Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 19:00:16
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
bellejt
Vandaag
om 18:56:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:40:21
Roco 2025
door
Jeroen Water
Vandaag
om 18:27:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric v C
Vandaag
om 18:24:23
Aachenau West
door
741230
Vandaag
om 18:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 18:07:25
Piko 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:07:16
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 17:57:50
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:54:56
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:52:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 16:53:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
NS2408
Vandaag
om 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 16:30:19
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801
door
Freddy
Vandaag
om 15:55:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frans v H
Vandaag
om 15:04:52
Märklin 2025
door
RodeDuivel
Vandaag
om 14:18:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:16:14
Welke decoder is dit?
door
bellejt
Vandaag
om 13:08:56
Da's Daz 2
door
Keska
Vandaag
om 12:20:26
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 11:54:26
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 11:49:38
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979)
door
Simplex
Vandaag
om 10:57:57
Beilhack xrotm: rijrichting
door
rjr
Vandaag
om 09:23:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing
door
MOVisser
Vandaag
om 00:14:19
Problemen met digitale koppeling Roco
door
phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nieuweveenschekanaal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuweveenschekanaal (gelezen 51345 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Re:Nieuweveenschekanaal
«
Reactie #90 Gepost op:
02 October 2012, 19:49:43 »
uh, het wit op de paal is veel donkerder, dus het is heus wel een gat...
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Eelco Storm
Pauze
«
Reactie #91 Gepost op:
02 October 2012, 20:04:31 »
Jamaar de lucht is dan weer donkerderder dan het wit op de seinarm... Toch?
Beached
«
Reactie #92 Gepost op:
03 October 2012, 10:47:09 »
Het zou maar zo een optisch effect kunnen zijn. Een fel tegenlicht zal het zo lijken dat het gat groter lijkt dan dat het is. En dan heb je het nog niet over de kwaliteit van de films, cameras en optiek van toen, dat het beeld weer kan vertekenen. De bordesseinen die vroeger aan een kant van Amsterdam CS stonden hadden trouwens ook zo'n gat voor de gekleurde glazen, al waren de armen van die seinen dan wel weer korter(maar ik vermoed dat ruimtegebrek daarvoor de oorzaak is)
mvg,
Rick
Beached
«
Reactie #93 Gepost op:
18 October 2012, 20:43:54 »
Belofte maakt schuld, en hier is eindelijk de tekening.
Excuses voor het lange wachten, ik was het ondertusssen alweer half vergeten
klik voor een vergroting, en als dat nog niet genoeg is dan kan ik het orgineel toesturen.
Ondertussen heeft het sein ook wat voortgang geboekt. Ik ben de laatste tijd grotendeels bezig geweest met de aandrijving. Dit bestaat uit een stepper motortje dat ik ooit eens uit een camera had gesloopt. Via wat dun vissnoer drijft het motortje de groefschijf aan, min of meer conform aan de werkelijkheid. Een licht veertje houdt de andere kant van de lijn strak zodat het sein ook weer terug naar stop kan vallen.
Het geheel wordt aangedreven door een Ardunio board waarvoor ik een simpel programma heb geschreven. Door het programma aan te passen kan ik de slag en snelheid van het sein bepalen.
Hoe het er in werkelijkheid uitziet:
Tenslot ben ik ook begonnen met het spuiten van het sein. De arm zelf is signaalrood van MK, bedoeld voor bufferbalken, maar het komt hier ook overtuigend over. De rest wordt gespoten in de gebruikelijke Humbrol kleuren.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:13:23 door guest7823
»
Beached
«
Reactie #94 Gepost op:
15 January 2013, 10:50:24 »
Het werk ligt nog niet helemaal stil, al zijn er continenten die sneller zijn...
Ten eerste is het sein nu geheel van kleur voorzien, en is alleen nog een laagje zijdemat nodig en wat gebruikssporen. De paal is meteen maar geinstalleerd in het landschap.
Vervolgens ben ik ook eens aan het gipsen geweest om het piepschuim een wat mooiere vorm te geven, waarna het op kleur is gebracht. Toen waren de rails aan de beurt om een laagje roest en vuil te krijgen.
Daarna kwam al snel de ballasttrein:
De ploeg ging snel te werk met het lossen van het ballast, gevolgd door het uitspreiden volgens een simpel maar effectieve techniek(het gebeurde in het echt ook zo).
Ballast scheppen is dorstig werk....
Na het lichten van de rails is de lijn weer een stukje verder. Voor het resultaat mag je weer naar boven scrollen voor foto 1
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:14:05 door guest7823
»
Beached
«
Reactie #95 Gepost op:
02 February 2013, 10:51:45 »
Om maar verder met de infra van de baan te gaan, zijn nu de ontkoppelingsmagneten aan de beurt. Mijn magneten zijn gebaseerd op wat Floris hier een paar jaar terug heeft laten zien met keukenkastdeurmagneetjes, maar dan aangepast naar mijn gebruik. Men begint met de grondstoffen:
Na wat sloopwerk heb je een magneet en twee stalen plaatjes(Nieuwe, scherpe beitels zijn niet geschikt voor dit klusje, al is het nog niks met wat ik vandaag met surfen heb gepresteerd...
)
De magneet wordt in twëen gebroken en weer samegelijmd om de juiste breedte te krijgen
De stalen plaatjes worden in de lengte ook wat ingekort en samengelijmd zodat ze ongeveer 1mm boven de magneten uitsteken. Ze worden daarna met een klodder lijm in een gat gelijmd onder het spoor dat gegraven is door de voorgenoemde beitel.
Met de magneten de ik gebruik komt de magneet net boven de onderkant van de rails uit, wat makkelijk weggemoffeld kan worden onder wat ballast.
En, het werkt!
De helft van de baan heeft nu magneten, de andere helft volgt hopelijk deze week.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:14:41 door guest7823
»
Beached
«
Reactie #96 Gepost op:
28 February 2013, 00:09:49 »
Tussendoor en ik ook wat begonnen aan het groenen van de inrijbak met wat spul dat ik voorhanden had. Later komt er nog meer, maar eerst moet ik wat inkopen gaan doen.
Het handige van zo'n relatief kleine bak is dat je het ding makkelijk even naar buiten sleept om een paar fotos te maken op een mooie zomersdag
De NS 5301 wacht voor een onveilig sein met een korte goederentrein.
Na wat rangeerwerk vertrekt de tegentrein weer richting Stadskanaal met een andere samenstelling.
Ook de reizigers kunnen naar Stadskanaal(en verder) per trein
Het stuk hout in de eerste en tweede fotos wordt als de bak niet gebruikt wordt een kwartslag naar boven gedraaid en vastgeschroefd. Dit dient ter bescherming van de seinpaal bij het verplaatsen van de bak.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:15:12 door guest7823
»
Thomas G.
Guns 'N Roses
«
Reactie #97 Gepost op:
15 May 2013, 19:41:04 »
Hallo,
Wat een geweldig mooie baan!
Groeten van de bouwer van Nieuwerveen.(lijkt erop
)
Thomas
Hier een overzichtje van mijn bouwprojecten
Nieuw Nieuwerveen, Westerveen en Weststad
Beached
Re: Nieuweveenschekanaal
«
Reactie #98 Gepost op:
12 September 2013, 04:37:26 »
Eindelijk valt er weer wat te melden van de bouw.
Nadat ik een aantal spulletjes uit NL had ontvangen ben ik weer eens aan de slag gegaan met wat spul voor Nieuweveenschekanaal. Naast wisselstellers en fietsen had ik ook een waterkraan besteld, dus ben ik daar maar mee aan de slag gegaan. De kraan is min of meer gebouwd volgens de instructies. Op fotos uit de jaren '30 merkte ik op dat een aantal watrekranen een leren sok hadden om het vullen van aannemelijk de kleinere stoomocs een beetje makkelijker te maken. Ik heb zo'n sok uit wat dik aluminiumfolie gemaakt. Dat folie was afkomstig van een fles drank, en was net de juiste dikte om een mooie sok te vormen die niet te stug of te slap was.
Hier de ongeschilderde waterkraan
Nadat de waterkraan geschiderd was ben ik aan de slag gegaan met wat balsahout om een kolenpark te bouwen, wat ook best lukte. Gevolgd door dit succes ben ik maar begonnen aan een verhoogde laad/losplaats. Bij de bouw van het emplacement hebben de plaatselijke groentetelers en veetelers een aanvraag gediend voor een lange verhoogde laadplaats zodat men meerdere wagens tegelijk kan laden voor de Zuidlaarder- en Groningermarkt en zodat men de bloemkolen rond oogsttijd snel naar de veiling of klant kunnen sturen.
Een lange losplaats geschikt voor drie wagens is dus gebouwd.
Zo begint een hoekje van de baan al aardig op te vullen
En van wat dichterbij
Het kolenpark en de losplaats moeten nog verder afgewerkt worden, maar het lijkt al ergens op.
Ik ben nog niet helemaal zeker van de positie van de waterkraan. Zoals het ding er nu bij staat lijkt mij wel aardig, maar ik vraag me af of dat wel normaal is voor de NS. Op fotos van grotere stations zie je ze wel aan het eide van perrons staan, maar daar moet dan een lantaarn op ivb. met aanrijdingsgevaar.
Waar de kraan nu op de baan staat kun je geen loc vanaf de hoofdlijn opvullen, maar bij het vullen sta je ook geheel vrij van rangeersporen. Als kopstation moet je toch omlopen, en alls je toch aan het omlopen bent dan ben je in een beweging toch bij de waterkraan. Toch is het weer extra gedoe als locpersoneel als de kolenbunker nog niet leeg is.
Al je de waterkraan een beetje opzij schuift staat de kraan naast de wissel van hoofd- naar omloopspoor, maar dan blokkeer je mogelijk andere rangeerbewegingen.
Heeft iemand anders nog ideen hierover?
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:15:57 door guest7823
»
Beached
«
Reactie #99 Gepost op:
26 December 2013, 11:17:23 »
Elke baan is een controlepaneel nodig, dus werd het hoog tijd dat Nvk post T werd gebouwd.
Als rangeerbaan is het controlepaneel relatief simpel gehouden. Naast de digitale besturing (een Marklin 6021) is de baan ook opgedeeld in ouderwetse blokken. De wissels worden door servos bestuurd en door schakelaars bediend. De kast waarin alle electronica wordt gehuisvest is groteneels gebouwd met multiplex dat uit een donker hoekje in de schuur is gevonden, met een lap modelbouwtriplex voor het schakelpaneel. De profi houtbewerkers zullen het vast beter kunnen, maar ik vind het er best aardig uit zien.
De vorm is min of meer afgekeken van een electromechanische blokkast zoals die in seinhuizen was te vinden. De bovenste laag schakelaars doet het sein en de wissels, de laag daaronder bedient de blokken. Naast de 6021 is nog ruimte voor een analoge trafo.
Naast het controlepaneel ben ik ook bezig geweest met een paar Artitec wisselstellers, die uiteraard zijn aangesloten op de wissels. De kloot(het gewicht) is met styreen wat dikker gemaakt maar voor de rest is het zo uit de verpakking.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:16:25 door guest7823
»
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #100 Gepost op:
26 December 2013, 12:00:37 »
Dat ziet er goed uit
Het was even stil,maar dat was dus niet omdat er niks meer werd gedaan.
Ben benieuwd naar een volgende update
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Beached
«
Reactie #101 Gepost op:
04 January 2014, 10:48:04 »
Bedankt Floris
Een schakelpaneel moet natuurlijk iets bedienen, dus moeten er servos ingebouwd worden. De servos waren samen met de electronica besteld en kosten bijna niks. De servos komen met een zakje schroefjes en andere onderdelen, dus het enige dat er bij moest worden gemaakt waren een paar houten klosjes om ze onder de baan te monteren.
Eerst werden de klosjes voorgeboord
Dan kon alles inelkaar geschroefd worden.
Met de hulp van een paar printerkabels en stekkers worden de servos met het schakelpaeel verbonden. De stekkertjes die op de servos zitten worden erafgeknipt en hergebruikt in de verbindingen naar de printplaat.
Ook worden de servos voorzien van een armpje, een beetje aangepast van een van de geleverde armpjes. In het armpje zit een stuk 0,6mm(0.025”) verenstaal gebogen dat in de wisseltong steekt. Omdat de electronica automatisch de eindpunten opzoekt moeten de servos in het midden staan bij montage, waarvoor ze worden aangesloten aan de electronica.
Dan is het een kwestie van een dike klodder lijm, twee schroeven die het spul op z’n plaats houdt totdat de lijm droog is en de servos zijn gemonteerd. Met de electronica worden de eindpunten, richting en snelheid ingesteld en klaar is kees.
Verder is de baan al ingeboekt voor de eerste show aan het einde van de maand. Dat wordt dus als een gek de scenery presentabel maken. Tenminste is de electronica min of meer af. Gebouwen wordt het ook niet voor die show, behalve de locloods, daarover volgt meer later...
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:17:54 door guest7823
»
zuylen
«
Reactie #102 Gepost op:
04 January 2014, 11:47:27 »
In één woord prachtig! Ik blijf je bouwsels volgen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
J. Moors
CNC fresen
«
Reactie #103 Gepost op:
05 January 2014, 00:56:27 »
Effe een vraag over de wisselsteller van artitec. Ik wil deze ook op de wissel aansluiten maar ik krijg de kleine hendel met gewicht niet mee om.
Hoe heb jij dat gedaan?
Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Beached
«
Reactie #104 Gepost op:
05 January 2014, 03:50:05 »
Bedankt heren
Het antwoord op de kloot(=gewicht) van de wissel is simpel. Hij gaat niet om, maar dat hoort eigenlijk ook niet. Voor zover ik weet zijn deze wissels in het echt ontworpen zodat als je de wissel openrijdt, de kloot niet naar de andere kant valt, en dus weer terug naar de oorspronkelijke stand valt als het rangeerdeel is gepasseerd. Om het wissel om te zetten moet je de kloot naar de andere kant gooien. en dan volgt de lange handel, die aan de wisseltongen vast zit.
In ons modelwereldje gebruiken we de wisseltongen om de wisselsteller om te zetten, en daarmee doe je in de ogen van de wisselsteller hetzelfde als een wissel openrijden. De kloot doet dus precies waar het voor ontworpen is, en blijft aan de oorspronkelijke kant hangen. Als je de kloot wel precies wil laten doen wat het in het echt doet, dan kun je het beste een draadje aan de onderkant van de kloot solderen, en de wisseltongen aan dat draadje verbindt. Zo drijf je kloot aan, en de hendel volgt wel.
mvg,
Rick
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8