nu in dat deels groene jasje voor Höldmayr. ;) De rode 183 702 is in ieder geval door zijn huurder Logserv overgenomen. Ik zie trouwens net dat mijn aantal van 117 niet helemaal klopt, ik heb voor RTS 3 locs gerekend terwijl ze er 4 inzetten en voor Logserv 2 terwijl het er 3 zijn. Ik zou zeggen dat er dus totaal 119 locs zijn, maar dit durf ik nu niet meer met zekerheid te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2011, 19:08:34 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6474
  • Spoor N
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #78 Gepost op: 07 september 2011, 19:37:07 »
Heeft iemand al foto's gemaakt waarop je die NS logo's kunt zien?
Zijn ze over de OBB-logo's aangebracht?
Die foto's stonden ook al een tijdje op http://www.martijnhaman.nl/  ;)

Op Somda staat dat er nog een tweede stam OBB rijtuigen komt, met nog 3 reserve rijtuigen extra. Dat zijn dus 10 rijtuigen extra voor de NS.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #79 Gepost op: 13 november 2012, 18:33:45 »
Heeft iemand deze rytuigen al als stam in huis?

groetjes Chris (y) (y) (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #80 Gepost op: 24 juni 2013, 12:57:35 »
Als het goed is, dan zijn de speciale modellen van MTE inmiddels verkrijgbaar.
Heeft iemand ze al in huis? Foto's zouden leuk zijn!
 (y)

mvg,
Gert

NS-Daniël

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Veel NS mat.
    • Flickr Photostream
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #81 Gepost op: 14 september 2013, 22:50:15 »

Ook ik houd me aanbevolen als er iemand foto's van deze rijtuigen heeft.. :)
« Laatst bewerkt op: 14 september 2013, 22:56:20 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »
--Märklin H0, Nederlandse Spoorwegen, NS museummaterieel--

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5138
    • grootspoorfoto's
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #82 Gepost op: 14 september 2013, 22:57:07 »
Heb ze gisteren bij MTE kunnen zien in de vitrine en ze zien er erg fraai uit.
Voor grootspoorfoto's zie site

trainsdepot.org

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #83 Gepost op: 04 augustus 2019, 18:59:48 »
Hello everyone,

First of all please excuse the fact I am addressing you in English but unfortunately I don't speak Dutch.  :-[

As we are currently working on the Austrian railways archive on trainsdepot.org, we have hit a bit of a bump finding information about these coaches rented to Dutch railways. Maybe some of you will be able to help out.

How many coaches were rented to Dutch railways in total?
Do you have by any chance the registration numbers for the coaches?
How long were they used by the Dutch railways?
What happened to these coaches? They returned to OBB? Were they scrapped?

Thank you in advance!  (y)

All the best,
Tudor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5901
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #84 Gepost op: 04 augustus 2019, 19:13:56 »
Hi Tudor,

Maybe you can find the information you are looking for on this site:

http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

With best regards, Martijn (not the Martijn from the above site  ;D )



Edit: on the bottom it says that they were returned to Austria, the 28th of november 2012.


Edit 2: the registration numbers are also mentioned, and some exchanges for some defective coaches.

« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2019, 19:22:40 door Rondje_HO »

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/

trainsdepot.org

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #86 Gepost op: 04 augustus 2019, 22:29:52 »
Hi Tudor,

Maybe you can find the information you are looking for on this site:

http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

With best regards, Martijn (not the Martijn from the above site  ;D )



Edit: on the bottom it says that they were returned to Austria, the 28th of november 2012.


Edit 2: the registration numbers are also mentioned, and some exchanges for some defective coaches.

https://www.v250.nl/bb-rijtuigen

Dear Martijn and Maarten.T,

Thank you for your swift replies and for pointing me in the right direction. With some help from Google translate I should be able to retrieve the information I was looking for.  (y)

Cheers!

Tudor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5901
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #87 Gepost op: 05 augustus 2019, 12:40:11 »
You're welcome (y) If you need any help with translating just give a shout in this thread.

Best regards, Martijn.

trainsdepot.org

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #88 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:58:58 »
You're welcome (y) If you need any help with translating just give a shout in this thread.

Best regards, Martijn.

Dear Martijn,

Compiling the information you provided with the other sources, it seems we have managed to have a pretty clear picture of the history of Bmz 21-91.0 and Ampz 18-91 coaches:
- Bmz 21-91.0: https://www.trainsdepot.org/vehicle/449/bmz_21_91_0
- Ampz 18-91: https://www.trainsdepot.org/vehicle/511/ampz_18_91
(I hope there are not too many translation errors)

Thank you again for your help! :)

Cheers!

Tudor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5901
Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #89 Gepost op: 13 augustus 2019, 22:30:39 »
Thank you, although the honor should go to Martijn Haman, he collected all the data on the carriages. This "Martijn" just pointed you in the right direction  ;D

Best regards, Martijn.