Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 14:38:46
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 14:16:27
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 14:14:50
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 14:02:48
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 13:57:27
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:38:02
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
  

Auteur Topic: Hoe groen was de groene E-loc 1000?  (gelezen 16440 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #30 Gepost op: 31 May 2020, 17:32:08 »
@Ton: Als ik nu de kap van een 1000 van Roco groen zou moeten spuiten zou ik dat doen met de verf van Kleinspoor (nr.17), want ook de verf van Phildie is op nitrocellulose-basis (dus te verdunnen met thinner hetgeen niet zo best is voor je kunststof). Je kunt die Kleinspoor verf gewoon met wasbenzine verdunnen en dan spuiten met een airbrush. Sowieso de kap eerst primeren (kun je met primer van Kleinspoor, maar ook heel goed met de spuitprimer van de Action. Prima spul en lekker goedkoop.

Meer info op zijn website: www.kleinspoor.nl

Groeten, Rob
Tbinnebarretije…

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #31 Gepost op: 31 May 2020, 17:48:03 »
@Rob E.

De verf van Kleinspoor heb ik in de loop der jaren op veel modellen gebruikt, zowel metaal als kunststof. De verf van MK ook trouwens.
Die van Phildie vind ik toch het best, zowel qua gebruik als voor wat betreft het resultaat.

Ook op kunststof modellen gebruik ik vaak Phildie lak; wel nadat ik eerst heb geprimed met Alabastine spuitplamuur.

Maar als jij de verf van Kleinspoor fijner vindt: helemaal prima.  (y)
Iedereen moet vooral doen wat hij het fijnste vindt en wat voor hem het beste resultaat geeft.

Grtz, Ton

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2219
  • Bruggen-IG:
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #32 Gepost op: 31 May 2020, 18:06:53 »
Poeh, wat een bult reacties  ;D En ja, ik geloof ook dat we het wel eens zijn; het moet dus wel olijfgroen met aluminium dak zijn geweest.

Of Kleinspoor die kleur heeft weet ik eigenlijk niet. Ik gebruik er Boonstoppel 4020 voor; volgens de onderzoekingen van MK en medewerkers is dit ongeveer RAL 6003 gemengd met 6007 in een verhouding 1:3 (zie de site van MK onder 'verfassortiment'). Zie ook Ivo's zoekwerk n.a.v. zijn Blokkendoosproject.

[Voor het standgroen geven zij RAL 6020 aan, en dit is weer het kleurnummer dat je, al dan niet toevallig, ook vindt voor het 'Chromoxidgrün' van DB -elocs uit die tijd.]

Maar dit klopt dus voor zover ik weet dan weer niet:
- de kleur groen was grofweg dezelfde als van de stoom- en diesellocs uit die tijd (elektrische treinstellen en rijtuigen hadden een andere tint donkergroen)

Vanaf begin jaren '30 tot ca. 1950  werden alle locs, rijtuigen en electrisch materieel in hetzelfde "Boonstoppel"-olijfgroen geschilderd.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #33 Gepost op: 31 May 2020, 20:29:34 »
Goh, dan ben ik benieuwd hoe de NS 1010 er tzt uit gaat zien als deze haar groene kleur weer terugkrijgt...

Ah..het volgende stukje geschiedenis dat weer eens  vakkundig ver****t gaat worden. >:(

Bart

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #34 Gepost op: 31 May 2020, 21:22:50 »
Ehm, hoezo?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #35 Gepost op: 31 May 2020, 21:44:33 »
Hallo

Een lok gewoon bewaren zoals hij in zijn laatste dienstjaren rondreed heeft meer historische waarde dan alles krampachtig in afleveringstoestand terugbrengen.
Maar dat is gewoon mijn insteek van het museumsgebeuren.
Bij de VSM hebben ze hun 42 ook het totale karakter ontnomen door er een nieuw grijs kleurtje op te smeren. Nog wel met een zwarte rookkamer die in het origineel er zo nooit was. Gewoon eeuwig zonde.

Bart

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #36 Gepost op: 31 May 2020, 21:50:57 »
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #37 Gepost op: 31 May 2020, 21:52:19 »

[Voor het standgroen geven zij RAL 6020 aan, en dit is weer het kleurnummer dat je, al dan niet toevallig, ook vindt voor het 'Chromoxidgrün' van DB -elocs uit die tijd.]


Hallo

Ral6020 werd door de DB pas vanaf 1957 ingevoerd en volgens mij (ben absoluut geen kenner) was een 1000 toen al 10 jaar oud?
Oude groen van de DB is flessengroen RAL6007.

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #38 Gepost op: 31 May 2020, 21:56:09 »
Hallo

Sommige zaken zul je moeten restaureren. Dat je ze dan terugbrengt naar origineel kan ik inkomen.
Maar modern materieel zie ik de noodzaak niet van in.
1000en ken ik nog goed van de bietentreinen. Als ze dan in Roermond met slippende wielen probeerden weg te komen staat nog steeds in mijn geheugen gegrift.
Ze waren blauw, smerig en angstaanjagend. Niet glad groen en saai.

Bart
« Laatst bewerkt op: 31 May 2020, 21:58:56 door Bahn-AG »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #39 Gepost op: 31 May 2020, 22:57:25 »
En ik heb er nog ooit een gezien in het groen in Dordrecht half jaren 50.
Ik weet niet  nu meer of hij standgroen was of olijfgroen.  ??? ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #40 Gepost op: 01 June 2020, 11:00:31 »
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.

Toch niet. Die Austerity-tender heeft zij gehad van 8-10-1950 tot 10-9-1952 (T4829) en van 10-5-1957  tot 7-9-1957 (T4845). Op die laatste datum kreeg zij de tender waarmee ze op 8-1-1958 naar het museum reed.

Grtz, Ton

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #41 Gepost op: 01 June 2020, 16:28:00 »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #42 Gepost op: 01 June 2020, 16:41:38 »
Een lok gewoon bewaren zoals hij in zijn laatste dienstjaren rondreed heeft meer historische waarde dan alles krampachtig in afleveringstoestand terugbrengen.
Maar dat is gewoon mijn insteek van het museumsgebeuren.
Bij de VSM hebben ze hun 42 ook het totale karakter ontnomen door er een nieuw grijs kleurtje op te smeren. Nog wel met een zwarte rookkamer die in het origineel er zo nooit was. Gewoon eeuwig zonde.
De VSM heeft geen 42, je bedoelt denk ik de 52? Ik zie niet in waarom je een loc niet weer eens overschildert als deze er aan toe is. De loc is in 1989 in het zwart met rode biesjes uit Oostenrijk gekomen en sindsdien in elk geval 2 keer overgeschilderd. Net als vele andere locs. Ook de 1010 is na zijn buitendienststelling al opnieuw blauw geschilderd. Rondom het plan 'm weer groen te maken is het overigens alweer heel wat jaren stil...

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7490
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #43 Gepost op: 01 June 2020, 16:45:19 »
Ik hoop van harte dat die stilte zo blijft. Er is bijna  niemand die zich de loc nog in groen herinnert en blauw staat hem veel beter!  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #44 Gepost op: 01 June 2020, 17:02:49 »
Toch niet. Die Austerity-tender heeft zij gehad van 8-10-1950 tot 10-9-1952 (T4829) en van 10-5-1957  tot 7-9-1957 (T4845). Op die laatste datum kreeg zij de tender waarmee ze op 8-1-1958 naar het museum reed.

Grtz, Ton

In 1955 heeft de 3737 ook met een austerity tender gereden. Stond 'r veel beter dat dat 3-assige kolenkitje  ;D