Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 18:13:54
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 39202 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #30 Gepost op: 24 January 2011, 22:50:25 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31231.msg507841.html#msg507841

Ik lees nu een reeds door Karst Drenth in een ander draadje gemelde oplossing. Van deze schade was toen nog niets bekend.

De inhoud spreekt voor zich!! Goed gezien Karst.

Coen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22531
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #31 Gepost op: 24 January 2011, 22:58:03 »
Beste forumlezers,

Ik vraag me af of de stroomafname bij de Lima uitvoering ook op deze wijze was uitgevoerd. Ik kan dit nu niet nazien omdat ik in het buitenland ben. Het lijkt mij van niet omdat hierover geen gelijke gevallen bekend zijn.Ik heb beide uitvoeringen (Lima zilverbuik met Faulhaber aandrijving en Rivarossi bloedneus ) maar deze liggen uit elkaar om te superen.

De stroomafname van de Lima was op het Jacobsdraaistel precies hetzelfde, maar dan met dikker metaaldraad. Of er stroomafname op het motordraaistel zat weet ik eigenlijk niet uit mijn hoofd. De stroomafname van het loopdraaistel in de motorloze bak was heel anders en tamelijk curieus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #32 Gepost op: 24 January 2011, 23:01:24 »
die van de lima was feitelijk even hopeloos, maar meer omdat de wrijving nodeloos groot is en het stel dus niet vooruit te slaan is. Was met wat afstellen wel te verhelpen... en affikken doet het in elk geval niet. Ik heb een beetje t vermoeden dat men door die ervaringen met de lima's nu heel dun draad genomen heeft voor minder wrijving... beetje te dun dus.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22531
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #33 Gepost op: 24 January 2011, 23:05:02 »
Ja, dat denk ik eigenlijk ook.  :D

Toch vreemd dat Hornby ervoor heeft gekozen die typische stroomafname te handhaven. Dat hebben ze voor het nieuw ontwikkelde motordraaistel en voor het loopdraaistel aan het andere eind namelijk helemaal opnieuw moeten aanbrengen.  ???

Detective Johan is trouwens ook druk bezig.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27796.msg481696#msg481696
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 23:07:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #34 Gepost op: 24 January 2011, 23:11:46 »
waarom gaat die vent nou weer proberen het feestje te verzieken? T was juist zo'n mooi verhaal!

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #35 Gepost op: 24 January 2011, 23:31:34 »
 ;)
Dat vindt de topic starter ook:

Citaat
Het is jammer dat, zoals overal op internet, ook hier mensen zijn die hier wat anders in staan maar dat lijkt er nou eenmaal bij te horen.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken....  Grijns

JurgeN

De heer Johan Holmes heeft het goed mis, behoorlijk valse aantijging.
En biedt geen excuus aan? Wat een ***! 8)
Ik heb al een trein

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #36 Gepost op: 24 January 2011, 23:52:31 »
Op de eerste foto zie je al dat de anti slip band ook brand schade heeft.
Ook de beschuldigingen (op deze manier) , vind ik niet kunnen, maar goed, hij is duidelijk erg overtuigd dat ie met een oplichter van doen heeft.

Wie zet nu expres zijn eigen trein in de fik....
In de winkel al eens een Marklin Koploper gehad met compleet uitgebrand en doorgebrand dak.
Heel gat erin. Was ook in een mum van tijd ontstaan. Maar goed, dat dak was gesmolten..
Hier zijn vlammen aan te pas geweest en daar moet de boel toch wel HEEL erg heet voor zijn.
En draad die gloeit omdat er spanning doorheen vliegt, koelt ook weer heel snel af als de spanning er weer af is.

De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.



« Laatst bewerkt op: 25 January 2011, 01:11:17 door Chris van Diesen »

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #37 Gepost op: 24 January 2011, 23:59:19 »
Ik heb als produktspecialist voor magnetronovens begin jaren '90 veel onderzoek gedaan naar de brandbaarheid van plastics. Geloof me, je staat ervan versteld hoe snel dat in de fik vliegt, zeker met een laagje verf erover. Technisch is het beslist mogelijk wat hier wordt gesuggereerd: verder onderzoek zal meer duidelijk maken.
Dat op het buur-forum zo gereageerd wordt kan ook te maken hebben met de onbekendheid van de poster: ik heb echter geleerd dat dit soort zaken serieus moeten worden genomen tot het tegendeel bewezen is.
Ik ben dan ook erg benieuwd of Jurgen het vervolg van deze belevenis ook blijft posten...

groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #38 Gepost op: 25 January 2011, 00:06:03 »
Ik hoef maar de eerste post alhier goed door te lezen en twijfel geen moment aan dit verhaal. Ik zie het zo voor me.
Je moet al een rare gedachten-kronkel maken om zoiets (aansteker/soldeerbout-verhaal) te bedenken.  :-X

Ik heb al een trein

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #39 Gepost op: 25 January 2011, 09:20:10 »
Nou, ik heb medelijden met hem.

Zoiets hoort gewoon niet te gebeuren met een nieuw treinstel.

Citaat
De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.

@Chris,
Als iets heet genoeg wordt, kan het eerst gaan smeulen en pas daarna in brand vliegen. Ik had in Duitsland een Roco 74 met een Hornby decoder uit later rusten. Deze lok liep zo voor geen meter. Ook bleek de decoder overbelast, want toen ik ermee bleef reden begon de decoder aardig te roken. Ik haalde meteen de spanning van de baan via de noodknop, maar hij (de decoder) bleef ruim een minuut doorroken. Er was gelukkig geen brandschade aan de binnenkant van het model. Het frame had alle warmte opgenomen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #40 Gepost op: 25 January 2011, 09:50:00 »
Wat je er wel en beetje aan af ziet is dat de brandhaard relatief klein maar intens is geweest. De vlam heeft naar boven toe de zaak in brand gezet, maar daar relatief vlakbij (kijk maar naar de bovenbalk van het draaistel) is weinig schade. Een heel dun draadje wat in z'n ééntje de motor heeft moeten voeden kan heel best zo heet zijn geworden dat er een vlam ontstond, hele kleine hoeveelheden vet en stof (dat hebben we nou eenmaal te over) vatten dan ook vlam en metelkaar richten ze in werkelijk no time een hele hoop schade aan. Dit zou het resultaat kunnen zijn van een vlam van een seconde lang.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #41 Gepost op: 25 January 2011, 12:40:22 »
Vooral ook dat beetje vet of olie kan als brandstof werken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #42 Gepost op: 25 January 2011, 13:16:09 »
En dat is ruimschoots aanwezig....  >:(

Bij mij lekte dat ( olie ) dus gewoon uit het aangedreven draaistel  :o

Grtzz,

Karst

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2011, 13:17:48 »
Ik hoop dat Jurgen ons op de hoogte blijft houden. Het in brand vliegen van een treinstel, of op een andere manier schade oplopen, is gewoon zeer vervelend. Ik denk op dit moment wel dat het ontstaan van brand bij het ontbreken van voeding wat eigenaardig is. Het snel van de baan halen zou de bron moeten elimineren.

Maar gelukkig is er ergens een expert die aan de hand van wat foto's kan zien dat we van doen hebben met een aansteller die door het in de fik steken van zijn treinen aandacht wil hebben! Ik denk dat die zogenaamde expert zelf om wat aandacht verlegen zit.

Jurgen, hou ons op de hoogte, kunnen we allemaal ons voordeel mee doen.

Richard

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #44 Gepost op: 25 January 2011, 13:18:47 »
De brandschade  als zichtbaar  met  de zwarte  verkoolde plekken op de kap is volgens mij zuiver  het gevolg van een grote  hitte ontwikkeling geweest.  
Heb thuis nog ergens de deels afgefikte kap liggen van een lok.  
Had hier  een decoder ingebouwd en toch ergens een kortsluiting in gekregen. Gevolg dat  de decoder  wel nog werkte  maar  gloeiend heet werd.  Vlammen heb ik niet gezien.  Wel effectief zwarte rook uit de cabine en identiek dezelfde verkoolde  sporen als je op de Rivarossi ziet.  Bij mij bleef het  gelukkig beperkt tot het verkoolde cabine interieur en ramen en vooral de  verkolingssporen en vervorming aan de binnenkant van de  kap maar 10  seconde later was inderdaad de  boel effectief de  fik ingegaan.  
Peter
Petdig1