Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 00:32:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 39948 keer)

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #105 Gepost op: 30 January 2011, 15:04:41 »
Het ontsporen van het jacobsdraaistel heeft te maken met de constructie van dat draaistel.

Ik heb zelf een paar Lima mat' 46'ers die dit gedrag ook vertonen. Het kunststof dat aan beide zijden naast de sleper zit, raakt de verhoogde puko's van de wissels.

Hierbij zit er ook nog eens verschil in de ontsporingsgevoeligheid van de verschillende stellen, en maakt het uit of het stel met de motorzijde "trekt" of "duwt"

Ik heb er zelf nog geen oplossing voor, maar daar ga ik mee aan de gang als ik het eerste stel in de revisie gaat.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

ONR

  • Gast
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #106 Gepost op: 30 January 2011, 20:30:03 »
He Jurgen,

gelukkig is het treinstel geruild en hopen we op een verklaring van Rivarossi.

Het ontsporen van het treinstel zal voor 90% te wijten zijn aan de sleper en puks van de wissel. Gemakkelijk te controleren is of de sleper bij het berijden van de wissel genoeg ruimte heeft en NIET het onderstel optilt. Indien dit de oorzaak is en je niet aan het model wilt gaan knutselen zijn er enkele opties:

Kijk of de aansluiting van de draad aan de sleper (tin) geen te grote (bij voorkeur Vlakke) soldering heeft,
Plaats een dunnere / plattere sleper zoals Brawa en of Roco (fluistersleper) levert. Bij de roco uitvoering de kunststof eruit trekken, het scheelt tiende mm maar kan net genoeg zijn..
Het nadeel van deze slepers is dat ze Peperduur zijn!

Succes

JurgeN65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #107 Gepost op: 01 February 2011, 06:39:10 »
Hallo,

We zullen het knutselen aam het model even uitstellen tot later (de eerste keer rijden heeft al genoeg gespreksstof opgeleverd  ;)), maar we weten in ieder geval nu waar het ontsporen vandaan zou kunnen komen.

Bedankt,

Jurgen en Swithin

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #108 Gepost op: 01 February 2011, 07:07:43 »
Oh ja. Mijn baansecties zijn/waren apart gezekerd met 2,5A zekeringen. Die hebben geen krimp gegeven. Kortom, de kortsluitstroom die door stroomafnemer plus wissel (ook geen beste stroomvoorziening) kon lopen, bedroeg niet eens 2,5A. Dan grijpt de beveiliging van de centrale ook niet in. Tamelijk gevaarlijk eigenlijk. Geen brand geworden, omdat het draadje snel door was. Het stonk wel.
Zo gek is het nog niet. Mijn vriend was eens op een tentoonstelling met een "modulaire baan" in opbouw, hij had wel twee modules en in aanvulling een grote circle Trixrails met omloop spoor aan aangesloten. De circle had geen extra voeding in het midden op de andere kant. Ik was er gelukkig in de buurt bij de eerste testrit! Mijn vriend had het eerste Rondje met een noorse kleinserie treinstel van NMJ gemaakt en direct een wissel open gereden (verzocht). Trix wissels hebben polaristatie, en het geeft direct een kortsluiting, maar de centrale heeft niet eens verzocht af te schakelen omdat de toeleiding niet goed genoeg was! Het treinstel was binnen no time aan het ruiken en is door mij direct van de baan genomen, anders was het een enorme schade gewest....

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008