Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de oorzaak koperdiefstal is. Er ontbreekt 300m koperdraad.Grrroeten Erwin
Oppakken, veroordelen voor poging tot doodslag, en voor alle schade op laten draaien
Was even een emotionele reactie op het gebeuren, dat poging tot doodslag niet zou kunnen had ik naderhand ook wel bedacht om de reden die jij aangeeft. Het komt wel weer terecht in mijn werkgebied, waarbij ik dus als eerste de klap opvang mocht het in dit geval echt mis gaan. Vandaar die reactie.
Koperdieven nemen wel bewust het risico dat beveligingsystemen niet meer functioneren met alle gevolgen van dien.
Maar je zult het toch wel met me eens zijn dat dit niet kan, en de daders gewoon zwaar gestraft moeten worden (en laat nu maar eens een voorbeeld gesteld worden).
Juridisch is daar een maatstaf voor: hadden de dieven behoren te weten dat het wegnemen van die kabel een veel grotere kans op ontsporingen betekende? Je kunt dat misschien als OM rond krijgen, maar dan moet je wel van héél goeden huize komen vrees ik... niet iedere leek hoeft te weten waar elke kabel bij het spoor voor dient, en dat geldt ook voor koperdieven... Hooguit kun je m.i. een verhaal in elkaar draaien in het schimmige gebied van "voorwaardelijk opzet", maar dat is niet eenvoudig.