BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Dick van Aggelen op 20 februari 2011, 14:08:00

Titel: Hoe groen was de groene E-loc 1000?
Bericht door: Dick van Aggelen op 20 februari 2011, 14:08:00
Was dat standaard NS stoomloc-groen ?
Of hield men de Zwitserse kleur groen aan ?
In beide gevallen was het Roco model dus te licht van kleur.
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Overlast op 20 februari 2011, 15:41:00
Olijfgroen, dezelfde kleur als de stoomlocs.
Het zou trouwens vreemd zijn als een NS-loc in Zwiterse kleuren geschilderd zou zijn.

Maarten
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Thom op 20 februari 2011, 15:58:19
Mwaoh, een aantal van die machines is daar gemaakt, dus zo gek zou dat nou ookweer niet zijn.
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Eelco Storm op 20 februari 2011, 16:09:33
Goh, dan ben ik benieuwd hoe de NS 1010 er tzt uit gaat zien als deze haar groene kleur weer terugkrijgt...
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Dick van Aggelen op 20 februari 2011, 16:33:46
Goh, dan ben ik benieuwd hoe de NS 1010 er tzt uit gaat zien als deze haar groene kleur weer terugkrijgt...

Denkend aan de vele soorten groen bij de treinstellen. Olijfgroen, grasgroen, etc.
In mijn herinnering kan ik me net (ben uit 1952) en zeer vaag NS-stoom herinneren wat ik toen als zwart moet omschrijven.
Het Roco model zou er zo uitzien, een stuk donkerder dan de vorige versie.

(http://img823.imageshack.us/img823/9167/rocons1000.jpg)
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: timtrein op 20 februari 2011, 18:21:35
Ik gok RAL 6007? (ongeveer). Flessengroen is dat.
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: prutser op 20 februari 2011, 18:43:33
Die zilverkleurige pantho's op dat donkergrijze dak vind ik geen kijk, en bovendien nogal vreemd.

Stephan.
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Rob Ellerman op 20 februari 2011, 19:10:56
Op de foto's van de 1000 met de bietenwagens als set 61413 op de roco-site heeft de loc ook (licht)grijze pantografen. Erg benieuwd of ze dat doorzetten of toch besloten hebben er zwarte van te maken... maar goed, we hadden het over de groene. Zijsprong ivm de panto's. Back to topic.
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Dick van Aggelen op 20 februari 2011, 19:45:32
Die zilverkleurige pantho's op dat donkergrijze dak vind ik geen kijk, en bovendien nogal vreemd.

Stephan.

Kreeg ooit van iemand van het NS foto-archief een stapel foto's.
Gloednieuwe 1003, met zilveren pantograven en de bak lijkt me vrij donker van kleur.

(http://img195.imageshack.us/img195/5681/spns1003.jpg)
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: roadster36 op 20 februari 2011, 19:49:34
dan ligt het groen van mat 36 van rivarossi erg voor de hand
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Peter Kleton op 20 februari 2011, 20:26:53
 Hallo,
 Toevallig was ik gisteren in het Spoorwegmuseum.
 Omdat ik ook bezig ben het juiste groen voor Mat 24 te vinden ,heb ik de afgelopen week bij verschillende verfwinkels en Gamma kleurmonsters (Papierenstrookjes met 6 tinten ,groen ) gehaald ,waarvan ik dacht dat het juiste groen er wel tussen zou zitten.
 De bedoeling was ,dat ik de hele bos strookjes direct kon vergelijken met de NS kleur,door die ervoor te houden.
 Maar toen kwam de teleurstelling : Het originele groen was veeeeel donkerder dan ik dacht (Blokkendooszijwand op spoor 1 in 't museum ,geen zon  dus er rechtstreeks op ) dan op de kleurenstrookjes.
 Ook met de kleur blauw had ik dezelfde ervaring ,getest op de Kon. rijtuigen.
 Ik meng zelf wel wat erop lijkt...
 vr gr.Peter
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Ivo tB op 20 februari 2011, 20:44:44
Blokkendoos zijwand in het NSM is waarschijnlijk standgroen en geen olijfgroen. Zie de groen discussie in 'mijn'  blokkendoos draadje. Ik neig inmiddels naar het Boonstoppel (olijf) groen.

Het blijft speculeren. Mij valt wel op dat als een lok in standgroen stoffig of smerig is het naar olijfgroen zal gaan lijken.

Nu schijnt het dat na de oorlog al het personenmaterieel standgroen is geworden. Dat is dus geen olijfgroen meer. In elk geval is de Rivarossi mat '46 dan mogelijk verkeerd. Overigens is dit dus anders groen dan het grasgroen dat het later is geworden conform de mat '54 Hondekoppen.

Dus er is een redenering dat de 1000 standgroen is geweest, maar olijfgroen kan ook op basis van de aanname dat de meeste loks in die periode nog olijfgroen waren. Mijn NS 2000 is ook olijfgroen gespoten.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: prutser op 20 februari 2011, 20:50:26
En ik heb alleen maar een ingekleurd plaatje dus daar heb je ook geen fluit aan:

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/1001Utbewerkt.jpg)
Foto komt uit een Word bestand, ik meen van O. Dijkstra.
Vind de kleur desalniettemin overtuigend overkomen.

@ Dick, juist omdat hij met zilverkleurig dak en panto's in dienst is gekomen en Roco heeft gekozen voor een donkergrijs dak vind ik de zilvergrijze panto's erg ongeloofwaardig.
Hier 2 foto's van het Utrechts Archief met donkergrijs dak en frontschortplaat, geschilderd? maar waarschijnlijk gewoon vuil (vooral de 1006) en panto's worden als eerste vuil.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098)
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151099 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151099)

Stephan.

Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Peter Kleton op 20 februari 2011, 21:29:01
 Hallo,
 Ik ben het er mee eens, dat het Mat 24 stel wel eens standgroen kon zijn.
Ik heb  gisteren een foto  gemaakt van het stuurstandrijtuig C 8104  ,dat net onder de overkapping uitkwam  op sp . 1 , dat is groen en geen olijfgroen.(Vind ik ) ;D
 Maar binnen in de grote hal  stond de een week eerder  uit Duitsland binnengekomem Mat 36 ,die was zeker wel -donker- olijlijfgroen, en nog niet stoffig.(Vind ik )  ;D Daar komt het daglicht door grote  dakramen  naar binnen.
 Die is dus wel  goed als voorbeeld voor de kleur.
 Groeten ,Peter
 
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Jojo op 20 februari 2011, 22:06:52
Wat de juiste kleur is voor dit of dat: vergeet niet dat je met een model te doen hebt en de lichtreflectie [en dus je kleurervaring] anders is. Donkere kleuren zoals standgroen of Berlijns blauw mogen best een tintje lichter zijn om je een tevreden gevoel te geven. Of andersom: als je een pot originele NS-verf op een model smeert, zie je misschien het hele model niet meer terug. Vele details zullen gewoon verdwijnen in het duister. 't Is een overweging.
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Peter Kleton op 20 februari 2011, 23:02:28
 Hallo,
 Daar heb ik ook steeds aangedacht ,maar je weet niet hoe sterk het effekt is, dat kleuren zo veranderen.
 
Ik heb in een Amerikaans modelbouwblad wel eens gelezen ,dat iemand er erg trots op was, dat hij de originele  kleur van het grootbedrijf  voor z'n mode lok uit een werkplaats had gekregen , en inderdaad, het leek nergens meer op, en niet alleen omdat de kleurtemperartuur binnen en buitenshuis  flink verschilt.
 Want dan zou het in het zonnetje wel allemaal goed moeten zijn .
 Mss komt het door de fijnere details ?
Vr gr ,Peter
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: janw op 31 mei 2020, 12:33:44
Heel oud draadje even oprakelen; ik zit me dit nu ook af te vragen. Was de NS 1000 in 1948 olijfgroen of standgroen? Op de bekende publiciteitsfoto van NS (hierboven al aangehaald) lijkt het eerder standgroen dan olijfgroen. Maar is het een kleurenfoto of een ingekleurde? Ingekleurd lijkt toch minder waarschijnlijk voor 1948; de andere publiciteitsfoto's in dezelfde serie zijn ook echte kleurenfoto's (bv. die met de kinderen in het couperijtuig).
Dus dan standgroen?

Aan de andere kant: als ik het goed heb, is het standgroen pas vanaf 1950 ingevoerd, bij rijtuigen in combinatie met grijze daken ipv aluminium. Dan zou de 1000 in 1948 dus gewoon volgens het oude kleurenschema, passend bij de stalen rijtuigen geschilderd zijn, nl. olijfgroen met aluminium dak. Klinkt in elk geval logisch.

En dan, kan het zijn dat locs bij de H2 revisie begin jaren '50 waarbij ook de extra toegangsluiken werden geplaatst, ook geschilderd zijn (en dan dus standgroen werden)? Hoorde een schilderbeurt bij een H2 revisie? (NS 1000 boek, p. 105)
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Peter Kleton op 31 mei 2020, 13:41:01
Dit is wel een oud draadje geworden!  :D
Ik heb zojuist eens  even in een boekje van Vellekoop gekeken ,uit 1954 ,de 2e druk.
Daarin schrijft hij voor de electrische locomotieven  serie 1000 "Groen "voor en in hetzelfde boekje voor de  eloks turqoise en de stoomlokomotieven olijfgroen.   ???
  Mss niet helemaal consequent..Groen was toen mss altijd olijfgroen ..
In de 3e druk (Uit 1959)  schrijft hij  het bekende blauw voor  voor alle eloks .
 Peter
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: TonM op 31 mei 2020, 15:20:58
Als je de juiste kleur groen van de NS1000 zoekt, ben je misschien op zoek naar een zwarte kat in een donker pakhuis terwijl je niet zeker weet of die er wel is.

In het bestek dat aan de Zwitsers is gestuurd, stond alleen dat het uitwendige van de bak "groen" moest worden geschilderd (Henk Bouwman - Elektrische locomotieven NS serie 1000).
Bij SLM Winterthur zullen ze ongetwijfeld een kleur groen hebben gemengd (standaardkleuren bestonden volgens mij nog niet) die in hun ogen wel naar de smaak van de klant zou zijn. De 1001 - 1003 zullen dan waarschijnlijk op het oog wel dezelfde kleur hebben gekregen.
Of de 1004 - 1010 bij Werkspoor ook diezelfde kleur kregen is dan nog maar de vraag. Die hebben in dezelfde tijd ook Siks en Grote Siks gebouwd en hebben wellicht dezelfde tint groen gebruikt voor de 1004 - 1010.
En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van weer, wind en vuil op de verf.

Mijn advies zou zijn: neem een kleur groen die in jouw ogen wel past bij de (modellen van) groene stoomlocs en diesellocs uit die tijd, dat is het meest geloofwaardig.

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: AB 7216 op 31 mei 2020, 15:29:10
De NS had in die tijd de gewoonte om kleurenstalen mee te sturen naar de fabrikanten.
Als je heel veel geld uitgeeft aan een loc, wil je ook wel dat deze dezelfde tint heeft als je overig materieel.

De schilderswerkplaatsen van NS hadden emaille platen met de kleuren erop, dit waren de referenties voor het herschilderen van materieel.  Helaas zijn deze (tot nu toe) niet meer opgedoken.
En daar zitten ook wel verschillen in, zeg maar het oog van de meester als hij kleuren aan het mengen was.

Zover ik nu heb kunnen achterhalen, is rond 1950 verschil te zien in materieel beschilderingen.
Vooral te zien aan de aluminium daken, die daarna donkergrijs werden, hier zie je ook verschillen in groentinten.
In principe was ook de norm, als er alleen een klein stuk gerepareerd hoeft te worden, wordt de aanwezige kleur aangebracht. Maar is de reparatie groter, wordt het hele ding overgeschilderd.


Groeten Arjen
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: TonM op 31 mei 2020, 15:33:32
En dan, kan het zijn dat locs bij de H2 revisie begin jaren '50 waarbij ook de extra toegangsluiken werden geplaatst, ook geschilderd zijn (en dan dus standgroen werden)? Hoorde een schilderbeurt bij een H2 revisie? (NS 1000 boek, p. 105)

Een schilderbeurt hoorde bij een H3 revisie, niet bij een H2 revisie (NS 1000 boek, p. 101).

Grtz, ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: VAM65 op 31 mei 2020, 15:34:59
Zonet ook even in het "Oude Testament" van Henk Bouwman gekeken. Daarin stond net wat TonM al zei, groen. Verderop stond nog een kleine aanvulling, namelijk hetzelfde groen als destijds het stoom- en het elektrische materieel had.  Donkergroen / olijfgroen dus!
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: TonM op 31 mei 2020, 15:39:19
Zover ik nu heb kunnen achterhalen, is rond 1950 verschil te zien in materieel beschilderingen.
Vooral te zien aan de aluminium daken, die daarna donkergrijs werden, hier zie je ook verschillen in groentinten.

Over de verandering van aluminium in grijs zegt Bouwman: (in november 1952) "..... belandde een brief uit Utrecht op de burelen van de Tilburgse hoofdwerkplaats met het verzoek om de schortplaten en de daken van de serie 1000 niet meer met aluminiumverf maar met grijze lakverf te behandelen, omdat de aluminiumverf er gevoelig was voor vuil."

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: TonM op 31 mei 2020, 15:50:13
Zonet ook even in het "Oude Testament" van Henk Bouwman gekeken. Daarin stond net wat TonM al zei, groen. Verderop stond nog een kleine aanvulling, namelijk hetzelfde groen als destijds het stoom- en het elektrische materieel had.  Donkergroen / olijfgroen dus!

Als je doelt op de opmerking op blz. 17, 2e kolom bovenaan: die gaat over het kleurenschema, niet over de kleur zelf.

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Gérard Drost op 31 mei 2020, 15:51:00
In het boekje "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van N.J. van Wijck Jurriaanse (deel 3 van de serie Spoorwegen in Nederland (1974)) staat op blz 77,
citaat:
De DE-rangeerlocomotieven tot en met de 700en en de serie 2000 waren nog groen geschilderd, de klassieke kleur van de NS-stoomlocomotieven. Ook de 1001-1010 waren aanvankelijk groen.
einde citaat.

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: VAM65 op 31 mei 2020, 16:03:03
Als je doelt op de opmerking op blz. 17, 2e kolom bovenaan: die gaat over het kleurenschema, niet over de kleur zelf.

Grtz, Ton

Heb jij een punt :-X. Aan de andere kant, in die tijd werd er nog gemengd op het oog, en het zal niet veel van elkaar gescheeld hebben....

En uit "Elektrische locomotieven in Nederland" van Carel van Gestel en Ben van Reems, bladzijde 21, "....was toen olijfgroen geschilderd..."
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Rob Ellerman op 31 mei 2020, 16:12:40
- Nr 15 standgroen 1 van MK (nitrocelluloselak, verdunnen met thinner, NIET doen op een kunststof model
- nr 17 standgroen van Kleinspoor, zijdeglans, te verdunnen met wasbenzine danwel Sikkens N600. Voor goede hechting eerst primer gebruiken.

Rob
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: TonM op 31 mei 2020, 16:16:18
Als ik zo eens teruglees, zijn we het wel zo'n beetje met elkaar eens:
- de kleur groen was grofweg dezelfde als van de stoom- en diesellocs uit die tijd (elektrische treinstellen en rijtuigen hadden een andere tint donkergroen)
- er was geen exacte kleur; het mengen gebeurde op het oog en met de hand

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: TonM op 31 mei 2020, 16:19:53
@Rob E.

Of toch maar nr. 101 van Phildie?

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Peter Kleton op 31 mei 2020, 16:41:41
Dat  lichtgrijs voor de daken werd in 1961 niet meer voor de daken gebruikt .
 Deze verf heette "Dakengrijs "dit stond op de verfbussen van de fabrikant. Was dus niet gemengd maar speciaal aangemaakt voor de NS werkplaatsen.
"Wij  "van het Seinwezen schilderden toen de wisselstellers en de aansluitkastjes er mee. Tegenwoordig worden ze geel geverfd.
Tijden veranderen !
Peter
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Rob Ellerman op 31 mei 2020, 17:32:08
@Ton: Als ik nu de kap van een 1000 van Roco groen zou moeten spuiten zou ik dat doen met de verf van Kleinspoor (nr.17), want ook de verf van Phildie is op nitrocellulose-basis (dus te verdunnen met thinner hetgeen niet zo best is voor je kunststof). Je kunt die Kleinspoor verf gewoon met wasbenzine verdunnen en dan spuiten met een airbrush. Sowieso de kap eerst primeren (kun je met primer van Kleinspoor, maar ook heel goed met de spuitprimer van de Action. Prima spul en lekker goedkoop.

Meer info op zijn website: www.kleinspoor.nl

Groeten, Rob
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: TonM op 31 mei 2020, 17:48:03
@Rob E.

De verf van Kleinspoor heb ik in de loop der jaren op veel modellen gebruikt, zowel metaal als kunststof. De verf van MK ook trouwens.
Die van Phildie vind ik toch het best, zowel qua gebruik als voor wat betreft het resultaat.

Ook op kunststof modellen gebruik ik vaak Phildie lak; wel nadat ik eerst heb geprimed met Alabastine spuitplamuur.

Maar als jij de verf van Kleinspoor fijner vindt: helemaal prima.  (y)
Iedereen moet vooral doen wat hij het fijnste vindt en wat voor hem het beste resultaat geeft.

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: janw op 31 mei 2020, 18:06:53
Poeh, wat een bult reacties  ;D En ja, ik geloof ook dat we het wel eens zijn; het moet dus wel olijfgroen met aluminium dak zijn geweest.

Of Kleinspoor die kleur heeft weet ik eigenlijk niet. Ik gebruik er Boonstoppel 4020 voor; volgens de onderzoekingen van MK en medewerkers is dit ongeveer RAL 6003 gemengd met 6007 in een verhouding 1:3 (zie de site van MK onder 'verfassortiment'). Zie ook Ivo's zoekwerk n.a.v. zijn Blokkendoosproject.

[Voor het standgroen geven zij RAL 6020 aan, en dit is weer het kleurnummer dat je, al dan niet toevallig, ook vindt voor het 'Chromoxidgrün' van DB -elocs uit die tijd.]

Maar dit klopt dus voor zover ik weet dan weer niet:
- de kleur groen was grofweg dezelfde als van de stoom- en diesellocs uit die tijd (elektrische treinstellen en rijtuigen hadden een andere tint donkergroen)

Vanaf begin jaren '30 tot ca. 1950  werden alle locs, rijtuigen en electrisch materieel in hetzelfde "Boonstoppel"-olijfgroen geschilderd.
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Bahn-AG op 31 mei 2020, 20:29:34
Goh, dan ben ik benieuwd hoe de NS 1010 er tzt uit gaat zien als deze haar groene kleur weer terugkrijgt...

Ah..het volgende stukje geschiedenis dat weer eens  vakkundig ver****t gaat worden. >:(

Bart
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Eelco Storm op 31 mei 2020, 21:22:50
Ehm, hoezo?
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Bahn-AG op 31 mei 2020, 21:44:33
Hallo

Een lok gewoon bewaren zoals hij in zijn laatste dienstjaren rondreed heeft meer historische waarde dan alles krampachtig in afleveringstoestand terugbrengen.
Maar dat is gewoon mijn insteek van het museumsgebeuren.
Bij de VSM hebben ze hun 42 ook het totale karakter ontnomen door er een nieuw grijs kleurtje op te smeren. Nog wel met een zwarte rookkamer die in het origineel er zo nooit was. Gewoon eeuwig zonde.

Bart
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Eelco Storm op 31 mei 2020, 21:50:57
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Bahn-AG op 31 mei 2020, 21:52:19

[Voor het standgroen geven zij RAL 6020 aan, en dit is weer het kleurnummer dat je, al dan niet toevallig, ook vindt voor het 'Chromoxidgrün' van DB -elocs uit die tijd.]


Hallo

Ral6020 werd door de DB pas vanaf 1957 ingevoerd en volgens mij (ben absoluut geen kenner) was een 1000 toen al 10 jaar oud?
Oude groen van de DB is flessengroen RAL6007.

Bart
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Bahn-AG op 31 mei 2020, 21:56:09
Hallo

Sommige zaken zul je moeten restaureren. Dat je ze dan terugbrengt naar origineel kan ik inkomen.
Maar modern materieel zie ik de noodzaak niet van in.
1000en ken ik nog goed van de bietentreinen. Als ze dan in Roermond met slippende wielen probeerden weg te komen staat nog steeds in mijn geheugen gegrift.
Ze waren blauw, smerig en angstaanjagend. Niet glad groen en saai.

Bart
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Peter Kleton op 31 mei 2020, 22:57:25
En ik heb er nog ooit een gezien in het groen in Dordrecht half jaren 50.
Ik weet niet  nu meer of hij standgroen was of olijfgroen.  ??? ;D
Peter
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: TonM op 01 juni 2020, 11:00:31
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.

Toch niet. Die Austerity-tender heeft zij gehad van 8-10-1950 tot 10-9-1952 (T4829) en van 10-5-1957  tot 7-9-1957 (T4845). Op die laatste datum kreeg zij de tender waarmee ze op 8-1-1958 naar het museum reed.

Grtz, Ton
Titel: Re:Hoe groen was de groene E-loc 1000 ?
Bericht door: Daan in Las Vegas op 01 juni 2020, 16:28:00
En ik heb alleen maar een ingekleurd plaatje dus daar heb je ook geen fluit aan:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098)
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151099 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151099)

Stephan.

Zo mooi, die zwart witte fotos, wat een grof beest!

Daan
Las Vegas
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: timtrein op 01 juni 2020, 16:41:38
Een lok gewoon bewaren zoals hij in zijn laatste dienstjaren rondreed heeft meer historische waarde dan alles krampachtig in afleveringstoestand terugbrengen.
Maar dat is gewoon mijn insteek van het museumsgebeuren.
Bij de VSM hebben ze hun 42 ook het totale karakter ontnomen door er een nieuw grijs kleurtje op te smeren. Nog wel met een zwarte rookkamer die in het origineel er zo nooit was. Gewoon eeuwig zonde.
De VSM heeft geen 42, je bedoelt denk ik de 52? Ik zie niet in waarom je een loc niet weer eens overschildert als deze er aan toe is. De loc is in 1989 in het zwart met rode biesjes uit Oostenrijk gekomen en sindsdien in elk geval 2 keer overgeschilderd. Net als vele andere locs. Ook de 1010 is na zijn buitendienststelling al opnieuw blauw geschilderd. Rondom het plan 'm weer groen te maken is het overigens alweer heel wat jaren stil...
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Pauldg op 01 juni 2020, 16:45:19
Ik hoop van harte dat die stilte zo blijft. Er is bijna  niemand die zich de loc nog in groen herinnert en blauw staat hem veel beter!  :)
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Eelco Storm op 01 juni 2020, 17:02:49
Toch niet. Die Austerity-tender heeft zij gehad van 8-10-1950 tot 10-9-1952 (T4829) en van 10-5-1957  tot 7-9-1957 (T4845). Op die laatste datum kreeg zij de tender waarmee ze op 8-1-1958 naar het museum reed.

Grtz, Ton

In 1955 heeft de 3737 ook met een austerity tender gereden. Stond 'r veel beter dat dat 3-assige kolenkitje  ;D
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: TonM op 01 juni 2020, 17:45:39
Eelco,

Als jij dat zo stellig schrijft, dan heb je er vast een foto van.  :laugh:

Volgens de lijst met tenderwisselingen in het 3700-boek van Paul Henken reed de 3737 in die periode met T3746, dezelfde tender waarmee zij het museum in is gegaan.
En in een boek dat jij volgens mij ook wel kent staat een foto uit 1955 van 3737 met een 3-assige tender.  :-\

En verder ben ik het met je eens dat een Austerity-tender veel mannelijker staat achter een 3700.  (y)

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Eelco Storm op 01 juni 2020, 19:01:11
Ik moet mijn ongelijk bekennen, de foto is van later datum....  :-X Ik kan 'm helaas niet delen, is een (kleuren)foto van Van de Meene die mijn boek niet gehaald heeft.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: TonM op 01 juni 2020, 19:18:21
Jammer dat je die foto niet kan delen.  :'(
Nu maar hopen op je volgende boek?

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Eelco Storm op 01 juni 2020, 19:33:59
Wie weet... Ik heb voor mijn boek een stuk of dertig scans van kleurenopnames van Van de Meene gemaild gekregen met het duidelijke verzoek de foto's die ik niet opnam in het boek, niet elders te publiceren. En iemand als Van de Meene hou ik graag te vriend op dat vlak  ;)

En nee, er zat geen foto van een groene NS 1000 tussen, om maar weer on topic te komen...  ;D
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: dh3201 op 02 juni 2020, 09:45:45
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.
Nee appeltjesgroen staat veel fleuriger dan het grafstemmige donkergroen...
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Eelco Storm op 02 juni 2020, 10:27:20
Niks daarvan, die uitdossing als pipo-wagens is drie keer niks. Alleen maar symbool voor een tijd waarin den arbeider uitgebuit ende geknecht werd.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: zuylen op 02 juni 2020, 10:32:18
Ik hou wel van die grafstemming op een loc! :angel:
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: TonM op 02 juni 2020, 10:40:48
Dus grafkransgroen op de 1000.  (y)
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: VAM65 op 02 juni 2020, 19:22:22
@janw: Ik zou deze kleur als uitgangspunt nemen: http://www.seinarm.nl/Staal/Couperijtuigen.aspx en dan de laatste foto op die pagina.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: janw op 02 juni 2020, 23:50:32
duidelijk olijfgroen inderdaad


deze ook wel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArthurGoldsteen_NSafiche.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArthurGoldsteen_NSafiche.jpg)


Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: VAM65 op 03 juni 2020, 08:07:27
Dat is een leuke afbeelding. Die kende ik nog niet. Waar heb je die vandaan?
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Carel Ruysink op 03 juni 2020, 09:01:15
Is me tot nu toe nog niet opgevallen maar op deze poster en de foto's van het HUA in post 41 zitten op de vroege 1000 nog geen handrails onder de ramen van de cabine.
Gauw gaan slopen dus bij de mijne.

Carel
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: VAM65 op 03 juni 2020, 09:06:28
Dat klopt helemaal. Dat wordt soms ook wel de oer-versie genoemd. Er is echter ook een periode geweest dat ze én groen waren én handrails hadden. Het is dus even de vraag welk ja(a)r(en) je wilt uitbeelden...
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Roy van Dijk op 03 juni 2020, 09:40:59
Interessant topic ;)

In een 'ver verleden' (2009) heb ik nog eens wat Roco 1000'tjes overgespoten en wat gesuperd met enkele Philotrain onderdeeltjes.
Deze loc's met het oude bestelnummer 43616 moest ik ombouwen naar een beetje de 'oerversie'.

Dat is redelijk gelukt door de hekwerken te verwijderen en de gaten dicht te smeren (met Bison Combi Metal deed ik dat).
Ik heb verder geen roosters of dakgoten aangepast, daar staat me iets van bij of een foto maar deze moeite heb ik niet genomen (ze waren niet voor mezelf ;D).

In die jaren gebruikte ik nog helemaal geen Phildie verf of andere sneldrogende verf die hier op leek, dat kwam pas later.
Voor deze ombouw gebruikte ik, jawel: Revell ;D
Dat is ook wel een beetje terug te zien in het spuitresultaat; iets meer korrel en minder glad.

Anyway, het resultaat was best ok voor die tijd en ik gebruikte het volgende:

Revell 90 voor het dak, pantografen en andere aluminiumkleurige delen.
Revell 330 voor het rood op de bufferbalken en de hendels aan de remslangen.
Revell 363 voor het groen (deze kleur kwam voor mij erg dichtbij olijfgroen).

En als aflak spoot ik een combi van Humbrol 35 (glans) + Humbrol 135 (zijdenmat) voor over de afwrijfnummers en de uiteindelijke glansgraad van het geheel.

Na het demonteren van alles en het nodige dichtsmeren van de overgebleven gaten spoot ik de kap eerst in Revell 90 en de bufferbalken in Revell 330:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30062009079.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/30062009079.jpg)

De stappen na elkaar, met als laatste het originele model van Roco met nummer 1008. Het middelste model is iets vervuild:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1054_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1054_1.jpg)
Deze laatste loc had trouwens als enige groene loc van de serie later wél de handgrepen op het front (vandaar de keuze van Roco voor het nummer 1008).

In vergelijking met rechts de Roco-kleur, links het overgespoten model zonder fronthandgrepen afgewerkt met Philotrain buffers, remslangen en koppelhaken.
Ik heb trouwens de handgrepen naast de cabinedeuren ook groen meegspoten en de kinnebak aan de zijkant iets meer doorgetrokken met Revell 90:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1015_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1015_1.jpg)

De andere kant, het moest ook nog wat kunnen trekken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1017_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1017_3.jpg)

Met wat meer licht... ook de trapreden zijn met Revell 90 aangetipt en de pantografen met dezelfde kleur gespoten.
De etsplaten zijn van Philotrain:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1055_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1055_3.jpg)

Ter afsluiting...
De opschriften op de zijkant heb ik afgeplakt voor het spuiten en zijn nog van Roco. Na het lakken was er eigenlijk weinig kleurverschil op dat plekje.
De loc in geheel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1001_1.jpg)

Meer foto's heb ik niet ;D

Succes (y)


Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Pauldg op 03 juni 2020, 09:46:18
Goed gelukt! De kleur doet heel Zwitsers aan en dat is ook wel op zijn plaats  :)
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: janw op 03 juni 2020, 10:39:00
Strak gedaan, netjes!  Die vervuilde zit er ook erg overtuigend uit zo. Die 1004 heeft ook Philo buffers gekregen toch?
Ik herken een paar dingen die ik ook ga doen / niet meer doe. Bison Combi Metal als gatenvuller (wel). Die Humbrol verniscombi om de juiste glansgraad te krijgen (niet)-- want dat ging bij mij dus mis en eindigde in een witte waas. Die problematiek is laatst nog hier aan de orde geweest https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88935.90  Elders op internet zijn ook veel gerelateerde klachten over de Humbrol vernis te vinden. Ik heb inmiddels een goed alternatief gevonden in een flesje Talens zijdemat vernis. Maar bij deze modellen kennelijk niet opgetreden?

Je ziet hier wel de nadelen van de plastic Roco hekjes, gelukkig zijn niet alle exemplaren zo erg. Maar het is zeker een voordeel van de groene versie dat die er helemaal vanaf kunnen. Bij mijn weten zijn er nooit bv. messing vervangingssetjes gemaakt. De 1008 is overigens natuurlijk niet echt een apart geval, deze was gewoon toevallig nog groen toen de hekjes werden aangebracht.

Wat de kleur betreft -- weinig kleurverschil met Roco zeg je, dat was ook wat ik me afvroeg. ik streef wel naar iets meer ' Boonstoppel'  (i.e. meer olijftint, en iets donkerder). En natuurlijk aanpassingen zoals de ronde dakgoot weghalen, en andere aan de lampen en buffers e.d. waarover ook elders hier meer te lezen is:


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52938.msg856562#msg856562

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43916.45

en misschien iets hiermee https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76419.msg3221789307#msg3221789307
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80933.msg3221877739#msg3221877739

Om de echte oerversie te krijgen moeten er ook luiken uit de zijwand verdwijnen, en dat is een riskante klus want lastig om weer echt mooi strak te krijgen. Er is wel een tussenoptie mogelijk dacht ik. Worden die mogelijkheden niet in een artikel ooit in de Railhobby besproken? Anders even met het 1000-boek van Bouwman gaan zitten en goed op de luiken en de jaartallen letten (ik kan nu even niet bij mijn boekenkast).
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: meino op 03 juni 2020, 10:42:29
Even een vraagje. Tot wanneer heeft de 1000 in het groen rondgereden?

Groet Meino
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: dh3201 op 03 juni 2020, 10:43:29
En voor de oerversie moeten er twee verschillende stroomafnemers op het dak: een met enkel schuitje en een met dubbel schuitje.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Quinzeedied op 03 juni 2020, 10:57:42
En ook een heel ander type pantograaf, ergens halverwege deze pagina:
http://www.eloc1000.nl/oerlikonbulletin.htm (http://www.eloc1000.nl/oerlikonbulletin.htm)

Van de 1008 heb ik (waarschijnlijk in een van de boeken over elektrische locomotieven) foto's gezien in het groen met de nieuwere pantografen, hoe dat met de andere zit geen idee.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Tomasso op 03 juni 2020, 11:01:40
Die koplampen veranderen doet al zoveel, prachtige upgrade.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: VAM65 op 03 juni 2020, 11:48:47
Even een vraagje. Tot wanneer heeft de 1000 in het groen rondgereden?

Groet Meino

Staat niet expliciet in het boek van Bouman. Uit bladzijde 73 maak ik op dat vanaf maart 1954 ze blauw werden gespoten. De 1002 als eerste. Daar is een foto van gemaakt op 28 augustus van dat jaar.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: janw op 03 juni 2020, 12:52:16
Ja, moet wel 1954 zijn. Dat is het jaar dat het Berlijns blauw op de rails verscheen.

Maar hier even een vraagje voor Roy van Dijk, die de door hem omgespoten exemplaren liet zien. Die Revell 383 die je noemt, komt mij uit het hoofd heel bekend voor, ik denk ook dat ik 'm ooit ook ergens voor heb gebruikt en thuis nog heb staan. Maar als ik nu zoek op dat kleurnummer vind ik kastanjebruin (ral 8015). Een 1000 in FS-livrei is vast leuk maar niet het doel van mijn werkzaamheden. Is het kleurnummer veranderd? IS het een matte of SM - kleur? Of bedoel je SM 363?  Google komt in reactie op die zoekopdracht naar 383 ook op de proppen met Revell 361, en dat is dan weer RAL 6003 die genoemd wordt als component van het oude NS-groen ("RAL 6003 gemengd met 6007 in een verhouding 1:3" ).
Wie weet hier meer van? Is de Revell kleur nog te krijgen en onder welk nummer?

Edit: en dit is ook interessant: In de conversielijst van Modelbouw Krikke uit Groningen (https://www.modelbouwkrikke.nl/contents/nl/d1058_humbrol-conversie-lijst.html)
wordt Revell 363 geidentificeerd als (jawel) RAL 6020, oftewel het NS standgroen van 1950. Dus dat bevestigt wel de bovenstaande observaties dat het verschil met de Roco kleur nihil is en het voor het oude NS-groen iets donkerder en olijviger moet.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Carel Ruysink op 03 juni 2020, 13:17:48
De groene oer-versie en de laatste blauwe dus.
Dank voor de nadere info.

Carel
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: 1795 op 03 juni 2020, 13:40:32
Wat is/was groen??? Om te beginnen kun je de 1:1 kleur niet zonder aanpassingen doen op een model, dan is het te donker.
En wat wil je, zo net een fabrieksnieuwe glimmende lok, of een die al een tijdje in gebruik is..

Ter vergelijking, een foto van een fabrieksplaat van de 3931, sinds hij van de lok afgehaald is nooit meer iets aan gedaan, niet schoongemaakt, zo ongeveer uit dezelfde tijd als toen de 1000 groen waren. Zal waarschijnlijk ook wel dezelfde kleur groen op gezeten hebben.....
En ja, is meer zwart dan groen. Dus zeg het maar...…..
persoonlijk maakt het mij niet veel uit, echt 100% kloppen doet het nooit (kan gewoon niet, het blijft een model), als het maar goed smoelt (y) (y)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/henschel-21714-1930-3931-2.jpg)
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Roy van Dijk op 03 juni 2020, 13:48:00
Goed gelukt! De kleur doet heel Zwitsers aan en dat is ook wel op zijn plaats  :)

Dank voor de reacties / en verdere complimenten (y)

Strak gedaan, netjes!  Die vervuilde zit er ook erg overtuigend uit zo. Die 1004 heeft ook Philo buffers gekregen toch?
Ik herken een paar dingen die ik ook ga doen / niet meer doe. Bison Combi Metal als gatenvuller (wel). Die Humbrol verniscombi om de juiste glansgraad te krijgen (niet)-- want dat ging bij mij dus mis en eindigde in een witte waas. Die problematiek is laatst nog hier aan de orde geweest https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88935.90  Elders op internet zijn ook veel gerelateerde klachten over de Humbrol vernis te vinden. Ik heb inmiddels een goed alternatief gevonden in een flesje Talens zijdemat vernis. Maar bij deze modellen kennelijk niet opgetreden?

@ Jan, dank. De NS 1004 heeft inderdaad verende Philotrain buffers gekregen toen. Bij de rest is het origineel Roco gebleven.
Met deze Humbol combi heb ik nooit gedoe gehad, alleen met de matte lak van Humbrol. Daar kun je beter Revell 02 voor gebruiken.
De glans en zijdeglans/zijdemat is altijd prima gegaan... Kwestie van heeel goed potjes en de mix roeren, 1 deel verf, 2 delen verdunning (terpentine) en met 1,8Bar spuiten doe ik / deed ik.

Ja, moet wel 1954 zijn. Dat is het jaar dat het Berlijns blauw op de rails verscheen.

Maar hier even een vraagje voor Roy van Dijk, die de door hem omgespoten exemplaren liet zien. Die Revell 383 die je noemt, komt mij uit het hoofd heel bekend voor, ik denk ook dat ik 'm ooit ook ergens voor heb gebruikt en thuis nog heb staan. Maar als ik nu zoek op dat kleurnummer vind ik kastanjebruin (ral 8015). Een 1000 in FS-livrei is vast leuk maar niet het doel van mijn werkzaamheden. Is het kleurnummer veranderd? IS het een matte of SM - kleur? Of bedoel je SM 363?  Google komt in reactie op die zoekopdracht naar 383 ook op de proppen met Revell 361, en dat is dan weer RAL 6003 die genoemd wordt als component van het oude NS-groen ("RAL 6003 gemengd met 6007 in een verhouding 1:3" ).
Wie weet hier meer van? Is de Revell kleur nog te krijgen en onder welk nummer?

Edit: en dit is ook interessant: In de conversielijst van Modelbouw Krikke uit Groningen (https://www.modelbouwkrikke.nl/contents/nl/d1058_humbrol-conversie-lijst.html)
wordt Revell 363 geidentificeerd als (jawel) RAL 6020, oftewel het NS standgroen van 1950. Dus dat bevestigt wel de bovenstaande observaties dat het verschil met de Roco kleur nihil is en het voor het oude NS-groen iets donkerder en olijviger moet.

Het is inderdaad Revell SM363, excuses! Heb het inmiddels aangepast. Revell SM361 noemen ze zelf olijfgroen trouwens...
SM363 is gewoon de enamel variant en nog steeds verkrijgbaar, deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM363.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM363.jpg)

Deze kleur is redelijk olijfgroen, keuze van toen...
Misschien komt het ook door de ondergrondkleur aluminium dat het lichter oogt nu. Als je met zwart voorspuit op de kap en dan groen, gaat het groen ook weer een andere tint krijgen :)
En uiteraard valt er meer te pimpen, helemaal nu met mooie pantgraafjes etc. etc.

Ben eigenlijk al langere tijd niet meer met NS bezig, dit was een klusje destijds voor Molekamp ;)

@1795... precies! Het blijft altijd zo lastig kleuren goed in te schatten op welke manier dan ook.
Die laag vuil maakt meteen al een wereld van verschil... ga je mat of zijdeglans aflakken... noem maar op.

Iets donkerder groen lijkt me ook mooi op zo'n NS 1000, maar als er echt nergens kleurenfoto's van zoiets zijn uit die tijd houdt het gauw op...
En dan verschiet na verloop van tijd alles toch wel weer van kleur (de eeuwige discussie die ik niet meer aanga ;D).

Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Tomasso op 03 juni 2020, 21:21:24
Hier een leuke foto die een beetje weergeeft wat Edwin zegt, het is groen, maar het neigt ook naar zwart:

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/8bccf8e915ed56274d3721a020869aa5.jpg)

Maar goed, bij Winterthur in Zwitserland waren ze niet onbekend met groen. Hier de Zwitserse Ae 6/6. Als je daarop googled kom je het ding in zoveel tinten groen tegen, maar ik heb soms het idee dat de NS 1000 ook in een soort van 'Zwitsers' groen is afgeleverd. Bij deze een foto van het model van de Ae 6/6

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/20109ccb276284e4a9c4aff31a9c4052.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Roy van Dijk op 03 juni 2020, 22:39:04
Mooi kleurtje ook, lijkt meer op dennengroen (RAL6009).
Zou ook niet misstaan op een NS 1000 ;D
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Bahn-AG op 04 juni 2020, 10:24:50
Om te beginnen kun je de 1:1 kleur niet zonder aanpassingen doen op een model, dan is het te donker.

Ter vergelijking, een foto van een fabrieksplaat van de 3931, sinds hij van de lok afgehaald is nooit meer iets aan gedaan, niet schoongemaakt, zo ongeveer uit dezelfde tijd als toen de 1000 groen waren. Zal waarschijnlijk ook wel dezelfde kleur groen op gezeten hebben.....
En ja, is meer zwart dan groen.
Hallo

Kleuren lichter maken is achterhaald. Dat doet (gelukkig) niemand meer.

Misschien is die fabrieksplaat ook gewoon zwart.. ::)

SBB groen is NCS8010B90G. Dit lijkt inderdaad erg op RAL 6009 dennengroen.

Bart
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: FritsT op 04 juni 2020, 11:14:27

Kleuren lichter maken is achterhaald. Dat doet (gelukkig) niemand meer.


Jazeker wel. Dat is nou net de kers op de taart bij de zelfbouwers. Het moet "smoelen" en niet zomaar een kwak verf vanaf een stalenkaart.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Bahn-AG op 04 juni 2020, 15:37:34
Hallo

De "kers" is iets naar voorbeeld maken. Niet zelf iets verzinnen wat in jouw optiek mooi is.

Bart
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: FritsT op 04 juni 2020, 15:50:45
hmmm............ aardige basis voor een stevige discussie.
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Erik_omBC op 04 juni 2020, 16:16:50
Vooral laten... Je hebt modelbouwers en... (vul de rest in en kleur de plaatjes... wel rekening houden met het schaaleffect)

 ;D

https://www.ipms.nl/47-tips/hoofdstuk-4-verf-en-spuittechnieken/262-tips-schaaleffect (https://www.ipms.nl/47-tips/hoofdstuk-4-verf-en-spuittechnieken/262-tips-schaaleffect)
Titel: Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
Bericht door: Bahn-AG op 04 juni 2020, 20:46:01
Hallo

Gelukkig ben ik geen modelbouwer. :angel:

Bart