Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module door Bert55
Vandaag om 19:09:10
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:08:03
Messing op z'n Zweeds (h0) door Eelco Storm
Vandaag om 18:49:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:42:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:34:20
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 18:10:26
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 17:46:12
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
Vandaag om 17:41:25
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 17:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:04:19
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
  

Auteur Topic: Nieuweveenschekanaal  (gelezen 51457 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #75 Gepost op: 22 January 2012, 10:01:10 »
Eigenlijk is de auto een jaar te jong voor mijn baan(anno 1935) maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb ook wat rollend matrieel dat een jaartje of twee van de baan verdwenen was, dus gemiddeld zit ik wel goed.
Omdat ik toch met de camera bezig was heb ik ook maar een foto van de auto gemaakt:



mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:11:30 door guest7823 »

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #76 Gepost op: 22 January 2012, 11:10:40 »
wat een leuk karretje, ga je nog veel van dat soort details toevoegen aan de baan?

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #77 Gepost op: 16 February 2012, 20:34:00 »
Hey Rick,

Ik blijf het super vinden, een Nederlands baantje in NZ te bouwen, die Kiwi's weten niet wat ze zien als je er ooit iets mee op een show gaat doen. Helaas heb ik niet veel tijd om rond te loeren hier, maar blijf het toch regelmatig volgen. Je zult het trouwens best druk hebben op dit moment, het is toch volop season voor jou nu?

Cheers,

Henk  (y)
Cheers,

Henk

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #78 Gepost op: 27 February 2012, 03:35:08 »
Paul, dat is het plan ;)

Bedankt Henk, het is inderdaad een stuk anders dan de gebruilelijke Engelse, Amerikaanse en NZR banen. Of het in de smaak valt dat zullen we wel weer zien, aangezien het concept heel anders is dan het gebruikelijke. 
Je hebt goed geraden dat het hier druk is, niet alleen met Surf, maar ook met andere activiteiten dus de baan staat op een laag pitje voor nu. De brug is inmiddels ook geweathered, maar ik ben er niet 100% tevreden mee, dus misschien spuit ik het nog eens over. Als het straks weer een beetje kouder wordt dan zal de bouw hopelijk wat sneller gaan. Ondertussen wordt er wel druk doorgebouwd aan het rollend matrieel dus het werk ligt noet helemaal stil.

Cheers,
Rick

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #79 Gepost op: 05 March 2012, 20:42:25 »
Rick,

Ik denk dat het een goed initiatief is om tegen al dat Engelse en Amerikaanse geweld bij de Kiwi's een buitenbeentje te introduceren. Vaak zie je dat als een baan afwijkt van wat men verwacht dat veel aandacht oplevert!

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #80 Gepost op: 06 March 2012, 08:12:24 »
Het zou me niks verbazen Paul, maar de baan is niet tot stand gekomen daarvoor. De reden dat ik de baan bouw is omdat de periode, het matrieel en de regio me interesseren. Dat andere mensen het ook leuk vinden is mooi mee genomen, maar dat heeft geen enkele rol gespeeld in het ontwikkelen van het concept. Het is ten eerste een baan voor thuis waar ik lekker op kan rijden en rangeren, en als je dan toch bezig bent, waarom niet ook voor shows?

mvg,
Rick

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #81 Gepost op: 08 March 2012, 16:24:19 »
Ik snap het, tuurlijk doe je het niet voor de show, maar door jouw keuze zal je waarschijnlijk dus veel bekijks hebben.  (y)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #82 Gepost op: 18 September 2012, 06:59:55 »
Om te zorgen dat er geen ongelukken ontstaan tussen binnenkomende treinen en rangeerdelen of andere obstructies, en om te zorgen dat er ook geen binnenkomende treinen het diep in rijden moet er beveiliging worden geinstalleerd worden. Aangezien we te maken hebben met een lokaallijn is de beveiliging niet ingewikkeld. Qua seinen moet een enkele inrijder voldoende zijn. Het woord van de stationschef moet voldoende zijn voor vertrekkende treinen.

De inrijder is conform aan wat ik heb kunnen waarnemen op de NOLS lijnen van het SS type met losse bril. De maten zijn grotendeels ingeschat van foto's en een paar tekeningen van seinen van een wat later model. Ik heb een paar jaar terug een paar goede fotos gemaakt van het (incomplete) SS sein in het Spoorwegmuseum staat, die erg handig waren bij het maken van een werktekening.

Gewapend met een tekening is toen de paal gebouwd. Ook de arm van het sein werd overgetekend op wat messing plaat en uitgevijld. De oplettende lezer zal deze fotos wel herkennen:





De foto is inmiddels al een paar maanden oud, en tot vorige week is er weinig aan gedaan. Omdat ik even geen zin in het bouwen van rollend matrieel had ben ik maar verder gegaan.

Om weinig compromissen te maken wou ik het schaarmechanisme natuurgetrouw namaken, en daar zag ik aardig tegenop, net als het uitvijlen van een bril, niet het makkelijkste klusje om mooi strak te vijlen. In de paar maaden dat het sein op het hoopje "nog af te maken" lag heb ik de verschillende opties opgewogen, en daaruit is een los Plan de Campagne gemaakt.

Gewapend met wat moed en gereedschap is toen maar een aanval op een plaatje messing gedaan, en na de tweede aanval was het resultaat goed genoeg om een overwinning te verklaren. dit werd gevolgd door een plaatsje voor een 1,4mm gloeilampje, gemaakt van wat messing buis met dito dakje, dat is doorboord voor de lenzen van de lantaarn gevolgd door het mooi afdraaien en op lengte maken in de accuboor. Daarna is na het nodige rekenwerk de lantaarn op de juiste plaats gesoldeerd.

Na deze eerste schermutselingen was het lastigste deel van de campagne aan de beurt; het schaarmechanisme. Na een paar sommetjes en het nakijken van fotos kon de eerste poging worden gedaan. Onderaan de bril werd van twee stukjes 0,25mm messing draad gesoldeerd voor de schaar zelf. De kettingschijf was een slag die twee dagen duurde. Op de eerste dag werd door middel van geponste stukjes styreen de juiste vorm gemaakt, waarbij het contragewicht op de schijf werd verkregen door de combinatie van een kwart van een 4mm schijfje te combineren met 3/4 van een 3,14mm schijfje. Nadat de troepen(en de lijm) een nacht hadden gerust werd de schijf op twee plaatsen doorboord voor een as á 0,5mm en een pen voor de schaar á 0,25mm kon het een en ander getest worden.

Ook de seinarm had een as en een pen gekregen en nadat alles was geinstalleerd was bleek dat alles werkte naar wens, maar dat de slag net een beetje te klein was. Het gezegde dat geen enkel plan contact met de vijand overleeft bleek ook hier weer waar te zijn(al weet ik eigenlijk nog niet wie nu eigenlijk de vijand is ::) ;D) Het euvel werd snel verholpen door de pen op de schijf een beetje naar buiten te plaatsen, waarna alles naar tevredenheid bewoog en een overwinning kon worden gevierd.

Omdat het volk natuurlijk bewijs van de overwinning wil zien, zijn hier een paar fotos;
"Onveilig"



De kettingschijf is hierbij een beetje ver doorgedraaid, waardoor de schaar uit de pen is ontsnapt en het sein wat laag hangt.
"Veilig"



Om een idee van het priegelwerk te krijgen, de paal is hier 1,5mm breed.

De volgende stap is de verlichting en klimijzers, maar daarover volgt later meer.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:12:09 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #83 Gepost op: 02 October 2012, 07:41:53 »
Ondertussen ben ik ook weer bezig geweest met de inrijder. Op zich zit er niet al te veel detail op, al kost het uitzoeken wel wat tijd. Klimijzers bestaan uit 0,5mm messing draad, en zijn in voorgeboorde gaatjes gesoldeerd. Het andere soldeerwerk bestaat uit de geleiding van de lantaarn. In principe zijn het 2 0,25mm messing draadjes gesoldeerd op 0,5mm messing draad, een aan elke zijde van het 0,5mm draad. De 0,5mm stukjes draad fungeren als uithouder en zijn vlak gevijld met de 0,25mm draadjes. In het echt glijdt de lantaarn over deze geleiders en wordt door middel van katrol naar boven of naar beneden getrokken om de lantaarn aan en uit te kunnen doen vanaf spoorniveau.



De katrol voor de lantaarn en de geleiders voor de trekdraden zijn uit diverse groottes styreen strip en schijf samengesteld en aan de paal gelijmd. Ook is nog een klein contragewicht op de seinarm zelf gemaakt door middel van wat plakjes 1mm styreen staf



Op het kapje van de paal na is het sein in principe klaar om te spuiten. Voor de aandrijving heb ik ook al een paar ideeen, daarover volgt later meer.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:12:32 door guest7823 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #84 Gepost op: 02 October 2012, 08:10:09 »
Leuk Rick,
zulke seinpalen moet ik ook nog maken.
ik heb ze ook gezien met een rond gat in het sein blad





gr Jan
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:12:51 door guest7823 »

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #85 Gepost op: 02 October 2012, 09:11:01 »
Rick,

Zou je je werktekening met ons willen delen?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #86 Gepost op: 02 October 2012, 11:48:52 »
Bedankt Jan en Lennert.

De variant met het rond gat aan de rechterkant was me al bekend, maar de uitvoering op het schilderij is nieuw voor mij. Ik heb de variant met de losse bril gekozen omdat ik aardig zeker ben dat ze in het gebied rond Stadskanaal gebruikt werden rond die tijd.
Ik heb me ook aardig gebaseerd op deze pagina.

Lennert,
Ik zal de tekening van de week een beetje bijwerken(Ik heb een paar dingen aangepast t.o.v. de tekening) en dan kan ik hem dit weekend scannen. Let wel, ik heb de maten gegokt, dus er kunnen fouten in zitten ;)

mvg,
Rick

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #87 Gepost op: 02 October 2012, 13:41:48 »
Zijn dat niet Staatsspoorseinen?
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #88 Gepost op: 02 October 2012, 16:28:18 »
yep , staat ook in de tekst 8)  ;D

het nut van het gat in het seinblad op de zwartwit foto ontgaat mij volledig
Het is een onlogische plaats om verlichting er achter te plaatsen
« Laatst bewerkt op: 02 October 2012, 16:30:32 door roadster36 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11672
    • Mijn fotoarchief
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #89 Gepost op: 02 October 2012, 16:32:46 »
Dat lijkt me ook geen gat op die zw/w foto, eerder een wit vlak. Dat gat is zo groot, dat de seinarm volgens mij bij een beetje wind al dubbelvouwt...