Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat doen jullie als het koud wordt? door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:43:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Sam
Vandaag om 15:36:21
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 15:28:12
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Menno
Vandaag om 15:20:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 15:20:22
Raadplaatje door Tjalling
Vandaag om 14:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door Jelmer
Vandaag om 14:40:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 13:47:35
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:25:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 13:19:44
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:46:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:35:45
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:55:18
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 11:16:36
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:11:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Rick
Vandaag om 11:04:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:54:03
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 10:32:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:22:19
Roco 2025 door Bertje B
Vandaag om 09:59:50
Onbekend analoog bouwsteentje door henk
Vandaag om 09:56:48
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door mamory
Vandaag om 09:19:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 07:50:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:39:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RailEnthusiast
Vandaag om 05:58:39
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:29:51
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
18 September 2025, 22:33:36
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
18 September 2025, 22:33:07
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
18 September 2025, 22:13:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
18 September 2025, 21:36:58

Auteur Topic: Nieuweveenschekanaal  (gelezen 51390 keer)

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #45 Gepost op: 16 August 2011, 16:02:45 »
Misschien ten overvloede, maar de draaibrug na de Jonkerloods in Veendam (ri Stadskanaal dus) staat standaard open wanneer de S.T.A.R. niet rijdt. Of had je daar de mooie details al vandaan gesnoept?  (y)

Ziet er goed uit!

Thijs.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 16 August 2011, 20:57:04 »
A(h) 300 !
Een rijtuig daar gaat ook wat werk inzitten, ga je hem op je baan plaatsen?
En als terzijnertijd de foto's komen dan zien we die wel. En slim om de draden door het draaipunt heen te halen, is wel de simpelste minst fout gevoelig (y)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 17 August 2011, 12:00:37 »
Bedankt Thijs en Paul

Ik heb op Flickr al een paar fotos van de bruggen bij Tweede Exloermond en bareveld gevonden, en nog een paar fotos van de brug bij Muntendam van het Utrechts Archief, waarop ik me het meest heb gebaseerd. Ik woon een beetje ver van Veendam vandaan(~24 uur vliegen)om de brug te fotograferen, dus moet ik het doen met wat op het internet staat, wat soms een leuke uitdaging is. Meer fotos zijn natuurlijk welkom, vooral van de brughoofden en draaiinrichting  (y)

A 300 zal zeker wel op de baan verschijnen, maar het rijtuig hoort daar niet echt thuis. Het orgineel reed namelijk in Nieuw Zeeland, op kaapspoor ;D Het rijdt wel op H0 rails, want de wagen is gebouwd in 1:64. Ik ben nu een maandje bezig, en ik moet alleen nog het dak, draaistellen en details maken voordat het ding kan worden gespoten. Hier is het  bouwdraadje van het rijtuigje.

Ik probeer me zoveel mogelijk aan het KISS* principe te houden met electrische en mechanische dingen, want als het te ingewikkeld wordt, dan gaat het geheid op een beurs kapot.

Groet,
Rick
* Keep It Simple, Stupid

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #48 Gepost op: 17 August 2011, 12:43:23 »
Ik woon vlakbij Veendam. (Maar Bareveld is ook dichtbij zat)
Als je op google maps met pijltjes aangeeft vanaf welke hoek je graag de foto's wilt of welk detail, dan wil ik wel een paar kiekjes schieten.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 18 August 2011, 12:57:42 »
Fotos van de brug bij veendam zouden perfect zijn (y) De brug is zo te zien bijna gelijk aan de brug bij Muntendam, het voorbeeld van mijn brug. Ik stuur je morgenavond wel een PB met waar ik graag nog fotos van wil zien.

Alvast bedankt,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 17 September 2011, 13:07:14 »
Tussen andere projecten door heb ik ook nog wat kunnen doen aan de brug. Dankzij fotos van de draaibrug bij Veendam die Thijs voor mij heeft gemaakt(nogmaals bedankt daarvoor (y)) heb ik de juiste vorm van de brughoofden kunnen bepalen. Als eerste heb ik de ruwbouw van de middenpijler gemaakt. Het is een simpele doosvorm met een messing buisje door het midden voor de as van de brug. Het is belangrijk dat het buisje precies verticaal is, anders staat de hele brug scheef en vallen de treinen in het (model)water

Het eerste landhoofd is ook al gebouwd. De vorm is aardig ingewikkeld, met een ronde hap uit een wand voor de brug en verschillende uitsteeksels. De ruwbouw is uit 0,5mm styreen, net als de middenpijler. Omdat in de constructie van de brughoofden aardig ingewikkelde baksteen patronen voorkomen heb ik eerst de ruwbouw aangekleed voordat ik ze heb gemonteerd. Helaas waren de baksteenplaten die ik hier kon krijgen dubbel niks, dus moest ik zelf maar baksteentjes krassen ::) Als uitgangspunt heb ik Evergreen 0,75mm V-groove gebruikt, precies de hoogte van en H0 baksteen. Na een paar avondjes voor de TV met verstand op nul en een kraspen in m'n hand had ik genoeg baksteentjes voor het brughoofd. Met de bakstenen op hun plaats, kon het brughoofd in het landschap geplaatst worden. Helaas ligt het ding precies op een module overgang, dus nadat het brughoofd op z'n plaats gelijmd was heb ik met een railzaagje voorzichtig het brughoofd doormidden gezaagd. De holtes tussen de railbedding en brughoofd heb ik toen opgevuld met autoplamuur en gladgeschuurd om de brughoofden steviger te maken.
Zo ziet het er uit met de brug open:

Je kunt de overgang van de ene modulebak op de andere nu nog aardig zien, maar hopelijk wordt het een beetje minder zichtbaar als alles een kleurtje krijgt.
En zo ziet het er uit met de brug gesloten:

De ruwbouw voor het andere brughoofd wacht inmiddels ook al op bakstenen, maar dan moet ik eerst weer zin in bakstenenkrassen krijgen.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:08:25 door guest7823 »

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #51 Gepost op: 17 September 2011, 18:42:47 »
Nog ter indicatie hoe het paadje (lees: platgetrapt gras met wat modder erdoor) loopt, tussen de struiken door, die naar de "steiger" gaat vanaf waar men ... euh... de brug kan bedienen??? Weet alleen niet of het bij jou zo past. Zie foto's (Met dank aan google maps / street view)

« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:08:58 door guest7823 »

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #52 Gepost op: 17 September 2011, 18:44:04 »
Ben nog wat vergeten....  :o :-[ :-[ :o
Het ziet er enorm goed uit! Ook al is dit nog maar een begin, wordt echt super!

Thijs  (y)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 23 September 2011, 23:49:31 »
Nog bedankt Thijs (y)
Ik heb op fotos uit de jaren '30  geen enkele brug met zo'n steiger gezien. Volgens mij waren de bruggen toen altijd gesloten, en als er een boot langs moest, dan zat de brugwachter even opgesloten op de brug totdat de boot voorbij was ;D
Voor een museumspoorlijn als de STAR die niet elke dag treinen laat rijden is het natuurlijk beter om de brug alleen dicht te draaien als er treinen rijden zodat men niet continu een brugwachter nodig zijn. Dus moet de brugwachter op de opengedraaide brug zien te komen.
In ieder geval bedankt voor de suggestie (y)

Verder valt er weinig te melden, behalve dat ik weer voor de TV zit met een kraspen. 

mvg,

Rick

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 06 October 2011, 03:37:12 »
Dat gaat er goed uitzien Rick! ben benieuwd als het een kleurtje heeft hoe het dan smoelt  ;D

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #55 Gepost op: 06 October 2011, 10:23:52 »
In veendam ging de brugwachter/stationschef met een bootje naar de overkant. Een aantal jaren geleden was een restant van dit bootje nog onder de brug herkenbaar. Ik moet er nog ergens een foto van hebben liggen. Het was een stalen bootje van 1,5m breedte en 3-4m lengte.Artitec heeft denk ik wel zo iets in de collectie.

Erik

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 06 October 2011, 14:56:54 »
Dat zou kunnen, dat is van voor mijn tijd. Wij lopen altijd gewoon over de sluis heen, kan me voorstellen dat men dat vroeger ook deed. Want vanaf de stationskant kom je ook niet zo makkelijk een paar meter naar beneden, daar zit geen trap ofzo, al weet ik niet hoe dat in 1909 was ;)
De steiger is naar mijn weten origineel, zowel in Veendam als Bareveld. Hier zit de brug namelijk ook vergrendeld in uitgedraaide positie.

Groet, Tim (o.a. brugwachter bij de STAR)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 06 October 2011, 23:17:48 »
Bedankt heren (y)

Ik kan geen steiger op de brug van muntendam vinden op fotos uit 1935, dus voor nu laat ik de steuger achterwege. Het lijkt mij waarschijnlijk dat in de latere laren van de lijn, toen het verkeer al aardig was geslonken dat toen de brug voor langere tijden openstond. In 1929 reden op de lijn Assen-Stadskanaal 17 reizigerstreinen per dag, waarbij het mij logisch lijkt dat ivb. met veiligheid bruggen maar voor een korte tijd openstonden

Verder is er weinig gebeurd aan de modelbrug. De middenpijler is nu volledig aangekleed, en alleen de randjes moeten nog wat bijgewerkt worden. Het andere brughoofd begint ook al ergens op te lijken.

En speciaal voor Paul:
A 300 in Nieuwerveenschekanaal

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:09:24 door guest7823 »

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #58 Gepost op: 13 October 2011, 23:27:46 »
Poeh poeh... ;D Mooi hoor!

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 23 December 2011, 21:19:56 »
Mooi hoor die A300 en ik maar denken aan een vliegtuig ;)