Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Allereerste lok(je) door Henk Veenstra
Vandaag om 10:23:30
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)  (gelezen 89807 keer)

Johan Schalken

  • Online Online
  • Berichten: 439
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #60 Gepost op: 25 March 2011, 08:56:25 »
Dat ziet er al gelijk heel anders uit zo..!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #61 Gepost op: 01 April 2011, 22:26:42 »
1 aanpassen en zelf laten gieten ?
Vandaag heb ik deze optie overlegd met Edwin van Kleinspoor, maar beide kwamen we tot de conclusie dat het dat niet gaat worden voor de bodem. De 2 draaistellen zitten namelijk vrij strak in het chassis en die krijg je er alleen in en uit als de bodem van enigzins taaie kunststof (zoals ABS) is gemaakt. Resin dat je goed kunt gieten is daarvoor te bros. Ik vermoed dat je de draaistellen zonder breken van de oplegging in het chassis niet kunt monteren.

Het is om een andere reden ook niet nodig, want voor de bouw van de Kameel heb je toch heel veel onderdelen van de De-1 van Artitec nodig. Ik ben de enige die een extra bodem nodig heb, omdat ik deze fout heb verzaagd  ;D ;D . Overigens is het 'fout' verzagen de snelste methode voor een goed passend chassis. Maar ik ga voor de natuurgetrouwe methode en ik wacht nog op een nieuw chassis dat ik op 2 plekken met 3,5mm ga inkorten en vervolgens versterken. Dat laat ik tzt wel zien.

Inmiddels zijn er weer wat vorderingen aan de bak. Gisteravond eerst de raamkozijnen verder gefatsoeneerd, door met verdunde Phildie verf in een Bob Moore trekpen (GM&S) de vage witte randen langs de kozijnen weg te retoucheren. En tot mijn genoegen lukte dat goed. Op een oud Kleinspoor afwrijftransfer vel vervolgens de witte letters NS en het nummer 20 gevonden en nu is de kap klaar voor de laatste transparante laklaag. Als die droog is kan de aluminium strip erop en daarna de Allan vleugels:





Ook het interieur krijgt langzaam maar zeker meer kleur:



Het blauw van de banken moet nog anders, maar het idee is er vast een beetje.

De overblijvende kap heeft 5 dagen in de Muscle ovenreiniger gelegen:



Ik zal het wel verkeerd doen: veel Muscle in een zak, au bain marie in een pan met warm water, elke dag een paar keer keren met dit als resultaat  :(

Artitec heeft waarschijnlijk super lak gebruikt, want dit geeft allemaal geen krimp. Misschien doet remolie meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #62 Gepost op: 01 April 2011, 22:44:52 »
en als het nou gewoon in een zak met veel ovenreiniger stopt en een paar dagen laat liggen?

Maar mijn vader heeft het zelfde probleem gehad met een lima HK.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #63 Gepost op: 01 April 2011, 23:47:00 »
De Muscle verandert in een soort olie-achtig iets. Mijn Märklin mP heb ik daar een heel tijdje in moeten laten liggen voordat de verf er goed af ging - inderdaad, eerder een kwestie van dagen. Warm water vond ik niet de moeite waard.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #64 Gepost op: 01 April 2011, 23:50:43 »
Dat water overtuigde me ook niet, maar deze kap heeft van afgelopen zaterdag tot gisteravond (dus 5 dagen) in de Muscle gelegen. Inderdaad werd het olieachtig en dat heb ik steeds over het model laten lopen. Alleen de grijze raamranden en de zilver aangezette deurgrepen zijn enigzins aangetast. Maar alle opschriften zitten er nog haarscherp op inclusief zandgele biezen en grijs dak.

Dus nog maar eens 2 weken proberen?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #65 Gepost op: 02 April 2011, 07:41:54 »
Ivo,

Spaar je de moeite. Mijn kap heeft een zelfde behandeling gedurende 2 weken ondergaan en ziet er nog net zo uit als die van jou...
Lijkt erg goede lak te zijn. Zelfde probleem met muscle heb ik overigens ook met Phildie lakken.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #66 Gepost op: 02 April 2011, 07:48:05 »
Maar waarom moet die oude laklaag er af? Je kunt daar toch gewoon over heen spuiten? Als er te veel reliëf op zit: licht afschuren, primer er over heen en klaar. Ovenreiniger is een prima middel om zelf aangebrachte laklagen te verwijderen maar het gevolg is wel dat nieuwe laklagen minder goed hechten, zelfs na veelvuldig spoelen en gebruik van een primer. Fabriekslaklagen zijn doorgaans keihard en moelijk te verwijderen maar ik vind het geen probleem daar overheen te spuiten nadat ik de evt. reliëfranden licht afgeschuurd heb met zeer fijne korrel.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #67 Gepost op: 02 April 2011, 12:17:49 »
Ik gebruik bij voorkeur lak van Philotrain. Die krijgt ruzie met de onderliggende laklagen door uitgebreid te gaan rimpelen. Zelfs isolatie met een goede primer werkt onvoldoende. Dus daarom. Maar misschien ga ik de methode die Phildie liet zien in de Railmagazine voor de Blokkendozen wel toepassen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #68 Gepost op: 02 April 2011, 13:05:37 »
Dat effect ken ik bij het gebruiken van verschillende verdunners maar ook acryl onder terpentijnhoudende verf.

Is Philoverf niet uitsluitend bedoeld voor messing? Misschien zit er tolueen in die verf en dat tast oude verf (en kunststof) aan.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #69 Gepost op: 02 April 2011, 18:08:39 »
@Ivo

Vraag eens aan Dennis hoe jij het heeft gedaan. Volgens mijn namelijk ook Phildie over Artitec.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 02 April 2011, 18:11:57 door Karst Drenth »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #70 Gepost op: 02 April 2011, 19:55:12 »
Dennis was vorige week bij mij. En hij raadde de methode wattenstaafje met terpentine aan. En dat werkte vandaag inderdaad heel snel. Alleen het dak niet, want dat is een groot oppervlak.

Ik heb Phildie verf op verschillende ondergronden gebruikt en met een Motip primer of de Alabastine spuitplamuur heb ik geen problemen met styreen of ABS of resin. Alleen sommige laklagen werken tegen.

De NS 20 Kameel staat volledig in de Phildie lak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #71 Gepost op: 02 April 2011, 22:34:00 »
Hoi,


Net als Ivo heb ik het inderdaad ook eerst met de ovenreiniger geprobeerd.
Maar helaas geen enkel succes >:(

Dennis was vorige week bij mij. En hij raadde de methode wattenstaafje met terpentine aan. En dat werkte vandaag inderdaad heel snel. Alleen het dak niet, want dat is een groot oppervlak.

Ik heb geen terpentine gebruikt,maar Cif.
Een klein beetje op een wattenstaafje en zo de opschriften en biezen verwijderd.
De biezen lukte maar deels.
Daarna het model in de primer gezet en inderdaad met Phildie lak gespoten, wat geen enkel probleem gaf.

Momenteel ben ik bezig wat modellen te vernummeren waar bij ik ook wat foto`s maak.
Binnenkort wil ik een verslagje plaatsen waarbij ik met woord en beeld probeer te laten zien hoe mooi en makelijk de Cif methode is.

Grtn,
Dennis

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #72 Gepost op: 02 April 2011, 22:35:14 »
Welke primer Dennis ?  De Phildie kunstof primer ?

Grtzz,

Karst

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #73 Gepost op: 02 April 2011, 22:40:37 »
Welke primer Dennis ?  De Phildie kunstof primer ?

Grtzz,

Karst

Die heb ik wel in huis maar niet gebruikt, omdat die primer kleurloos is.
En ik bij de blauwe kap toch nog de brede rode biezen moest verhullen.
Ik heb  een potje huis tuin en keuken primer staan van Avis professional.(te verkrijgen bij de betere verf winkel)
Is redelijk dik maar met thinner goed te verdunnen.
Ik ben nog zoekende naar een betere primer(met kleur).
Dit omdat de Avis alleen lekker spuit met een perfecte verdunning, die vrij lastig te maken is.

Grtn,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #74 Gepost op: 02 April 2011, 22:40:43 »
De aluminium strip met zwart (rubber?) strip in het midden moet er ook op. Daarvoor heeft Kleinspoor een transfer gemaakt die je erop kunt plakken. Maar zo eenvoudig is het niet. Je moet de strip zelf op de juiste breedte snijden.



Ik heb de transfer opgespannen op een snijmat (onderaan de foto) en vervolgens met een nieuw mesje langs een lineaal gesneden. Dan laat het zich goed snijden. Het is vervolgens zelfklevend en rekbaar, zodat je mooi rond de tapse kop kunt. De strip is bij de draaipunten van de deuren onderbroken (daar heb ik een mooie foto van gekregen) waardoor naast de deurklinken ook de uiteinden van de strip helemaal aluminium moeten worden gemaakt.

Op de kop gezien:



En een beetje van opzij:



Voor de NS 20 heb ik nog Allan vleugels van Philotrain:



Strip aan de zijkant:



Detail bij de deur:



En zo passen de ramen van de De-1 van Artitec (en je ziet ook het gefreesde deurtje van de keuken):



Het lastige van de Kameel is dat deze 21 van deze ramen heeft, terwijl een De-1 er maar 20 heeft. Dus met een De-1 als donor kom je een raam tekort. Ik sprak daar op Rail over met Artitec en ze vonden dit ook lastig, omdat ze eigenlijk geen reserveonderdelen hebben en enkele raampjes ook niet. Maar inmiddels heeft Kleinspoor van Artitec een aantal raamstrips ontvangen en hij levert deze aan de liefhebbers van de Kameel. Ook de juiste kleur voor het onderstel heb ik inmiddels van Kleinspoor binnen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*