Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35

Auteur Topic: Modulebaan "Hedenoord" H0  (gelezen 78541 keer)

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
Re:Modulebaan "Hedenoord" H0
« Reactie #60 Gepost op: 02 April 2011, 19:54:42 »
Hahaha ;D

Ja het klimspiraal is zo goed als af, alleen nog aansluiten (y)
Volgende maand het bovenste niveau erop aansluiten en dan kan ik voor de nieuwe wissels gaan sparen!

Ja het is een heel lichte verkanting hoor, ik wil hem nog iets meer verkanten maar dat pak ik later wel op ;).
Ik wil het wel proberen, maar ik weet niet of het lukt ::)

Uno Momento!! ;D

Greets Johan

EDIT:
Weet niet of je het goed kunt zien hoor ::)
« Laatst bewerkt op: 02 April 2011, 20:01:50 door Johan Keuterink »

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 02 April 2011, 20:50:09 »
Verkanting is mooi te zien hoor, compleminte  (y)

M@rco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #62 Gepost op: 03 April 2011, 10:08:25 »
@ Marco

Bedankt! (y) wellicht dat ik het nog iets meer verkant, maar dat kan altijd nog ;) voorlopig toch nog geen scenery..

Greets Johan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #63 Gepost op: 03 April 2011, 11:31:21 »
Wauw! Die verkanting is heel mooi! (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #64 Gepost op: 16 April 2011, 17:04:39 »
Hallo allemaal,

Deze week heb ik met Anyrail de railstukken uitgeprint 1:1. Deze ben ik gaan leggen volgens mijn laatste ontwerp.
Nu kwam ik er echter achter, dat de ruimte tussen de railzen zeer beperkt zou zijn, een eilandperron van 5,5cm zou niet erg realistisch overkomen. Ook vond ik het allemaal wat te stijfjes.. De afgelopen maanden heb ik veel ontwerpen bekeken en sommige hadden mooie gebogen sporen. Niet alles recht toe, recht aan;) Omdat ik dit mooier vond, heb ik het vorige ontwerp deels weg gedaan.

Het gedeelte met de draaischijf is vrijwel ongewijzigd gebleven. Hier was ik tevreden over. Over de stations- en goederensporen echter niet. Het lach te stijf en allemaal op gelijke hoogte. Dit stond me niet aan.  ::)

Ik heb nu een nieuw ontwerp gemaakt. Het heeft me veel tijd gekost om het zo te krijgen, maar ik ben zeer tevreden over het resultaat! ;D
Omdat ik al met de bouw van mijn baan ben begonnen, plaats ik het nieuwe ontwerp liever hier en niet onder "baanplannen".  

Mijn nieuwe ontwerp biedt tevens een spoor voor een museumlijntje! (y) (mooi spoor voor de 3737 straks :D)
Het stations gedeelte zal iets hoger komen te liggen dan de goederensporen. Het leek mij optisch mooier als de twee delen iets meer afgescherm zijn van elkaar ::)

KLIK

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie er van vinden! Jullie mening en suggesties zijn van harte welkom!

Greets Johan 8)

MdR

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 16 April 2011, 17:19:43 »
Eey Johan!

Leuk baanplan, en veel beter als de vorige! leuk ook dat de museumtrein een eigen perron heeft gekregen, maar stopt de museumtrein dan op spoor 1 of op dat spoortje daarboven? Want daar zie ik geen perron  ::) Ik heb nog een ideetje, is het niet een idee dat je de artitec goederenloods met bijbehorende sporen op de plek van het museumperron zet en het museumperron zet je op de plaats van de goederenloods? Want dan hoef de stoomloc niet eerst de hoofdsporen te kruisen om bij de draaischijf te komen. Ook kan je dan de wagons voor de loods op de opstelsporen zetten  (y) En, als het museumperron vooraan is kan je je mooie stoomlocs beter bewonderen omdat ze dichterbij staan!  ;)

Mvg, Maarten

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #66 Gepost op: 16 April 2011, 17:33:27 »
Hej Maarten!

Bedankt! :D Ik ben er ook heel erg tevreden over! De museumtrein stopt zeker wel aan een eigen perron. Maar omdat de foto wat klein is weergegeven zie je dat niet. Ik snap trouwens niet hoe dat kan, bij mij op de laptop is de foto beeldvullend en hier veel kleiner :-X

Ik zal je de foto even mailen, kun je het beter zien ;)

Daar heb ik wel over na zitten denken.. Maar ik wil het goederengedeelte graag bij elkaar houden en bij de draaischijf. haha ja dan kan ik hem wel beter bewonderen.. dat is waar!  ;D Maar op dat speciale peronnetje, met de bomen op de achtergrond, kan ik hem ook mooi bewonderen! Anders ga ik gewoon aan de andere kant staan :P haha.

Greets Johan 8)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #67 Gepost op: 16 April 2011, 18:11:05 »
Museumspoor daar laten betekend mooie fotoplek voor de 3737, zo met bomen op de achtergrond enzo ;)

Johan,
ik moet zeggen dat dit baanplan er een stuk leuker uitziet! Je zou de sporen iets scheef kunnen neerleggen, ipv parralel op de plaat. Dat geeft ook een leuk effect. Kijk maar eens naar het kopstation bij Railz! Dat ligt ook schuin. Daardoor kunnen je sporen ook een paar cm langer worden, en optisch geeft het ook een langer effect.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #68 Gepost op: 16 April 2011, 18:20:35 »
haha dat heb je helemaal goed Mathyn ;)

Als je goed kijkt, zie je dat het al iets schuin ligt. Ik heb het al een paar graden gedraait ;D
Ik wilde het nog schuiner leggen, omdat dit optisch mooier is.. Precies wat jij zegt! Maar dat kost ruimte bij mijn opstelsporen en de goederenloods!

Bij het leggen van de rails zal ik kijken of ik de goederensporen nog iets schuiner kunnen ;D Dat is gewoon even uitproberen straks ;)

Greets Johan

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #69 Gepost op: 30 April 2011, 21:56:10 »
-UPDATE 5-

Hallo allemaal!  ;D
Bij deze weer een update met wat foto's..

Zoals jullie kunnen zien zitten alle modules nu in elkaar. Het frame is compleet! JIPPIE! (y) De rails ligt hier nog niet helemaal juist bij de draaischijf..

Even een leuk doorkijk plaatje  ;D

Op dit kastje sluit ik alle draden van het klimspiraal aan.. Het kastje wordt aangesloten op de ringleiding die onder de module doorloopt..

Ik heb de hele baan inmiddels in de grondverf gezet  8) Dit na een tip van Ruud B. (forever rocofan)

Alles staat mooi in de grondverf, zodat ik me straks niet zo druk hoef te maken over het bevochtigen van de ballast en dergelijken..

Tot slot nog even een foto van de rails die ik op een klein dioramaatje aan het bouwen ben.. Dit is de ballast die ik straks op de baan ook ga gebruiken ;) Het zijn drie kleuren ballast van Woodland Scenics. Dit idee heb ik van de website van Huib Maaskant. Hij gebruikte deze kleuren ballast op zijn oude modelbaan: "De Lage Zij". Dit vond ik een prachtige baan.. Huib vindt het vast niet erg dat ik zijn ballast naboots ;D

Wat vinden jullie er van? :D

Greets Johan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #70 Gepost op: 30 April 2011, 22:11:29 »
Oeh, nu ben ik lekker de eerste die op deze update mag reageren.
Naar beneden halen zal ik het in ieder geval NIET doen, want dat kan gewoon niet.
Je bent nou eenmaal super geweldig fantastisch bezig. Je hebt tegen mij, maar volgens mij
ook al wel eens op het forum gezegd dat je niet zo handig bent. Ik geloof je, maar ik zou
bijna zeggen dat je dit gelogen hebt, man man man, wat ziet het er strak uit! Echt top. (y)
Zou je alleen wel dat plastic blokje gebruiken, ik heb ook dat soort blokjes, die zijn niet echt
heel betrouwbaar, misschien dat deze beter is, ik weet het niet. Maar is het anders geen idee
om het op een messing strip vast te solderen, en die met wat houtlijm vast te plakken aan het
hout. Dan zit het niet super stevig, maar stevig genoeg. Die tip heb je volgens mij uit mijn draadje ;)
Inderdaad een mooie tip, en het ziet er meteen strak uit.

Dat kleine diorama ziet er echt prachtig uit! Wat een mooie fijne ballast, zo mooi met dat roest
erbij echt super. En je eigen gemaakte bordje is ook erg mooi. Alleen als je dan toch de tips van
Ruud B. (forever Rocofan) meeneemt, neem dan ook de volgende mee: schroef of spijker je rails niet
vast, maar lijm het vast. Strijk met een kartonnetje of iets dergelijks de lijm over het oppervlak uit
waar de rails moet komen, en leg de rails erop. Dan heb je ook geen risico dat je rails beschadigd.
En dan zeg ik er op mijn beurt nog bij, plamuur dan meteen de schroef/spijkergaten dicht, en gooi
er een likje verf overheen. Zoals Ruud al zei, dit brengt de kwaliteit van de foto's echt omhoog.

Nou ik hoop dat ik nog steeds de eerste ben ::) ;). Enehhh, Johan, succes man, keep on the good work.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #71 Gepost op: 30 April 2011, 22:27:17 »
HEJ! :)

THANKS jongen! (y) Nja op de foto's zie je gelukkig niet alle oneffenheden haha ::)
Maar ik ben er wel trots op dit ik alles tot nu toe zonder hulp van pa heb gebouwd.. Ik heb alles eigenhandig gebouwd en dat geeft wel een hoop voldoening :D

Ik heb tot nu toe geen problemen met die dingen gehad.. Maar ik ga jouw tip wel oppakken! tezijnertijd zal ik dat gaan veranderen.. Op de korte termijn nog ff niet.. voorlopig zal het wel goed gaan :) haha.

Die tip kreeg ik van Ruud B. aan het begin van mijn draadje..

Nja ik zou wel willen.. Maar ik vind dat lijmen niet zo fijn.. Dan krijg je het toch bijna niet meer los?? Nu schroef ik het los en kan ik het nog aanpassen of vervangen.. snap je? Ben daar een beetje huiverig voor.. Mja voor de foto's zou het wel mooier zijn straks..

Greets Johan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #72 Gepost op: 30 April 2011, 22:30:32 »
Citaat
Hallo Mathijn,

Mag ik je een paar tips geven voor de bouw van je nieuwe baan ?

Eigenlijk zou ik nu op jouw antwoord moeten wachten, maar omdat ik nu zin heb om te schrijven begin ik maar vast. 

Als je de onderbouw van je spoorbaan in elkaar hebt staan de bovenkanten van alle platen en alle houten delen die hier weer bovenop komen voorzien van een paar lagen verf. Het beste is verf op acryl basis dat stinkt niet zo en vinden je longen ook wat fijner. Dit om de bovenkant van de baan te beschermen tegen vocht. Hierbij kun je denken aan water dat gemengd met houtlijm en druppeltje zeepsop vaak wordt gebruikt om grind gras en andere begroeing onzichtbaar vast te lijmen ( als je hier meer over wilt weten mag je me even een PB sturen )

Verder las ik over je oude baan over het spijkeren van de rails, dit doe ik al jaren niet meer, tegenwoordig wordt bij mij alle rails gelijmd met houtlijm. Je hebt maar een klein beetje lijm nodig om een stukje spoor vast te zetten. Gewoon een beetje lijm op het stuk van de baan waar de rails moet komen doen en uitwrijven met een stukje karton of dun stukje plaathout. Als je tijdens het spijkeren een keer wegschiet met de hamer heb je een kapot railsje of erger nog een kapotte wissel. Niet alleen moet je dat gedeelte van het spoor dan vervangen voor nieuw, maar ook geeft het een hoop werk om dit tussen da andere sporen uit te halen. Ook als je close up foto's van je baan maakt zie je geen spijkertjes zitten als je de rails lijmt, dus dit is weer een extraatje dat tegenover de moeite staat.

Als je hulp meer uitleg wilt over deze twee tips geef je maar een gil.

Succes met je nieuwe baan alvast.

Groeten Ruud B.

Hier staat het nog eens uitgelegd. Als je niet te veel lijm gebruikt, lijkt het mij niet moeilijk om het los te krijgen, bovendien zit het al helemaal verlijmt met het ballast. Dus die schroeven kunnen er denk ik al zo uit. Zonder dat de rails zelf verlijmd is. Ik zou het op een proefstukje maken, en kijken hoe stevig spoor+ballast zonder schroef is. Ik denk best stevig. Niet op je dio doen hoor, dat is zonde! Die wordt net zo mooi.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #73 Gepost op: 30 April 2011, 22:38:13 »
Oké, dank je wel! :D

Ik zal het eens met wat kleine druppeltjes proberen.. Maar indd, als de rails in de ballast ligt dan ligt het ook wel vast en kunnen de schroeven er ook wel uit ;)

Morgenmiddag ga ik beginnen met het leggen van de rails.. Eerst even globaal, met een foto voor de toeschouwers hiero ;D En dan ga ik het voor het echie neerleggen haha. maar daar ben ik nog wel paar weekjes druk mee denk ik  :-X

Greets Johan

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #74 Gepost op: 30 April 2011, 23:10:07 »
Dat gaat fraai worden, Johan!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus