Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:04:11
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14

Auteur Topic: Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model  (gelezen 15081 keer)

Arnold

• Offline Offline
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2011, 11:44:11 »
Probleem, nou ja probleem...., is opgelost wanneer wij hier niet zo hebzuchtig zijn (mij zelf meegerekend) en fabrikanten niet alles in één keer uitbrengen.  Wil alle DE II'en wel maar ja waarschijnlijk wordt het er maar één. Jammer voor de fabrikant.... die zou meer kunnen afzetten wanneer hij de boel over een paar jaar zou spreiden.. 

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 20 February 2011, 11:48:50 »
Daar geloof ik niets van. De meeste mensen geven per jaar een bepaald bedrag uit aan hun hobby en dat geld gaat toch wel op. Voor de meesten geldt nou eenmaal dat er altijd meer modellen in de winkel liggen die ze willen hebben dan hun portemonnee toelaat.
No dress rehearsel, this is our life.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 20 February 2011, 11:51:27 »
Poeh zeg, wat een gesteggel. Tsja, eerlijk gezegd snap ik de hele discussie niet. Hele winkelketens draaien op verkoop op afbetaling, denk aan Mediamarkt, BCC, Belcompany, Dixons etc. Maar als het om modelbouw gaat, dan spoor je ineens niet. Vreemd :-\

Daarnaast is het geen verkoop op afbetaling, maar als ik het goed begrijp een spaarsysteem en krijg je pas aan het eind de gewenste loc. Afbetaling wil zeggen, product meenemen en dan aan het afbetalen. En dan voor alle oplettende lezers hier, volgens mij wordt het een beperkte oplage en vandaar het vooraf intekenen (als ik het goed begrepen heb). Wie garandeert je dan dat je als je zelf spaart, zonder de loc dus te reserveren, jouw loc nog voorradig is?

Ik vind het een goed en inmiddels al lang beproeft systeem en als je er niet aan wil, prima, aan jou de keuze. Verder laat ik me niet iemand noemen die niet spoort simpelweg omdat dit wel hele dure producten zijn die ik niet 1,2,3 kan betalen. Is dit dan alleen een hobby voor de rijken?! Ronduit belachelijk en behoorlijk denegrerend zo'n opmerking. >:(
« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 12:08:38 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 20 February 2011, 11:57:32 »
Hele winkelketens draaien op verkoop op afbetaling, denk aan Mediamarkt, BCC, Belcompany, Dixons etc. Maar als het om modelbouw gaat, dan spoor je ineens niet. Vreemd :-\

De discussie gaat nou eenmaal over modelspoor en als je me zou vragen wat ik van die ketens vind die op afbetaling verkopen; pursieshetzellufde.  Niet doen dus, hooguit in het door Leo H. aangehaalde geval van de wasmachine.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 12:01:15 door Marc tramt »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 20 February 2011, 12:06:44 »
Sommige mensen hebben nou eenmaal niet zoveel geld als andere mensen. En soms hebben die mensen wel dezelfde wensen. Dat wil niet zeggen dat het per definitie goed is om maar alles op afbetaling te doen, maar het is ook niet per definitie slecht. En ik krijg hier sterk de indruk (en dat heb ik al vaker geventileerd) dat dit een hobby is voor rijke mensen die elke keer bakken vol met geld kunnen neerleggen voor de meest buitenissige modellen, maar als je dat geld niet hebt er dan continu door juist die mensen geventileerd wordt dat je dan ook niet moet zeuren als je het niet kan kopen. Ja dag, die vlieger gaat niet op. Wat is dat voor elitair gedrag? Wat mij betreft is deze hobby niet alleen voor decadente kakineuze elitaire staatsballen (no offense) die continu mogen laten zien wat voor prachtigs zij wel allemaal niet kunnen kopen en zeggen dat je deze hobby maar niet moet hebben als je het niet per direct kan betalen. >:(

En trouwens, ik laat me al helemaal de wet niet voorschrijven over wat ik met mijn (toekomstige) geld moet doen en hoe ik het moet besteden!
« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 12:10:45 door Tomasso »
Spoor 0 adept

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 20 February 2011, 12:07:37 »
Dat je een loc van 500 euro niet kunt betalen, lijkt me niet echt een maatstaf om te stellen dat de 'armen' de hobby niet kunnen beoefenen.

Er is trouwens nog niet concreet uitgelegd wat het systeem in zou houden, dus of het geen koop op afbetaling zou worden, weten we nog helemaal niet. In ieder geval wordt het wel een gespreide betaling. En tenzij je iets echt nu nodig hebt, is gespreide betaling een vorm van jezelf voor de gek houden. Voor mij mag je hoor, maar erg slim vind ik het niet.

Huub
« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 12:19:10 door hubertus »

stig

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 20 February 2011, 12:10:16 »
Ik vind het heel slim. Je kunt er langer van genieten voordat je dood gaat. Het lijkt er alleen op dat een heleboel mensen hier (gezien de reacties) niet weten wat genieten is... :-X
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

loclion

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 20 February 2011, 12:10:39 »
Geld lenen doe je voor je eerste levens behoefte en dat is een modelbaan.
Dat je daar een huisje omheen bouwt met een kacheltje erin heeft dan weer alles te maken met die eerste behoefte.  ::)

Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 February 2011, 12:19:13 »
;D
Spoor 0 adept

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 20 February 2011, 15:13:11 »
En ik krijg hier sterk de indruk (en dat heb ik al vaker geventileerd) dat dit een hobby is voor rijke mensen die elke keer bakken vol met geld kunnen neerleggen voor de meest buitenissige modellen, maar als je dat geld niet hebt er dan continu door juist die mensen geventileerd wordt dat je dan ook niet moet zeuren als je het niet kan kopen.
Je generaliseert hier wel heel erg. Ik leg geen bakken geld neer voor modelspoor, kan lang niet alles kopen (verre van) maar ben toch tegen lenen voor modeltreinen.

En trouwens, ik laat me al helemaal de wet niet voorschrijven over wat ik met mijn (toekomstige) geld moet doen en hoe ik het moet besteden!
Dat is ook niet de bedoeling van de discussie in dit draadje. Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Keuze's maken, daar draait het in het leven voortdurend om. En die maak je uiteraard zelf.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #40 Gepost op: 20 February 2011, 15:22:07 »
Tomasso maakt vooral bezwaar tegen het feit dat anderen voor hem willen bepalen wat goed voor m is. Ik ga ook geen geld lenen voor modeltreinen (vroeger wel gedaan, maar ja, dat was nog de zakgeldtijd...) maar als een ander dat wil mag ie dat lekker zelf weten, waar bemoeien ze zich mee...

A3

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 20 February 2011, 15:35:28 »
Goed zo Tomasso, zo ken ik je weer.
Ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier en dat moet je respecteren van elkaar zodat men samen een mooie hobby kan beleven.

Groeten A3 :P  ;D
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

JP

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 February 2011, 16:09:38 »
Deze hele discussie dreigt uit de rails te lopen( ;D) omdat diverse forumleden het verschil niet kennen tussen geldlening, koop op afbetaling, spaarrekeningen en reserveringen maar wel blijven hameren op hun gelijk, helaas gebaseerd op verkeerde veronderstellingen.

Ted (ATB) opperde alleen het idee om geïnteresseerden met een beperkt maandelijks budget in de gelegenheid te stellen een gelimiteerde uitgave van een model te reserveren en deze, door middel van het voldoen van de verkoopprijs in een aantal maandelijkse betalingen, op termijn gegarandeerd in eigendom te verkrijgen.

Hierbij is GEEN sprake van:

- Geldlening/kredietverstrekking; Er worden immers geen financiële middelen ter beschikking gesteld voor de aanschaf van goederen. De potentiële koper financiert zijn (toekomstige) aanschaf helemaal zelf d.m.v. termijnbetalingen.

- Koop op afbetaling; Het product wordt immers alleen maar gereserveerd voor de potentiële koper. Hij krijgt het product (wordt koper) pas nadat de laatste termijn voldaan is. Bij koop op afbetaling wordt de koper direct eigenaar en krijgt hij het product mee naar huis. Retourneren is in dat geval moeilijk omdat het product zich dan ingebruikte staat bevindt en de verkoper het dan niet meer zal willen terugnemen tegen de originele verkoopprijs. Ook heeft de koper dan de plicht om alle termijnen te blijven voldoen totdat de gehele schuld terugbetaald is, ook al wil hij het product niet meer.

- Sparen; Op de betaalde termijnen wordt geen rente vergoed, dus is er geen sprake van een spaarsysteem. Het is hoogstens een "oppotsysteem", zoals een jampotje of een oude sok dat ook is.

Het enige verschil tussen het voorgestelde systeem en het thuis oppotten van financiële middelen is het feit dat wanneer de verkoopprijs uiteindelijk bij elkaar gesprokkeld is, er in het eerste geval gegarandeerd een model naar de exacte wens van de koper voor hem klaar ligt en dit in het tweede geval geenszins zeker is. Overigens gaat dit gehele systeem natuurlijk alleen op als het gaat om gelimiteerde series. Bij massaproductie kun je inderdaad net zo makkelijk het geld onder je matras bewaren; het model is immers toch langdurig en in groten getale voorhanden.

JP

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 20 February 2011, 16:14:23 »
Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat wordt door hem ook niet beweerd/voorgeschreven. Diverse mensen in dit topic zijn mordicus tegen het lenen van geld, en raden anderen ook (zeer sterk) af dit te doen. Dit stuit hem tegen de borst en daar reageert hij op. Nergens stelt hij dat een ander moet gaan lenen maar geeft hij aan dat hij daar wel het nut van kan inzien.

henk

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 20 February 2011, 16:38:04 »
Niks geks aan het idee. Er worden modellen gereserveerd en pas geleverd als het hele bedrag binnen is. Is ook niet heel bijzonder. Genoeg winkels waar door klanten gereserveerde modellen een tijdje kunnnen blijven liggen, tot mei of zo. Ook bij het duurdere messingwerk is het helemaal niet vreemd dat betalen in meerdere termijnen mogelijk is.
Het wordt wel ingewikkelder wanneer er een derde partij aan te pas komt, zoals nu de bedoeling lijkt. Het moet ook niet veel langer dan een maand of 6 gaan duren. Hoe meer partijen en hoe langduriger, hoe groter de kans op gedoe onderweg.

Niks voor mij trouwens. Net het aanbod van de gemeente gehad om gespreid de gemeentebelasting te betalen. Heb ik geen zin. Verlies ik het overzicht.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.