Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 00:08:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 August 2025, 23:13:29
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 39293 keer)

JurgeN65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Gepost op: 23 January 2011, 22:22:42 »
Hoi,

Afgelopen zaterdag de Rivarossi mat 46 (wisselstroom) gekocht en gelijk op de baan geprobeerd. OK, het was niet handig gelijk de treeplanken te installeren, maar alla...

Ik gebruik de ESU command station met de spanning op 19 volt ivm minder rijgedrag van een aantal Märlkin treinen. Bij het rijden viel het al op dat hij vrij veel vonkte en mede door het slecht rijgedrag door de treeplanken maar even naast de baan gezet.

Wat schetst mijn verbazing dat er blijkbaar iets heel erg heet was geworden binnenin en het model in brand vloog (hij stond dus _niet_ op de baan) !!! een deel van de zijkant (aan de aangedreven kant ter hoogte van het voorste wielstel) is dus weggesmolten. Nu heb ik al binnenin (zonder openmaken) proberen te kijken, maar afgezien van het printplaatje van de sluitseinen (van wat ik gezien heb bij een bespreking van dit model) zie ik niets wat er heet kan worden.

Nu ga ik wel terug naar de winkel.... Ik heb dit nog nooit gehad bij geen enkele trein, iemand enig idee wat er gebeurt zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,



JurgeN

« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 08:16:20 door Bob Rodenburg. Reden: DIT IS GEEN MAT 64 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2011, 22:25:34 »
Het model heeft flinterdunne stroomafnemertjes die bij een gewone kortsluiting finaal kunnen wegbranden. Zoiets zou het zomaar kunnen zijn geweest. Kijk even of alle stroomafnemertjes nog in orde zijn. Die W-vormige stukjes draad tegen de draaistelzijkanten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2011, 22:29:07 »
werkt de booster beveiliging goed?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2011, 22:44:59 »
met 1 ampere krijg je ook makkelijk dingen in de fik hoor... als je t maar goed doet.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2011, 22:50:06 »
euh, hij stond niet op de baan en is toch ZO in de fik gevlogen ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2011, 22:54:13 »
Zie de smeltplek op z'n plank.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2011, 22:58:20 »
Oeps dat is zonde, ik zou zeker even teruggaan naar de leverancier, hier is echt wel een gevalletje schade en binnen de verwachting liggende oorzaken uit te sluiten!

JurgeN65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2011, 22:59:09 »
Het model heeft flinterdunne stroomafnemertjes die bij een gewone kortsluiting finaal kunnen wegbranden. Zoiets zou het zomaar kunnen zijn geweest. Kijk even of alle stroomafnemertjes nog in orde zijn. Die W-vormige stukjes draad tegen de draaistelzijkanten.

Heb ik nog niet gecontroleerd, zitten die ook op de wisselstroomuitvoering dan?

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2011, 23:14:44 »
Morgen even de ochtendbladen nakijken , misschien staat er wel een Rivarossi terugroepadvertentie in..  :o

Tjee das echt voor het eerst dat ik zo iets zie bij een modeltrein.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2011, 23:46:53 »
Zo dat is heftig ???
Maar moet de tiel van dit draadje niet worden veranderd?? 8)

gr Ed.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2011, 00:52:42 »
Is de brandhaard direct in de buurt van de decoder? Chris heeft mij wel eens verteld dat een Trix-treinstel (kan ook een Piko zijn geweest, dat weet ik niet meer) in de winkel in de fik vloog toen hij een decoder had geïnstalleerd en hij de trein op de winkeltestbaan zette. Toen ging het dus om een decoder die gloeiend heet werd en de brand veroorzaakte.
Anyway, bizar blijft het.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2011, 01:02:41 »
Citaat van: JurgeN65


Citaat van: JurgeN65
Heb ik nog niet gecontroleerd, zitten die ook op de wisselstroomuitvoering dan?

Zonder twijfel de oorzaak !! Kijk maar naar de plek waar het begonnen is. En.... ik heb ze zelf ook witgloeiend gezien  :o :o En dus was er maar 1 oplossing: Vervangen door fosforbrons van 0.3mm.

Overigens wel ongeloofelijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dat dit kan. Ik heb niet het idee dat de ontwerpers bij Riva/Hornby ook nog maar ooit een trein op een modelbaan hebben laten rijden...  ::) ( en niet alleen vanwege de stroomafnemerhaartjes ... )

Grtzz,

Karst

JSRail

  • Gast
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2011, 10:09:34 »
  Heftig dit !  :o   Mijn matjes 46 rijden gelukkig (nog) wel zonder problemen. Heb wel een tijdje terug een Rivarossi RAE Gottardo (AC) aangeschaft die problemen gaf met de verliching van de tussenbakken. Doordat de soldeer-aansluitingen (+ en - draden) op de printjes verkeerd waren aangesloten onstond er een keiharde kortsluiting. Gelukkig zorgde de beveiling van de (delta) boosters ervoor dat de spanning op de baan direct uitschakelde. Viel gelukkig zelf makkelijk te verhelpen (na overleg met winkelier). Ook de algehele kwaliteit van het soldeerwerk zag er maar zeer matig uit.  Zou eigenlijk niet mogen bij een treinstel van zo'n 400 EUR ! Lijkt erop dat Rivarossi (Hornby) toch z'n zaakjes in China niet goed voor elkaar heeft. Want met een adequate controlle moet je dit toch kunnen ondervangen lijkt me.  
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 10:45:22 door JSRail »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2011, 10:15:08 »
Dit is in elk  geval een defect waar je niet alleen mee terug naar de winkel moet, maar waar je in overleg met je verkopende partij ook de importeur van zou moeten berichten. Bij brandgevaar door technische oorzaak (er vanuitgaande dat het stel in ongewijzigde toestand was) is hier de wet produktaansprakelijkheid van toepassing.
Het doet dan niet terzake of het een trein is of ander produkt.
De winkel is je eerste aanspreekpunt, maar de importeur is verplicht dit op te pakken én actie richting fabrikant te ondernemen indien hij geen externe oorzaak kan aantonen.
De VWA (voorheen Keuringsdienst van Waren) kan indien nodig de importeur zelfs dwingen een waarschuwing of terugroep actie landelijk te publiceren, waarbij een externe partij onderzoek kan doen naar de brandveiligheid van het produkt.
Omdat een dergelijk verhaal verregaande consequenties én negatieve publiciteit kan veroorzaken, zal dit door de meeste handelaren snel worden opgepakt.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2011, 10:24:57 »
En laat je niet afschepen, het is meermalen geconstateerd. Bij mij waren de stroomafnemertjes alleen snel genoeg doorgebrand, zodat de boel niet in de fik ging. Maar de stank en de volkomen verkoolde stroomafnemer spraken boekdelen.
Inderdaad, gewoon een gevaarlijk product waar de importeur zich wel wat meer rekenschap over mag geven in plaats van in hoog tempo nieuwe, in dit opzicht onveranderde varianten op de markt te gooien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.