Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 07:26:30
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Nieuweveenschekanaal  (gelezen 48932 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 985
    • J.M.Models
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #105 Gepost op: 05 januari 2014, 21:17:38 »
Dan zal ik dat eens proberen. Dank voor de tip.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #106 Gepost op: 03 februari 2014, 08:17:37 »
In de voorbereiding voor de show die in het laatste weekend van Januari plaats heeft gevonden is er heel wat gebeurd. De laatste fotos die hier geplaatst zijn tonen een zee van hout en kurk. Met een naderende deadline is het verassend hoe snel spul opeens kan gebeuren...

En toen was er een baan:



Zoals valt te zien, de hele baan is gegroend, de locloods staat er maar het is nog lang niet af.

De twee grote bakken zijn opgebouwd met dezelfde technieken als de smalle bak, een basis van piepschuim met daarover een laagje gips. De grote bakken zijn grotendeels aangekleed met een paar kleurtjes Woodlands Scenics ground turf dat voorhanden was, en in een paar hoekjes groeit ook al wat electrostatisch gras. het riviergrind ballast voor het hoofdspoor is een mengsel van twee kleurtjes WS ballast, terwijl de rest van het terrein volgens voorbeeld met locomotief as is aangekleed. Voor extra natuurgetrouwheid had ik al een tijd geleden een bakje echt stoomloc-as in een hoekje staan om fijngeslagen en gezeefd te worden. Zo gezegd zo gedaan werd het formaat van de as verkleind naar H0 formaat en op de baan gelegd. Daar viel het plan uitelkaar. Wat blijkt, de as houdt niet van de water-met-zeepsop mix, die vrolijk bovenop de as bleef liggen. Toen maar eens spiritus proberen, en ja, dat lukte met een beetje moeite. Met twee weken voor de show had ik de tijd niet om ander spul op te halen, dus zo goed en zo kwaad als het ging is het me gelukt om de hele baan met loc-as te ballasten.

Ook het perron is in de laatste weken gebouwd. De perronwanden waren aardig rechttoe rechtaan, gewoon een plak balsa met een groef erin voor het horizontalen deel, en talloze kleine paaltjes van basswood (=Amerikaanse linde) die na het lijmen allemaal in een verweerd zwartbruin creosootkleurtje zijn geschilderd. Het perron is op hoogte gebracht met een paar plakken balsa, met een laagje ballast vermengd met wat fijn zand om het af te maken.

Voor de show zijn nog een paar gebouwtjes geleend. Het vloekt compleet met het idee van wat ik in m'n hoofd heb qua hoe het er uit moet zien, maar dat weet het publiek gelukkig niet...

Helaas heb ik niet veel fotos gemaakt, had het veel te druk met de show te organiseren en achter de baan te staan. Hieroder de tweede foto van het weekend.



mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:18:12 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #107 Gepost op: 09 februari 2014, 09:38:09 »
Het eerste gebouw dat voor Nieuweveenschekanaal is gebouwd is de locloods. In principe is de locloods een verkorte uitvoering van de voormalige locloods te Assen.

Om te beginnen waren de hoofdafmetingen vastgezet. De deurafmetingen van de MK locloods zijn gebruikt als beginpunt, met de rest gegokt van fotos. De lengte van het spoor waar de locloods staat bepaalde hoe lang de loods kon wezen. Gewapend met deze informatie kon een tekening gemaakt worden. Omdat tekengerei niet bij de hand was maar de laptop wel is het voor de verandering in AutoCad uitgetekend.



Gewapend met de tekening werd wat styreen tevoorschijn gehaald en kon ik beginnen. De basisconstructie bestaat uit een plak 0,75mm styreen. De bakstenen zijn van Plastruct. Niet zo mooi als Slaters, maar het is verkrijgbaar en de loods moest af. Ik heb bakstenen op schaal "TT" gebruikt, wat ongeveer overeenkomt met halfsteensverband in 1:87. Een groot deel van wat de loods mooi maakt zijn de diverse lagen baksteen. Het ziet er weliswaar mooi uit, maar het kost wel wat moeite en een heleboel plakken styreen om de bakstenen op de juiste hoogte te brengen.



De muren zijn vlak opgebouwd, en nadat de muurdelen af waren zijn de muren samengelijmd tot een gebouw. Natuurlijk is de klinkervloer in de loods niet vergeten



Meer volgt later...

mvg
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:18:29 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #108 Gepost op: 01 maart 2014, 20:18:48 »
De basis van het dak bestaat ook uit 0,75mm plaat. Daarop zijn windveren en steunbalken aangebracht.



De vorm van de windveren zijn erg kenmerkend voor de locloods, en het heeft een beetje werk gekost om het een beetje gelijkend te maken. Hier en daar zin een paar dingen versimpeld, maar de totaalindruk vind ik aardig geslaagd.



Daarna zijn de deuren gemaakt. Natuurlijk moet alles open en dicht kunnen. Om dit te doen zijn simpele scharnieren uit messing strips en draad gebogen. De rest van de deur is gewoon styreen met plankenmotief.



En ook de zijdeur heeft dezelfde behandeling gehad.



mvg,
Rick




« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:18:49 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #109 Gepost op: 01 maart 2014, 20:24:46 »
Simpel?
Ik vind het al heel overtuigend

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #110 Gepost op: 30 april 2014, 13:33:24 »
Hoog tijd om het bouwverslag van de locloods eens af te maken nu ik met het volgende gebouw ga beginnen ::)

De ramen zijn van 0,5mm vierkant gebouwd, een klusje waarbij een fles bier en een film om afleiding te zorgen erg belangrijk zijn. Dan is het gewoon een kwestie van spul op een plank in elkaar lijmen, en als het af is in de loods lijmen.



Zo ontstaan ze dus, het bovenste deel met de boog kon in het echt open, dus is het ook in model een los onderdeel.

En als beide onderdelen in de loods zijn gelijmd ziet het er zo uit.



Sommige ramen hebben het bovenste deel open staan, de rest staan dicht voor een beetje variatie. Ook is wat styreen aan de onderkant van het gebouw gelijmd om de spatlaag na te bootsen.

Toen nog een ppar stripjes op de dakranden gelijmd, en het ding was klaar voor een likje verf.

Maar eerst moet ik een paar fotos maken...

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:19:08 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #111 Gepost op: 30 april 2014, 14:19:03 »
Fraai werk! Dat raampjes plakken herken ik... dat lijkt maar niet op te schieten  ;)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #112 Gepost op: 30 april 2014, 14:31:55 »
(y) (y)
Mooi hoor!

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #113 Gepost op: 01 mei 2014, 12:53:53 »
Bednkt heren

Op het dak horen pannen te liggen. Maar omdat het maar een week tot de tentoonstelling was moest het opschieten. Dus maar een rol afplaktape gevonden en nu heeft de loods een asfaltdak. tzt. zal de afplaktape nog een keer vervamgen worden door pannen, maar haast heeft het niet. De laatste paar dagen voor de show een beetje gekliederd met verf, en toen zag het er best aardig uit. Voor voegen was geen tijd dus dat komt ook nog een dezer dagen gebeuren.

En zo staat de loods er nu bij:





En nu op naar het volgende project.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:19:20 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #114 Gepost op: 22 mei 2014, 23:58:19 »
Het volgende project is het stationsgebouw. Als NOLS lijntje moet er ook een echt NOLS gebouw komen. De NOLS hanteerde een aantal standaard ontwerpen, waaronder het type Rolde.

Tekeningen zijn afkomstig van de bouwer van de modelbaan "Station Rolde", Fokko Feenstra.

Bewapend met de tekeningen, fotos en een scherp stanleymes is een lap styreen tevoorschijn gehaald.



Ik ben maar begonnen met de goederenloods. Eerst de muur uit V-groove styreen gesneden. Natuurlijk was de locloods geen simpel doosje, maar moesten er diverse frutsels aangebracht worden. De deuren moeten ook open dus het interieur werd ook onder handen genomen



En dan maar verder met de bakstenen fundering.



mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:19:40 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #115 Gepost op: 23 mei 2014, 08:26:03 »
Ziet er nu al mooi uit. Die NOLS gebouwen behoren ook tot mijn favorieten. De stations langs de vechtlijn (Zwolle-Emmen) zijn in dezelfde stijl en ademen een prachtige sfeer in een schitterend landschap. Zo kun je op (voormalig) station Dalfsen na een flinke wandeling door de bossen lekker op het terras een biertje happen. Dit terras bevindt zich aan de perronzijde, de zonkant.
plaatje:http://stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=dalfsen&num=37

succes met de bouw
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2014, 08:33:49 door Hendrik Jan. Reden: linkje toegevoegd »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #116 Gepost op: 26 mei 2014, 13:15:57 »
Bedankt Hendrik,

Het is inderdaad een kenmerkende bouwstijl, des te beter voor het NOLS sfeertje wat ik op probeer te wekken.

Ook valt er wat voortgang te tonen aan het stationsgebouw. De deuren zijn aan de buitenkant van de muur gehangen en hebben natuurlijk de kenmerkende schoren aan de buitenkant.



Het laatste onderdeel van de goederenloods was het raam. Geen modern ding met een plaat glas, maar allemal kleine raampjes. Het mocht even duren maar het resultaat mag er wezen.


En nu aan de slag met het stationsgebouw zelf...

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:19:54 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #117 Gepost op: 13 juni 2014, 08:41:12 »
Stilletjes aan begint het stationsgebouw zelf vorm te krijgen. De basis is in principe hetzelfde als de locloods, 0,75 mm als basis en baksteenplaat erover gelijmd. De wand is in het echt verdeeld in lagen, met twee natuurstenen banden tussen het baksteengeweld. Dat maakte het bouwen een stukje minder moeilijk omdat je niet meteen een hele wand hoeft uit te snijden.

Hier is de voorgevel aan de beurt.



De architect van het station is ook crea bea met de kozijnen geweest, het ziet er mooi uit maar het was geen makkie om het na te bouwen



Ook het vak voor de stationsnaam is gedecoreerd. In de achtergrond een van de eindgevels die ook weer een leuk lijnenspel vormen



En voor de leuk, de voorgevel nog een keer



mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:20:09 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #118 Gepost op: 13 juni 2014, 11:08:36 »
zozo,
dat gaat snel (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #119 Gepost op: 28 november 2014, 11:03:50 »
En toen was het weer een hele tijd stil...

Maar stilletjes aan wordt er aan het stationsgebouw doorgebouwd. Het ramen bouwen heeft een aardige tijd geduurd om de structuur van de echte ramen na te bouwen. Lekker met verstand op (bijna) nul met een tv serie op de achtergrond raampjes stuk voor stuk in elkaar plakken. Het is me uiteindelijk gelukt, al zitten er in de muurplaten nog een aantal gaten. De ramen voor die gaten zijn in elkaar geplakt, en worden straks los gespoten of geverfd. Als het gebouw de 3D fase heeft bereikt worden de losse ramen en deuren in een open positie gelijmd om het gebouw wat meer leven te geven.

Ik ben nu halvewege met het maken van de versieringen boven de ramen en deuren. Dan de schoorstenen nog en dan kunnen de muren samengelijmd worden 8)

De voorgevel



De perrongevel



Een uitvergroting van de vorige foto, al dat priegelwerk op de vierkante millimeter onder de loupe.



Mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 21:20:28 door guest7823 »