Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 15:45:42
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 15:44:51
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 15:25:09
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 40434 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 758
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #30 Gepost op: 24 January 2011, 22:50:25 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31231.msg507841.html#msg507841

Ik lees nu een reeds door Karst Drenth in een ander draadje gemelde oplossing. Van deze schade was toen nog niets bekend.

De inhoud spreekt voor zich!! Goed gezien Karst.

Coen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #31 Gepost op: 24 January 2011, 22:58:03 »
Beste forumlezers,

Ik vraag me af of de stroomafname bij de Lima uitvoering ook op deze wijze was uitgevoerd. Ik kan dit nu niet nazien omdat ik in het buitenland ben. Het lijkt mij van niet omdat hierover geen gelijke gevallen bekend zijn.Ik heb beide uitvoeringen (Lima zilverbuik met Faulhaber aandrijving en Rivarossi bloedneus ) maar deze liggen uit elkaar om te superen.

De stroomafname van de Lima was op het Jacobsdraaistel precies hetzelfde, maar dan met dikker metaaldraad. Of er stroomafname op het motordraaistel zat weet ik eigenlijk niet uit mijn hoofd. De stroomafname van het loopdraaistel in de motorloze bak was heel anders en tamelijk curieus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #32 Gepost op: 24 January 2011, 23:01:24 »
die van de lima was feitelijk even hopeloos, maar meer omdat de wrijving nodeloos groot is en het stel dus niet vooruit te slaan is. Was met wat afstellen wel te verhelpen... en affikken doet het in elk geval niet. Ik heb een beetje t vermoeden dat men door die ervaringen met de lima's nu heel dun draad genomen heeft voor minder wrijving... beetje te dun dus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #33 Gepost op: 24 January 2011, 23:05:02 »
Ja, dat denk ik eigenlijk ook.  :D

Toch vreemd dat Hornby ervoor heeft gekozen die typische stroomafname te handhaven. Dat hebben ze voor het nieuw ontwikkelde motordraaistel en voor het loopdraaistel aan het andere eind namelijk helemaal opnieuw moeten aanbrengen.  ???

Detective Johan is trouwens ook druk bezig.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27796.msg481696#msg481696
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 23:07:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #34 Gepost op: 24 January 2011, 23:11:46 »
waarom gaat die vent nou weer proberen het feestje te verzieken? T was juist zo'n mooi verhaal!

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #35 Gepost op: 24 January 2011, 23:31:34 »
 ;)
Dat vindt de topic starter ook:

Citaat
Het is jammer dat, zoals overal op internet, ook hier mensen zijn die hier wat anders in staan maar dat lijkt er nou eenmaal bij te horen.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken....  Grijns

JurgeN

De heer Johan Holmes heeft het goed mis, behoorlijk valse aantijging.
En biedt geen excuus aan? Wat een ***! 8)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #36 Gepost op: 24 January 2011, 23:52:31 »
Op de eerste foto zie je al dat de anti slip band ook brand schade heeft.
Ook de beschuldigingen (op deze manier) , vind ik niet kunnen, maar goed, hij is duidelijk erg overtuigd dat ie met een oplichter van doen heeft.

Wie zet nu expres zijn eigen trein in de fik....
In de winkel al eens een Marklin Koploper gehad met compleet uitgebrand en doorgebrand dak.
Heel gat erin. Was ook in een mum van tijd ontstaan. Maar goed, dat dak was gesmolten..
Hier zijn vlammen aan te pas geweest en daar moet de boel toch wel HEEL erg heet voor zijn.
En draad die gloeit omdat er spanning doorheen vliegt, koelt ook weer heel snel af als de spanning er weer af is.

De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.



« Laatst bewerkt op: 25 January 2011, 01:11:17 door Chris van Diesen »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #37 Gepost op: 24 January 2011, 23:59:19 »
Ik heb als produktspecialist voor magnetronovens begin jaren '90 veel onderzoek gedaan naar de brandbaarheid van plastics. Geloof me, je staat ervan versteld hoe snel dat in de fik vliegt, zeker met een laagje verf erover. Technisch is het beslist mogelijk wat hier wordt gesuggereerd: verder onderzoek zal meer duidelijk maken.
Dat op het buur-forum zo gereageerd wordt kan ook te maken hebben met de onbekendheid van de poster: ik heb echter geleerd dat dit soort zaken serieus moeten worden genomen tot het tegendeel bewezen is.
Ik ben dan ook erg benieuwd of Jurgen het vervolg van deze belevenis ook blijft posten...

groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #38 Gepost op: 25 January 2011, 00:06:03 »
Ik hoef maar de eerste post alhier goed door te lezen en twijfel geen moment aan dit verhaal. Ik zie het zo voor me.
Je moet al een rare gedachten-kronkel maken om zoiets (aansteker/soldeerbout-verhaal) te bedenken.  :-X


Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #39 Gepost op: 25 January 2011, 09:20:10 »
Nou, ik heb medelijden met hem.

Zoiets hoort gewoon niet te gebeuren met een nieuw treinstel.

Citaat
De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.

@Chris,
Als iets heet genoeg wordt, kan het eerst gaan smeulen en pas daarna in brand vliegen. Ik had in Duitsland een Roco 74 met een Hornby decoder uit later rusten. Deze lok liep zo voor geen meter. Ook bleek de decoder overbelast, want toen ik ermee bleef reden begon de decoder aardig te roken. Ik haalde meteen de spanning van de baan via de noodknop, maar hij (de decoder) bleef ruim een minuut doorroken. Er was gelukkig geen brandschade aan de binnenkant van het model. Het frame had alle warmte opgenomen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #40 Gepost op: 25 January 2011, 09:50:00 »
Wat je er wel en beetje aan af ziet is dat de brandhaard relatief klein maar intens is geweest. De vlam heeft naar boven toe de zaak in brand gezet, maar daar relatief vlakbij (kijk maar naar de bovenbalk van het draaistel) is weinig schade. Een heel dun draadje wat in z'n ééntje de motor heeft moeten voeden kan heel best zo heet zijn geworden dat er een vlam ontstond, hele kleine hoeveelheden vet en stof (dat hebben we nou eenmaal te over) vatten dan ook vlam en metelkaar richten ze in werkelijk no time een hele hoop schade aan. Dit zou het resultaat kunnen zijn van een vlam van een seconde lang.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #41 Gepost op: 25 January 2011, 12:40:22 »
Vooral ook dat beetje vet of olie kan als brandstof werken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #42 Gepost op: 25 January 2011, 13:16:09 »
En dat is ruimschoots aanwezig....  >:(

Bij mij lekte dat ( olie ) dus gewoon uit het aangedreven draaistel  :o

Grtzz,

Karst

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2011, 13:17:48 »
Ik hoop dat Jurgen ons op de hoogte blijft houden. Het in brand vliegen van een treinstel, of op een andere manier schade oplopen, is gewoon zeer vervelend. Ik denk op dit moment wel dat het ontstaan van brand bij het ontbreken van voeding wat eigenaardig is. Het snel van de baan halen zou de bron moeten elimineren.

Maar gelukkig is er ergens een expert die aan de hand van wat foto's kan zien dat we van doen hebben met een aansteller die door het in de fik steken van zijn treinen aandacht wil hebben! Ik denk dat die zogenaamde expert zelf om wat aandacht verlegen zit.

Jurgen, hou ons op de hoogte, kunnen we allemaal ons voordeel mee doen.

Richard

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #44 Gepost op: 25 January 2011, 13:18:47 »
De brandschade  als zichtbaar  met  de zwarte  verkoolde plekken op de kap is volgens mij zuiver  het gevolg van een grote  hitte ontwikkeling geweest.  
Heb thuis nog ergens de deels afgefikte kap liggen van een lok.  
Had hier  een decoder ingebouwd en toch ergens een kortsluiting in gekregen. Gevolg dat  de decoder  wel nog werkte  maar  gloeiend heet werd.  Vlammen heb ik niet gezien.  Wel effectief zwarte rook uit de cabine en identiek dezelfde verkoolde  sporen als je op de Rivarossi ziet.  Bij mij bleef het  gelukkig beperkt tot het verkoolde cabine interieur en ramen en vooral de  verkolingssporen en vervorming aan de binnenkant van de  kap maar 10  seconde later was inderdaad de  boel effectief de  fik ingegaan.  
Peter
Petdig1