Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:04:11
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14

Auteur Topic: Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model  (gelezen 15069 keer)

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Gepost op: 19 February 2011, 16:24:35 »
Ik heb dit even uit een ander draadje gehaald, omdat het daar maar deels thuishoort.

Ik heb hetvolgende aangegeven:
Als er behoefte is aan een soort spaarbank met de zekerheid dat er op het einde (bijvoorbeeld na maximaal 20 maanden) 1 (of meerdere ;D ;D) 3700'rts voor je klaar staat, dan kan ik daar met de heren Artitec wel eens over brainstormen. Reactie mag ook per PB.

Groeten
Ted

Naast 1 (!) PB met daarin een positieve reactie volgt op het forum het volgende:

Ik snap dat de commerciele belangen van sommige groot zijn om zo veel mogelijk loks te verkopen, maar om nu een soort van Spaarbank te gaan beginnen, met het doel de lok ook te slijten aan personen welke eigenlijk het geld er niet voor hebben, gaat toch wel erg ver !! En is zo ver ik weet, nog nooit vertoond.
Elke maand Euro 25,- storten aan een "vreemde", 20 maanden lang, klinkt natuurlijk zeer leuk. Maar dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen doen met een jampot !

Mensen welke zo krap bij kas zitten, dat ze geen E 500,- direct kunnen betalen, zouden goed moeten overwegen of zo'n bedrag (dus alles wat je hebt....) zou moeten worden uitgeven aan een modellok. Laat je vooral niet gek maken........

Overigens loop je als klant een groot risico, immers gaat de "spaarbank" failliet, dan ben je als "klant" je geld kwijt, immers particuliere schuldeisers staan dan altijd achteraan.

J P G gaat er eenzijdig van uit dat mijn meningspeiling uitsluitend is ingegeven door commercieel belang. Zou het ook zo kunnen zijn dat ik het van belang vindt dat mensen met historische belangstelling maar met een beperkt budget de kans krijgen voor, in dit geval de Artitec NS 3700, te sparen met de zekerheid dat er over bijvoorbeeld 20 maanden er voor hen ook nog een exemplaar is?

Hij geeft vervolgens een aantal aandachtspunten aan waarbij bij zo'n spaaroptie terecht grote aandacht geschonken moet worden.

Of je vanaf nu Euro 20,- stort op de "Spaarbank van Artitec" of "vanaf nu" Euro 20,- elke maand in een eigen jampot stopt, maakt dus niets uit.
Het voordeel is, dat je het geld uit de jampot toch nog aan iets anders kan besteden, de "Spaarbank van Artitec" zal daar toch wat meer moete mee hebben.

Ben wel benieuwd welke rente ze gaan geven, hoop eigenlijk op meer dan 2,5 % van de gewone banken.........  :D

Hier ontspoort J P G mijns inziens. Allemaal vermoedens die nergens in mijn bericht gesteld worden. Erger nog, de essentie van mijn verhaal - de "zekerheid" dat er aan het eind van het spaartraject een 3700 staat te wachten - is niet tot hem doorgedrongen. De jamppotmethode - overigens een uitstekende methode - geeft deze zekerheid niet.

Om mogelijke misverstanden te voorkomen - door sommigen wordt ik immers gezien als "een roeptoeter" van Artitec (ik prefereer in dat geval overigens liever de term "Heraut" ;D ;D ;D) : uitspraken over eventuele beperkingen van de termijn waarin een 3700 besteld kan worden (waarvan bij mijn weten op dit momnet op geen enkele manier sprake is - we willen er immers zo veel als mogelijk van verkopen) worden alleen door Artitec zelf op hun site of via hun winkeliers gedaan. Ik hoop dat ik daarmee ook onderstaande reactie heb ontkracht.

ik maak hier uit op dat een 3700 over 20mnd ook nog gewoon te bestellen is (y)

"On topic" (nou ja) komen vervolgens de volgende reacties:

En als je inderdaad op deze manier je klanten moet gaan bedienen, omdat ze het anders niet meer kunnen betalen, ben je als fabrikant goed verkeert bezig en zul je het niet lang volhouden.
Zie het als een piramide, de hoogte is de prijs, de helling is de tijd en na mate je dichter bij de top komt wordt de basis, is het aantal klanten, smaller. Boven bij de top kieper je voorover en is het uit met de pret.. ;D

Ha chris.

Wie er verkeert bezig is laat ik in de midden. Zodra je het niet meer op een normale manier kunt betalen wordt het te duur. Het is een hobby en dan moet je het gemiddelde als maatstaf nemen. Steeds meer fabrikanten denken dat modelspoorders een geldboom achter in de tuin hebben staan. Waarom denk je dat er al zovele fabrikanten op de fles zijn gegaan. Als het gros van je klanten, zeg maar Jan met de pet, het niet meer normaal kan betalen, is dat het begin van het einde.

Dat schrijft hij toch helemaal niet?
Het gaat er volgens mij om of je als fabrikant een koop op afbetaling regeling moet aanbieden.
En gezien de problematiek rond dit soort regelingen en de eruit voortvloeiende ellende, kan ik me voorstellen dat je vindt dat een fabrikant dan verkeerd bezig is. Dat geldt net zo zeer voor Artitec als voor Roco, Märklin, etc.

Ik vind die verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de klant liggen en ben je niet slim bezig als je gaat lenen voor je hobby.
Aan de andere kant, niet iedere klant lijkt die verantwoordelijkheid aan te kunnen. Of dat nu het soort klanten is waar je het als fabrikant op wilt verdienen, in de bijna-wetenschap dat een substantieel aantal van hen door dit soort regelingen met (verdere) financiële problemen wordt opgezadeld... Als fabrikant zou ik me daar toch ook niet heel fijn bij voelen.

Huub

Hierop wil ik het volgende zeggen:

Artitec is de leverancier van de 3700. Ik ben degene die wil inventariseren of er behoefte is aan een spaarmogelijkheid. Het zal Artitec - simpelweg gesteld - worst zijn wie zijn modellen afneemt. De particulier of eerst - tijdelijk - een "spaarbank". Het is niet de fabrikant die hier een mogelijkheid oppert, maar een particulier. In mijn behoeftepeiling schrijf ik dat - indien er kennelijk echt behoefte bestaat aan de mogelijkheid - ik in dat geval er "met de heren Artitec wel eens over wil gaan brainstormen". Het leek (en lijkt) mij logisch dat er in het kader van de "zekerheid" die de optie moet gaan bieden, overleg met de fabrikant vanzelfsprekend zou zijn.

Bovenstaande reactie echter maken nu de fabrikant - die van niets weet - tot onderwerp (ze zouden dat niet moeten willen ..). Dat kan en mag niet het gevolg zijn van mijn onderzoek. Mijn intentie is, ik herhaal dat hier nog een keer, de mogelijkheid scheppen voor hen die een ns 3700 in hun bezit willen krijgen maar daar op dit moment onvoldoende liquide middelen voor hebben, te sparen met de zekerheid dat er op het moment supreme (als het geld bij elkaar gespaard is) ook nog de gewenste versie van de ns 3700 beschikbaar is. Een en ander natuurlijk als hieraan duidelijk een behoefte is. Gezien het overweldigende aantal
positieve reacties tot nog toe (1), is dat duidelijk nog niet het geval.

Ik stel voor dat we de discussie - dit is immers een forum nietwaar - over de (on)wenselijkheid van een spaaroptie in dit draadje houden en dan ook nog onafhankelijk van de leverancier van het wensmodel.

Ik zou zeggen: brand los.

Ted :)

Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2011, 17:10:42 »
Tja, voor mij persoonlijk hoeft zo'n mogelijkheid er niet te zijn, maar als iemand anders het prettig vindt, waarom niet... Als vrijbuiter of PJG dat niet willen (waarbij we overigens van PJG al uitgebreid gehoord hebben dat ie de loc toch niet koopt... als ie hier niet aan het posten is staat ie waarschijnlijk de hele dag voor de deur van de groenteboer te roepen dat de witlof te duur is en dat ie die bovendien niet lust) dan maken ze er toch lekker geen gebruik van, dat moet ieder lekker voor zich weten en als er meer locs verkocht worden op deze manier... prima voor de fabrikant en de klanten zou ik zeggen.
Het is verder alleen net hoe je t regelt: spaar je min of meer vrijblijvend voor de loc (dus eerst al het geld bij elkaar en dan krijg je je loc, of al eerder?) of koop je de loc op afbetaling? Zitten er boetes aan als je niet wilt of kunt doorsparen of krijg je dan gewoon al je geld terug? In dat geval is er namelijk niet veel tegenin te brengen, al is het een groter risico voor de fabrikant.

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2011, 18:02:24 »
Klink allemaal leuk enzo, maar een bedrijf kan zoiets helemaal niet doen tenzij
deze een bankvergunning heeft of dit door een financiele instantie laat beheren.
En ook dat kost klauwen met geld waarvoor een hobbyist uitendelijk betaald.

Mijn mening, ga a.u.b. niet doorkauwen over dit onderwerp maar ga liever verder
met modelbouwen daar is dit forum tenslotte voor bedoeld.
Dat er mensen afgunstig zijn omdat een ander het wel kan betalen hoef je niet
op deze manier uit te dragen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

europaard

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2011, 18:10:23 »
Gelijk heb je met dat bouwen (y)
Maareh!!Als er iemand wat wil regelen met afbetaling is daar niets voor nodig behalve de mensen die storten
en degenen die dit beheren :P
Niks vergunning en dergelijke.
Op zich vind ik het trouwens geen slecht idee ;D

André :P

Ik weet wel,je wou geen gebrei over dit onderwerp maar gelukkig is dit een forum  ;D waar dat wel kan! :D
« Laatst bewerkt op: 19 February 2011, 20:34:03 door europaard »

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2011, 18:57:38 »
lenen/afbetaling,mij niet gezien.
gewoon sparen en verder niet.

alsiets te duur is voor het budget wat ik heb,
dan houdt het op.
hoe jammer het ook is.
zo de artitec stoomloc graag willen hebben,maar de prijs is voor mij te hoog
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2011, 19:08:41 »
Tja, of gewoon geld sparen in een oude sok verstopt onder je matras, en na 2 jaar een goedkopere tweedehands Artitec met lichte gebruiksporen kopen. Zo kan het ook... ;)
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2011, 19:21:24 »
 ;D Voor je het weet rij je met een lease lok. Krijg je dan ook bijtelling??  ;D

Ries

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2011, 20:04:12 »
Ja of gewoon een Persoonlijke lening jongens, kent je alles kopen wat je hartje begeert.

Doen mensen voor keukens, badkamers, auto's etc

En op een gegeven moment springt er een handige winkelier, of fabrikant in de markt.

Rij nu met u Modeltreintje eerste klas en betaal in 2013 pas !

En dan nu de kleine letters:

Geld lenen kost geld, raad pleeg eerst de financiële bijsluiter, welke u vindt onder de gebruiksaanwijzing van uw (nog niet eigendom zijnde) aangeschafte produkt.

Is effe kijken, mja Spoor 0 > Diesel I en II in rood met blauwe banen en uh ja doet u er ook nog maar een DE 1 bij in blauw met zandgele snor, tsja die gele, ach wat doet ook maar.
Kleine 23.000 Euro, korting voorintekening 2400 Euro , is zo'n beetje 11% "verdient" ik de rente weer een beetje terug.

Wat zal ik daar blij mee zijn, als ik naar die treintjes zit te kijken met m'n knorrende maagje  ;D

Of zal ik toch maar gewoon doorgaan met m'n Lenz Köfje in spoor 0, he wat is een keuze maken toch lastig  >:(

« Laatst bewerkt op: 19 February 2011, 20:09:43 door Ries »

Richey

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2011, 20:17:14 »
Ah ries... jij wordt mister Totaltrain de 2e?

"je kan ook een modeltrein leasen!!!"

Ries

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2011, 20:24:36 »
Nee, ik blijf gewoon Ries.

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2011, 21:54:22 »
Als je geen geld heb kun je ook niet kopen,geleert van mijn ouders dus geen geld niet kopen.
groet Bram.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2011, 22:00:12 »
Héél verstandig!
Geld lenen voor modeltreinen: nóóit doen.
No dress rehearsel, this is our life.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2011, 22:12:06 »
Is dit eigenlijk een discussie waard? Nee, want iedereen moet weten wat hij/zij met het eigen geld doet. Maar het blijft natuurlijk wel heel erg verstandig voor je eigen huishouding om iets NIET uit te geven als je dat eigenlijk -nog- niet kunt. Persoonlijk koop ik niet als mijn budget op is. Dan wacht ik wel weer even. Des te "lekkerder" voelt die aanschaf dan weer.
Mvg
Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2011, 22:22:08 »
Als je geen geld heb kun je ook niet kopen,geleert van mijn ouders dus geen geld niet kopen.
groet Bram.

Dit kan ik helemaal onderschrijven.
Artitec is tenslotte een fabrikant op modelspoorgebied en geen bankinstelling. Daar zou je als modelspoorleverancier ook niet aan moeten beginnen.
Automobiel- en caravanbedrijven die hun produkten als het ware leasen regelen dit betalen ook niet zelf, maar besteden het uit aan een financiele instelling. Ook zij zeggen; "Schoenmaker, blijf bij je leest". En mocht je iets dergelijks op afbetaling hebben, hou er rekening mee dat je meer eurootjes kwijt bent dan wanneer je in een oude sok gaat sparen voor een model!

Gerard

tinus

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2011, 22:49:01 »
Haahaa,

Zo te horen heeft de meerderheid zijn huis ook in 1 keer betaald :P ;D.

Ik zou zeggen wil je er 1 maar heb je nu de centen niet:
Ga beginnen met sparen, en hopen op een 2de run.

Tinus.