Als er behoefte is aan een soort spaarbank met de zekerheid dat er op het einde (bijvoorbeeld na maximaal 20 maanden) 1 (of meerdere ) 3700'rts voor je klaar staat, dan kan ik daar met de heren Artitec wel eens over brainstormen. Reactie mag ook per PB.GroetenTed
Ik snap dat de commerciele belangen van sommige groot zijn om zo veel mogelijk loks te verkopen, maar om nu een soort van Spaarbank te gaan beginnen, met het doel de lok ook te slijten aan personen welke eigenlijk het geld er niet voor hebben, gaat toch wel erg ver !! En is zo ver ik weet, nog nooit vertoond.Elke maand Euro 25,- storten aan een "vreemde", 20 maanden lang, klinkt natuurlijk zeer leuk. Maar dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen doen met een jampot !Mensen welke zo krap bij kas zitten, dat ze geen E 500,- direct kunnen betalen, zouden goed moeten overwegen of zo'n bedrag (dus alles wat je hebt....) zou moeten worden uitgeven aan een modellok. Laat je vooral niet gek maken........Overigens loop je als klant een groot risico, immers gaat de "spaarbank" failliet, dan ben je als "klant" je geld kwijt, immers particuliere schuldeisers staan dan altijd achteraan.
Of je vanaf nu Euro 20,- stort op de "Spaarbank van Artitec" of "vanaf nu" Euro 20,- elke maand in een eigen jampot stopt, maakt dus niets uit.Het voordeel is, dat je het geld uit de jampot toch nog aan iets anders kan besteden, de "Spaarbank van Artitec" zal daar toch wat meer moete mee hebben.Ben wel benieuwd welke rente ze gaan geven, hoop eigenlijk op meer dan 2,5 % van de gewone banken.........
ik maak hier uit op dat een 3700 over 20mnd ook nog gewoon te bestellen is
En als je inderdaad op deze manier je klanten moet gaan bedienen, omdat ze het anders niet meer kunnen betalen, ben je als fabrikant goed verkeert bezig en zul je het niet lang volhouden.Zie het als een piramide, de hoogte is de prijs, de helling is de tijd en na mate je dichter bij de top komt wordt de basis, is het aantal klanten, smaller. Boven bij de top kieper je voorover en is het uit met de pret..
Ha chris.Wie er verkeert bezig is laat ik in de midden. Zodra je het niet meer op een normale manier kunt betalen wordt het te duur. Het is een hobby en dan moet je het gemiddelde als maatstaf nemen. Steeds meer fabrikanten denken dat modelspoorders een geldboom achter in de tuin hebben staan. Waarom denk je dat er al zovele fabrikanten op de fles zijn gegaan. Als het gros van je klanten, zeg maar Jan met de pet, het niet meer normaal kan betalen, is dat het begin van het einde.
Dat schrijft hij toch helemaal niet?Het gaat er volgens mij om of je als fabrikant een koop op afbetaling regeling moet aanbieden.En gezien de problematiek rond dit soort regelingen en de eruit voortvloeiende ellende, kan ik me voorstellen dat je vindt dat een fabrikant dan verkeerd bezig is. Dat geldt net zo zeer voor Artitec als voor Roco, Märklin, etc.Ik vind die verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de klant liggen en ben je niet slim bezig als je gaat lenen voor je hobby.Aan de andere kant, niet iedere klant lijkt die verantwoordelijkheid aan te kunnen. Of dat nu het soort klanten is waar je het als fabrikant op wilt verdienen, in de bijna-wetenschap dat een substantieel aantal van hen door dit soort regelingen met (verdere) financiële problemen wordt opgezadeld... Als fabrikant zou ik me daar toch ook niet heel fijn bij voelen.Huub
Als je geen geld heb kun je ook niet kopen,geleert van mijn ouders dus geen geld niet kopen.groet Bram.