Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 39067 keer)

JurgeN65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Gepost op: 23 January 2011, 22:22:42 »
Hoi,

Afgelopen zaterdag de Rivarossi mat 46 (wisselstroom) gekocht en gelijk op de baan geprobeerd. OK, het was niet handig gelijk de treeplanken te installeren, maar alla...

Ik gebruik de ESU command station met de spanning op 19 volt ivm minder rijgedrag van een aantal Märlkin treinen. Bij het rijden viel het al op dat hij vrij veel vonkte en mede door het slecht rijgedrag door de treeplanken maar even naast de baan gezet.

Wat schetst mijn verbazing dat er blijkbaar iets heel erg heet was geworden binnenin en het model in brand vloog (hij stond dus _niet_ op de baan) !!! een deel van de zijkant (aan de aangedreven kant ter hoogte van het voorste wielstel) is dus weggesmolten. Nu heb ik al binnenin (zonder openmaken) proberen te kijken, maar afgezien van het printplaatje van de sluitseinen (van wat ik gezien heb bij een bespreking van dit model) zie ik niets wat er heet kan worden.

Nu ga ik wel terug naar de winkel.... Ik heb dit nog nooit gehad bij geen enkele trein, iemand enig idee wat er gebeurt zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,



JurgeN

« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 08:16:20 door Bob Rodenburg. Reden: DIT IS GEEN MAT 64 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22457
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2011, 22:25:34 »
Het model heeft flinterdunne stroomafnemertjes die bij een gewone kortsluiting finaal kunnen wegbranden. Zoiets zou het zomaar kunnen zijn geweest. Kijk even of alle stroomafnemertjes nog in orde zijn. Die W-vormige stukjes draad tegen de draaistelzijkanten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2011, 22:29:07 »
werkt de booster beveiliging goed?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2011, 22:44:59 »
met 1 ampere krijg je ook makkelijk dingen in de fik hoor... als je t maar goed doet.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2011, 22:50:06 »
euh, hij stond niet op de baan en is toch ZO in de fik gevlogen ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2011, 22:54:13 »
Zie de smeltplek op z'n plank.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2011, 22:58:20 »
Oeps dat is zonde, ik zou zeker even teruggaan naar de leverancier, hier is echt wel een gevalletje schade en binnen de verwachting liggende oorzaken uit te sluiten!

JurgeN65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2011, 22:59:09 »
Het model heeft flinterdunne stroomafnemertjes die bij een gewone kortsluiting finaal kunnen wegbranden. Zoiets zou het zomaar kunnen zijn geweest. Kijk even of alle stroomafnemertjes nog in orde zijn. Die W-vormige stukjes draad tegen de draaistelzijkanten.

Heb ik nog niet gecontroleerd, zitten die ook op de wisselstroomuitvoering dan?

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2011, 23:14:44 »
Morgen even de ochtendbladen nakijken , misschien staat er wel een Rivarossi terugroepadvertentie in..  :o

Tjee das echt voor het eerst dat ik zo iets zie bij een modeltrein.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2011, 23:46:53 »
Zo dat is heftig ???
Maar moet de tiel van dit draadje niet worden veranderd?? 8)

gr Ed.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2011, 00:52:42 »
Is de brandhaard direct in de buurt van de decoder? Chris heeft mij wel eens verteld dat een Trix-treinstel (kan ook een Piko zijn geweest, dat weet ik niet meer) in de winkel in de fik vloog toen hij een decoder had geïnstalleerd en hij de trein op de winkeltestbaan zette. Toen ging het dus om een decoder die gloeiend heet werd en de brand veroorzaakte.
Anyway, bizar blijft het.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2011, 01:02:41 »
Citaat van: JurgeN65


Citaat van: JurgeN65
Heb ik nog niet gecontroleerd, zitten die ook op de wisselstroomuitvoering dan?

Zonder twijfel de oorzaak !! Kijk maar naar de plek waar het begonnen is. En.... ik heb ze zelf ook witgloeiend gezien  :o :o En dus was er maar 1 oplossing: Vervangen door fosforbrons van 0.3mm.

Overigens wel ongeloofelijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dat dit kan. Ik heb niet het idee dat de ontwerpers bij Riva/Hornby ook nog maar ooit een trein op een modelbaan hebben laten rijden...  ::) ( en niet alleen vanwege de stroomafnemerhaartjes ... )

Grtzz,

Karst

JSRail

  • Gast
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2011, 10:09:34 »
  Heftig dit !  :o   Mijn matjes 46 rijden gelukkig (nog) wel zonder problemen. Heb wel een tijdje terug een Rivarossi RAE Gottardo (AC) aangeschaft die problemen gaf met de verliching van de tussenbakken. Doordat de soldeer-aansluitingen (+ en - draden) op de printjes verkeerd waren aangesloten onstond er een keiharde kortsluiting. Gelukkig zorgde de beveiling van de (delta) boosters ervoor dat de spanning op de baan direct uitschakelde. Viel gelukkig zelf makkelijk te verhelpen (na overleg met winkelier). Ook de algehele kwaliteit van het soldeerwerk zag er maar zeer matig uit.  Zou eigenlijk niet mogen bij een treinstel van zo'n 400 EUR ! Lijkt erop dat Rivarossi (Hornby) toch z'n zaakjes in China niet goed voor elkaar heeft. Want met een adequate controlle moet je dit toch kunnen ondervangen lijkt me.  
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 10:45:22 door JSRail »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2011, 10:15:08 »
Dit is in elk  geval een defect waar je niet alleen mee terug naar de winkel moet, maar waar je in overleg met je verkopende partij ook de importeur van zou moeten berichten. Bij brandgevaar door technische oorzaak (er vanuitgaande dat het stel in ongewijzigde toestand was) is hier de wet produktaansprakelijkheid van toepassing.
Het doet dan niet terzake of het een trein is of ander produkt.
De winkel is je eerste aanspreekpunt, maar de importeur is verplicht dit op te pakken én actie richting fabrikant te ondernemen indien hij geen externe oorzaak kan aantonen.
De VWA (voorheen Keuringsdienst van Waren) kan indien nodig de importeur zelfs dwingen een waarschuwing of terugroep actie landelijk te publiceren, waarbij een externe partij onderzoek kan doen naar de brandveiligheid van het produkt.
Omdat een dergelijk verhaal verregaande consequenties én negatieve publiciteit kan veroorzaken, zal dit door de meeste handelaren snel worden opgepakt.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22457
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2011, 10:24:57 »
En laat je niet afschepen, het is meermalen geconstateerd. Bij mij waren de stroomafnemertjes alleen snel genoeg doorgebrand, zodat de boel niet in de fik ging. Maar de stank en de volkomen verkoolde stroomafnemer spraken boekdelen.
Inderdaad, gewoon een gevaarlijk product waar de importeur zich wel wat meer rekenschap over mag geven in plaats van in hoog tempo nieuwe, in dit opzicht onveranderde varianten op de markt te gooien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.