Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Hoe groen was de groene E-loc 1000?  (gelezen 14667 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2011, 23:02:28 »
 Hallo,
 Daar heb ik ook steeds aangedacht ,maar je weet niet hoe sterk het effekt is, dat kleuren zo veranderen.
 
Ik heb in een Amerikaans modelbouwblad wel eens gelezen ,dat iemand er erg trots op was, dat hij de originele  kleur van het grootbedrijf  voor z'n mode lok uit een werkplaats had gekregen , en inderdaad, het leek nergens meer op, en niet alleen omdat de kleurtemperartuur binnen en buitenshuis  flink verschilt.
 Want dan zou het in het zonnetje wel allemaal goed moeten zijn .
 Mss komt het door de fijnere details ?
Vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2020, 12:33:44 »
Heel oud draadje even oprakelen; ik zit me dit nu ook af te vragen. Was de NS 1000 in 1948 olijfgroen of standgroen? Op de bekende publiciteitsfoto van NS (hierboven al aangehaald) lijkt het eerder standgroen dan olijfgroen. Maar is het een kleurenfoto of een ingekleurde? Ingekleurd lijkt toch minder waarschijnlijk voor 1948; de andere publiciteitsfoto's in dezelfde serie zijn ook echte kleurenfoto's (bv. die met de kinderen in het couperijtuig).
Dus dan standgroen?

Aan de andere kant: als ik het goed heb, is het standgroen pas vanaf 1950 ingevoerd, bij rijtuigen in combinatie met grijze daken ipv aluminium. Dan zou de 1000 in 1948 dus gewoon volgens het oude kleurenschema, passend bij de stalen rijtuigen geschilderd zijn, nl. olijfgroen met aluminium dak. Klinkt in elk geval logisch.

En dan, kan het zijn dat locs bij de H2 revisie begin jaren '50 waarbij ook de extra toegangsluiken werden geplaatst, ook geschilderd zijn (en dan dus standgroen werden)? Hoorde een schilderbeurt bij een H2 revisie? (NS 1000 boek, p. 105)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2020, 13:41:01 »
Dit is wel een oud draadje geworden!  :D
Ik heb zojuist eens  even in een boekje van Vellekoop gekeken ,uit 1954 ,de 2e druk.
Daarin schrijft hij voor de electrische locomotieven  serie 1000 "Groen "voor en in hetzelfde boekje voor de  eloks turqoise en de stoomlokomotieven olijfgroen.   ???
  Mss niet helemaal consequent..Groen was toen mss altijd olijfgroen ..
In de 3e druk (Uit 1959)  schrijft hij  het bekende blauw voor  voor alle eloks .
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2020, 15:20:58 »
Als je de juiste kleur groen van de NS1000 zoekt, ben je misschien op zoek naar een zwarte kat in een donker pakhuis terwijl je niet zeker weet of die er wel is.

In het bestek dat aan de Zwitsers is gestuurd, stond alleen dat het uitwendige van de bak "groen" moest worden geschilderd (Henk Bouwman - Elektrische locomotieven NS serie 1000).
Bij SLM Winterthur zullen ze ongetwijfeld een kleur groen hebben gemengd (standaardkleuren bestonden volgens mij nog niet) die in hun ogen wel naar de smaak van de klant zou zijn. De 1001 - 1003 zullen dan waarschijnlijk op het oog wel dezelfde kleur hebben gekregen.
Of de 1004 - 1010 bij Werkspoor ook diezelfde kleur kregen is dan nog maar de vraag. Die hebben in dezelfde tijd ook Siks en Grote Siks gebouwd en hebben wellicht dezelfde tint groen gebruikt voor de 1004 - 1010.
En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van weer, wind en vuil op de verf.

Mijn advies zou zijn: neem een kleur groen die in jouw ogen wel past bij de (modellen van) groene stoomlocs en diesellocs uit die tijd, dat is het meest geloofwaardig.

Grtz, Ton

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2020, 15:29:10 »
De NS had in die tijd de gewoonte om kleurenstalen mee te sturen naar de fabrikanten.
Als je heel veel geld uitgeeft aan een loc, wil je ook wel dat deze dezelfde tint heeft als je overig materieel.

De schilderswerkplaatsen van NS hadden emaille platen met de kleuren erop, dit waren de referenties voor het herschilderen van materieel.  Helaas zijn deze (tot nu toe) niet meer opgedoken.
En daar zitten ook wel verschillen in, zeg maar het oog van de meester als hij kleuren aan het mengen was.

Zover ik nu heb kunnen achterhalen, is rond 1950 verschil te zien in materieel beschilderingen.
Vooral te zien aan de aluminium daken, die daarna donkergrijs werden, hier zie je ook verschillen in groentinten.
In principe was ook de norm, als er alleen een klein stuk gerepareerd hoeft te worden, wordt de aanwezige kleur aangebracht. Maar is de reparatie groter, wordt het hele ding overgeschilderd.


Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 15:31:53 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2020, 15:33:32 »
En dan, kan het zijn dat locs bij de H2 revisie begin jaren '50 waarbij ook de extra toegangsluiken werden geplaatst, ook geschilderd zijn (en dan dus standgroen werden)? Hoorde een schilderbeurt bij een H2 revisie? (NS 1000 boek, p. 105)

Een schilderbeurt hoorde bij een H3 revisie, niet bij een H2 revisie (NS 1000 boek, p. 101).

Grtz, ton

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2020, 15:34:59 »
Zonet ook even in het "Oude Testament" van Henk Bouwman gekeken. Daarin stond net wat TonM al zei, groen. Verderop stond nog een kleine aanvulling, namelijk hetzelfde groen als destijds het stoom- en het elektrische materieel had.  Donkergroen / olijfgroen dus!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2020, 15:39:19 »
Zover ik nu heb kunnen achterhalen, is rond 1950 verschil te zien in materieel beschilderingen.
Vooral te zien aan de aluminium daken, die daarna donkergrijs werden, hier zie je ook verschillen in groentinten.

Over de verandering van aluminium in grijs zegt Bouwman: (in november 1952) "..... belandde een brief uit Utrecht op de burelen van de Tilburgse hoofdwerkplaats met het verzoek om de schortplaten en de daken van de serie 1000 niet meer met aluminiumverf maar met grijze lakverf te behandelen, omdat de aluminiumverf er gevoelig was voor vuil."

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2020, 15:50:13 »
Zonet ook even in het "Oude Testament" van Henk Bouwman gekeken. Daarin stond net wat TonM al zei, groen. Verderop stond nog een kleine aanvulling, namelijk hetzelfde groen als destijds het stoom- en het elektrische materieel had.  Donkergroen / olijfgroen dus!

Als je doelt op de opmerking op blz. 17, 2e kolom bovenaan: die gaat over het kleurenschema, niet over de kleur zelf.

Grtz, Ton

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2020, 15:51:00 »
In het boekje "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van N.J. van Wijck Jurriaanse (deel 3 van de serie Spoorwegen in Nederland (1974)) staat op blz 77,
citaat:
De DE-rangeerlocomotieven tot en met de 700en en de serie 2000 waren nog groen geschilderd, de klassieke kleur van de NS-stoomlocomotieven. Ook de 1001-1010 waren aanvankelijk groen.
einde citaat.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2020, 16:03:03 »
Als je doelt op de opmerking op blz. 17, 2e kolom bovenaan: die gaat over het kleurenschema, niet over de kleur zelf.

Grtz, Ton

Heb jij een punt :-X. Aan de andere kant, in die tijd werd er nog gemengd op het oog, en het zal niet veel van elkaar gescheeld hebben....

En uit "Elektrische locomotieven in Nederland" van Carel van Gestel en Ben van Reems, bladzijde 21, "....was toen olijfgroen geschilderd..."

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #26 Gepost op: 31 mei 2020, 16:12:40 »
- Nr 15 standgroen 1 van MK (nitrocelluloselak, verdunnen met thinner, NIET doen op een kunststof model
- nr 17 standgroen van Kleinspoor, zijdeglans, te verdunnen met wasbenzine danwel Sikkens N600. Voor goede hechting eerst primer gebruiken.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #27 Gepost op: 31 mei 2020, 16:16:18 »
Als ik zo eens teruglees, zijn we het wel zo'n beetje met elkaar eens:
- de kleur groen was grofweg dezelfde als van de stoom- en diesellocs uit die tijd (elektrische treinstellen en rijtuigen hadden een andere tint donkergroen)
- er was geen exacte kleur; het mengen gebeurde op het oog en met de hand

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2020, 16:19:53 »
@Rob E.

Of toch maar nr. 101 van Phildie?

Grtz, Ton

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
« Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2020, 16:41:41 »
Dat  lichtgrijs voor de daken werd in 1961 niet meer voor de daken gebruikt .
 Deze verf heette "Dakengrijs "dit stond op de verfbussen van de fabrikant. Was dus niet gemengd maar speciaal aangemaakt voor de NS werkplaatsen.
"Wij  "van het Seinwezen schilderden toen de wisselstellers en de aansluitkastjes er mee. Tegenwoordig worden ze geel geverfd.
Tijden veranderen !
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.