Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Huup
Vandaag om 11:38:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:47:13
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 10:36:46
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:33:28
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 09:46:18
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:29:21
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 39977 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #30 Gepost op: 24 January 2011, 22:50:25 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31231.msg507841.html#msg507841

Ik lees nu een reeds door Karst Drenth in een ander draadje gemelde oplossing. Van deze schade was toen nog niets bekend.

De inhoud spreekt voor zich!! Goed gezien Karst.

Coen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #31 Gepost op: 24 January 2011, 22:58:03 »
Beste forumlezers,

Ik vraag me af of de stroomafname bij de Lima uitvoering ook op deze wijze was uitgevoerd. Ik kan dit nu niet nazien omdat ik in het buitenland ben. Het lijkt mij van niet omdat hierover geen gelijke gevallen bekend zijn.Ik heb beide uitvoeringen (Lima zilverbuik met Faulhaber aandrijving en Rivarossi bloedneus ) maar deze liggen uit elkaar om te superen.

De stroomafname van de Lima was op het Jacobsdraaistel precies hetzelfde, maar dan met dikker metaaldraad. Of er stroomafname op het motordraaistel zat weet ik eigenlijk niet uit mijn hoofd. De stroomafname van het loopdraaistel in de motorloze bak was heel anders en tamelijk curieus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #32 Gepost op: 24 January 2011, 23:01:24 »
die van de lima was feitelijk even hopeloos, maar meer omdat de wrijving nodeloos groot is en het stel dus niet vooruit te slaan is. Was met wat afstellen wel te verhelpen... en affikken doet het in elk geval niet. Ik heb een beetje t vermoeden dat men door die ervaringen met de lima's nu heel dun draad genomen heeft voor minder wrijving... beetje te dun dus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #33 Gepost op: 24 January 2011, 23:05:02 »
Ja, dat denk ik eigenlijk ook.  :D

Toch vreemd dat Hornby ervoor heeft gekozen die typische stroomafname te handhaven. Dat hebben ze voor het nieuw ontwikkelde motordraaistel en voor het loopdraaistel aan het andere eind namelijk helemaal opnieuw moeten aanbrengen.  ???

Detective Johan is trouwens ook druk bezig.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27796.msg481696#msg481696
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 23:07:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #34 Gepost op: 24 January 2011, 23:11:46 »
waarom gaat die vent nou weer proberen het feestje te verzieken? T was juist zo'n mooi verhaal!

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #35 Gepost op: 24 January 2011, 23:31:34 »
 ;)
Dat vindt de topic starter ook:

Citaat
Het is jammer dat, zoals overal op internet, ook hier mensen zijn die hier wat anders in staan maar dat lijkt er nou eenmaal bij te horen.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken....  Grijns

JurgeN

De heer Johan Holmes heeft het goed mis, behoorlijk valse aantijging.
En biedt geen excuus aan? Wat een ***! 8)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #36 Gepost op: 24 January 2011, 23:52:31 »
Op de eerste foto zie je al dat de anti slip band ook brand schade heeft.
Ook de beschuldigingen (op deze manier) , vind ik niet kunnen, maar goed, hij is duidelijk erg overtuigd dat ie met een oplichter van doen heeft.

Wie zet nu expres zijn eigen trein in de fik....
In de winkel al eens een Marklin Koploper gehad met compleet uitgebrand en doorgebrand dak.
Heel gat erin. Was ook in een mum van tijd ontstaan. Maar goed, dat dak was gesmolten..
Hier zijn vlammen aan te pas geweest en daar moet de boel toch wel HEEL erg heet voor zijn.
En draad die gloeit omdat er spanning doorheen vliegt, koelt ook weer heel snel af als de spanning er weer af is.

De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.



« Laatst bewerkt op: 25 January 2011, 01:11:17 door Chris van Diesen »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #37 Gepost op: 24 January 2011, 23:59:19 »
Ik heb als produktspecialist voor magnetronovens begin jaren '90 veel onderzoek gedaan naar de brandbaarheid van plastics. Geloof me, je staat ervan versteld hoe snel dat in de fik vliegt, zeker met een laagje verf erover. Technisch is het beslist mogelijk wat hier wordt gesuggereerd: verder onderzoek zal meer duidelijk maken.
Dat op het buur-forum zo gereageerd wordt kan ook te maken hebben met de onbekendheid van de poster: ik heb echter geleerd dat dit soort zaken serieus moeten worden genomen tot het tegendeel bewezen is.
Ik ben dan ook erg benieuwd of Jurgen het vervolg van deze belevenis ook blijft posten...

groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #38 Gepost op: 25 January 2011, 00:06:03 »
Ik hoef maar de eerste post alhier goed door te lezen en twijfel geen moment aan dit verhaal. Ik zie het zo voor me.
Je moet al een rare gedachten-kronkel maken om zoiets (aansteker/soldeerbout-verhaal) te bedenken.  :-X


Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #39 Gepost op: 25 January 2011, 09:20:10 »
Nou, ik heb medelijden met hem.

Zoiets hoort gewoon niet te gebeuren met een nieuw treinstel.

Citaat
De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.

@Chris,
Als iets heet genoeg wordt, kan het eerst gaan smeulen en pas daarna in brand vliegen. Ik had in Duitsland een Roco 74 met een Hornby decoder uit later rusten. Deze lok liep zo voor geen meter. Ook bleek de decoder overbelast, want toen ik ermee bleef reden begon de decoder aardig te roken. Ik haalde meteen de spanning van de baan via de noodknop, maar hij (de decoder) bleef ruim een minuut doorroken. Er was gelukkig geen brandschade aan de binnenkant van het model. Het frame had alle warmte opgenomen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #40 Gepost op: 25 January 2011, 09:50:00 »
Wat je er wel en beetje aan af ziet is dat de brandhaard relatief klein maar intens is geweest. De vlam heeft naar boven toe de zaak in brand gezet, maar daar relatief vlakbij (kijk maar naar de bovenbalk van het draaistel) is weinig schade. Een heel dun draadje wat in z'n ééntje de motor heeft moeten voeden kan heel best zo heet zijn geworden dat er een vlam ontstond, hele kleine hoeveelheden vet en stof (dat hebben we nou eenmaal te over) vatten dan ook vlam en metelkaar richten ze in werkelijk no time een hele hoop schade aan. Dit zou het resultaat kunnen zijn van een vlam van een seconde lang.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #41 Gepost op: 25 January 2011, 12:40:22 »
Vooral ook dat beetje vet of olie kan als brandstof werken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #42 Gepost op: 25 January 2011, 13:16:09 »
En dat is ruimschoots aanwezig....  >:(

Bij mij lekte dat ( olie ) dus gewoon uit het aangedreven draaistel  :o

Grtzz,

Karst

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2011, 13:17:48 »
Ik hoop dat Jurgen ons op de hoogte blijft houden. Het in brand vliegen van een treinstel, of op een andere manier schade oplopen, is gewoon zeer vervelend. Ik denk op dit moment wel dat het ontstaan van brand bij het ontbreken van voeding wat eigenaardig is. Het snel van de baan halen zou de bron moeten elimineren.

Maar gelukkig is er ergens een expert die aan de hand van wat foto's kan zien dat we van doen hebben met een aansteller die door het in de fik steken van zijn treinen aandacht wil hebben! Ik denk dat die zogenaamde expert zelf om wat aandacht verlegen zit.

Jurgen, hou ons op de hoogte, kunnen we allemaal ons voordeel mee doen.

Richard

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #44 Gepost op: 25 January 2011, 13:18:47 »
De brandschade  als zichtbaar  met  de zwarte  verkoolde plekken op de kap is volgens mij zuiver  het gevolg van een grote  hitte ontwikkeling geweest.  
Heb thuis nog ergens de deels afgefikte kap liggen van een lok.  
Had hier  een decoder ingebouwd en toch ergens een kortsluiting in gekregen. Gevolg dat  de decoder  wel nog werkte  maar  gloeiend heet werd.  Vlammen heb ik niet gezien.  Wel effectief zwarte rook uit de cabine en identiek dezelfde verkoolde  sporen als je op de Rivarossi ziet.  Bij mij bleef het  gelukkig beperkt tot het verkoolde cabine interieur en ramen en vooral de  verkolingssporen en vervorming aan de binnenkant van de  kap maar 10  seconde later was inderdaad de  boel effectief de  fik ingegaan.  
Peter
Petdig1