Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:00:16
Alweer is de Weller soldeerbout defect door bellejt
Vandaag om 18:56:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:40:21
Roco 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 18:27:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 18:24:23
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:07:25
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:07:16
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:57:50
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:56
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven door Ronald Halma
Vandaag om 17:52:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:53:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NS2408
Vandaag om 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:30:19
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 15:55:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans v H
Vandaag om 15:04:52
Märklin 2025 door RodeDuivel
Vandaag om 14:18:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eelco Storm
Vandaag om 14:16:14
Welke decoder is dit? door bellejt
Vandaag om 13:08:56
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:20:26
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:54:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 11:49:38
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Simplex
Vandaag om 10:57:57
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:23:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
  

Auteur Topic: Nieuweveenschekanaal  (gelezen 51345 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #90 Gepost op: 02 October 2012, 19:49:43 »
uh, het wit op de paal is veel donkerder, dus het is heus wel een gat...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11669
    • Mijn fotoarchief
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #91 Gepost op: 02 October 2012, 20:04:31 »
Jamaar de lucht is dan weer donkerderder dan het wit op de seinarm... Toch?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #92 Gepost op: 03 October 2012, 10:47:09 »
Het zou maar zo een optisch effect kunnen zijn. Een fel tegenlicht zal het zo lijken dat het gat groter lijkt dan dat het is. En dan heb je het nog niet over de kwaliteit van de films, cameras en optiek van toen, dat het beeld weer kan vertekenen. De bordesseinen die vroeger aan een kant van Amsterdam CS stonden hadden trouwens ook zo'n gat voor de gekleurde glazen, al waren de armen van die seinen dan wel weer korter(maar ik vermoed dat ruimtegebrek daarvoor de oorzaak is)

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #93 Gepost op: 18 October 2012, 20:43:54 »
Belofte maakt schuld, en hier is eindelijk de tekening.



Excuses voor het lange wachten, ik was het ondertusssen alweer half vergeten :-[ klik voor een vergroting, en als dat nog niet genoeg is dan kan ik het orgineel toesturen.

Ondertussen heeft het sein ook wat voortgang geboekt. Ik ben de laatste tijd grotendeels bezig geweest met de aandrijving. Dit bestaat uit een stepper motortje dat ik ooit eens uit een camera had gesloopt. Via wat dun vissnoer drijft het motortje de groefschijf aan, min of meer conform aan de werkelijkheid. Een licht veertje houdt de andere kant van de lijn strak zodat het sein ook weer terug naar stop kan vallen.

Het geheel wordt aangedreven door een Ardunio board waarvoor ik een simpel programma heb geschreven. Door het programma aan te passen kan ik de slag en snelheid van het sein bepalen.

Hoe het er in werkelijkheid uitziet:





Tenslot ben ik ook begonnen met het spuiten van het sein. De arm zelf is signaalrood van MK, bedoeld voor bufferbalken, maar het komt hier ook overtuigend over. De rest wordt gespoten in de gebruikelijke Humbrol kleuren.



mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:13:23 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #94 Gepost op: 15 January 2013, 10:50:24 »
Het werk ligt nog niet helemaal stil, al zijn er continenten die sneller zijn...
Ten eerste is het sein nu geheel van kleur voorzien, en is alleen nog een laagje zijdemat nodig en wat gebruikssporen. De paal is meteen maar geinstalleerd in het landschap.



Vervolgens ben ik ook eens aan het gipsen geweest om het piepschuim een wat mooiere vorm te geven, waarna het op kleur is gebracht. Toen waren de rails aan de beurt om een laagje roest en vuil te krijgen.
Daarna kwam al snel de ballasttrein:



De ploeg ging snel te werk met het lossen van het ballast, gevolgd door het uitspreiden volgens een simpel maar effectieve techniek(het gebeurde in het echt ook zo).



Ballast scheppen is dorstig werk....



Na het lichten van de rails is de lijn weer een stukje verder. Voor het resultaat mag je weer naar boven scrollen voor foto 1

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:14:05 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #95 Gepost op: 02 February 2013, 10:51:45 »
Om maar verder met de infra van de baan te gaan, zijn nu de ontkoppelingsmagneten aan de beurt. Mijn magneten zijn gebaseerd op wat Floris hier een paar jaar terug heeft laten zien met keukenkastdeurmagneetjes, maar dan aangepast naar mijn gebruik. Men begint met de grondstoffen:



Na wat sloopwerk heb je een magneet en twee stalen plaatjes(Nieuwe, scherpe beitels zijn niet geschikt voor dit klusje, al is het nog niks met wat ik vandaag met surfen heb gepresteerd... ::) :P)
De magneet wordt in twëen gebroken en weer samegelijmd om de juiste breedte te krijgen



De stalen plaatjes worden in de lengte ook wat ingekort en samengelijmd zodat ze ongeveer 1mm boven de magneten uitsteken. Ze worden daarna met een klodder lijm in een gat gelijmd onder het spoor dat gegraven is door de voorgenoemde beitel.



Met de magneten de ik gebruik komt de magneet net boven de onderkant van de rails uit, wat makkelijk weggemoffeld kan worden onder wat ballast.
En, het werkt!



De helft van de baan heeft nu magneten, de andere helft volgt hopelijk deze week.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:14:41 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #96 Gepost op: 28 February 2013, 00:09:49 »
Tussendoor en ik ook wat begonnen aan het groenen van de inrijbak met wat spul dat ik voorhanden had. Later komt er nog meer, maar eerst moet ik wat inkopen gaan doen.

Het handige van zo'n relatief kleine bak is dat je het ding makkelijk even naar buiten sleept om een paar fotos te maken op een mooie zomersdag
De NS 5301 wacht voor een onveilig sein met een korte goederentrein.



Na wat rangeerwerk vertrekt de tegentrein weer richting Stadskanaal met een andere samenstelling.



Ook de reizigers kunnen naar Stadskanaal(en verder) per trein



Het stuk hout in de eerste en tweede fotos wordt als de bak niet gebruikt wordt een kwartslag naar boven gedraaid en vastgeschroefd. Dit dient ter bescherming van de seinpaal bij het verplaatsen van de bak.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:15:12 door guest7823 »

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #97 Gepost op: 15 May 2013, 19:41:04 »
Hallo,

Wat een geweldig mooie baan!

Groeten van de bouwer van Nieuwerveen.(lijkt erop ;D)
Thomas

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #98 Gepost op: 12 September 2013, 04:37:26 »
Eindelijk valt er weer wat te melden van de bouw.

Nadat ik een aantal spulletjes uit NL had ontvangen ben ik weer eens aan de slag gegaan met wat spul voor Nieuweveenschekanaal. Naast wisselstellers en fietsen had ik ook een waterkraan besteld, dus ben ik daar maar mee aan de slag gegaan. De kraan is min of meer gebouwd volgens de instructies. Op fotos uit de jaren '30 merkte ik op dat een aantal watrekranen een leren sok hadden om het vullen van aannemelijk de kleinere stoomocs een beetje makkelijker te maken. Ik heb zo'n sok uit wat dik aluminiumfolie gemaakt. Dat folie was afkomstig van een fles drank, en was net de juiste dikte om een mooie sok te vormen die niet te stug of te slap was.
Hier de ongeschilderde waterkraan



Nadat de waterkraan geschiderd was ben ik aan de slag gegaan met wat balsahout om een kolenpark te bouwen, wat ook best lukte. Gevolgd door dit succes ben ik maar begonnen aan een verhoogde laad/losplaats. Bij de bouw van het emplacement hebben de plaatselijke groentetelers en veetelers een aanvraag gediend voor een lange verhoogde laadplaats zodat men meerdere wagens tegelijk kan laden voor de Zuidlaarder- en Groningermarkt en zodat men de bloemkolen rond oogsttijd snel naar de veiling of klant kunnen sturen.
Een lange losplaats geschikt voor drie wagens is dus gebouwd.
Zo begint een hoekje van de baan al aardig op te vullen



En van wat dichterbij



Het kolenpark en de losplaats moeten nog verder afgewerkt worden, maar het lijkt al ergens op.

Ik ben nog niet helemaal zeker van de positie van de waterkraan. Zoals het ding er nu bij staat lijkt mij wel aardig, maar ik vraag me af of dat wel normaal is voor de NS. Op fotos van grotere stations zie je ze wel aan het eide van perrons staan, maar daar moet dan een lantaarn op ivb. met aanrijdingsgevaar.

Waar de kraan nu op de baan staat kun je geen loc vanaf de hoofdlijn opvullen, maar bij het vullen sta je ook geheel vrij van rangeersporen. Als kopstation moet je toch omlopen, en alls je toch aan het omlopen bent dan ben je in een beweging toch bij de waterkraan. Toch is het weer extra gedoe als locpersoneel als de kolenbunker nog niet leeg is.

Al je de waterkraan een beetje opzij schuift staat de kraan naast de wissel van hoofd- naar omloopspoor, maar dan blokkeer je mogelijk andere rangeerbewegingen.

Heeft iemand anders nog ideen hierover?

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:15:57 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #99 Gepost op: 26 December 2013, 11:17:23 »
Elke baan is een controlepaneel nodig, dus werd het hoog tijd dat Nvk post T werd gebouwd.

Als rangeerbaan is het controlepaneel relatief simpel gehouden. Naast de digitale besturing (een Marklin 6021) is de baan ook opgedeeld in ouderwetse blokken. De wissels worden door servos bestuurd en door schakelaars bediend. De kast waarin alle electronica wordt gehuisvest is groteneels gebouwd met multiplex dat uit een donker hoekje in de schuur is gevonden, met een lap modelbouwtriplex voor het schakelpaneel. De profi houtbewerkers zullen het vast beter kunnen, maar ik vind het er best aardig uit zien.



De vorm is min of meer afgekeken van een electromechanische blokkast zoals die in seinhuizen was te vinden. De bovenste laag schakelaars doet het sein en de wissels, de laag daaronder bedient de blokken. Naast de 6021 is nog ruimte voor een analoge trafo.

Naast het controlepaneel ben ik ook bezig geweest met een paar Artitec wisselstellers, die uiteraard zijn aangesloten op de wissels. De kloot(het gewicht) is met styreen wat dikker gemaakt maar voor de rest is het zo uit de verpakking.



mvg,
Rick

« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:16:25 door guest7823 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #100 Gepost op: 26 December 2013, 12:00:37 »
Dat ziet er goed uit  (y)
Het was even stil,maar dat was dus niet omdat er niks meer werd gedaan.
Ben benieuwd naar een volgende update  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #101 Gepost op: 04 January 2014, 10:48:04 »
Bedankt Floris (y)

Een schakelpaneel moet natuurlijk iets bedienen, dus moeten er servos ingebouwd worden. De  servos waren samen met de electronica besteld en kosten bijna niks. De servos komen met een zakje schroefjes en andere onderdelen, dus het enige dat er bij moest worden gemaakt waren een paar houten klosjes om ze onder de baan te monteren.
Eerst werden de klosjes voorgeboord



Dan kon alles inelkaar geschroefd worden.
Met de hulp van een paar printerkabels en stekkers worden de servos met het schakelpaeel verbonden. De stekkertjes die op de servos zitten worden erafgeknipt en hergebruikt in de verbindingen naar de printplaat.



Ook worden de servos voorzien van een armpje, een beetje aangepast van een van de geleverde armpjes. In het armpje zit een stuk 0,6mm(0.025”) verenstaal gebogen dat in de wisseltong steekt. Omdat de electronica automatisch de eindpunten opzoekt moeten de servos in het midden staan bij montage, waarvoor ze worden aangesloten aan de electronica.



Dan is het een kwestie van een dike klodder lijm, twee schroeven die het spul op z’n plaats houdt totdat de lijm droog is en de servos zijn gemonteerd. Met de electronica worden de eindpunten, richting en snelheid ingesteld en klaar is kees.



Verder is de baan al ingeboekt voor de eerste show aan het einde van de maand. Dat wordt dus als een gek de scenery presentabel maken. Tenminste is de electronica min of meer af. Gebouwen wordt het ook niet voor die show, behalve de locloods, daarover volgt meer later...

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:17:54 door guest7823 »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #102 Gepost op: 04 January 2014, 11:47:27 »
In één woord prachtig! Ik blijf je bouwsels volgen. (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #103 Gepost op: 05 January 2014, 00:56:27 »
Effe een vraag over de wisselsteller van artitec. Ik wil deze ook op de wissel aansluiten maar ik krijg de kleine hendel met gewicht niet mee om.
Hoe heb jij dat gedaan?

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #104 Gepost op: 05 January 2014, 03:50:05 »
Bedankt heren

Het antwoord op de kloot(=gewicht) van de wissel is simpel. Hij gaat niet om, maar dat hoort eigenlijk ook niet. Voor zover ik weet zijn deze wissels in het echt ontworpen zodat als je de wissel openrijdt, de kloot niet naar de andere kant valt, en dus weer terug naar de oorspronkelijke stand valt als het rangeerdeel is gepasseerd. Om het wissel om te zetten moet je de kloot naar de andere kant gooien. en dan volgt de lange handel, die aan de wisseltongen vast zit. 

In ons modelwereldje gebruiken we de wisseltongen om de wisselsteller om te zetten, en daarmee doe je in de ogen van de wisselsteller hetzelfde als een wissel openrijden. De kloot doet dus precies waar het voor ontworpen is, en blijft aan de oorspronkelijke kant hangen. Als je de kloot wel precies wil laten doen wat het in het echt doet, dan kun je het beste een draadje aan de onderkant van de kloot solderen, en de wisseltongen aan dat draadje verbindt. Zo drijf je kloot aan, en de hendel volgt wel.

mvg,
Rick