Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
Overstap naar HTM door GerardvV
12 November 2025, 23:36:52
Bf Kibronn door Benelux795
12 November 2025, 23:32:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West door wob
12 November 2025, 22:41:56
Rondom Charlois door Charles_
12 November 2025, 22:19:38
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 November 2025, 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
12 November 2025, 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 November 2025, 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
12 November 2025, 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
12 November 2025, 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
12 November 2025, 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
12 November 2025, 17:40:15
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
12 November 2025, 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
12 November 2025, 17:15:43
  

Auteur Topic: Hoe groen was de groene E-loc 1000?  (gelezen 16934 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5498
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #30 Gepost op: 31 May 2020, 17:32:08 »
@Ton: Als ik nu de kap van een 1000 van Roco groen zou moeten spuiten zou ik dat doen met de verf van Kleinspoor (nr.17), want ook de verf van Phildie is op nitrocellulose-basis (dus te verdunnen met thinner hetgeen niet zo best is voor je kunststof). Je kunt die Kleinspoor verf gewoon met wasbenzine verdunnen en dan spuiten met een airbrush. Sowieso de kap eerst primeren (kun je met primer van Kleinspoor, maar ook heel goed met de spuitprimer van de Action. Prima spul en lekker goedkoop.

Meer info op zijn website: www.kleinspoor.nl

Groeten, Rob
Tbinnebarretije…

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #31 Gepost op: 31 May 2020, 17:48:03 »
@Rob E.

De verf van Kleinspoor heb ik in de loop der jaren op veel modellen gebruikt, zowel metaal als kunststof. De verf van MK ook trouwens.
Die van Phildie vind ik toch het best, zowel qua gebruik als voor wat betreft het resultaat.

Ook op kunststof modellen gebruik ik vaak Phildie lak; wel nadat ik eerst heb geprimed met Alabastine spuitplamuur.

Maar als jij de verf van Kleinspoor fijner vindt: helemaal prima.  (y)
Iedereen moet vooral doen wat hij het fijnste vindt en wat voor hem het beste resultaat geeft.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #32 Gepost op: 31 May 2020, 18:06:53 »
Poeh, wat een bult reacties  ;D En ja, ik geloof ook dat we het wel eens zijn; het moet dus wel olijfgroen met aluminium dak zijn geweest.

Of Kleinspoor die kleur heeft weet ik eigenlijk niet. Ik gebruik er Boonstoppel 4020 voor; volgens de onderzoekingen van MK en medewerkers is dit ongeveer RAL 6003 gemengd met 6007 in een verhouding 1:3 (zie de site van MK onder 'verfassortiment'). Zie ook Ivo's zoekwerk n.a.v. zijn Blokkendoosproject.

[Voor het standgroen geven zij RAL 6020 aan, en dit is weer het kleurnummer dat je, al dan niet toevallig, ook vindt voor het 'Chromoxidgrün' van DB -elocs uit die tijd.]

Maar dit klopt dus voor zover ik weet dan weer niet:
- de kleur groen was grofweg dezelfde als van de stoom- en diesellocs uit die tijd (elektrische treinstellen en rijtuigen hadden een andere tint donkergroen)

Vanaf begin jaren '30 tot ca. 1950  werden alle locs, rijtuigen en electrisch materieel in hetzelfde "Boonstoppel"-olijfgroen geschilderd.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #33 Gepost op: 31 May 2020, 20:29:34 »
Goh, dan ben ik benieuwd hoe de NS 1010 er tzt uit gaat zien als deze haar groene kleur weer terugkrijgt...

Ah..het volgende stukje geschiedenis dat weer eens  vakkundig ver****t gaat worden. >:(

Bart

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #34 Gepost op: 31 May 2020, 21:22:50 »
Ehm, hoezo?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #35 Gepost op: 31 May 2020, 21:44:33 »
Hallo

Een lok gewoon bewaren zoals hij in zijn laatste dienstjaren rondreed heeft meer historische waarde dan alles krampachtig in afleveringstoestand terugbrengen.
Maar dat is gewoon mijn insteek van het museumsgebeuren.
Bij de VSM hebben ze hun 42 ook het totale karakter ontnomen door er een nieuw grijs kleurtje op te smeren. Nog wel met een zwarte rookkamer die in het origineel er zo nooit was. Gewoon eeuwig zonde.

Bart

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #36 Gepost op: 31 May 2020, 21:50:57 »
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #37 Gepost op: 31 May 2020, 21:52:19 »

[Voor het standgroen geven zij RAL 6020 aan, en dit is weer het kleurnummer dat je, al dan niet toevallig, ook vindt voor het 'Chromoxidgrün' van DB -elocs uit die tijd.]


Hallo

Ral6020 werd door de DB pas vanaf 1957 ingevoerd en volgens mij (ben absoluut geen kenner) was een 1000 toen al 10 jaar oud?
Oude groen van de DB is flessengroen RAL6007.

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #38 Gepost op: 31 May 2020, 21:56:09 »
Hallo

Sommige zaken zul je moeten restaureren. Dat je ze dan terugbrengt naar origineel kan ik inkomen.
Maar modern materieel zie ik de noodzaak niet van in.
1000en ken ik nog goed van de bietentreinen. Als ze dan in Roermond met slippende wielen probeerden weg te komen staat nog steeds in mijn geheugen gegrift.
Ze waren blauw, smerig en angstaanjagend. Niet glad groen en saai.

Bart
« Laatst bewerkt op: 31 May 2020, 21:58:56 door Bahn-AG »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #39 Gepost op: 31 May 2020, 22:57:25 »
En ik heb er nog ooit een gezien in het groen in Dordrecht half jaren 50.
Ik weet niet  nu meer of hij standgroen was of olijfgroen.  ??? ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #40 Gepost op: 01 June 2020, 11:00:31 »
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.

Toch niet. Die Austerity-tender heeft zij gehad van 8-10-1950 tot 10-9-1952 (T4829) en van 10-5-1957  tot 7-9-1957 (T4845). Op die laatste datum kreeg zij de tender waarmee ze op 8-1-1958 naar het museum reed.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #41 Gepost op: 01 June 2020, 16:28:00 »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #42 Gepost op: 01 June 2020, 16:41:38 »
Een lok gewoon bewaren zoals hij in zijn laatste dienstjaren rondreed heeft meer historische waarde dan alles krampachtig in afleveringstoestand terugbrengen.
Maar dat is gewoon mijn insteek van het museumsgebeuren.
Bij de VSM hebben ze hun 42 ook het totale karakter ontnomen door er een nieuw grijs kleurtje op te smeren. Nog wel met een zwarte rookkamer die in het origineel er zo nooit was. Gewoon eeuwig zonde.
De VSM heeft geen 42, je bedoelt denk ik de 52? Ik zie niet in waarom je een loc niet weer eens overschildert als deze er aan toe is. De loc is in 1989 in het zwart met rode biesjes uit Oostenrijk gekomen en sindsdien in elk geval 2 keer overgeschilderd. Net als vele andere locs. Ook de 1010 is na zijn buitendienststelling al opnieuw blauw geschilderd. Rondom het plan 'm weer groen te maken is het overigens alweer heel wat jaren stil...

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7720
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #43 Gepost op: 01 June 2020, 16:45:19 »
Ik hoop van harte dat die stilte zo blijft. Er is bijna  niemand die zich de loc nog in groen herinnert en blauw staat hem veel beter!  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #44 Gepost op: 01 June 2020, 17:02:49 »
Toch niet. Die Austerity-tender heeft zij gehad van 8-10-1950 tot 10-9-1952 (T4829) en van 10-5-1957  tot 7-9-1957 (T4845). Op die laatste datum kreeg zij de tender waarmee ze op 8-1-1958 naar het museum reed.

Grtz, Ton

In 1955 heeft de 3737 ook met een austerity tender gereden. Stond 'r veel beter dat dat 3-assige kolenkitje  ;D