Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 00:08:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
Piko 2025 door Huup
12 September 2025, 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
12 September 2025, 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
12 September 2025, 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
12 September 2025, 18:12:51
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31983 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #105 Gepost op: 14 January 2011, 17:44:24 »
http://www.nu.nl/binnenland/2423215/treinbotsing-zevenaar-vermoedelijk-koperdiefstal.html

Toch al 29 verdachten opgepakt wegens koperdiefstal. Als ze degene(n) te pakken krijgen die dit geflikt hebben, dan is de strafrechtelijke eis straks vast meer dan alleen diefstal.

mvg,
Gert

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #106 Gepost op: 14 January 2011, 17:45:14 »
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de oorzaak koperdiefstal is. Er ontbreekt 300m koperdraad.

Oppakken, veroordelen voor poging tot doodslag, en voor alle schade op laten draaien >:(

Grrroeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #107 Gepost op: 14 January 2011, 17:54:20 »
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de oorzaak koperdiefstal is. Er ontbreekt 300m koperdraad.
Grrroeten Erwin

Hmmm, dacht dat we in Nederland een "fail-safe"systeem hadden waardoor diefstal van koperdraad een storing in de sectie zou moeten hebben veroorzaakt..... of zou er een ontwerpfoutje gemaakt zijn waardoor er een "zwevende" sectie is ontstaan......? intrigerend......

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #108 Gepost op: 14 January 2011, 17:57:56 »
Oppakken, veroordelen voor poging tot doodslag, en voor alle schade op laten draaien >:(

Alleen is het natuurlijk geen poging tot doodslag...dat is strafrechtelijk nooit rond te krijgen. Als er doden waren gevallen bij het ongevel, had het hooguit dood door schuld kunnen zijn, en er bestaat niet zoiets als "poging dood door schuld". Dat komt omdat dood door schuld een zogenaamd "culpoos delict is": je hebt niet opzettelijk iemand gedood, maar iemand is overleden door jouw schuld (denk aan onoplettende badmeesters, verpleegkundigen die de verkeerde injectievloeistof toedienen enzovoort). Doodslag kan het niet zijn omdat de koperdieven niet het oogmerk hadden om mensen te doden of zelfs maar dat risico "op de koop toe hebben genomen": er is geen opzet, en opzet is vereist voor een veroordeling voor (poging tot) doodslag.

Voor alle schade op laten draaien is theoretisch prima mogelijk, alleen kun je van een kale kip niet plukken... ik verwacht niet dat de koperdieven genoeg geld op de bank hebben om alle schade te kunnen vergoeden. Was dat wel zo geweest, hadden ze ook geen koperdraad hoeven stelen, lijkt mij zo. Zó lucratief is dat nu ook weer niet.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 18:00:03 door Wesley­­ »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #109 Gepost op: 14 January 2011, 18:12:55 »
Vergis je niet in de koperprijzen!

En een kale kip krijgt ook een uitkering.
Als je dan meent te moeten stelen, heb je hier mi ook geen recht meer op.

Tinus.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #110 Gepost op: 14 January 2011, 18:16:42 »
Was even een emotionele reactie op het gebeuren, dat poging tot doodslag niet zou kunnen had ik naderhand ook wel bedacht om de reden die jij aangeeft. Het komt wel weer terecht in mijn werkgebied, waarbij ik dus als eerste de klap opvang mocht het in dit geval echt mis gaan. Vandaar die reactie.

Koperdieven nemen wel bewust het risico dat beveligingsystemen niet meer functioneren met alle gevolgen van dien. Een verpleegster/badmeester werken met het idee dat ze juist goed werk verrichten. En maken niet bewust die fouten om mensen letsel toe dienen.

Maar je zult het toch wel met me eens zijn dat dit niet kan, en de daders gewoon zwaar gestraft moeten worden (en laat nu maar eens een voorbeeld gesteld worden).

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #111 Gepost op: 14 January 2011, 19:06:21 »
Was even een emotionele reactie op het gebeuren, dat poging tot doodslag niet zou kunnen had ik naderhand ook wel bedacht om de reden die jij aangeeft. Het komt wel weer terecht in mijn werkgebied, waarbij ik dus als eerste de klap opvang mocht het in dit geval echt mis gaan. Vandaar die reactie.

Ik snap de emotie wel, maar ik poogde er wat objectiviteit tegenaan te gooien om het weer in evenwicht te brengen :).

Koperdieven nemen wel bewust het risico dat beveligingsystemen niet meer functioneren met alle gevolgen van dien.

Juridisch is daar een maatstaf voor: hadden de dieven behoren te weten dat het wegnemen van die kabel een veel grotere kans op ontsporingen betekende? Je kunt dat misschien als OM rond krijgen, maar dan moet je wel van héél goeden huize komen vrees ik... niet iedere leek hoeft te weten waar elke kabel bij het spoor voor dient, en dat geldt ook voor koperdieven... Hooguit kun je m.i. een verhaal in elkaar draaien in het schimmige gebied van "voorwaardelijk opzet", maar dat is niet eenvoudig.

Maar je zult het toch wel met me eens zijn dat dit niet kan, en de daders gewoon zwaar gestraft moeten worden (en laat nu maar eens een voorbeeld gesteld worden).

Dat de daders gestraft moeten worden: ja, absoluut. Of ze zwaar gestraft moeten worden, tja... daaromtrent ben ik behept met nogal wat kennis van wetenschappelijke studies die in meerderheid stellen dat zwaardere straffen niet leiden tot minder criminaliteit... de gedachte achter het pleidooi voor hogere straffen is immers "als de straf zwaarder wordt, valt de rationele kosten-batenanalyse ongunstiger uit en dus zullen meer mensen het uit hun hoofd laten", maar het probleem is dat een crimineel doorgaans nu juist niet rationeel handelt en dus geen kosten-batenanalyse maakt. Daarom zie ik het nut niet zo in van almaar zwaarder willen straffen: dat kost de samenleving alleen maar geld en levert op zijn best geen enkel effect op en op zijn slechtst een averechts effect.

Maar goed, het ging hier over de aanrijding, niet over colleges strafrecht en/of criminologie ;D.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 19:10:19 door Wesley­­ »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #112 Gepost op: 14 January 2011, 19:33:51 »
Maar of de dieven nu wel of niet iets veroorzaakt hebben doet mijn insziens niet ter zake als het systeem "fail-safe"is. Dan was de diefstal opgemerkt (denk aan de gesloten overwegen bij Etten-Leur) maar in dit geval is het naar mijn mening wat genuanceerder......

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #113 Gepost op: 14 January 2011, 20:06:42 »
Mee eens. Dat is een heel andere vraag: waarom reageerde "het systeem" niet op het ontbreken van een stuk draad? Ging het mis of is "het systeem" niet ontworpen om fail-safe te zijn? Dat is eigenlijk een veel wezenlijkere vraag (dat maakt het overigens m.i. nóg lastiger om het doodslagverhaal rond te breien: moet een leek bedenken dat het systeem mogelijk niet fail-safe is? Antwoord: nee, maar dat terzijde). Ongeacht de juridische nitty-gritty moet je als spoorbeheerder gewoon zorgen voor een systeem dat robuust is m.b.t. enkele uitval van componenten, ongeacht waardoor die uitval plaatsvindt.

Als er een hele serie componenten uitvalt (ik denk dan aan veel vliegtuigcrashes) dan is dat een ander verhaal en moet je je afvragen hoe ver je wilt gaan.

Repelsteeltje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #114 Gepost op: 14 January 2011, 20:10:52 »
Juridisch is daar een maatstaf voor: hadden de dieven behoren te weten dat het wegnemen van die kabel een veel grotere kans op ontsporingen betekende? Je kunt dat misschien als OM rond krijgen, maar dan moet je wel van héél goeden huize komen vrees ik... niet iedere leek hoeft te weten waar elke kabel bij het spoor voor dient, en dat geldt ook voor koperdieven... Hooguit kun je m.i. een verhaal in elkaar draaien in het schimmige gebied van "voorwaardelijk opzet", maar dat is niet eenvoudig.
Ik denk dat je dat anders moet omschrijven: hadden de daders kunnen vermoeden dat het wegnemen van kabels tot onveilige situaties kon leiden? Volgens mij weet elk normaal denkend mens dat die kabels daar niet zomaar zitten en dat ze een veiligheidsfunctie kunnen vervullen. Bij mij zou het antwoord dus zijn: ja.

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #115 Gepost op: 14 January 2011, 20:35:29 »
"Onveilige situaties" in het algemeen gaat hem niet doen in juridische zin. Je moet een verband aantonen tussen de actie (het wegnemen van het koperdraad) en deze specifieke onveilige situatie, nl. het risico op een aanrijding. En dan speelt mee dat
1) iemand bij het zien van een koperdraad ook best kan denken aan stroomvoorziening i.p.v. ATB-signalen, én (heel belangrijk)
2) iemand dan ook rekening zou moeten houden met dat het systeem niet fail-safe is.

En met name bij 2) zit hem de kneep in mijn optiek...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #116 Gepost op: 14 January 2011, 20:42:51 »
Ehhhh, boeiend!
De treinenhobby is toch maar breed.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #117 Gepost op: 14 January 2011, 21:06:15 »
Sorry Marc, ik had al geprobeerd het stuk "strafrecht / criminologie" af te sluiten, dat lukte niet helemaal ;D 8).

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #118 Gepost op: 14 January 2011, 21:08:46 »
Volgens de politie en Prorail hebben de dieven het detectiesysteem weten te omzeilen en daarmee dus ook de fail-safe. Die gasten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Ik weet niet wat 300 meter koper oplevert, maar ik weet vrij zeker dat het niet in verhouding staat tot de kosten die gemaakt zijn bij en na het ongeval. Om nog maar te zijgen over wat er had kunnen gebeuren...
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #119 Gepost op: 14 January 2011, 21:14:31 »
Door het ontstane "gat" te overbruggen met iets anders of zo? Hoe werkt dat?

(geen sarcastische ondertoon, gewoon een neutrale vraag 8))