BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Gert1 op 22 maart 2011, 09:35:35

Titel: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 22 maart 2011, 09:35:35
In het draadje "Onlangs gespot - gefotografeerd" kwam ik een door NS-Mikey gemaakte foto tegen waarop een ÖBB-rijtuig in Rotterdam is afgebeeld.
Naar aanleiding van mijn vraag in dat draadje blijkt het te gaan om een van de Oostenrijkse spoorwegen gehuurd rijtuig dat zal worden ingezet in de Benelux-dienst.

Voor zover ik het goed heb geïnterpreteerd zullen er 5 B-rijtuigen en 2 A-rijtuigen gehuurd worden, die samen een stam gaan vormen.
Het lijkt erop dat het om deze twee typen rijtuigen gaat:

http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/ABmz/2005_07_31_61_81_30-70_003-1_Graz_HBf_1_GH_klein2.jpg

en

http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2011_0385%20tn3.jpg

Dikke kans dat er van deze type rijtuigen modellen bestaan in schaal H0. Ik zal later eens gaan zoeken in een Roco-catalogus.
Of is er iemand wiens parate kennis dermate goed is dat hij zo wel kan zeggen welke modellen er bestaan?

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 22 maart 2011, 09:43:12
Voor de duidelijkheid nog even de foto waarnaar ik in bovenstaande bericht verwees:

(http://farm6.static.flickr.com/5016/5536632213_ce4e84b7d7_b.jpg)

En hetzelfde rijtuig, gefotografeerd in 2005 in Venezia Santa Lucia : http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/Bmz/upgraded/OBB_A_61_81_21-91_071-4_Bmz__VeSL-01.jpg

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 22 maart 2011, 10:21:56
Vraagje aan de ÖBB-kenners: Is dit 'm?

Zie: http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

Een type Z dus?

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 22 maart 2011, 10:24:17
Dat rijtuig stond er vanochtend ook nog, toen stond er ook nog geloof ik een BR186 er bij in het wit/grijs.

mvg,

Matthijs
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: jakop op 22 maart 2011, 10:26:19
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gromit op 22 maart 2011, 10:30:34
Bedoel je deze:

Roco 45352 Amz  (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/716/pr/1-klasse-eurofima-reisezugwagen-der-oumlbbampnbspampnbsp.html)
Roco 45353 ABmz  (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/716/pr/12-klasse-ric-reisezugwagen-der-oumlbb.html)
Roco 45355 Bmz  (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/716/pr/2-klasse-ric-reisezugwagen-der-oumlbbampnbspampnbsp-1.html)
Roco 45838 Bmz  (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/716/pr/2-klasse-ric-reisezugwagen-der-oumlbbampnbspampnbsp.html)

Groet, Just
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 22 maart 2011, 10:55:07
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Wat een luie link zeg! Ik heb even een andere link geplaatst. Deze doet het wel.
http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Edgar op 22 maart 2011, 10:56:47
Maar... geen reserve dus?

Wellicht is de samengestelde stam als reserve te beschouwen voor ICRm stammen.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 22 maart 2011, 10:57:21
@Just: Nee. Die Roco-rijtuigen lijken er wel veel op, maar als je goed kijkt, dan zie je dat de deuren en draaistellen toch anders zijn.

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Chris Westerduin op 22 maart 2011, 11:09:19
De Oostenrijkse rijtuigen zijn niet als reserve gehuurd maar worden ingezet in de Beneluxdienst. De rijtuigen zijn nodig wanneer Fyra binnenkort naar Breda gaat doorrijden. In plaats van een stam Belgische rijtuigen gaat HI Speed nu voor deze stam.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Edgar op 22 maart 2011, 11:13:29
Wat ik bedoel is dat de reserve in het totale aantal stammen zit. Niet in de individuele rijtuigen.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 11:21:52
Dat zou kunnen, maar ik waag ten zeerste te betwijfelen of dat het geval zal zijn, gegeven dat een hele stam 20 uur per dag terzijde laten staan niet bijzonder efficiënt is. Ik hoop dat ingeval van uitval van een ÖBB-rijtuig een NS- of NMBS-rijtuig wordt ingezet ter vervanging, maar ik vrees de pure en simpele opheffing van de hele "regel" uit de omloop voor zolang de reparatie of uitwisseling met Oostenrijk duurt...
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Chris Westerduin op 22 maart 2011, 12:14:39
De rijtuigen in de BNL dienst worden gezien als hele stammen. Dus wanneer onderhoud nodig is of het een storing betreft gaat de hele stam de werkplaats in en niet alleen een rijtuig.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 12:19:09
En met één reservestam heb je dus een probleem wanneer zich twee calamiteiten min of meer tegelijk voordoen... efficiënt, doen alsof het een treinstel is terwijl het dat niet is ;D.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Petertrein81 op 22 maart 2011, 12:21:40
Die ABmz is er in ieder geval niet bij. Ik denk niet dat de ÖBB die verhuurt.
Die zitten in bijna iedere IC/OEC, dus die hebben ze zelf te hard nodig.

Groet Peter,
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Petertrein81 op 22 maart 2011, 12:26:25
Welke CNL? ;D De trein uit Wenen bestaat niet meer, dus dan moet dat rijtuig eerst naar München komen. Dat gaat nog meer vertraging opleveren, aangezien de meeste treinen vanuit Wenen en Salzburg railjet geworden zijn... Een ICRm lijkt me dan logischer, al had het me nog logischer geleken om 3 A-bakken en 6 B-bakken te huren :).

Dat is niet zo'n probleem. Ze kunnen altijd via Innsbruck en dan mee achter de Brenner EC naar Munchen vanuit Italië, die rijden met dezelfde rijtuigen. Bovendien via Wenen/Salzburg kan ook, want een Railjet heeft gewoon UIC conform trekwerk aan voor- en achterzijde, dus een extra wagentje aanhaken is geen probleem. 

Groet Peter,
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 12:31:03
Euh... de EC's stoppen in Innsbruck veel te kort om de rangeerbeweging uit te kunnen voeren (misschien kan dat in Brennero, maar dan moet je weer de medewerking van de Italianen hebben en wordt het wel heel omslachtig), en ja, je kunt de rijtuigen achter de railjet hangen, maar dan kun je dus geen 230 km/h meer rijden. Ergo: ook geen optie. Het enige wat overblijft zijn twee treinparen vanuit Klagenfurt, plus de Imre Kalman en de Hans Albers... dat moet maar net allemaal goed uitkomen ;). Het is toch vrij lastig hoor 8).
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 12:33:39
Bovendien bestaat een Beneluxstam de laatste jaren uit 2 A's en 5 B's, die "en bloc" in de stam zitten (de A's aan de ene kant, de B's aan de andere kant). Om de verhouding te handhaven zou je 2 AB's per stam nodig hebben, en behalve dat dat een beetje onzinnig is, breek je dan die "blokvorming".
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Petertrein81 op 22 maart 2011, 12:44:51
De Railjet rijdt op het baanvak Salzburg-Munchen nergens sneller als 200 km/h, dus het rijtuig kan gewoon achterop meehobbelen in een Railjet. Een rijtuig dat voor 200 km/h geschikt is is immers tot 220 km/h getest volgens de 10% regel.

Groet Peter,
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 22 maart 2011, 12:49:13
Dat kan, maar volgens de website van Martijn Haman is het eerste rijtuig toch gewoon met de CNL meegekomen: http://www.martijnhaman.nl/

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 12:52:45
Ja, voor de initiële overbrengingen is de CNL meer dan geschikt, dat kun je plannen en dan komt alles in orde. Maar als je bij wijze van reserve een rijtuig op stel en sprong naar Nederland moet krijgen, dan liggen de zaken anders...
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Taigagaai op 22 maart 2011, 13:00:14
Dan plak je hem gewoon achter een goederentrein. Een tweetal ICK rijtuigen zijn op die manier ook naar Roemenië vertrokken eind vorig jaar. Of je regelt een extra overbrenging.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 22 maart 2011, 13:08:19
Ik zou bijna zeggen: "Gentlemen place your bets!"
M.a.w.: we zullen het wel zien te te zijner tijd.

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: jakop op 22 maart 2011, 13:13:48
Je gaat er al van stotteren  ;D
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Chris2412 op 22 maart 2011, 14:44:11
Zo'n rijtuig stond vorige week op de Waalhaven en werd in een trein richting Venlo gerangeerd. Het zat van boven tot onder vol met graffiti.

Weet niet of dit het rijtuig was dat in rotterdam is gefotografeerd.

groetjes Chris
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Rick op 22 maart 2011, 17:06:12
Vraagje aan de ÖBB-kenners: Is dit 'm?
Geen idee maar op Somda staat dat de volgende rijtuigen naar Nederland komen: 'Het zijn de rijtuigen 61 81 18-91 018; 61 81 21-91 066, 067, 070 en 072.' Misschien dat iemand dan daar de bijbehorende H0/N rijtuigen kan vinden.

Bovendien bestaat een Beneluxstam de laatste jaren uit 2 A's en 5 B's, die "en bloc" in de stam zitten (de A's aan de ene kant, de B's aan de andere kant). Om de verhouding te handhaven zou je 2 AB's per stam nodig hebben, en behalve dat dat een beetje onzinnig is, breek je dan die "blokvorming".
Volgens mij zitten de rijtuigen de laatste jaren juist in een B A A B B B (B) samenstelling, nadat ze een tijd inderdaad met de A's aan 1 zijde reden. Wat bedoel je trouwens met 'de verhouding handhaven', een A en een B in plaats van twee AB's komt toch op hetzelfde neer?

Die ABmz is er in ieder geval niet bij. Ik denk niet dat de ÖBB die verhuurt.
Die zitten in bijna iedere IC/OEC, dus die hebben ze zelf te hard nodig.
In iedere IC/OEC zitten ook A en B rijtuigen, die hebben ze zelf ook hard nodig. ;D
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Petertrein81 op 22 maart 2011, 17:22:23
In iedere IC/OEC zitten ook A en B rijtuigen, die hebben ze zelf ook hard nodig. ;D

Nou, ze zitten in de A en B rijtuigen vrij ruim. Aangezien er een hoop getrokken rijtuigen over zijn, sinds een deel van de treindienst op belangrijke routes is overgenomen door de Railjet stammen.

Groet Peter,
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 19:05:33
Dan plak je hem gewoon achter een goederentrein.

Ja, dat duurt tenminste drie dagen, dan ben je lekker snel ::). Anyway, ik ben pessimistisch over dat soort creativiteit / flexibiliteit bij de Oostenrijkers, Duitsers en Nederlanders... maar de toekomst zal mijn pessimisme gestand doen, of juist logenstraffen natuurlijk ;D.

Maar... ICK in Roemenië? Tell me more... ik ga daar binnenkort een aantal weken rondhangen voor een stage :) (graag per PM, om niet al te veel af te dwalen in dit draadje).
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 19:16:02
Volgens mij zitten de rijtuigen de laatste jaren juist in een B A A B B B (B) samenstelling, nadat ze een tijd inderdaad met de A's aan 1 zijde reden. Wat bedoel je trouwens met 'de verhouding handhaven', een A en een B in plaats van twee AB's komt toch op hetzelfde neer?

Oh dat zou kunnen, ik ben natuurlijk al even weg uit Nederland :). En wat ik bedoel met "de verhouding handhaven" is inderdaad precies dat: om de verhouding te handhaven, heb je 2 AB's nodig (in plaats van 1 A en 1 B), en da's een beetje onlogisch omdat je dan net zo goed... wel... 1 A en 1 B kunt hebben dus ;D. Bovendien heeft het inbrengen van 2 AB's automatisch tot gevolg dat je de A-zitplaatsen "versnippert" over de trein, zelfs als je ze met de A-zijden tegen elkaar zet (er is immers elders in de trein nog een "volle" A-bak aanwezig, en die wordt dan door minstens een half rijtuig van de eersteklaszitplaatsen in de AB's gescheiden). Dat was vooral wat ik met dat "in blok" bedoelde: de eerste klasse bij elkaar houden. Dat daar dan nog een losse B voor of achter zit, maakt daarvoor niet zoveel uit natuurlijk ;).
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Rick op 22 maart 2011, 20:57:15
@Peter: wat je eerst zei was dubbel uit te leggen. ;)

@Wesley: Aha, nu snap ik het wel. Het is natuurlijk wel mogelijk om de AB's met de A-zijde aan de A te zetten, met nog een B aan de ene zijde heb je de eerste klasse redelijk in het midden zitten (al verdeelt de NS de eerste klasse vaak ook over de trein).

Overigens komen de rijtuigen deze week in Nederland binnen:
Citaat van: Broek53 op Somda
volgende week komen de overige 5 rijtuigen in drie porties met EN 490/420 van Wenen naar Keulen. Op 25 maart overbrenging naar Venlo, 26 maart Watergraafsmeer, 27 maart proefrit Brussel (met de complete stam).
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 22 maart 2011, 21:04:28
Ah ja, de nachttrein naar Keulen... daar heb je een goede oplossing voor het spoedoverbrengingsprobleem ;D.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Taigagaai op 23 maart 2011, 09:57:20

Maar... ICK in Roemenië? Tell me more... ik ga daar binnenkort een aantal weken rondhangen voor een stage :) (graag per PM, om niet al te veel af te dwalen in dit draadje).
Zie ook de site van Martijn Haman en dan ICK rijtuigen. Onder levensloop staat het volgende:
Citaat
Op 9 december 2010 worden twee eerste klasse rijtuigen, de 12-37 006 en 029, in een goederentrein richting Duitsland vervoerd. Op 11 december 2010 zijn de beide rijtuigen in Sopron (Hongarije) gesignaleerd en het einddoel zou Bucuresti Grivita (Roemenië) zijn. Het precieze doel van deze overbrenging is (nog) onduidelijk.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 23 maart 2011, 10:26:59
Wesley vroeg niet voor niks om dit per prive-bericht te doen hoor...
Hier dus graag weer verder over de Oostenrijkse Beneluxers!

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 23 maart 2011, 16:47:10
Inderdaad :). Niettemin bedankt voor de informatie ! ;D
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Schachbrett op 03 april 2011, 20:58:59
Servus,

Hier heb ik een filmpje van youtube met de Oostenrijkse rijtuigen tussen de NS 1850 en de 1740.

http://www.youtube.com/watch?v=J_mvWLtG_gg&feature=related

Gr Chris
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Martijn de Kuiper op 03 april 2011, 22:57:48
En ?

Iemand al gekeken of deze aparte verschijning is samen te stellen in model ?

Martijn
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Marco1044 op 04 april 2011, 11:42:14
Ja hoor.... het kan. O.A. Roco brengt deze modellen uit in HO. In N-spoor zijn ze ook nog wel te verkrijgen.  ;D

Gr Marco.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Schachbrett op 04 april 2011, 11:46:02
Fleischmann,LSmodels en Arnold hebben ze voor N spoor ook als nieuwtje 2011 gepresenteerd.

Gr Chris
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 04 april 2011, 11:56:26
Ja hoor.... het kan. O.A. Roco brengt deze modellen uit in HO. In N-spoor zijn ze ook nog wel te verkrijgen.  ;D

Gr Marco.

Ik kan mezelf gewoon quoten, maar waar ik eerder Just schreef moet je nu maar even Marco denken:
@Just: Nee. Die Roco-rijtuigen lijken er wel veel op, maar als je goed kijkt, dan zie je dat de deuren en draaistellen toch anders zijn.

mvg,
Gert

Of heb jij in een oude Roco-catalogus rijtuigen gevonden die het wél zijn, maar nu niet meer gemaakt worden?
Zou je dan s.v.p. de catalogus-nummers kunnen melden?

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Martijn_ op 04 april 2011, 13:26:25
Roco maakt deze rijtuigen NIET. Wat roco verkoopt zijn rijtuigen die er op lijken. De juiste rijtuigen zijn gemaakt door railtop en zijn gedeeltelijk aangekondigt door acme. De rijtuigen van roco zien ongemoderniseerde rijtuigen voorzien van de nieuwe kleurstelling en dus niet juist, er misssen bijv drukdichte ramen en deuren en het interieur klopt ook niet meer.

Martijn
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Marco1044 op 04 april 2011, 15:57:19
Ok, waar ik eerder Roco schreef moet je nu maar even Railtop denken.  ;)

Gr Marco.

(P.S. gaan we dan ook voor de juiste rijtuignummers?  ;D)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: martijnhaman op 04 april 2011, 16:24:59

Citaat
Maar... ICK in Roemenië? Tell me more... ik ga daar binnenkort een aantal weken rondhangen voor een stage  (graag per PM, om niet al te veel af te dwalen in dit draadje).

Zie ook de site van Martijn Haman en dan ICK rijtuigen. Onder levensloop staat het volgende:

Citaat
CitaatOp 9 december 2010 worden twee eerste klasse rijtuigen, de 12-37 006 en 029, in een goederentrein richting Duitsland vervoerd. Op 11 december 2010 zijn de beide rijtuigen in Sopron (Hongarije) gesignaleerd en het einddoel zou Bucuresti Grivita (Roemenië) zijn. Het precieze doel van deze overbrenging is (nog) onduidelijk.

Kleine aanvulling op de informatie op m'n website:
Er zijn ten minste een tweede klasse rijtuig (ex-ICL, nog in NS-kleuren) en twee ICK-rijtuigen in Roemenië. Ik heb begrepen dat het plan van Atelierele CFR Grivita (http://www.grivita.ro/) is te kijken of renovatie van de ICK-rijtuigen zinvol is. Dat zou impliceren dat er mogelijk in de toekomst meer rijtuigen naar Roemenië gaan.
Het Duitse rijtuig (ex-ICL) is denk ik om dezelfde reden naar Roemenië vertrokken. Foto van dit rijtuig is overigens hier te vinden: klik (http://www.forum.metrouusor.com/download/file.php?id=28523)

@Wesley: mocht je tijdfens je verblijf in Roemenië foto's kunnen maken van deze rijtuigen dan mag je ze best naar me mailen ;-))

Martijn
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 04 april 2011, 16:38:42
@Wesley: mocht je tijdfens je verblijf in Roemenië foto's kunnen maken van deze rijtuigen dan mag je ze best naar me mailen ;-))

Ik zal het onthouden, maar ik waarschuw wel alvast dat Roemenië een groot land is, met meer dan voldoende mogelijkheden om die rijtuigen mis te lopen ;).
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: martijnhaman op 04 april 2011, 17:57:43
Dat Roemenië een groot land is realiseer ik me terdege. Je concentreren op de omgeving van Atelierele CFR Grivita maakt de kans op een treffen denk ik wat groter. Maar schrik niet als je kijkt wat de omvang van het werkplaatterrein is klik (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=boekarest+Atelierele+CFR+Grivita&aq=&sll=44.473216,26.073767&sspn=0.183741,0.307274&ie=UTF8&hq=Atelierele+CFR+Grivita&hnear=Boekarest,+Roemeni%C3%AB&ll=44.468367,26.045537&spn=0.011546,0.02738&t=h&z=16)

Martijn
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 04 april 2011, 18:11:39
Nou vooruit, da's vlakbij Boekarest, moet te doen zijn 8). (dan nog kunnen ze natuurlijk precies op het moment dat ik er ben heel ergens anders zijn, of onfotografeerbaar... maar ik zal het proberen)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Schachbrett op 24 april 2011, 15:25:41
Servus,

Hier heb ik nog een filmpke van de Oostenrijkse rijtuigen in aktieve dienst.

http://www.youtube.com/watch?v=14wrxh7HrnY


Gr Chris
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Petertrein81 op 24 april 2011, 15:28:47
Wat zie ik nu, zit er nu maar één rijtuig 1e klasse in.
Volgens mij is dat wat aan de krappe kant voor de benelux dienst.
Volgens mij had NS Hispeed toch 2 rijtuigen 1e klas gehuurd.

Groet Peter,
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: spoorzeven op 24 april 2011, 15:34:59
Klopt, dat tweede eerste klas rijtuig is er ook. Wellicht die dag defect.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 16 mei 2011, 21:30:14
Volgens de nieuwste Railmagazine zijn er nogal wat aanloopproblemen geweest met de Oostenrijkse rijtuigen.
Rijden ze inmiddels normaal?

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: rail4marcel op 16 mei 2011, 22:10:25
@Gert nee helaas nog niet. Afgelopen zaterdag het pad afgewacht maar het was toen een normale. Maar goed een bekende van mij had hem een dag later wel.. Het beste wat je kunt doen is goed op somda kijken daar wordt af en toe wel iets gemeld waar hij uithangt.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: TimT op 07 augustus 2011, 12:29:04
Iemand die een idee heeft of deze in marklin of roco (1/100) schaal ) bestaan ik dacht dat ik ze in een (online)winkel had gezien in promo maar ging juist op reis dus heb ze niet besteld het waren rocos dacht ik.
Groeten Tim
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 07 augustus 2011, 16:07:18
Ik heb wel Märklinners, maar of dat de juiste types zijn... Mijne sowiso niet, want die hebben drukdichte bakovergangen.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: TimT op 07 augustus 2011, 16:27:23
Alvast bedankt
kan je even het artikel nummer geven  gewoon uit nieuwsgierigheid  ;D
ik zou ze liefst van al in marklin verhouding (schaal) vinden en zou dan de lok kopen dat piko uitbrengt (onder expert serie)
Groeten Tim
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 07 augustus 2011, 17:20:59
42722. Maar hij is er ook zonder drukdichte overgang als 42721. Je weer overigens dat Märklin met de 2803, een van de locs die door NMBS gereserveerd is voor de Benelux (heeft nummer 186 125, aansluitend op de HSA TRAXX's dus), komt?
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: TimT op 07 augustus 2011, 19:32:42
Bedankt voor de info

ik wist dat Märklin met een reeks 28 kwam maar wist niet dat het de benelux versie was
is de piko geen benelux versie misschien (ken de nummers niet uit mijn hoofd) ?

Groeten Tim
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: TimT op 06 september 2011, 16:08:33
Voor de geintriseerde onder ons de piko die uitgebracht is rijd als benelux.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Jean-Pierre op 06 september 2011, 16:12:49
Nee, het nummer dat Piko uitgebracht heeft, rijdt in de Cargo-diensten.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 06 september 2011, 18:12:43
De Märklin die uitkomt daarentegen is wel als Beneluxloc aan het werk ;)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Martijn de Kuiper op 06 september 2011, 19:38:02
Nee, het nummer dat Piko uitgebracht heeft, rijdt in de Cargo-diensten.

Geen kenner hier, maar volgens mij kan de 2813 prima.

De Marklin sowieso, maar ook cargo loks zie je regelmatig. Laatst nog de 2811 gezien.

Is volgens mij ook officieel een cargo.

Martijn
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: TimT op 06 september 2011, 20:14:44
excuses had ergens verkeerd gelezen
Groeten Tim
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 06 september 2011, 20:38:07
Geen kenner hier, maar volgens mij kan de 2813 prima.

De Marklin sowieso, maar ook cargo loks zie je regelmatig. Laatst nog de 2811 gezien.
Lijkt mij sterk, maargoed. De locs moeten namelijk een softwareverandering krijgen om in reizigersdienst te kunnen/mogen rijden. En de drie laagste (2801, 2 en 3 die toevallig exact opvolgen in UIC nummer op de HSA 186 122) en de hogere nummers van de locs hebben deze gekregen. Nu kan ik er ook naast zitten, maargoed...
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Jean-Pierre op 06 september 2011, 20:46:04
Geen kenner hier, maar volgens mij kan de 2813 prima.
De Marklin sowieso, maar ook cargo loks zie je regelmatig. Laatst nog de 2811 gezien.
Is volgens mij ook officieel een cargo.
Martijn
Alle reeks 28 vanaf de 2804 behoren tot B-Cargo, maar voor de Benelux-treinen moeten ze aangepaste software hebben. De 2813 heeft die aanpassing (nog) niet gehad.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: ad.M op 06 september 2011, 21:05:36
En de 2801,2802 en de 2803 worden door de NS gehuurd?

Derhalve is z'n Vmax verhoogd van 140 naar 160km/h ?


Weet iemand hier meer over?

Mvg Ad
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 06 september 2011, 21:10:09
Deze rijden gewoon de Beneluxdiensten ;)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Bruno op 06 september 2011, 21:44:52
Hele verheel over software-versies lijkt me in dit geval wat overdreven, zie deze foto's:
(http://upload.spoorpunt.nl/upload/P1340578.jpg)
(http://upload.spoorpunt.nl/upload/p1340491_336.jpg)
(http://upload.spoorpunt.nl/upload/p1300452_821.jpg)

De 2832 en 2834 en 2843 heb ik zowel met benelux als cargo gezien.

Als je het mij vraagt proberen ze de serie 2801 - 2803 en de hogere nummers voor de benelux te houden, en de tussenliggende nummers voor cargo, maar als het eens anders uitkomt of bij een defect nemen ze gewoon de loc die het snelst inzetbaar is.
Ik zou ook niet weten wat er anders zou moeten zijn in de software tussen een "cargo 28'er" en een "reizigers 28'er", benelux-treinen hebben immers geen deurbediening of omroep vanuit de loc.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Twinkie op 06 september 2011, 21:51:28
@ all,

Heeft het software-verhaal misschien te maken met welke 28-ers in Nederland mogen rijden en welke niet?

Dit jaar heb ik voor de Beneluxen gespot: 2801/02/03/16/25/34/35/36/38/39/40, waarvan de meeste ondertussen ook wel eens met de Oostenrijkse rijtuigen. Overigens heb ik de complete stam van 7 rijtuigen maar wel heel zelden gezien, meestal ontbrak er wel eens wat...  ::)

gr. Twinkie

Edit: aanvulling van het spotlijstje: de 2811 heb ik er ook al eens voor gezien.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Martijn de Kuiper op 06 september 2011, 23:20:20
@Bruno

Mijn dank is groot ! Ik dacht al gek te worden....

Martijn
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Arjen-V op 06 september 2011, 23:32:09
Toevallig afgelopen zaterdag 3-9 geklikt 2803 met idd slechts 6 rijtuigen incl NS logo's ipv ÖBB logo's
(http://farm7.static.flickr.com/6206/6110203002_ea85809de6_b.jpg)
klik voor de flickr-site (http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/6110203002/in/photostream)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 07 september 2011, 00:19:14
slechts 6 rijtuigen incl NS logo's ipv ÖBB logo's

Heeft iemand al foto's gemaakt waarop je die NS logo's kunt zien?
Zijn ze over de OBB-logo's aangebracht?

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Maarten.T op 07 september 2011, 00:45:38
Nee ze zijn niet over de OBB logo's heen geplakt.

Heb helaas nog geen foto van het NS logo op het rijtuig.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Twinkie op 07 september 2011, 08:18:26
U vraagt, wij platen (en plaatsen)  ;D

De Benelux 9216 Amsterdam-Brussel van hedenmorgen, met details van de NS-logos's en aangepaste nummering van de rijtuigen.
Wederom geen complete stam: Ampz A-NS 61 81 18-91 014-9 en 015-6, Bmz A-NS 61 81 21-91 066-4, 067-2, 071-4 en 072-2. Er ontbreekt dus (weer eens) een Bmz in de trein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2525_met_Int_9216_Amsterdam_Brussel_Rotterdam_CS_07_09_2011_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ampz_A_NS_61_81_18_91_015_6_Rotterdam_CS_07_09_2011_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ampz_A_NS_61_81_18_91_015_6_Rotterdam_CS_07_09_2011_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bmz_A_NS_61_81_21_91_067_2_Rotterdam_CS_07_09_2011_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bmz_A_NS_61_81_21_91_067_2_Rotterdam_CS_07_09_2011_2.jpg)

Gegroet, Twinkie
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 07 september 2011, 11:02:12
Bedankt Twinkie!  (y)
Leuk om te zien.

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 07 september 2011, 13:01:30
Men had beter een aantal van deze rijtuigen kunnen huren en dan wat Tauri (die eerder bestonden dan de huige 186's) erbij toegelaten krijgen voor de HSL. Kan een stuk harder :)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Anoniem op 07 september 2011, 13:08:24
"Men" zal er wel over nagedacht hebben wat het handigst is gegeven financiële beperkingen, denk ik zo... ::)

Tauri zijn niet toegelaten in Nederland en - belangrijker nog, wegens de veel tragere procedures - België, TRAXXen wel. Voor een tijdelijke maatregel is een Taurus huren dus niet handig.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Albert.H0 op 07 september 2011, 13:28:44
Is beperkt, alleen OBB Tauri serie 1216 (Taurus 3) of gelijk hieraan kunnen onder DC. De meeste van de leasemaatschappijen zijn alleen AC, die hebben in plaats hiervan de serie 189 die wat betreft elektrische installatie erg lijkt op de 1216. Eigenlijk is de 1216 een 189 met een gewijzigde Taurus carrosserie. Wijzigingen zijn b.v. de deuren.

De Taurus 1 en2 hebben dus problemen op de trajecten buiten de eigenlijke HSL (Amsterdam-HSL/HSL-Rotterdam-HSL/HSL-Antwerpen en verder)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 07 september 2011, 13:47:16
Is beperkt, alleen OBB Tauri serie 1216 (Taurus 3) of gelijk hieraan kunnen onder DC. De meeste van de leasemaatschappijen zijn alleen AC, die hebben in plaats hiervan de serie 189 die wat betreft elektrische installatie erg lijkt op de 1216. Eigenlijk is de 1216 een 189 met een gewijzigde Taurus carrosserie. Wijzigingen zijn b.v. de deuren.
En hij is iets langer, de neus is iets anders van vorm, etc. etc. ;)
Er zijn in totaal 117 locs (OBB 50, SZ 32, PKP 10, WLB 5, ALEX 5, maar dan als U2 uitgevoerd) van het type U4, dus zou al krap geworden zijn als de NS er 14 lenen moet... :P

De Taurus 1 en 2 hebben dus problemen op de trajecten buiten de eigenlijke HSL (Amsterdam-HSL/HSL-Rotterdam-HSL/HSL-Antwerpen en verder)
Taurus 2 bedoel je. Taurus 1 (1016) heeft ook problemen met de 25 kV op de HSL, aangezien dit een monocourant subtype is. ;)

"Men" zal er wel over nagedacht hebben wat het handigst is gegeven financiële beperkingen, denk ik zo... ::)

Tauri zijn niet toegelaten in Nederland en - belangrijker nog, wegens de veel tragere procedures - België, TRAXXen wel. Voor een tijdelijke maatregel is een Taurus huren dus niet handig.
Weet ik, maar ik heb soms even een roze wolk nodig, net als iedereen ;D Achteraf zou het waarschijnlijk wel het overwegen waard geweest zijn, omdat je met 200 km/h al meer van een HST kan spreken dan met 160, maarja, de Fyra V160 is natuurlijk al veel langer in dienst dan ooit de bedoeling was...
Verder no offence, cynisme en sarcasme is moeilijk te herkennen op internet. ;) :)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Petertrein81 op 07 september 2011, 16:53:16
En hij is iets langer, de neus is iets anders van vorm, etc. etc. ;)
Er zijn in totaal 117 locs (OBB 50, SZ 32, PKP 10, WLB 5, ALEX 5, maar dan als U2 uitgevoerd) van het type U4, dus zou al krap geworden zijn als de NS er 14 lenen moet... :P
Je vergeet er nog wel een paar, 1x SLB (AT), 3x Adria (AT), 1x LTE(AT), 2x LogServ (AT), 1x MGW (DE), 3x RTS = Swietelsky (AT), 2x FUC (IT) en 2x Inrail (IT). En ik dacht dat Siemens er nog 2 of 3 op voorraad heeft, maar dat weet ik niet zeker.

Groet Peter,
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: laurent op 07 september 2011, 19:05:13
Klopt, maar had geen zin om die allemaal op te sommen en bovendien zijn ze lang niet allemaal als U4 uitgevoerd (SLB, LogServ (2x)). Siemens heeft er nog 2, 1 die ingezet wordt door RTS, dat is de loc die de train of ideas ook getrokken heeft bij de start in Hamburg en eentje die waar ik nog geen/weinig gegevens van heb. Echter, deze laatste is voorbestemd voor WLC, aangezien deze er 4 extra besteld hadden en er pas 3 geleverd hebben gekregen en staat nu in dat deels groene jasje voor Höldmayr. ;) De rode 183 702 is in ieder geval door zijn huurder Logserv overgenomen. Ik zie trouwens net dat mijn aantal van 117 niet helemaal klopt, ik heb voor RTS 3 locs gerekend terwijl ze er 4 inzetten en voor Logserv 2 terwijl het er 3 zijn. Ik zou zeggen dat er dus totaal 119 locs zijn, maar dit durf ik nu niet meer met zekerheid te zeggen.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Rick op 07 september 2011, 19:37:07
Heeft iemand al foto's gemaakt waarop je die NS logo's kunt zien?
Zijn ze over de OBB-logo's aangebracht?
Die foto's stonden ook al een tijdje op http://www.martijnhaman.nl/  ;)

Op Somda staat dat er nog een tweede stam OBB rijtuigen komt, met nog 3 reserve rijtuigen extra. Dat zijn dus 10 rijtuigen extra voor de NS.
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Chris2412 op 13 november 2012, 18:33:45
Heeft iemand deze rytuigen al als stam in huis?

groetjes Chris (y) (y) (y)
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Gert1 op 24 juni 2013, 12:57:35
Als het goed is, dan zijn de speciale modellen van MTE inmiddels verkrijgbaar.
Heeft iemand ze al in huis? Foto's zouden leuk zijn!
 (y)

mvg,
Gert
Titel: Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: NS-Daniël op 14 september 2013, 22:50:15

Ook ik houd me aanbevolen als er iemand foto's van deze rijtuigen heeft.. :)
Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: rail4marcel op 14 september 2013, 22:57:07
Heb ze gisteren bij MTE kunnen zien in de vitrine en ze zien er erg fraai uit.
Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: trainsdepot.org op 04 augustus 2019, 18:59:48
Hello everyone,

First of all please excuse the fact I am addressing you in English but unfortunately I don't speak Dutch.  :-[

As we are currently working on the Austrian railways archive on trainsdepot.org, we have hit a bit of a bump finding information about these coaches rented to Dutch railways. Maybe some of you will be able to help out.

How many coaches were rented to Dutch railways in total?
Do you have by any chance the registration numbers for the coaches?
How long were they used by the Dutch railways?
What happened to these coaches? They returned to OBB? Were they scrapped?

Thank you in advance!  (y)

All the best,
Tudor
Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Rondje_HO op 04 augustus 2019, 19:13:56
Hi Tudor,

Maybe you can find the information you are looking for on this site:

http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

With best regards, Martijn (not the Martijn from the above site  ;D )



Edit: on the bottom it says that they were returned to Austria, the 28th of november 2012.


Edit 2: the registration numbers are also mentioned, and some exchanges for some defective coaches.

Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Maarten.T op 04 augustus 2019, 20:38:12
https://www.v250.nl/bb-rijtuigen
Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: trainsdepot.org op 04 augustus 2019, 22:29:52
Hi Tudor,

Maybe you can find the information you are looking for on this site:

http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

With best regards, Martijn (not the Martijn from the above site  ;D )



Edit: on the bottom it says that they were returned to Austria, the 28th of november 2012.


Edit 2: the registration numbers are also mentioned, and some exchanges for some defective coaches.

https://www.v250.nl/bb-rijtuigen

Dear Martijn and Maarten.T,

Thank you for your swift replies and for pointing me in the right direction. With some help from Google translate I should be able to retrieve the information I was looking for.  (y)

Cheers!

Tudor
Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Rondje_HO op 05 augustus 2019, 12:40:11
You're welcome (y) If you need any help with translating just give a shout in this thread.

Best regards, Martijn.
Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: trainsdepot.org op 13 augustus 2019, 21:58:58
You're welcome (y) If you need any help with translating just give a shout in this thread.

Best regards, Martijn.

Dear Martijn,

Compiling the information you provided with the other sources, it seems we have managed to have a pretty clear picture of the history of Bmz 21-91.0 and Ampz 18-91 coaches:
- Bmz 21-91.0: https://www.trainsdepot.org/vehicle/449/bmz_21_91_0 (https://www.trainsdepot.org/vehicle/449/bmz_21_91_0)
- Ampz 18-91: https://www.trainsdepot.org/vehicle/511/ampz_18_91 (https://www.trainsdepot.org/vehicle/511/ampz_18_91)
(I hope there are not too many translation errors)

Thank you again for your help! :)

Cheers!

Tudor
Titel: Re: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
Bericht door: Rondje_HO op 13 augustus 2019, 22:30:39
Thank you, although the honor should go to Martijn Haman, he collected all the data on the carriages. This "Martijn" just pointed you in the right direction  ;D

Best regards, Martijn.