Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:45:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18

Auteur Topic: Modulebaan "Hedenoord" H0  (gelezen 78649 keer)

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re:Modulebaan "Hedenoord" H0
« Reactie #75 Gepost op: 30 April 2011, 23:26:59 »
Hallo Johan,

Daar ben ik weer. Heb net weer even door je draadje heen gelezen. Je hoeft je niet druk te maken over het loshalen van verlijmde rails. Als je niet teveel lijm gebruikt en er moet spoor losgehaald worden kun je met een dunne schroevendraaier of een plamuurmes onder het spoor steken en wip je de rails zo los. Alleen kost het iets meer tijd als de rails geballast is. Maar ook dan heb ik de rails gewoon weer losgekregen. Onder wissels doe ik alleen het eerste stukje rails en de twee uiteinden. Ik zet altijd een flink zware loc op de railsjes die net gelijmd zijn ( maar een klosje hout met een stuk staal erop ofzo kan ook. Als je weinig lijm gebruikt zit het in een paar minuten vast.

Verder ziet hetgene wat je tot nu toe geknutseld hebt er geweldig uit. Wou dat ik al ver genoeg was om af en toe foto's te plaatsen, maar er is nog niets als een grote vlakte met hout en kurk en een goederenperron dat nog van de onderplaat gesloopt moet worden. Niet erg fotogeniek allemaal dus.....

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 01 May 2011, 00:07:06 »
Even een vraag met betrekking tot de verkanting.

Hoe heb je die toegepast?
Met welke materialen/hulpmiddelen?
Diktes?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #77 Gepost op: 01 May 2011, 00:09:10 »
Even over het weer loshalen van verlijmde en geballaste rails: als je houtlijm gebruikt, maak de boel dan even nat, bijvoorbeeld met een plantenspuit, even laten intrekken en daarna haal je het hele spul makkelijk los.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #78 Gepost op: 01 May 2011, 00:18:58 »
Citaat
maar er is nog niets als een grote vlakte met hout en kurk en een goederenperron dat nog van de onderplaat gesloopt moet worden. Niet erg fotogeniek allemaal dus.....

Nog meer dan meer dan bij mij, nog steeds kamer aan t klussen :P.
Tijd,tijd, tijd.

Des te leuker om bij anderen te kijken en te volgen (y)

Vind t er goed uitzien.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 May 2011, 00:33:10 »
Hoi Koen,

Jij bent nog aan je kamer bezig voor de spoorbaan er ik kan ( zo begrijp ik het ) en ik moet wachten tot mijn nieuwe keuken in mijn huis zit. Maar hoe meer leuke banen ik hier zie hoe meer mijn handen gaan jeuken om ook te bouwen. Ik moest iets bewaren.....even denken hoe het ook alweer heet.... o ja, geduld.  ;)

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

MdR

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 01 May 2011, 07:50:44 »
Heey Johan!
Ik dacht, ik moet hier even op reageren, dus bij deze. Wat een superbaan gaat dat worden zeg! Ik vind alles heel mooi afgewerkt, en nu komt het grote moment van de rails leggen. (als de rails eenmaal ligt, willen we natuurlijk wel filmpjes zien  ::) ). Verder vind ik het ballast ook heel mooi, alleen de zijkanten vind ik wat grof. Je zou daar met een klein spateltje de zijkanten wat vlakker kunnen maken, zodat er meer een helling komt met een hoek van ongeveer 45 graden.  ;) Verder vind ik ook ( wat ben ik weer aan het zeuren   ;D ) dat de vervuiling van het ballast te abrupt stopt, het lijkt alsof je de zijkanten hebt afgeplakt en dan het midden vervuild. Probeer eens om het wat vloeiender te laten verlopen, dus in het hart van het spoor de meeste vervuiling, en naast de rails iets minder vervuiling en onderaan het ballast helemaal geen vervuiling.  ;) Hoe heb je de ballast trouwens vervuild? Drybush of airbrush? De kleur is trouwens goed getroffen! (y)
Mvg, Maarten

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #81 Gepost op: 01 May 2011, 09:36:42 »
Even over het weer loshalen van verlijmde en geballaste rails: als je houtlijm gebruikt, maak de boel dan even nat, bijvoorbeeld met een plantenspuit, even laten intrekken en daarna haal je het hele spul makkelijk los.

Groet,
Ruud

Dan voeg ik op mijn beurt nog even toe: kijk uit dat je niet de watervaste houtlijm koopt, maar de normale. Anders heeft die plantenspuit ook geen effect. Voor de rest een goede tip van Ruud, waar ik zelf ook al goede ervaringen mee heb gehad met de sloop van mijn vorige baan.

Gr.
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #82 Gepost op: 01 May 2011, 14:03:17 »
@ allemaal
Bedankt voor de complimenten! ;D Leuk om te lezen hoe jullie met me mee denken (y)

@ Ruud B.
Bedankt weer! Ik zal eens gaan experimenteren met die rails  :P De schroefjes in de rails zien er straks indd niet mooi uit op de foto's.. Dus zeker het overwegen waard om het dan toch te verlijmen.. Ik kom er nog op terug! 8)

@ Sander
De verkanting heb ik aangebracht door het aanbrengen van een stroomdraadje onder de buitenste bielzen.. Het draad heb ik om de twee bielzen met secondelijm vastgezet. Een geduldig werkje, maar het gaat om het resultaat (y) Ik denk dat de dikte ongeveer 1mm bedraagt.. Had iets meer gemogen vind ik zelf, maar te veel verkanting zorgt voor ontsporingen en daar zit ik niet op te wachten. Ik laat het dus zo..
Zo dus:

@ Ruud K.
Goed dat je het zegt! Ik heb meteen even gekeken en ik heb gelukkig de goede houtlijm.. Het is te verwijderen met water staat erop ;D

@Maarten
DAt klopt.. Huib Maaskant heeft dit met een airbrush gedaan en die heb ik helaas niet. Nu heb ik het eerst met verdunde verf gedaan. Gewoon met een kwastje over de ballast uitgesmeerd.. Nu houdt het kleurverschil abrupt op. Daar heb je gelijk in. Ik zal het de volgende keer maar eens met drybrushen proberen maar volgens mij gaat dat niet opschieten haha. Wellicht kan ik daar waar de kleur overloopt even wat drybrushen, zodat het wat minder wordt.. De zijkanten wil ik niet te strak hebben liggen hoor. Dat had ik voorheen ook en dat vond ik niet zo mooi. Langs het spoor ligt het ook niet allemaal zo netjes hoor ;)

@ MAthyn
Ik heb het gecheckt en het is de goede houtlijm (y)

Greets Johan

jakop

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 01 May 2011, 14:28:16 »
Dat ik deze draad al die tijd gemist heb  ???
Goed bezig Johan!  (y)
Die verkanting krijg je geen spijt van. Het is een mooi gezicht de treinen scheef in de bocht te zien hangen.
Zeker geen spijt van dat ik dit ook gedaan heb. Ongeveer ook 1 mm trouwens.

Groet,

Jakop

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #84 Gepost op: 01 May 2011, 21:26:13 »
Vandaag heb ik eerst de rails er even opgelegd.. Gewoon om even te zien hoe dat oogt ;D

Daarna ben ik begonnen met het leggen van die blauwe isolatieplaten.. Ik heb twee lagen gebruikt omdat ik het stationsgedeelte wat hoger wil hebben ;) Daarna de rails er opgelegd en de plaatsen voor de wisselaandrijvingen gemarkeerd.. En toen de zaag er in  (y)
De wisselaandrijvingen heb ik ondersteboven gemonteerd.. Zo heb ik de aandrijvingen straks ondergronds liggen! Dan zie je ze lekker niet meer ;D Ook kan ik ze vanaf de onderkant dan nog vervangen zonder de boel af te hoeven breken..

Kijk ondersteboven :P

Het begin van de wisselstraat ligt er nu.. Maar er is nog genoeg te doen ;)

Greets Johan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #85 Gepost op: 01 May 2011, 21:35:47 »
Haha, je kan het zeker niet laten!
Ik vind het er al erg goed uitzien!
Ik ben bang, en blij dat dit echt een super baan gaat worden!

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #86 Gepost op: 01 May 2011, 22:04:27 »
Haha nee ik kon het niet laten ;D Ik ben te benieuwd haha..
Ik ben hier wel echt 8 uurtjes mee bezig geweest hoor ::) Ben heel druk geweest maar heb het gevoel dat ik niets gedaan heb :P haha.

Als eerst leg ik de sporen op deze module.. Daarna is de achterste module aan de beurt.. Of is het verstandiger om de sporen gelijk over beide modules door te trekken? Ik vind het best lastig om de juiste werkvolgorde te bepalen ::)

Greets Johan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #87 Gepost op: 01 May 2011, 22:24:55 »
Ik zou alle sporen neer leggen over alle modules, dan zie je goed hoe het baanplan in het echt is, en zie je goed of er nog iets verschoven moet worden of niet. En of je het schuin wilt, of recht. Het totaalplaatje is heel belangrijk, en dat kan je niet zien als je alles gedeeltelijk doet.

Succes!!

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #88 Gepost op: 01 May 2011, 22:39:16 »
Dus je hebt de aandrijvingen van Flsm gewoon omgekeerd gedaan :o

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 01 May 2011, 22:58:13 »
Ik hoop voor je dat je aandrijvingen niet weigeren of kapot gaan.
Op deze manier wegwerken in je landschap is vragen om problemen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander